Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rysk doping


vasajohan

Recommended Posts

OK, jag har en uppfattning, men jag avvaktar och hoppas Wada kan lämna uppgifter om vem som vetat om manipuleringen av dopingproven. Om det skett uppifrån över huvudet på de aktiva, om det skett informationsutbyte mellan aktiva och de som sysslat med manipuleringen, om det varit någon skillnad mellan de som varit i eller utanför landslaget. Det är många frågor man vill ha svar på, innan man kan uttala sig.

 

Om jag förstod Ustiugov rätt så litar han inte längre på dopingssystemet, att han inte vet vad som händer efter det att han lämnat ifrån sig sitt dopingprov. Om denna misstro sprider sig till fler åkare, är trovärdigheten allvarligt hotad för hela kontrollverksamheten.

Link to comment
Share on other sites

Vilket skämt. Anfall är bästa försvar. Att vända det EMOT kontrollverksamheten är verkligen smaklöst. Att detta stöds av Sundby är ju bara skrattretande. Klart att han tycker att det är orättvist. Vi som vill ha em ren sport kan bara njuta av att en efter en åker dit...Johaug, Legkov, Sundby. Alla tagna och fått eller väntar på dom. Det är inga små straff vi talar om heller. Det är naivt att inte kraftfullt fördöma detta. Det skadar sporten oerhört. Det är redan en extremt liten sport i de stora sammanhanget. Särskilt med rådande milda klimat handlar det om sportens överlevndad och då är förtroendet a och o.
Link to comment
Share on other sites

Även Petter Northug la ut stöd för Ustugovs uttalande Facebook. Märkligt att vi fått en norsk-rysk pakt i dopingfrågan, den såg man inte komma. Jag kan iofs förstå ryska utövare som är förbannade om det stämmer att i princip alla aktivas prover manipulerats oavsett om de varit rena eller ej, det gör ju givetvis att eventuellt rena åkare dras ner i skiten.
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Någon som höjde på ögonbrynen när Matvejeva dyker upp nu 30 år gammal bättre än någonsin och vinner sprint och sprintstafett lagom till VM... plus att hon varit avstängd för doping förut. Detta plus att Ustiugov vann Tour de Ski så överlägset som kanske ingen annan herråkare gjort förut. 

Link to comment
Share on other sites

Någon som höjde på ögonbrynen när Matvejeva dyker upp nu 30 år gammal bättre än någonsin och vinner sprint och sprintstafett lagom till VM... plus att hon varit avstängd för doping förut. Detta plus att Ustiugov vann Tour de Ski så överlägset som kanske ingen annan herråkare gjort förut.

 

 

Det låter som du har svaret där

Link to comment
Share on other sites

Någon som höjde på ögonbrynen när Matvejeva dyker upp nu 30 år gammal bättre än någonsin och vinner sprint och sprintstafett lagom till VM... plus att hon varit avstängd för doping förut. Detta plus att Ustiugov vann Tour de Ski så överlägset som kanske ingen annan herråkare gjort förut. 

Hade Matveeva varit 5:a hade ingen höjt på ögonbrynen och nu var det trots allt ett B-startfält i Toblach. Varken Stina, Björgen, Östberg, Weng eller Diggins var med. Så jag tror inte man ska dra så stora växlar på det.

Link to comment
Share on other sites

Hade Matveeva varit 5:a hade ingen höjt på ögonbrynen och nu var det trots allt ett B-startfält i Toblach. Varken Stina, Björgen, Östberg, Weng eller Diggins var med. Så jag tror inte man ska dra så stora växlar på det.

Falla är ingen b-åkare även om fältet i övrigt kanske var lite ihåligt, men kanske är hon lite ur form har ju förlorat ett par spurter på slutet mot åkare som kanske ska slå?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...