Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Svensk doping


Volevodin

Recommended Posts

Det känns som om ryssarna ligger före oss vad gäller denna typ av doping. Tror helt klart de äter betydligt mer av sin jäkla (jag menar jäkligt goda… ;) ) borsjtj.

 

Jag är också övertygad om att en viss typ av doping kommer sig av vanlig mat. En gång före en tävling fick jag för mig att torkad frukt var jäkligt bra godis. Köpte ett kg torkade aprikoser (ungefär som katrinplommon...). Jävla vilken sprutt det blev!!!  

På dig eller magen :o

 

Men skämt åsido  om man äter måttliga mängder av ett visst näringsämne i sin kost anser jag det inte som doping, men om man rycker ut det ur sitt sammanhang och intar stora mängder i syfte att höja prestationsförmågan har gått över till doping.

 

Men jag är inte bättre än någon annan i det här fallet, då jag följt trender och "dopat" mig. Ett tag var det Rysk Rot, sen kolhydratuppladdning, sen kaffe utan socker 2 tim före start. När många medtävlare använder samma metod är det lätt

att följa efter för att inte ge dem en fördel.

Jag tycker därför det är viktigt att stoppa både rödbetsjuice och andra prestationshöjande medel liksom astmamedicin till friska för att motverka spridningsrisken.

Link to comment
Share on other sites

På dig eller magen :o

 

Men skämt åsido  om man äter måttliga mängder av ett visst näringsämne i sin kost anser jag det inte som doping, men om man rycker ut det ur sitt sammanhang och intar stora mängder i syfte att höja prestationsförmågan har gått över till doping.

 

Men jag är inte bättre än någon annan i det här fallet, då jag följt trender och "dopat" mig. Ett tag var det Rysk Rot, sen kolhydratuppladdning, sen kaffe utan socker 2 tim före start. När många medtävlare använder samma metod är det lätt

att följa efter för att inte ge dem en fördel.

Jag tycker därför det är viktigt att stoppa både rödbetsjuice och andra prestationshöjande medel liksom astmamedicin till friska för att motverka spridningsrisken.

 

Måttliga mängder? Så det du vill göra är att begränsa alla människors kostval? "Öpp öpp öpp, nu ser jag att du har ätit 8 rödbetor denna veckan, du får bara äta 7!" Låter som en strålande idè!

Link to comment
Share on other sites

På dig eller magen :o

 

Men skämt åsido  om man äter måttliga mängder av ett visst näringsämne i sin kost anser jag det inte som doping, men om man rycker ut det ur sitt sammanhang och intar stora mängder i syfte att höja prestationsförmågan har gått över till doping.

 

Men jag är inte bättre än någon annan i det här fallet, då jag följt trender och "dopat" mig. Ett tag var det Rysk Rot, sen kolhydratuppladdning, sen kaffe utan socker 2 tim före start. När många medtävlare använder samma metod är det lätt

att följa efter för att inte ge dem en fördel.

Jag tycker därför det är viktigt att stoppa både rödbetsjuice och andra prestationshöjande medel liksom astmamedicin till friska för att motverka spridningsrisken.

Att du nämner rödbetsjuice och receptbelagd astmamedicin i samma mening är ett tydligt tecken på att du inte riktigt

förstått en av skiljelinjerna mellan tillåtet och otillåtet.(Därmed inte sagt att mediciner per automatik ska vara dopingklassat)

 

Om du vill flytta gränsen till vad som är tillåtet, till något i stil avsikten av ett visst näringsintag blir det en mer än lovligt stor gråzon, om jag byter kost ifrån skräpmat/MCDonalds till nyttig kost enbart i syfte att prestera bättre så är ju det doping eftersom avsikten med mitt kostbyte är prestationsrelaterat dvs DOPINGTÄNK.

 

Det finns ju massor av parametrar i vår sport som handlar om att prestationen ska bli bättre men som inte är relaterat till träning eller fysisk förbättring, vallning, materialval om du vill begränsa intag av naturliga ämnen som av experter  och WADA inte bedömts som skadliga eller vara doping så tycker jag att du är fullständigt ute och cyklar.

 

Skulle astmamedicin varit ett recpetfritt läkemedel som inte finns med på dopinglistan likt tex diklofenak tror jag att få skulle upprörts av det norska bruket, där finns en skiljelinje. Utöver kan man visserligen ha personliga åsikter och ritklinjer men börjar man moralisera och vill ha förbud av den här typen av ämnen på vaga grunder så får man nog räkna med att få mothugg.

 

Diklofenak som finns i tex Voltaren och andra antiinflammatoriska medel är  flitigt använt bland idrottsmän med positiva effekter på läkning och återhämtning samt smärstillande. Det är också vanligt att tas under tävlingar inom uthållighetssporter, i löpning, multisport och triahtlon använder mellan 30-80% av deltagarna detta under tävling.

Dessa preparat är tycker jag mer diskutabla än rödbetor då de kan ha biverkningnar.

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Måttliga mängder? Så det du vill göra är att begränsa alla människors kostval? "Öpp öpp öpp, nu ser jag att du har ätit 8 rödbetor denna veckan, du får bara äta 7!" Låter som en strålande idè!

Det går givetvis att misstolka allt som skrivs, men med "måttliga mängder" menar jag det som ingår i en normal kost, där man strävar efter att få i sig en allsidig kost. Det handlar inte om hur många rödbetor man äter utan om man rycker ut ett näringsämne ur sitt normala sammanhang och intar det i stor mängd för att höja prestationsförmågan.

 

Om du tex äter kalops med rödbetor till så äter du givetvis det antal rödbetsskivor som kompletterar din måltid, att komma upp i en mängd som motsvarar en "nitratdos" finns inte på kartan.

Link to comment
Share on other sites

Det går givetvis att misstolka allt som skrivs, men med "måttliga mängder" menar jag det som ingår i en normal kost, där man strävar efter att få i sig en allsidig kost. Det handlar inte om hur många rödbetor man äter utan om man rycker ut ett näringsämne ur sitt normala sammanhang och intar det i stor mängd för att höja prestationsförmågan.

 

Om du tex äter kalops med rödbetor till så äter du givetvis det antal rödbetsskivor som kompletterar din måltid, att komma upp i en mängd som motsvarar en "nitratdos" finns inte på kartan.

 

Okej. Så vi får bara äta en "normal och allsidig kost"? Inga utsvävningar. Inser du inte själv hur bisarrt detta låter?

 

Efter att ha läst alla dina inlägg förstår jag inte mer heller. Du vill att alla svenskar ska sluta använda allt som kan påverka prestationen positivt för att vi trovärdigt ska kunna kritisera norrmännen för att dom använder astmamedicin? Ridå ner.

Link to comment
Share on other sites

Är du vegetarian får du som jag förstår det redan motsvarande höga nitratvärden utan rödbetsjucie. Det verkar ju inte vara frågan om någon extrem konsumering. Motsvarande 3 stora rödbetor verkar ha tillräckligt med nitrat för att kunna ge positiv effekt. På många orter är det nitrat i dricksvattnet så jag antar att de får det oavsett.

Som jag fattar det beror intresset på att man upptäckt att nitrat omvandlas kväveoxid i kroppen vilket tydligen har en positiv inverkan på blodtryck och syreupptagning. Jag tycker snarare det rör sig om att man upptäckt en ny process kroppen använder för att få tag i ett ämne än att det är onaturligt prestationhöjande. Det verkar ju inte egentligen vara något speciellt med just rödbetsjuice utan det har bara varit en praktiskt livsmedel för forskarna att använda i sina experiment. Vilket lätt till att hälsokostbutikerna börjat prångla rödbetsjucie. De vill väll helt enkelt ha en mätbar mängd nitrat. Jag antar att grönsaker är svårare att mäta på. Sallat påstås som jag fattar det ha minst lika höga nitrathalter som rödbetor, det är bara svårare att reglera i ett experiment.

Link to comment
Share on other sites

Om vi tittar riskerna med livsmedel som bildar ämnet nitrosamin, så tillhöra jag dem som har valt bort alla rökta livsmedel pga cancerrisken efter ett larm för några år sedan.

 

Men en stor dos rödbetsjuice några gånger inför tävlingar kan knappast påverka hälsan utan det är mer syftet jag reagerat mot,men det har ju medvetet misstolkats ett antal gånger.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det har en masochistiskt rituell charm att tvinga i sig mer rödbetsjuice än vad man vill innan Vasaloppet. Förutom den svåra ångesten i form av stressmage, klädnoja, vallanoja, logisitkfunderingar osv ska man nu mera kissa rött och inte vara värst sugen på rödbetor på ett tag.

 

Ännu en härlig pusselbit i den den årliga självspäkande tradition som Vasaloppet utgör.

God Jul!

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker du ofta är ute och snurrar Volevodin. Att nämna rödbetor och dopning ihop är bisarrt. Det är bästan som att säga att det är dopjing och fusk att träna för mycket. Alla borde äta samma kost och träna exakt lika mycket och exakt samma sak. Då skulle vi kunna kora en rättvis segrare?
Link to comment
Share on other sites

Jag tycker du ofta är ute och snurrar Volevodin. Att nämna rödbetor och dopning ihop är bisarrt. Det är bästan som att säga att det är dopjing och fusk att träna för mycket. Alla borde äta samma kost och träna exakt lika mycket och exakt samma sak. Då skulle vi kunna kora en rättvis segrare?

Jag har aldrig påstått att äta rödbetor är doping utan när man rycker ut något ur sitt sammanhang i form av rödbetsjuice och sen dricker en stor mängd för att öka sin prestationsförmåga. Det är ni andra som har vinklat det och försökt komma ifrån själva kärnfrågan; om ett ämne som tas in i stor mängd med syfte att höja prestationsförmågan och därmed skaffa sig en fördel mot konkurrenterna, om det är att betrakta som doping.

 

Någon har tom gått in och manipulerat trådrubriken, vilket jag uppmanar administratören att ta bort !

Link to comment
Share on other sites

 

Någon har tom gått in och manipulerat trådrubriken, vilket jag uppmanar administratören att ta bort !

Ok, tog bort parentesen om rödbetor. Men ha gärna en rubrik som motsvarar innehållet i trådstarten, nu tror man (i varje fall jag) att den handlar om svenska skidåkare istället för överdrivet intag av vissa ämnen.

Link to comment
Share on other sites

Om vi pratar helt generellt om att koncentrera ämnen i avsikt att uppnå fördelar i prestation så anser jag att enda möjligheten att "veta" om det är doping är att kontrollera att nivåerna i kroppen håller sig inom regelverket. Tills regelverket är uppdaterat ( behöver uppdateras då och då ). T ex anabola steroider, "astma medicin" etc.

Så kanske det finns möjlighet att ämnen från rödbetor hamnar på listan och det blir dosering som i astmafallet igen och då är det dispenserna som är orosmomentet igen.

Men dopningslistan måste vara det bästa att utgå ifrån och det är den som ska uppdateras.

Link to comment
Share on other sites

 

Någon har tom gått in och manipulerat trådrubriken, vilket jag uppmanar administratören att ta bort !

 

Den ändrade rubriken speglade trådinnehållet bättre än vad ursprungsrubriken gör eftersom det inte alls handlar om svensk doping utan om att vi inte ska kritisera Norge för astmamedicinering av friska så länge vi tycker det är ok att dricka rödbetsjuice inför ett lopp.

 

Detta kan vara en av de bisarraste trådarna nånsin här.

Link to comment
Share on other sites

Ok, tog bort parentesen om rödbetor. Men ha gärna en rubrik som motsvarar innehållet i trådstarten, nu tror man (i varje fall jag) att den handlar om svenska skidåkare istället för överdrivet intag av vissa ämnen.

OK, jag kan hålla med om att allt eftersom tråden utvecklat sig, så har rubriken blivit missvisande, speciellt med tanke på de vinklingar gjorts samt att man inte kan veta om rödbetsjuice används i andra länder för att förbättra prestationsförmågan.

 

Vasa; jag förslår därför att du ändrar trådrubriken till Nitratdoping

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...