Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

VM i Lahtis 2017


larsbern

Recommended Posts

Cirka 10:30 ut i løpet ser det ut som om Kalla får Parmakoskis stavpigg i brilleglasset, var rett og slett ikke Kallas dag i dag. 

Fikk stoppet bildet akkurat i rett øyeblikk, og da ser vi trinsen til Parmakoski skrape borti kinnet hennes. Kunne gått verre altså, men flaks i uflaksen.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 157
  • Created
  • Last Reply

Cirka 10:30 ut i løpet ser det ut som om Kalla får Parmakoskis stavpigg i brilleglasset, var rett og slett ikke Kallas dag i dag. 

Fikk stoppet bildet akkurat i rett øyeblikk, og da ser vi trinsen til Parmakoski skrape borti kinnet hennes. Kunne gått verre altså, men flaks i uflaksen.

Vi må bara beklaga din sena delgivning av detta viktiga händelseförlopp, hade det bara blivit känt inom tid för protest så hade saken varit biff. Grip är ju med svensk anda (avundsjuka, jantelag och brist på självinsikt) den förste att lämna in protest....särskilt mot Norge där han aldrig har förnekat sig.

Link to comment
Share on other sites

b-ivar: Det är åtminstone mycket vanligt att åkaren bakom trampar fast staven för åkaren framför, det händer hela tiden, ibland går staven av.

 

Fredriksson verkar säker på att Weng var orsaken, antar att man på SVT tittat på klippet flera gånger.

http://www.svtplay.se/video/12565028/sportnytt/sportnytt-4-mar-19-45

Då ombeds du och Fredriksson att se filmen om och om igen, göra en högupplöst förstoring och därigenom bevisa att Heidi Weng med sina skidor befann inom räckhåll för Kallas vänstra stav. Sekvensen efter stavbrottet ligger Heidi fortfarande bakom, du menar att hon bromsar upp och tänker, oj! Bäst chilla så det inte syns att jag var på staven?

Link to comment
Share on other sites

Tack för ditt inlägg Astmatiker. Jag kommer inte bemöda mig att bemöta b-Ivars spekulationer.

Till skillnad från dig så är jag återhållsam vad beträffar spekulationer, dina har hittills gått i "Sverige till varje pris" och häng ut en syndabock, gärna eller helst en Norsk då du liksom de flesta svenskar har svårt att förhålla sig till det faktum att det var 4 FYRA norskor främst på 3 milen. Kalla fick staven överkörd av en illasinnad Heidi Weng (självklart med vilja) och skulle gått ifrån Marit Björgen i stigningen, Weng också som låg på Marits skidor, skulle aldrig behövt tänka på någon kamp mellan de 3 Norskorna närmast utan seglat iväg över upploppet helt oslagbar om inte Norge förstört dagen, eller många dagar framöver för den stackars Tärendötjejen....ja det är synd om henne, rent förjävligt men det är lika förjävligt att du liksom blomman alltid ska leta en orsak och helst en syndabock (Norsk) för ett svenskt nederlag och fast än det skulle klassas som "race incident" så blir betydelsen en helt annan när en svensk blir drabbad.

Link to comment
Share on other sites

b-ivar: Nu spårar du hur helt.  Syndabock? åkarna är på varandras stavar hela tiden, oftast är det ingens fel. Jag har inte sagt att Weng gjorde det med flit. Blomman och Fredriksson har inte sagt något sådant heller. Det handlar inte om att leta en syndabock, det handlar om beskriva vad som hände när staven gick av. 

Link to comment
Share on other sites

Till skillnad från dig så är jag återhållsam vad beträffar spekulationer, dina har hittills gått i "Sverige till varje pris" och häng ut en syndabock, gärna eller helst en Norsk då du liksom de flesta svenskar har svårt att förhålla sig till det faktum att det var 4 FYRA norskor främst på 3 milen. Kalla fick staven överkörd av en illasinnad Heidi Weng (självklart med vilja) och skulle gått ifrån Marit Björgen i stigningen, Weng också som låg på Marits skidor, skulle aldrig behövt tänka på någon kamp mellan de 3 Norskorna närmast utan seglat iväg över upploppet helt oslagbar om inte Norge förstört dagen, eller många dagar framöver för den stackars Tärendötjejen....ja det är synd om henne, rent förjävligt men det är lika förjävligt att du liksom blomman alltid ska leta en orsak och helst en syndabock (Norsk) för ett svenskt nederlag och fast än det skulle klassas som "race incident" så blir betydelsen en helt annan när en svensk blir drabbad.

 

Vad babblar du om? Och vad är grejen med tonläget? :o 

När jag läser inläggen tidigare i tråden så uppfattar jag det som att en bred majoritet av alla kommentarer anser att det inte finns någon grund för att påstå att Weng skulle vara den direkta eller indirekta orsaken till Kallas stavbrott. 

Jag uppfattar inte heller att någon annan än du själv letar efter någon syndabock.

 

Däremot påpekas det ju mycket riktigt att Kalla druttade i backen rätt hårt tidigare under loppet, troligtvis var det där staven skadades. Jag satt själv och spekulerade i att hon kanske borde försöka byta ut stavarna innan sista varvet, just med fallet och alla de oändliga stavbrotten under mästerskapet i åtanke.

 

Jag tycker inte att det någonsin går att beskylla andra åkare för att stavarna går av, även om någon trampat på dem. Det är ju liksom åkaren som håller i stavarna som valt att åka med stavar gjorda av "glas" i ett lopp där det kommer att vara tjockt med andra åkare i spåret.

Kläbo visade vad det handlar om när han under sprinttävlingarna genomgående gick upp i täten i de snävaste kurvorna och sedan gled igenom med stavarna framför sig, just för att ingen skulle råka komma åt dem. Det var en snygg detalj att titta på. Killen har samma goda uppfattning om sporten, dess möjligheter och brister, som Petter har/hade. Han har potential att bli den sista spiken i kistan för intresset utanför Norge. Så bra är han.

 

Link to comment
Share on other sites

Nog är det dåligt att man inte kan tillverka stavar som tål en smäll från sidan - tycker att det är alltför många stavbrott som avgör tävlingar både på distans och speciellt sprint.

Minns när kolfiberstavarna kom - inte vågade man åka med dem i VL - det var aluminium och glasfiber som gällde. I jakten på gram åsidosätts hållbarheten i stavarna - undrar hur mycket tyngre en slagtålig stav skulle bli ?

Synd om Kalla att hon inte fick chans att tävla om pallplatserna - nu blev det otäckt många norskor längst upp.

Är det någon som gjort mattematiken på vad sannolikheten för ett stavbrott har varit i detta VM?

Åkarna knäcker ju stavar som om de vore tandpetare! 

Det är ju helt uppenbart att stavarna som används inte är lämpade för tävling. 

Har någon gjort en risk/reward-kalkyl liksom? 

Link to comment
Share on other sites

Ett sätt att sätta press på stavtillverkarna är att det upprättas en statistik på vilka stavmärken som har flest och minst stavbrott. För några år sedan var min subjektiva bedömning att det var flest One Way som låg brutna längs vasaloppsspåret, undrar om de fortfarande är lika sköra ?

Link to comment
Share on other sites

Kv+ hade fram till för några år sedan en modell (Forza) som hade nedre halvan lindad med kevlar för ökad hållbarhet. Nästan lika lätt som toppmodellen Tornado (och tidigare Ch1). Någon sådan lösning känns ju rimligare än någonsin med tanke på hur stavarna går av.
Link to comment
Share on other sites

...och jag som är skeptisk till norge och deras astmamedicinering fick vatten på kvarnen, med en dyngsdos som måste delas upp, men trots det betydligt högre än vad "vardagsastmatiker" får i ordination, så är Jonsrud Sundby inte samma maskin som innan, en slump eller?

Link to comment
Share on other sites

Men Jonserud-Sunby hade samma otur i skiathlonen som Kalla på 3-milen och bröt staven precis inför slutstriden, där hade det troligen blivit silver (han kanske borde haft den kevlarlindade KV-staven)

 

Men Blomqvist nämnde något om speciella pjäxor, som skulle underlätta greppet på det isiga underlaget, var det möjligen den typ som Gloersen körde med, med mjukare sulor ? Hellner klagade lite på att det var svårt i "de risiga partierna" med tekniken, menade han att han inte fick grepp med sina Fischerskidor och inte kunde åka avslappnat ?

 

Mina två favoriter vad gäller teknisk perfekt åkning i loppet var Gloersen och Harvey. :)

Link to comment
Share on other sites

...och jag som är skeptisk till norge och deras astmamedicinering fick vatten på kvarnen, med en dyngsdos som måste delas upp, men trots det betydligt högre än vad "vardagsastmatiker" får i ordination, så är Jonsrud Sundby inte samma maskin som innan, en slump eller?

Nu hoppas vi att det kan bli jämnare på damsidan också. Där har vi ju en till lungsjuk toppatlet som dominerar *poff poff*

Link to comment
Share on other sites

Lägg ner masstarten så slipper vi vurpor, knäckta stavar och ointressanta tävlingar. Dagens lopp var ett riktigt sömnpiller, återinför intervallstarten, starkast vinner och massor av dramatik på vägen. Oslagbart på femmilen.

 

Kul idag dock med Harvey och spridning i toppen mellan olika nationer.

Link to comment
Share on other sites

med en dyngsdos som måste delas upp, men trots det betydligt högre än vad "vardagsastmatiker" får i ordination, så är Jonsrud Sundby inte samma maskin som innan, en slump eller?

Möjligt, men jag håller för mer troligt att allt rabalder kring dopinganklagelserna störde säsongen fysiskt som psykiskt.

Link to comment
Share on other sites

Kan tänka mig att Salomons kolfiberpjäxor, som är lite mer extrema än andra märken, ger en liten fördel just i de förhållanden det var under femmilen (isigt).

placeringarna 1,3,4 och 9 på 5-milen talar för att den styva Salomonpjäxan åtminstone inte var en nackdel :)  Att man i isiga förhållanden skulle välja en pjäxa med mjukare sula har jag svårt att förstå...

Link to comment
Share on other sites

Är det inte att pjäxornas sulor är lite mer uppbyggda framtill så att man får bättre tryck på skidans främre del och därmed bättre grepp när det är halkigt. Samma funktion som den där kilen under bindningen som var populär ett tag

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...