Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Bästa stavarna just nu under 1000 kr?


El_Chefe

Recommended Posts

Hej,

 

det finns antagligen fler pryltokiga än jag som alltid letar efter "bästa köp".

Jag behöver köpa nya stavar och hade egentligen tänk mig lägga 600-700 kr, men det finns lite utrymme uppåt..

Hittar  ni några bra erbjudanden där ute? Generella tips?

 

 

Övrig info: Klassisk åkning. Motionär. 20 mil per år. 180 lång. 75 kg.

 

Link to comment
Share on other sites

OW Diamond 9 Max Premio för 999:- på Skistart?

OW Diamond 9 Max II för 999:- på Stadium?

OW Diamond Storm 9 Max för 999:- på Stadium?

OW Diamond Diamond 990 för 899:- på Skistart?

Skigo Racing 1.0 för 999:- på Skistart?

Swix CT2 Team TBS för 999:- på Skistart?

Swix CT Pro Pölder 995:-?

 
Link to comment
Share on other sites

Här är en fin stav för pengarna. Jag har själv ett par när jag kör skejt. Borde nog vara bland de bättre i klassen upp till 1000 kr.

 

Skigo Racing 1.0: http://www.skistart.com/swe/vinter/langdskidor/stavar/skigo-stav-racing-1-0-kampanj.html

 

Tack, ser fin ut. Dessutom står det ju faktiskt "Bästa staven under 1000 kr" i beskrivningen. Då måste det ju vara så?  ;)

Link to comment
Share on other sites

Här är en fin stav för pengarna. Jag har själv ett par när jag kör skejt. Borde nog vara bland de bättre i klassen upp till 1000 kr.

 

Skigo Racing 1.0: http://www.skistart.com/swe/vinter/langdskidor/stavar/skigo-stav-racing-1-0-kampanj.html

Kör också skating med ett par Skigo Racing 1.0. Handtagen och remmarna är dock bytta till Leki, men man kan nöja sig med att trycka i ett par Madshus-, Swix-remmar eller andra remmar efter smak.
Link to comment
Share on other sites

Kör också skating med ett par Skigo Racing 1.0. Handtagen och remmarna är dock bytta till Leki, men man kan nöja sig med att trycka i ett par Madshus-, Swix-remmar eller andra remmar efter smak.

 

Funkar inte Skigo-remmarna bra?

 

Varför använder ni dem till just skating? (gissar att ni har ännu bättre/dyrare stavar till klassiskt?)

Link to comment
Share on other sites

jag är mkt nöjd med mina skigo racing 1.0, kör klassiskt, åker mellan 60-80mil/år.  Även väldigt nöjd med remmarna men kanske inte superkvalité. Jag gillar inte madshus eller oneways remmar, tror det är väldigt individuellt vad man tycker sitter bäst. Har inte testat KV eller Lekiremmar dock men Swix och Skigo Pro Gold remmar är mina favoriter. Har ganska smala händer. Gillar dock inte Skigo Boa

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
One way blev nyligen anklagna för att deras stavar inte inehåller den mängd kolfiber som de själva uppger. T.ex one ways diamond 9 består bara till 80% av kolfiber och 20 % av glasfiber. Ännu värre var deras 740 som de påstår innehåller 40% kolfiber men som i själva verket bestod till 100% av glasfiber. Undersökningen gjord av Yle
Link to comment
Share on other sites

One way blev nyligen anklagna för att deras stavar inte inehåller den mängd kolfiber som de själva uppger. T.ex one ways diamond 9 består bara till 80% av kolfiber och 20 % av glasfiber. Ännu värre var deras 740 som de påstår innehåller 40% kolfiber men som i själva verket bestod till 100% av glasfiber. Undersökningen gjord av Yle

Är det bevisat alltså att det är så??? Undrar hur de gjort för att inte bli upptäckta tidigare? Hemohes i stavarna? Lr mutat arbetarna på One Way?!?

Link to comment
Share on other sites

I allafall på de stavarna yle undersökte och one way medgav väl att diamond 9 max stavarna inte är helt kolfiber utan att "max" i namnet på något sätt skulle betyda att den innehåller max kolfiber de kan göra på deras producerings sätt fastän de på deras hemiada står att den borde vara 100% kolfiber. 740 va de förvånade över att den inte alls innehöll kolfiber och vd:n är väl påväg till deras fabrik i Kina för att utreda saken. Här är länken till yles utredning dock på finska men där finne en del bilder och tabeller http://yle.fi/uutiset/emme_huijaa_hiihtajia__suosikkisauvoja_myydaan_taikasanalla_hiilikuitu_tutkimus_paljastaa_halvat_raaka-aineet/8726988
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Har stakat av en CT1:a på ett rullskidpass (det du Vasa!) och behöver införskaffa ett nytt par stavar. I Norge kan man hitta CT1 för knappa 1000NOK och det som talar för Swix är TBS-systemet. Madshus är också intressant för jag byter ändå till deras remmar och deras UHM-stavar har fått bra omdöme.

 

Men sen undrar jag vad ni säger om Salomons S-lab? Framför allt är jag intresserad av hur deras Quick switch-system funkar och hur största trugan respektive rullholk står sig?

 

EDIT: finnarna hade även en tabell på vikt kontra kraft vid utböjning och Leki ligger i topp - http://yle.fi/uutiset/mitka_sauvat_kestavat_jykevimpien_sprintterien_tyonnot_hiihtoliitto_tutkitutti_sauvat_yliopistossa/8763659

Link to comment
Share on other sites

Bra bra! :) Fick du också en stavtatuering eller klarade du dig?

 

Kollade lite på Prisjakt och det verkar inte vara några riktiga erbjudanden. Alla lågpriser kommer väl i en klump i november när XXL har kommit på att folk ska ha skidgrejer.

Link to comment
Share on other sites

Bra bra! :) Fick du också en stavtatuering eller klarade du dig?

 

Kollade lite på Prisjakt och det verkar inte vara några riktiga erbjudanden. Alla lågpriser kommer väl i en klump i november när XXL har kommit på att folk ska ha skidgrejer.

Klarade mig bra, hade helt plötsligt en halv krycka i vänsterhanden... Tatueringen fixade jag stillastående med bakvikt för ett par veckor sen. Var några år sen det sist hände ;)

 

Men som sagt, hur är Salomons system och står sig största trugan och rullholken mot Swix Large resp rullholk?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...