Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Truppen till fr-VM p rullskidor i Lettland

Maja och Marcus sprintade bst i Idre

Vattenfall och Svenska skidfrbundet fortstter samarbeta till 2021

Svenska vrldscupvinnare i Torsby

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Raiden Idre

• Vänligen logga in för att kunna svara
29 svar till detta ämne

Bergsmannen76

Bergsmannen76

Medlem

• Members
  • Pip
  • 43 inlägg

Det lät som det var fint lopp. Hoppas på att kunna vara med nästa år.

jonnyg

jonnyg

Medlem

• Members
  • Pip
  • 62 inlägg

Bra jobbat Pask! Du har fina åktider tyckte jag - Topp 10!

Nästa år åker jag också, dock i de bakre regionerna och kollar så alla är med...

Några sade att det var lite oklar skyltning. Något du upplevde?

Pask

Pask

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 242 inlägg

Jo, det var lite dåligt skyltat. På lördagen låg jag i en 3:e-klunga och efter sådär en 5 km mötte vi plötsligt 2:a-klungan som var på väg mot oss. Jag blev helt förvirrad, men det visade sig att de hade åkt fel och precis där vi möttes skulle man svänga upp till höger. Inte helt solklart.

Längre fram när jag låg ensam frågade jag folk längs spåret om de hade sett andra åkare före mig med nummerlapp, bara för att kolla om jag åkte rätt.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 481 inlägg

Med dagens möjligheter att spraya färg i snön borde det gå att undvika felkörningar (om inte snön vräker ner)

Ps. Jag har arrangerat flera tävlingar sommartid med flera byten av färdriktning på banan. Jag skaffade skarpt röda markeringspilar på pappershandeln och fäste dem på pinnar, så att de visade höger, vänster eller rakt fram. Det fungerade utmärkt och inte någon valde fel väg på arrangemangen.

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 129 inlägg
Jag är bedrövad över hur få som körde. Framförallt på skaten. Även om det inte var så många på klassiska heller. Undra om det blir nåt nästa år. Synd. Jag hade verkligen tänkt köra skaten nästa år men nu vete katten. Märkligt ändå hur otroligt genomslag Vasaloppet har medan andra lopp som är mycket trevligare utan stress och hets lockar endast en handfull. Där ser man hur människan lätt luras in masspsykos. Alla insatta förstår att ett lopp som Raiden kan vara minst lika trevligt som Vasan. I finare miljö dessutom och billigare! En idé torde vara att byta namn till Vasa Raiden. Fan, var det inte så att Gustav Eriksson flydde via Idre? ;)

För att tro attvasaloppet skulle anordna ett riktigt fristilslopp och inte ett jippo för yuppies, lär ju inte hända, tyvärr.
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

Pask

Pask

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 242 inlägg

Ja, det är tråkigt att det var så få deltagare. Förutom den allmänna Vasalopps-masspsykosen (som gör att allt skidintresse dör efter VL) så tror jag att två andra saker har spelat in:

För det första så fanns det inget liv i hemsidan. Jag talade med Ole Jörgen om saken, och han sade att det berodde på att den låg hos Visit Dalarna och där hade bara en person rättigheter att ändra och uppdatera. Han skulle försöka skaffa en egen hemsida till nästa år som kunde vara lite mer levande.

För det andra så ligger loppet bara 6 dagar efter Vasaloppet. Jag kände själv att jag inte var 100% återhämtade efter VL. Det fanns visst planer på att flytta fram loppet en vecka till "Birken-helgen" istället. Kanske lättare att locka svenskar då (fast kanske svårare all locka norrmän)? 

jola61

jola61

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 635 inlägg

Även jag är sugen att delta kommande år. Bara tanken att får åka fristil på dagen, det ni :) Behövs nog en bättre hemsida. Vi var nog några som undrade om det fanns något liv i tävlingen.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 481 inlägg

Det tar tid att bygga upp ett lopp i synnerhet om man inte har en egen hemsida tex kunde man ha talat om att Maria Rydqvist och Adam Steen valt loppet. På min ort har man ett lokalt löplopp och där lägger man löpande in anmälda, vilket gör att intresse föder intresse.

Jag tror nog att loppet har en framtid tex borde ju en del nattvasaåkare även vilja åka skate dagtid. Sen blir nog arrangemanget förbättrat till nästa år tex rättar man säkert till banmarkeringen, så att felkörning utesluts.

Pask

Pask

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 242 inlägg

Det verkar inte ha blivit någon Raiden 2018? Har någon hört något om saken? Hemsidan verkar död, det står samma sak som för ett år sedan.

http://www.idreraiden.se/

Det vore tråkigt om loppet är nedlagt.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 481 inlägg

Jag har kollat in lite då och då, men det har inget hänt, så jag tror den är nedlagd. I år hade nog chanserna varit större för fler deltagare, då vi haft skidföre ovanligt lång tid i södra Sverige.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar