Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Ny skidande reporter i Vasaloppet


Volevodin

Recommended Posts

Tycker konceptet var olyckligt i sin utformning. Det var som om man försökte slå ihop Stephans fjolårsutmaning att som nybörjare klara av Vasaloppet, och Richard Olssons åkande reporter-roll i ett och samma paket. Tror inte det har förutsättningar att lyckas särskilt bra oavsett vem man väljer i rollen. 

 

Ser däremot gärna fler åkande reportrar som speglar samhällets mångfald snarare än representationen i Vasaloppet. Inte minst då Vasaloppet närmast stolt presenterade i sin statistik att "för fjärde året i följd har över 2 000 damer anmält sig till Vasaloppet, vilket innebär drygt 14 procent kvinnliga deltagare", och därtill valde att inte ens bemöta Mora-Nisses negativa inställning till damer i Vasaloppet när man körde sin hyllningskampanj till honom. 

Link to comment
Share on other sites

Jag tror han var positiv, då det var en kvinna som räddade honom från att komma i danskarnas våld. Hennes man hade åkt iväg för att hämta hjälp att snärja Gustav Vasa, men hon hade inte hjärta att låta det ske och hjälpte honom att fly. Förresten var det inte en kvinna i Mora, som gömde honom i en källare under golvet och lyckades förvilla danskarna, när de kom och letade efter honom.

Jag tror att kvinnligt deltagande i Gustav Vasa-loppet skulle haft hans gillande. :)

Link to comment
Share on other sites

Varför skulle det finnas en tjejvasa90?

Likväl som det finns en tjejvasan 30 så kan det väl finnas en tjejvasan 90. Dagens tjejvasa är ju en succe så det är uppenbart att det finns ett sug efter lopp för bara tjejer. Det finns ju en kortvasa för mixed, låt den vara kvar och förläng tjejvasan till 90km. Då slipper det bli tjaffs om att herrar blockerar damtäten på upploppet också.

Link to comment
Share on other sites

Allt som gör att Rickard Olsson försvinner från TV-tid är i högsta grad uppskattat. Flamsigare karl får man leta efter. Sen har nog olika personer olika målgrupp. Gruppen äldre män med prestationsångest och som tror att världen hänger på om dom hamnat i grupp 4 eller 5 uppskattar nog Fredrik Lindström mer. Det för jag iaf. Men Brita hade sina poänger. Folk omkring orkar kanske inte svara på hennes tilltal. I hennes nivå finns ju många galningar helt utan skidvana eller med kraftig nedsatt kondition. Men hon sa åt gubbar på skarpen som försökte bevaka plats 10 000 genom att tränga sig. Mycket underhållande!!
Link to comment
Share on other sites

Okej alla olika kön o religioner är ju välkommen på Vasaloppet så varför göra en tjejvasa90 käns som ett steg bakåt. Men vad vet jag är ju bara en vanlig dödlig.

Men isåntfall röstar jag för en hbtq vasa

 

Den finns redan. Kallas även pride-tåget.

Link to comment
Share on other sites

Ett alternativ är att gå åt samma håll som många andra ski classics-lopp, dvs att damerna (elit) har en egen start en stund innan herrarna. Släpper man dem en timme innan herrarna borde de garanterat gå i mål först. Det är ju så oerhört mycket roligare att se ett lopp (och åka?) på lika villkor, dam mot dam. Som det är idag hänger ju allt på att hitta en lagom bra herrklunga som man kan följa med, och hoppas att bakomvarande dam inte hittar en bättre klunga.

Link to comment
Share on other sites

För att summera förslagen i tråden,

 

Först släpper vi damerna

Sen släpper vi herrarna

Sen släpper vi hbtq personligheterna

Sen släpper vi danskarna

Sist släpper vi skejtarna (när det mörknat)

 

Kan vi klubba det?

Nä, allra sist släpper vi oss samfällt, så att hela startfältet "brakar" iväg.! :wacko: :lol:

Link to comment
Share on other sites

För att summera förslagen i tråden,

 

Först släpper vi damerna

Sen släpper vi herrarna

Sen släpper vi hbtq personligheterna

Sen släpper vi danskarna

Sist släpper vi skejtarna (när det mörknat)

 

Kan vi klubba det?

Men om man tillhör flera av grupperna, vilken ska man då starta i? Dansk HBTQ-kvinna som åker skate till exempel? Vilken av kategorierna ska väga tyngst och vara styrande? Och dom aom känner sig kränkta, ska inte dom få någon egen grupp? Jag säger inte att det är en dålig ide men vi måste reda ut detaljerna! :)

Link to comment
Share on other sites

Rent logisk så tänker jag att det nog inte är något prakiskt problem egentligen;

 

- Skejtare är skejtare. Startar dom innan mörkrets inbrott så ser man dem och de blir diskade. Det vill de inte.

- En dansk kommer aldrig att kunna seeda upp sig pga att de aldrig sett snö förut så de startar gärna lång bak. Inga problem med dom så långt.

- Hbtq personligheterna kommer klä upp sig och skida i ett tåg till Mora. Tillsammans. Dom kommer aldrig välja fel fålla och missa tåget.

- Svenska vita medelålders män är rädda för alla de andra grupperna, så dom kommer heller aldrig gå fel.

- Tjejerna är vana att få företräde lite överallt så dom hittar man nog först oavsett var deras fålla är.

 

Jag gillar inte att dra alla över en kam eller generalisera så därför känns det bra så här. Det här är ju en alternativt startgärde kan man säga, med fem led vilket borde förenkla väldigt för vasaloppet och samtidigt är det mer rättvist. Vill man starta först är det bara att byta kön. Det gäller alla!

Link to comment
Share on other sites

Jag kom på att vi missat en grupp, låt oss kalla dom "Övrig nationaliteter" för att inte skriva vår granne i väst på näsan. Gruppen får naturligtvis starta längst bak. På så sätt får vi kanske bukt med den här Norska dominansen. :)
Link to comment
Share on other sites

Jag kom på att vi missat en grupp, låt oss kalla dom "Övrig nationaliteter" för att inte skriva vår granne i väst på näsan. Gruppen får naturligtvis starta längst bak. På så sätt får vi kanske bukt med den här Norska dominansen. :)

Nej, vi hade inte missat dom. Dom springer ju fram och tillbaka och letar efter sin fålla som inte finns tills vi andra fått ett lagom försprång.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...