Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skidrelaterade lifehacks


Kaffe_o_Snus

Recommended Posts

Är säker på att folk här sitter på tonvis med lifehacks som har med preparering, förvaring, träning, kost och utrustning. Har sett en del i andra trådar, men tänkte att det vore schysst med en samlingstråd. Bidrar med några egna:

Tvättservetter för barn- ersätter torktrasor och fiberlene.

Häll upp vallaväck på sprayflaska- drygare än att hälla på trasa.

Ett fodral, två par skidor med klister på ett av paren? Ett par varv gladpack.

Värma av handtag kan vara kinkigt. Exaktare temp än varmluftspistolen har varmluftsugnen. 125-150 grader är lagom.

Link to comment
Share on other sites

Mindre plastsäckar, klipp botten och du har ett hyfsat styvt skidskydd vid klister. Bara trä på det och i skidfodralet.

Eller om du har kvar byggplast efter något projekt? Klipp remsor som du snor om skidorna, styvare än gladpack och jag lyckas aldrig riva av gladpacket i paketet :( men styv plast sitter kanske något sämre?

 

Tvättservetter? Jag har bara gamla lakan som rivs i trasor? Används först att torka bort borstad paraffin sedan med vallaväck så torkar man bort fästvallarester... tripp trapp trull ner i vedpannan efter skidprepp...

Vad fungerar en tvättservett till? Inte vill man ha tvättmedel på glidytan? Löser det upp paraffin på händer/skidor?

Möjliggtvis efter att man tvättat sig med vallaväck?

Så vad använder ni tvättservetter till?

Link to comment
Share on other sites

Tvättservetter? Jag har bara gamla lakan som rivs i trasor? Används först att torka bort borstad paraffin sedan med vallaväck så torkar man bort fästvallarester... tripp trapp trull ner i vedpannan efter skidprepp...

Vad fungerar en tvättservett till? Inte vill man ha tvättmedel på glidytan? Löser det upp paraffin på händer/skidor?

Möjliggtvis efter att man tvättat sig med vallaväck?

Så vad använder ni tvättservetter till?

Inte de som är fuktiga utan de torra kvadratiska som säljs i packar om hundra. Luddar inte vilket är det bästa.

Link to comment
Share on other sites

Jag bor själv i lägenhet och när jag glidvallar i källaren brukar jag lägga ut ett gammalt lakan på golvet. Paraffinet har en tendens att sätta sig i golvet rätt lätt.

 

Brukar använda en spackel för att ta bort klistret.

Link to comment
Share on other sites

Är säker på att folk här sitter på tonvis med lifehacks som har med preparering, förvaring, träning, kost och utrustning. Har sett en del i andra trådar, men tänkte att det vore schysst med en samlingstråd. Bidrar med några egna:

Tvättservetter för barn- ersätter torktrasor och fiberlene.

Häll upp vallaväck på sprayflaska- drygare än att hälla på trasa.

Ett fodral, två par skidor med klister på ett av paren? Ett par varv gladpack.

Värma av handtag kan vara kinkigt. Exaktare temp än varmluftspistolen har varmluftsugnen. 125-150 grader är lagom.

Skulle avråda kraftfullt från att använda vallaväck i en sprayflaska. Vet inte exakt vad vallaväck är. Men lösningsmedel i aerolform är ofta väldigt onyttigt att andas in.

Link to comment
Share on other sites

Jag bor själv i lägenhet och när jag glidvallar i källaren brukar jag lägga ut ett gammalt lakan på golvet. Paraffinet har en tendens att sätta sig i golvet rätt lätt.

 

Brukar använda en spackel för att ta bort klistret.

Presenning tycker jag går bra. Två små för 15 kr/st från ÖoB går bra.

Link to comment
Share on other sites

Jag har väl ganska mycket jag brukar köra med. När jag tar bort fästvalla skrapar jag alltid först med plastskrapa. Men sedan tar jag alltid och fuktar upp zonen med vallaväck. Sedan använder jag nästan alltid en halv kökssvamp per skida. River upp vallan med den gröna sidan och torkar sedan av en första gång med svampdelen. Ett 10-pack kostar ju 10 kr.

http://cdn-media-ie.pearltrees.com/fa/a9/c9/faa9c9674fa7846644893eae9a8c4cd0-l.jpg

 

Oftast använder jag bara vanligt någorlunda luddfritt hushållspapper. Men torklappar också. Fiberlen är dock ett måste om du ska ha en tunn film mellan järnet och skidan om du ska bränna in lite då du klotsar fluor.

 

Ofta korkar jag in fluor om jag tar lite pulver eller klots. Ibland handkorkar jag och då har jag en halv liten kork från biltema. Det är bara bra om den blir lite "mättad" med pulver. Den andra halvan är bra att ha till sandpapper. En vanlig vallakloss blir lite för rund tycker jag. Då finns risk att man rundar hörnen på skidan vid fästvallazonen. 

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-Kap/Ovrigt/Slipkloss-2000017836/

 

För att slippa köpa det dyra fixarpaketet till rullskidor som Swenor har, så finns lite tips jag skrev på 

 

http://semisekelbloggen.blogspot.se/2014/05/att-byta-eller-fetta-in-kullager-pa.html

 

Typ hylsnyckel och 8mm´s bult.

 

Eltejp är bra att sätta ihop skidor med. Kladdar inte! Om skidan är borstad på glidytorna (dvs utan skyddsparaffin), så kan man ta en gammal strumpa mellan på ena skidan fram och bak. Förhindrar smårepor.

 

Icke kladdande maskeringstejp (orange till fönster eller möjligen blå) brukar jag ha som stopp då jag fästvallar.

 

Skriver nog mer här på tråden när jag kommer på livsviktiga saker ;)

Link to comment
Share on other sites

Avloppsrör som stavrör. Olika diametrar beroende på hur många stavar som ska med. ;)

 

http://1.bp.blogspot.com/-6fnxmKFohlI/UwblHmU-0bI/AAAAAAAAArI/HeIrlnJABo8/s1600/IMG_1519.jpg

Nu snackar vi bra tips! Fantastiskt :)
Link to comment
Share on other sites

Hur löser du locket vid avloppsrör som stavtub?

Du kan ju ha ett invändigt lock på ena änden. På den andra brukar jag ha något annat, kommer inte ihåg vad. Men jag tror det finns utvändiga lock i välsorterade butiker. Annars kan du ta en "skarv" som du dessutom sätter ett invändigt lock på. Men jag har även tagit typ petflaska vid något tillfälle. Ovan hade jag säkrat med silvertejp, då jag hade flugit till Kanarieöarna. Handtaget ett gammalt från en trasig gammal resväska.

Link to comment
Share on other sites

Problem att värma bort korkhandtag med varmluftspistol? Vira några varv med ugnsfolie så är det bara att bralla på med varmluftspickan!

Fiberlene är dyrt, barnservetter har jag inte provat men kör Turtle Polerpapper som säljs på macken (för att vaxa bilen) Typ 69:- för en rulle som räcker mer än en säsong.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jag har precis gjort något jag kallar för en burkvallakloss, den kombinerar kork och skrapa och man fäster den på valla burken. Då slipper man släpa med sig både kloss och skrapa på turen och så sparar man plats. Om ni vill se mer info finns den på https://www.facebook.com/burkvallaklosseneller på www.burkvallaklossen.se.

 

Skrapa har jag aldrig haft med mig, vad har man den till?
Link to comment
Share on other sites

Toapapper på klisterdelen direkt efter avslutad åkning. Sen  tar man skrapan och drar bort toapapperet och får då med sig mycket klister ev. lite värme på papperet, om det inte sugit upp så mycket klister.

 

För att förlänga livet på skidhandskar kan man laga dem med urklippta lappar från en gammal skidhandske. Jag limmar fast lapparna med kontaktlim.

 

Vallaväcktrasor förvarar jag i plastpåse mellan användningarna. Använder den smutsigaste först och torkar sen med en renare infuktad trasa och avslutar med en helt ren torr trasa. Det är bara de infuktade trasorna jag har i påsen och de slängs när de blivit för smutsiga.

Link to comment
Share on other sites

Använder gamla t-shirtar i trasor vid rengöring. Använder precis som Volevedin toapapper när jag ska ta bort klister eller burkvalla. Värmer med järnet vid klister och skrapar sedan från bägge hållen in mot mitten med klisterskrapa. Då sitter det mesta kletet i pappret.

När jag tar bort burkvalla häller jag vallaväck på pappret, väntar en stund och skrapar som på klisterborttagningen.

Avloppsrör 110 mm med ett lock fasttejpat i han-änden och en muff med skruvlock i muffänden funkar kanon för 3 par stavar. Om man nu inte har dasslock till trugor förstås.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...