Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Bessemerloppet 2016


ablearcher

Recommended Posts

nejmenvaddå, om man är desperat efter en bättre seedning till VL måste det väl vara OK att skejta!!

 - vad är det för fel på dig egentligen, vem är du att ifrågasätta det?

 

han var knappast där för att varken åka längdskidor eller delta i ett längdskidlopp/tävling. - Han var där för att seeda sig till VL.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 154
  • Created
  • Last Reply

Dubbelt stavbrott. Självförvållat. Ka-tching rätt in på lärkontot.

Viktigaste lärdom att inte åka turrenn med exel WC. Jag tar mycket hellre den lärdomen på Bessemer än i VL. Har ett par OW9max som gått 5 vl 2 ös 2 seedningslopp och min mesta snöträning sen 2008. Varit inblandade i en hel del incidenter men aldrig gått söder. Hade ingen aning om att EWC är så väldigt mycket sprödare.

 

Fick åka några km utan stavar och sedan 1,5 varv med stavar 20 cm kortare än jag normalt åker med. Ingen av kontrollerna hade några längre.

 

Att åka utan stavar lär vara bra balansträning men det ingick inte i mitt planerade schema denna söndag. Mest komiska var när jag skulle åka om varvade åkare. Kunde inte gå ut i vänsterspår för att folk kom bakom så jag fick köra om i lössnön på insidan utan varken spår eller stavar. Sedan när jag fick kalleanka-stavarna kände jag mig som Valfrid Lindeman. Ni vet han som alltid hade knäppt ihop västen med gylfen.

 

Hade fungerande fäste loppet igenom. Blå klistergrund. Gialla burk. Några droppar rossa ingnuggat i giallan. Sedan ett lager star top violett.

 

Just under 3h i mål. Inte min bästa dag i ett skidspår. Får ta det som tändvätska och så ska jag ge mina gamla trotjänare (9max) lite kärlek i form av nya remmar. Vi ska åka till mora tillsammans. Förlåt 9max att jag har varit otrogen.

Link to comment
Share on other sites

Fattar inte vad du menar ekis. Det var ju skapligt flyt inte så många som körde om o inte så många som jag behövde köra om trots en nära ögat i starten.

Led 1 var ju folk som var god för vl1 o vl2.du skulle väll sagt att du var bäst när du seedade dig så hade du nog fått starta en kvart före ;)

Link to comment
Share on other sites

Många som stakade idag, och klarade det. Kul! Själv lade jag klister. Tillräckligt med bett och sög inte så mycket glid, nöjd med valet.

Tråkigaste händelsen var på varv två. På väg ut ur stadion i första backen hamnar jag bakom en man i 50-års åldern som glider rejält/tar skejtskär i baken. Innan krönet tar han 4 skejttag på raken med ena benet. Jag säger: "lägg av att skejta, det där är så onödigt!" Får till svar: "jag kommer ju inte upp annars!". När jag svarar " du får väl saxa" får jag inget svar.

500m senare, i första backen efter bron, blir det glidskejt igen i backen, vi snackar 7-8 tag på raken, jag ropar: "nu skejtar du igen!". Då tvärstannar han mitt i backen, vänder sig om och ställer sig i vägen och skriker med galen blick: "vad är det för jävla fel på dig?!". Jag kör förbi och säger något om att han inte ska skejta istället för att bli arg på någon som säger till.

Alltså, vuxen man i den åldern som både fuskar och beter sig så aggressivt. Läge att fundera på sin egen inställning till skidåkning kan jag tycka...

Rev inte kontrollörerna i? Dom stod väl i alla backar. Det hade ju sparat bra med tid om man skejtat vissa partier....

 

Hur är det när man tar kurvor, får man trampa runt i kurvan för att få med sig fart eller räknas det också som skate/fusk?

Link to comment
Share on other sites

Led 1 var ju folk som var god för vl1 o vl2.

Nej, det var betydligt fler än så där!

 

Jag körde iaf om mååånga och då gjorde jag väl inte nåt superlopp. Bäst har jag verkligen aldrig hävdat att jag är, blev iaf 27a och ca 50 seedade så rundade väl nästan halva seedade fållan.

Link to comment
Share on other sites

Det brukar vara först till kvarn att lägga ut skidor på lopp.

Så ser man till det så är ju 25pers ingenting det är 2-3led hade kunnat vara 200 om det inte hade varit seedning.

Det var femtio man seedade i 0-led, jag körde om betyyyydligt fler än så som stod i led1.
Link to comment
Share on other sites

Fyllde seedningen någon som helst funktion? Var det något som hindrade någon att kliva in i led 1/2? Och hur seedade man åkare utöver det önskemål man angav själv på hemsidan? Minns inte exakt men har för mig att du kunde välja elit, led 3/4, led 5/6. Jag valde 5/6 (vilket jag också är), blev tilldelad led 3 och ställde mig ärligt där på morgonen. Förlorade hur mycket tid som helst i början och åkte om löpare hela loppet. Man undrar ju hur bra denna så kallade seedningen fungerade.

Link to comment
Share on other sites

Seedningen är helt rätt väg och gå. Hade situationen varit först till kvarn hade det kunna varit betydligt svårare att ta sig fram. Tycker det flöt på ganska fint trots 1000pers på två spår.

Håller med, det var iaf en klar förbättring jämfört med ifjol!

Link to comment
Share on other sites

Jag var också ärlig och ställde mig i led 2. Tycker INTE att det flöt på särskilt bra, men men. 

 

Vad tror ni om seedningen till VL då? När drar de gränsen för Elit och sen sedvanligt 10-minutersintervall? :)

Min gissning är:

 

Elit 1.58

Led 1 2.08

Led 2 2.18

Osv

 

Med tanke på banans skick efter 2h är min gissning att de pillar in 15min intervall fro.m Led6-7. Men det är bara min lekmanna-gissning :-)

Link to comment
Share on other sites

Fanns flera åkare i nollan som inte är i närheten av resultat som en del icke-seedade (tex mig, men vi var fler).  Vet inte om jag vill börja rada upp namn på felseedade åkare här men den som tog rekordet var väl en kille som var en bra bit över 4000 på VL och vars i övrigt bästa lopp på skidresultat.se var 17 min efter mig på Sthlm Skimarathon i år.
Fanns flera åkare i nollan som inte är i närheten av resultat som en del icke-seedade (tex mig, men vi var fler). 

 

Tror att du läste fel om du syftade på mig. Så här såg mitt startbevis ut och där stod det led1.

Startbevis Bessemerloppet 2016!

 

70; Led1, H21, David Holm, TäbyIS

 

Ta med startbeviset när du hämtar din nummerlapp. Välkommen!

 

Bessemerloppet

Högbo GIF

 

2016-02-20 21:22:50

Link to comment
Share on other sites

Fanns flera åkare i nollan som inte är i närheten av resultat som en del icke-seedade (tex mig, men vi var fler). 

 

Tror att du läste fel om du syftade på mig. Så här såg mitt startbevis ut och där stod det led1.

Startbevis Bessemerloppet 2016!

 

70; Led1, H21, David Holm, TäbyIS

 

Ta med startbeviset när du hämtar din nummerlapp. Välkommen!

 

Bessemerloppet

Högbo GIF

 

2016-02-20 21:22:50

Seedningen står inte på startbeviset utan i listan på seedade åkare som publicerades på hemsidan: https://drive.google.com/file/d/0BwKK_LGDtPRCaDF2Z0VHTkNzR1E/view

 

Men skönt att höra att du iaf var ovetande om det så då måste de helt enkelt tagit helt fel (hur de nu lyckas med det) och inget annan fuffens.

Link to comment
Share on other sites

Ekis, du verkar väldigt bitter... om du kör snabbare på andra lopp så ska du se att du också hamnar i Elitledet till nästa år...

Jo jag var vääldigt bitter igår, och är väl fortfarande lite bitter. Är du säker på att det hjälper, hur mycket snabbare måste jag köra?

Link to comment
Share on other sites

Kollade för skoj skull! (Jag är inte bitter, bara pappaledig och för mycket tid för att hänga här) ;)

 

nr 97 Startled 0, sluttid 2:55. Ändå imponerande självinsikt eller sjukdom/skada. 

Ja han har jag 8-0 mot i tävlingsresultat enligt skidresultat.se  Om man räknar VL förra året så blir det 9-0.  :)

 

Nu körde han väl iofs långt ifrån sin kapacitet på Bessemer, körde ju betydligt bättre förra helgen i Orsa.

Link to comment
Share on other sites

Ja han har jag 8-0 mot i tävlingsresultat enligt skidresultat.se  Om man räknar VL förra året så blir det 9-0.  :)

 

Nu körde han väl iofs långt ifrån sin kapacitet på Bessemer, körde ju betydligt bättre förra helgen i Orsa.

Jag hörde att de i princip hade Orsa som underlag när de seedade

Link to comment
Share on other sites

Vad körde ni förresten på för struktur och glid på loppet? Jag provade Starts nya långloppsvalla, ett lager dubbel invärmt på kuzmin+ sicklade skidor. 1mm rak skärande rill och 1mm bruten tryckande. Skidorna gick jättefint hela loppet. Fick till och med kommentarer från andra åkare som jag gled ifrån. Skidorna var ett par RCS Carbonlite som jag i stort sett aldrig använt innan då dom aldrig gått sätskilt bra.

 

Det som slog mig när jag kollade belaget efter loppet var att det var lika fint som innan. Ingen tillstymmelse till gråhet. Snön kanske var snäll mot belaget?

Link to comment
Share on other sites

Skidor som kuzminsicklades typ 2013 och sen 1 mm rill. Hade klistrat men kunde slita med en jämnstark som körde på blanka skidor, så skapligt glid ändå. Blev aldrig omgliden men det kan lika gärna bero på att det stod rätt många före mig i starten som tänkte att de skulle seeda sig till VL2.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...