Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Salomon Prolink


Stefan Sand

Recommended Posts

Pölder slår upp Salomons nya sula/bindning Prolink som Guds gåva till mänskligheten. Superlativen räcker knappt till men är det bara jag som inte riktigt försår vad som är så bra?

 

Som jag ser det tillför inte bindningen något nytt, känns som en kopia på Rotefella men som inte passar på NIS. Så det nya är att det finns en ny pjäxa i sortimentet som passar på Rotefella systemet. Varför köpa en Prolink bindning om du köpt en skida med NIS? Är Salomonpjäxan på något sätt bättre än alla de som redan finns med Rotefella sula?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 52
  • Created
  • Last Reply

Den stora fördelen är att man får skruvbindning till t.ex Rossignol och Alpina

pjäxor. Det är ju en och annan rottefellabindning som lossnat från NIS plattan.

Man kan ju iofs skruva fast Xceleratorn som man gör på rullisar men då finns fortarande

problemet kvar att låsbygeln öppnar sig.

Link to comment
Share on other sites

Är det inte så att prolink är kompatibel med både sns och nnn? Köper du prolinkkängan kan du använda den både idns och nnn.

Köpet du prolink bindningen kan du använda dina gamla salomonpjäxor men även nnn-pjäxor.

Att inte längdåkningen tidigare haft enbart en dtandard är väl en patentfråga som drabbat oss kunder, nu ska det vata slut på det fattar jag det som.

Link to comment
Share on other sites

Är det inte så att prolink är kompatibel med både sns och nnn? Köper du prolinkkängan kan du använda den både idns och nnn.

Köpet du prolink bindningen kan du använda dina gamla salomonpjäxor men även nnn-pjäxor.

Att inte längdåkningen tidigare haft enbart en dtandard är väl en patentfråga som drabbat oss kunder, nu ska det vata slut på det fattar jag det som.

Så hoppades man nu att det skulle vara, men prolink är tydligen enbart kompatibel med NNN och passar tyvärr inte SNS om jag förstått det rätt?

Helt enkelt så att Salomon rört till saken ännu mer då det nu kommer att finnas TVÅ olika typer av Salomon bindningssystem som inte är kompatibla med varann!

Link to comment
Share on other sites

Hur i all världen ska de som inte är "skidnördar" som detta Forums medlemmar kunna hänga med i detta vansinne. Har just lyckats förklara för en kvinnlig bekant som skulle ersätta sina gamla Fischerskor med SNS sula mot nya att hon måste byta pjäxmärke till Salomon/atomic/oneway eller bindning. Risken är ju inte mindre att det blir fel nu då även Salomon/atomic finns för olika sulor för olika system.

Finns dock nu chansen att ordna så vi tre i familjen i samma viktklass men jag med smala Salomon fötter och övriga med ankfötter typ alpina kan använda samma skidor, åtminstone klassiskt. Detta innebär dock byte till prolink på 6par skidor och två par nya skor.... Inga små pengar direkt!

Link to comment
Share on other sites

Om jag då skall sammanfatta så här långt:

 

Prolink är inte kompatibelt med andra Salomonsystem men funkar med NNN

- Alltså en variant av NNN bindning!?

 

Prolink kommer närmare skidan, även på en med NIS

- Ok, men jämfört med en Accelerator kan vi inte tala om mer än 10-delar av mm. Gör det någon skillnad?

 

Om jag är en Salomonåkare med ett par skidor med Salomonbindningar får jag fortsätta med det gamla systemet om jag inte ska byta alla bindningar.

Om jag är en NNN åkare kan jag köpa en Salomonsko som passar på mina NNN skidor. Men är Salomonskon mer "Bang for the buck" än någon av alla de NNN pjäxor som finns?

Om jag ska köpa mig en ny skidutrustning och har ingen gamal så har jag ett 3:e alternativ att välja på.

 

Med detta sagt är det ju inte konstigt att Pölder gödslar med superlativen och att detta slår ner som en "bomb" i branschen.......... :)

Link to comment
Share on other sites

Missade TS den redan existerande tråden om Salomon Prolink (varför starta en ny tråd?)

 

Jag tolkar det här som att Salomon vill sälja mer skor och då går det inte att endast erbjuda modeller till sitt eget bindningssytem som förlorat kampen på många håll. Man vill åt NNN konsumenter på skosidan helt enkelt. Man kommer knappast öka sin bindningsförsäljning på detta, men högst antagligen sin skoförsäljning.

 

En effekt som jag ser som positivt är att det på sikt kommer innebära att NNN blir standard och SNS fasas ut. Två konkurrerande tillverkare på samma system är bättre för oss konsumenter än två olika system tycker jag. Hade Salomon för avsikt att fortsätta med SNS så hade man gjort de bindningarna kompatibla med NIS platta för att komma med i matchen när det gäller skidor med färdigt monterad NIS platta. Men det gjorde man inte och var kanske heller inte möjligt ur patentsynpunkt.

 

På kort sikt håller jag dock med om att det blir lite krångligt. SNS kunderna kanske också känner sig lite svikna, men tycker ändå de erbjuds ett bra alternativ. De kan fortsätta använda sitt system, men nya Salomon/Atomic kunder tror jag kommer att välja Prolink NNN i fortsättningen. Tror också den sponsrade eliten som kör på SNS, åtminstone på klassiskt, ganska snabbt övergår till Prolink. SNS skatepilot kanske håller emot längre. (Lite problem att åka skiathlon dock kan det bli för dem om de gör så :))

 

Det där med att man kommer närmare skidan är bara försäljningssnack som inte har någon stor betydelse. Tror inte de kommer vinna några kunder på det. Däremot kanske de kommer att sälja lite mer bindningar på sommaren i och med att de flesta rullskidor inte har någon förmonterad NIS platta och Rottefella inte längre har några skruvbindningar mera (väl?). Tror många NNN åkare där kommer välja Prolink i stället för att börja krångla till det med att först skruva dit NIS platta och sen ännu säkerhetsskruva fast Rottefellabindningar.

Link to comment
Share on other sites

Den stora skillnaden är väl fästdelen fram mellan Salomon Prolink och Rottefella.

Många med mig som haft problem med Rottefellas kuddar bla och även bindingar som öppnar sig, jag välkomnar dessa tillmarknaden.

jag gillar Salomon men tycker synd om alla konsumenter som inte är insatta i den djungel av numera olika system som tycks kunna ställa till det.

 

bra att de tar ett steg mot en standard och gör livet lite enklare för oss genom att kunna erbjuda en sko som funkar till både deras och Rottefellas system.

 

Bra gjort Salomon

Link to comment
Share on other sites

Det jag inte gillar med NIS-platta är att man inte kan justera bindningsvinkeln efter fotvinkeln. För länge sedan märkte jag att min högra skida ville dra sig inåt medan min vänstra skida gick rakt. Jag ställde mig då och tittade på mina fotvinklar och upptäckte att vänsterfoten var svagt utåtvinklad och högerfoten svagt inåtvinklad. Efter detta har jag monterat mina skidor rakt på vänsterskidan och lite snett utåt på högerskidan för att kompensera fotvinkeln och det har fungerat utmärkt både på klassiskt o skate.

Därför välkomnade jag Pro-link, då det numera inte finns skruvbara rottefellabindningar, men blev besviken då det verkar som om skidorna kommer att vara förborrade för prolinkbindningen. Har jag fattat rätt och gäller det i så fall skidor utan NIS-plattal.

Link to comment
Share on other sites

Volevodin, borde det inte gå att justera med något sidoinlägg i pjäxorna istället?

 

Tror Prolink kommer sitta på många rullskidor framöver för de som inte hamstrat Rottefella R3. I varje fall jag tycker det känns otrevligt med Xcelerator som kan öppna sig.

Link to comment
Share on other sites

Om jag då skall sammanfatta så här långt:

Prolink är inte kompatibelt med andra Salomonsystem men funkar med NNN

- Alltså en variant av NNN bindning!?

Prolink kommer närmare skidan, även på en med NIS

- Ok, men jämfört med en Accelerator kan vi inte tala om mer än 10-delar av mm. Gör det någon skillnad?

Om jag är en Salomonåkare med ett par skidor med Salomonbindningar får jag fortsätta med det gamla systemet om jag inte ska byta alla bindningar.

Om jag är en NNN åkare kan jag köpa en Salomonsko som passar på mina NNN skidor. Men är Salomonskon mer "Bang for the buck" än någon av alla de NNN pjäxor som finns?

Om jag ska köpa mig en ny skidutrustning och har ingen gamal så har jag ett 3:e alternativ att välja på.

Med detta sagt är det ju inte konstigt att Pölder gödslar med superlativen och att detta slår ner som en "bomb" i branschen.......... :)

Ser inte heller det stora i detta. Ur åkarens perspektiv är väl skillnaden bara att man nu kan köpa en Salomonpjäxa till sin Rottefellabindning. Men märkligt om skidskor från madshus, Alpina, Fischer m fl inte skulle duga. Sedan kan jag förstå att Salomon vill sälja mer produkter då allt fler byter till Rottefella.

Link to comment
Share on other sites

Som Rottefella/Alpina åkare ser jag bara fördelen att kunna köpa en skruvbindning till rullskidorna. Om nu inte Rottefella kommer med en snart....

Jag tror att Rottefella kommer med en skruvbindning redan till våren för att behålla sina åkare på rullskidor. Nuvarande lösning med en platta. som måste skruvas dit verkar lite långsökt, skall man ändå skruva kan man likaväl skruva dit bindningen direkt,

Link to comment
Share on other sites

Volevodin, borde det inte gå att justera med något sidoinlägg i pjäxorna istället?

 

 

Hur menar du då, fotvinklarna går väl inte att ändra på. Däremot skulle jag kunna tänka mig att operera vänster ben för att göra det mindre hjulbent och förhoppningsvis minska mina knäbesvär, som är mest kännbara vid barmarksträning. Höger ben med sin fotvinkel får vara som den är, förstår inte om det skulle hjälpa att flytta foton ini pjäxan ?

Link to comment
Share on other sites

Missade TS den redan existerande tråden om Salomon Prolink (varför starta en ny tråd?) 

Japp, missade den tråden, hade förstås varit bättre att fortsätta i den.

 

Tiden får väl utvisa om detta är en så stor "bomb". För en handlare kan jag köpa argumentet med att slippa skruva en NIS platta på de skidor som saknar den inbyggd, spar tid helt enkelt.

 

Jag har kört Rotefella de senaste 9 åren (kan vara 10) och måste haft osedvanlig tur då jag hittills inte råkat ut för något missöde och då inkluderar jag hela familjens skidor. Ingen av mina kuddar har spruckit och aldrig har jag tappat en NIS bindning eller spräckt eller lossat någon NIS platta. På rullskidor har jag haft skruvningarna fram till i somras då jag köpte nya Elpex med PU 2or men de har inte rullat mer än kanske 30 mil. Vi har 8 par med NIS platta/bindning av både skate och klassiska och ungefär lika många med skruvbindningar. Så hittills måste jag säga att möjligheten att flytta bindningen för att fintrimma fäste/glid är den stora "bomben" vad gäller bindningar :)

Link to comment
Share on other sites

Hur menar du då, fotvinklarna går väl inte att ändra på. Däremot skulle jag kunna tänka mig att operera vänster ben för att göra det mindre hjulbent och förhoppningsvis minska mina knäbesvär, som är mest kännbara vid barmarksträning. Höger ben med sin fotvinkel får vara som den är, förstår inte om det skulle hjälpa att flytta foton ini pjäxan ?

Nej inte fotvinklarna men hur du står (kanske snett) i skorna borde väl påverka likaväl som om du sätter bindningen snett?

Link to comment
Share on other sites

Den kändes ju märklig för det är väl Rottefella som säljer sulorna (dvs. äger säkert verktyg och/eller desigen) men Salomon kanske har plankat och gjort egna verktyg?

Det handlar väl del om marknadsföringen och sen finns det säkert patentmässiga saker att haka upp sig på också.

 

"Det er både egenskaper ved produktet, og hvordan produktet er presentert til markedet, som danner grunnlaget for Rottefellas standpunkt."

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...