Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Extrem skillnad i glid vid hög/lågfart


DUJ

Recommended Posts

Har en liten fundering som jag hoppas någon struktur/valla-expert kan svara på. Jag åkte Mattila ski marathon i söndags, +3-4 grader och riktigt blötföre. Hade LJ03 struktur på skidorna och 2 mm rak tryckande rill. Vallat med Swix marathon svart och FC08X. Hade ett helt fantastiskt glid i hög fart, såg ingen som hade ens likvärdigt så fort det gick utför. Däremot var det som att skidorna dog totalt när farten blev lägre. Svagt uppför och på platten var det som att jag knappt tog mig framåt. Har någon upplevt detta, och vad är i så fall en möjlig lösning?

Link to comment
Share on other sites

Är heller ingen exert men skulle säga att föregående talare är inne på samma spår som jag. Att din struktur var grov nog för hög fart men sämre för låg fart. Möljigen fästvallan som tagit glid i låg fart men ej i hög fart. Sen ger ju för övrigt pulver bra glid i högre farter och om man åker med andra som inte lagt pulver skulle detta kunna vara en faktor, men detta borde ju inte innebära sämre lågfartsglid.
Link to comment
Share on other sites

Dessa skidor är höga klisterskidor med korta tryckzoner och mycket spret. Fischer RCS 812-spann, hårda (60) och med det s.k. FA-värdet 054, alltså för en åkare kring 98 kg (jag väger 88). Får verkligen jobba för att få ner fästet, och hade vallat med Start Universal Wide och Rossa, vilket jag inte känt sugit så mycket glid tidigare i liknande fören. Tror i så fall mer på teorin om korta glidzoner, jag antar att om det är löst i spåren (som i söndags) så kan skidorna "gräva ner sig" när det går långsamt? Har mest provat dessa skidor i hårdare förhållanden tidigare och då har de gått bra. Trodde generellt att man alltid ville ha korta glidzoner vid blötföre, men det gäller alltså inte alltid? Kanske också får börja leka med julgran/bruten struktur då jag läser i andra trådar att det är just för lågfartsglidet man lägger dem.. 

Link to comment
Share on other sites

Nu spånar jag vilt men jag har tänkt en tanke om detta med skillnad i glid vid olika hastigheter...

 

Man brukar ju säga att rill/struktur ska dränera. Dvs vid fukt ska man ha dränering utan fukt ska man ha slät yta...

Kraftig struktur ska ju inte gå bra i "torra" förhållanden.

 

Nu vet jag inte vad LJ03 är för något men om det är en grövre struktur och 2 mm räknar jag som grovt så kan det ju ha varit för grovt för lägre farter där dräneringsbehovet väl borde vara mindre än vid högre farter?

Med korta glidzoner kan det också ha spelat in att strukturen var för grov vid lägre farter, att den får tillfälle att "gräva ner sig".

 

Bara tankar av en nybörjare som inte lagt tillräckligt med tid i grundskolan :(

Men många tankar blir det på detta varför glidet kan variera så mycket relativt andra,,,

Link to comment
Share on other sites

En annan sak jag råkat utför är att på vissa lopp så skidorna helt plötsligt börja gå jätte tungt på andra varvet ofta på Skimaror, hände förra året på Orsa och i Bergebo i år ingen riktigt förklaring för vallan ska hålla längre än så.

 

Det låter konstigt, ingen faktor som påverkar glid borde fungera så. Bör vara mer en gradvis förändring. Om inte vädret slagit om väldigt fort...

Link to comment
Share on other sites

är du säker på att du relativt andra gled så dåligt i låg fart?

Ja, relativt säker på detta, då jag blev passerad av grupp efter grupp i platta stakpartier utan chans att hänga på. Detta har jag aldrig varit med om i tidigare lopp, utan brukar alltid plocka placeringar i stakningen och tappa uppför. 

 

Det kan ha funnits en tendens till att det blev värre över tid, men jag tror detta kan ha berott mer på att jag blev tröttare och tröttare och mer sällan orkade hålla mig över den "tröskelfart" där skidorna började gå bra. För så här var verkligen känslan, att om jag nådde en viss hastighet var det som att skidorna "släppte iväg" och det kändes som jag flög fram. Oerhört konstigt, aldrig varit med om detta förr.

 

Ok, men får kanske börja leka lite med brutna strukturer, alternativt åka på andra skidor med längre glidzoner när det är löst och blött?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...