Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Klister på glidzon


Guur

Recommended Posts

Jag gjorde min första klistervallning igår - lade nog lite tjockt med bas (rode chola) och på det rode multigrade, skulle nog blandat med lite rossa också för jag hade inte bergfäste.. Men eftersom det var lite tjockt klister var jag noga med att kontrollera om vallan flyttat sig efter passet - men den låg precis som jag vallat!

 

Problemet var att idag upptäckte jag att klistret runnit ner över glidytorna

Link to comment
Share on other sites

Huh? Jag skrev mer än detta men det verkar försvunnit.. Nåväl, jag gjorde rent både glid och fästzoner med vallaväck för jag tänkte att det lär vara mindre dåligt än klister på glidzonen.

 

Men vad gör jag nu? Jag köpte dessa skidor nya för denna säsongen och fick någon hotbox och lågflour vallning på dem. Är det förstört nu? Ska jag valla om dem? Tvätta med nåt annat medel innan..?

 

Och hur förvarar man klistervallade skidor? Ståendes i källaren verkar inte vara toppen..

Link to comment
Share on other sites

Liggande med klistret uppåt skulle jag dessutom säga... annars risk för droppbildning.

Men i så låg temperatur som möjligt ger förstås högre chans att det inte påverkas, med klistet uppåt finns alltid risken att något fastnar i det...

 

Personligen förvarar jag alltid klistervallade skidor i vedboden, liggandes. Risk finns då att skräp (aktiv vedbod) hamnar i klistret.

 

Vallaväck på glidzonen är nästan ofrånkomligt anser jag, det händer varje vinter när det är för mycket klister/skräp i glidzonen.

En del anser att man tvättar bort detta skräp bäst med paraffin, tvättparaffin (mjukt gult paraffin) efter att ha värmt och "skrapat" av skiten, t ex med papper över hela glidzonen och en mjuk skrapa som drar papperet över ytan och tar med det uppvärmda klister/kådskräpet. Jag tar vallaväck direkt... sedan glidvalla, gärna lite hårdare paraffin.

Om man stålsicklar enbart så är det enklare att återställa men om du glidvallar förutom detta så lär du nog få glidvalla dem igen. Hotbox har jag aldrig gjort och glidvallning tar inte så lång tid.

Har du glidvallningsgrejor? Om inte så har du antagligen lägre ambitionsnivå och då tycker jag att det räcker med att polera ytan med något rent, te x trasor och fästavalla vidare. Sedan inför eventuell tävling lämna iväg dem 8eller som säsongsrengöring).

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Vid åkning i blötföre får man ofta klisterfläckar från egna och andras skidor på glidytorna och då är det ofrånkomligt att man måste tvätta av glidytorna med vallaväck, samma sak om klistret stått i rumstemperatur och runnit ner på glidytorna. För träning gör jag "fuskomvallning" genom att gnugga på paraffin, värma och gnida med glidkorken + ett lager med HF-kloss utvärmt och utgnidet samt avslutar med borsning med tagelborsten, klart för nästa tur. Snabbvallning med hf-kloss gör nästan inför varje träningspass, vilket bättrar på glidet.

Inför ett lopp kan du sen göra en mer omfattande glidpreparering med ismältning, sickling och borstning.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...