Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Tråden om XXLs specialversion av Oneway "Premio HD" PRO


kebabsvarvare

Recommended Posts

  • Replies 123
  • Created
  • Last Reply

Jag testade mina nya "Pro" i spåret idag. Igår kapade jag av 3 cm nertill och tryckt på Swix 97-trugor istället för de små originaltrugorna. De är både billigare och lättare än Oneways stora trugor. Stavarna var ändå "otillåtet långa", jag ville ha ett par som håller sig inom gränsen. (Vet inte om det är dumt att kapa nertill? Är rören förstärkta nertill på något vis så att man riskerar att kapa bort förstärkningen?)

 

Hur som helst så kändes de bra! De är lätta och fina, och pendeln känns bra. Lite mjuka när man trycker på uppför, men det visste man väl.

Link to comment
Share on other sites

Någon som vet hur pro varianten står sig jämfört med Diamond 9 max? Likvärdig, bättre eller sämre?

 

Har tre par Diamond 9 max sedan tidigare, och fick hem XXL´s stav Premio HD pro idag, i hopp om att den skulle vara bättre än 9max.

Kände på styvheten och tycker XXL staven är betydligt styvare, den kändes också lättare och tyckte också att den hade bättre pendel. Inte helt jämförbar jämförelse då jag har 155cm på 9max och köpte 160cm XXL stav (till nackdel för XXL staven testerna)

Vägde in dem..XXL staven var några gram lättare än 9max (ligger möjligtvis i smältlimmet då jag lossat/satt fast handtag/truga på 9max några gånger)

Tyngdpunkten/jämvikt hade jag svårt att jämföra då längden var olika, men låg nog ändå lite högre upp mot handtaget (=bra) på XXL staven.

 

Summarum..jag är nöjd med att den känns klart bättre än 9max, men ruttet av både Oneway och XXL att göra såhär.

Å andra sidan.. kolla SWIX stavarna "CT1" och CT1 Roller" borde väl vara samma rör kan man tycka..men det skiljer ljusår på dem, det är inte ens nära.

Link to comment
Share on other sites

CT3 och CT3 roller har samma data enligt Swix hemsida åtminstone. Jag har båda men har inte gjort några vetenskapliga tester för att jämföra. Utseendemässigt skiljer de sig. Jag har köpt båda vid olika tillfällen på XXL för 699 kr paret när de kampanjat. Men man får tydligen hålla koll på om de klämt in någon extra bokstav i namnet.
Link to comment
Share on other sites

Jag hämtade ut mina stavar på XXL idag. I jämförelse med mina gamla Oneway Diamond 9 max är de nya Oneway Premio HD Pro något styvare och 30g lättare. En stav 150cm lång väger 160g.

Jag var i första hand ute efter en lättare stav så jag behåller stavarna.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag har också jämfört lite nu. Skulle säga att de ligger mellan Diamond 9 Max och Diamond 10 Max, med dragning åt nian. Samma styvhet som nian, men lite lite lättare. Uppskattar att det är en aningen bättre deal än den klassiska "Vasakvällsdealen" 799:- för Diamond 9:an. Men inte mer än så.

Behåller dem för remmarna och som längdexperimentrör/reserv

Link to comment
Share on other sites

Skulle ju kunna vara det; kör XXL och One Way en upprätta förtroendet-grej?!? Nån som kan åka dit och böja på staven och väga och mäta? Det står ju på andra sidor att SLG-staven är gjord på Superlight Diamond Carbon så det kanske är en TOPP-SLG; jag menar då har de väl fått just Superlight-tillägget i namnet från produkttexten (redigerade min text då mobilen ändrade hej vilt flera ord) ...

 

Står att det är nya VM-staven för tävlingsåkare och hängivna entusiaster, så det ska ju vara värstingstaven....

Link to comment
Share on other sites

Har mejlat och frågat Xxl;s kundtjänst om det är den riktiga toppstaven från Oneway eller om det är ett blufförfarande som förra gången då dom lurade mig och många andra med en billigare kopia som var snarlik den gamla toppstaven både till namn och design. Ej fått svar än....
Link to comment
Share on other sites

Jag skickade följande fråga direkt till One Way...

 

Just got a question. XXL in sweden is selling a pole called Premio SLG Superlight 16/17, is that the same pole as the one you got on your homepage called Premio SLG 10? If it isn´t, what´s the diffrence?

 

Fick detta svar:

 

 

Hello,

 

Yeas it is the same pole.

 

Best regards,

Susanna

Link to comment
Share on other sites

Jag skickade följande fråga direkt till One Way...

 

Just got a question. XXL in sweden is selling a pole called Premio SLG Superlight 16/17, is that the same pole as the one you got on your homepage called Premio SLG 10? If it isn´t, what´s the diffrence?

 

Fick detta svar:

 

 

Hello,

 

Yeas it is the same pole.

 

Best regards,

Susanna

 

Ursäkta en skeptiker, men jag undrar starkt ifall deras Premio SLG Superlight verkligen är OW´s toppstav. Överallt annars heter den ju Premio SLG 10 eller Premio 10 SLG. 

 

Jag vet att jag klämde på en svart OW-stav som var klart sämre än deras HD Pro. Jag hoppas verkligen inte det är denna - för då var HD Pro ett betydligt bättre alternativ. Den verkar vara slut på de affärer jag har nära till. Så jag kan inte kolla. Jag hoppas dock att inte fler blir lurade :( 

Link to comment
Share on other sites

Beställde också en i går. Få se om det är en specialversion eller den riktiga varan. Jobbigt när man man verkligen måste lusläsa alla annonser på websidor för att inte bli lurad. 

Förut kostade den kring 2800:- på hemsidan och nu 1499:-. Ingen markering om prissänkning som dom brukar göra. 

Link to comment
Share on other sites

Någon skrev att XXL inte har "vanlig" premio hd i sitt sortiment. Det är möjligt att det är så nu. Men det har funnits i butiker förut. Senast jag såg i butik var de nedsatta från just 1999kr till 1000kr. Men då fanns bara korta längder i den butiken. (Jag köpte då de två sista i den butiken till mina barn. Ligger dock och väntar på snö. Vill inte kapa dem än, då ungarna växer hela tiden.)

Det var anledningen till att jag skrev att det vore kul att veta vad du får. Men står det pro i orden är det kanske kört. Jag var och kände på några hd pro i en butik. Som andra skriver här, klart mjukare än vanliga hd. Pendel och vikt kanske aningen sämre än vad jag tror vanlig hd har. Men svårt när man inte kan jämföra. Men att jämföra med en ct2-a är nog rimlig.

Jag köpte den riktiga Premio HD på XXL i våras för 699:- så nog har dom haft den alltid.

Lurar på de 970 PRO jag köpte för ytterligare ett år sedan för dryga 200-lappen, är det samma med dom. För dom känns betydligt mjukare än den 960 jag hade innan. Dessa köptes för Skate och jag har nu ersatt med HD PRO så för mig blir det fall framåt!

Link to comment
Share on other sites

Förut kostade den kring 2800:- på hemsidan och nu 1499:-. Ingen markering om prissänkning som dom brukar göra. 

Det var det där med att prissänkningen helt saknades som jag reagerade på. Dvs att det inte var med på nätet för deras SLG Superlight. När de återigen har HD Pro till nätförsäljning med "ursprungspris 3000kr" och nu 1999kr. Kanske skulle stått Förr 699kr - nu hela 1999kr!!! ;)

 

Ni får gärna skriva och berätta vad ni får för stavar, ni som beställt SLG Superlight!

Link to comment
Share on other sites

Jag var förbi Pölder idag och kände lite på olika stavar. Premio SLG 10 känns visserligen lätt, men inte superstyv. Den "riktiga" Premio HD är betydligt styvare. Ändå verkar alla världscupåkare använda SLG 10, är det viktigare för dom med några gram lägre vikt än rejält styva stavar?

 

Så ni som har beställt från XXL, om ni får hem ett par Premio SLG 10 som är mjukare än Premio HD så är det nog tyvärr så det skall vara (om nu inte Pölder också säljer "varianter" av Oneway-stavar, men det tvivlar jag på).

 

Premio HD mot Triac 2.5 var en tuffare match när det gäller styvhet. Svårt att avgöra vilken som är styvast.

Link to comment
Share on other sites

Det är inte förvånande att One Way är nära konkurs med tanke på alla tokiga satsningar som gjorts. Från att ha varit duktiga på stavar till att ge sig på marknad efter marknad utan att kontrollera kvalitet. Att de nu beter sig på detta vis på de enda produkterna de varit bra på kan bara sluta med konkurs.
Link to comment
Share on other sites

Provade också att fråga One Way om det var samma stav dvs Premio SLG 10 som XXL sålde? Och fick svaret. Yes it is, they just run a campaign before Christmas. Verkar bara vara på XXL:s svenska sida som den är billigare.

 

Även intressant vad som gäller prisjakt.nu. Är det företagen själva som rapporterar in modell och pris dit? För när man söker på Premio HD så kommer nu XXL:s egen version upp där. Det gjorde den inte nog inte förut. Då är det nog många som kan bli lurade kan jag tänka mig.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...