Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppet 2017


Volevodin

Recommended Posts

Jag som trodde att jag uppfann något nytt Gjorde precis detta till årets Vasalopp. Funkar väldigt bra faktiskt.

Körde samma lösning, vilket fungerade riktigt bra!

Enkelt att sätta tillbaka tomma förpackningar också.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 105
  • Created
  • Last Reply

Stod i andra raden i led 2 i mitten, flöt på bra i backen, hyfsat lugnt och kontrollerat, var 810 i Smågan, sedan avancerade jag hela vägen, framförallt från Evertsberg till Hökberg, tills jag blev påkörd när 16km kvar, körde med en stav och en stavstump till Eldris, där fick jag en 137 stav av en klubbkompis, jag är 185 och min andra stav var maxlängd:). Tror jag tappade ungefär 5 minuter på stavstrulet, trist att det hände när jag var som starkast och skidorna gick som bäst. Var så stark på slutet att jag t o m plockade placeringar med denna snestavskombo, bästa placering någonsin, 659, och in precis under 5 timmar, hade kanske kommit 540 utan stavbrottet, skönt att det inte kostade ett startled i alla fall, hade varit ännu surare om jag blivit precis över 500. Funderar på att ha reservstav på ryggen till nästa år. Blanka skidor, Toko röd pulver, skärande Swix 2mm över hela och 1 mm bak från Nordenskiöldsloppet förra året som jag försökte jobba ner strukturen på, sedan RC 0--6 på det. Medelglid+ i början, sedan bättre och bättre för att bli super+ på slutet, vilket är logiskt med den grövre rillen.

Det är intressant det här med stavbrott. Om jag fattade det rätt körde du på blanka skidor och då är ju konsekvenserna mycket större än om man kör med fäste, så det är något att ta med i beräkningen. Att ha med en reservstav kan ju vara en bra idé, fast då skulle jag välja en med en neutral rem, då man inte vet om man bryter höger eller vänster stav. Jag såg på SM-sprinten förra året att reservstavar hade just neutrala remmar på stavarna. Men kör man med Leki  då passar väl handsköglan både höger och vänster stav ?

Link to comment
Share on other sites

Det är intressant det här med stavbrott. Om jag fattade det rätt körde du på blanka skidor och då är ju konsekvenserna mycket större än om man kör med fäste, så det är något att ta med i beräkningen. Att ha med en reservstav kan ju vara en bra idé, fast då skulle jag välja en med en neutral rem, då man inte vet om man bryter höger eller vänster stav. Jag såg på SM-sprinten förra året att reservstavar hade just neutrala remmar på stavarna. Men kör man med Leki  då passar väl handsköglan både höger och vänster stav ?

Och KV+
Link to comment
Share on other sites

Kom i mål i mitt 16:e lopp i Söndags. Efter ett struligt år med ryggproblem som gjort att jag inte kunnat åka rullskidor eller skidor utan en jävulsk smärta så blev det plötsligt bättre i februari och jag började få lite förhoppning om att kunna åka. Förhoppningen sjönk när jag fick en virus förkylning som höll i under 3veckor men jag började känna mig lite piggare under vasaloppsveckan. Tog ett genrep på rullskidor på onsdagen och bestämde mig för att försöka åka igenom loppet. Startade längst bak i 2an (gamla meriter) och fick en bra start uppför backen. Väl uppe på myrarna märkte jag tydligt att det saknades stakträning. Blev omkörd av många men intalade mig själv att det var ok och att målet var målet. 2km innan Smågan trampade någon på min stav så kontrollremmen gick sönder. Fick stanna, vända och plocka upp staven som i övrigt var hel och fick en ny rem i kontrollen. Försökte sedan åka i mitt tempo och släppte ryggar när det var nödvändigt. Kom i mål på 5,28,46 (plac. 1600typ) helt tom i kroppen men väldigt nöjd efter förutsättningarna. Nöjd med skidorna som jag vallat med svart maraton och rexpulver. Swix julgransrill+ rak 0,75 samt red creek 2mm. Fäste enligt Swix rekommendation. Tyckte det gick väldigt trögt på myrarna men insåg efter ett tag att det var han som höll i stavarna som var för klen i år. 

Link to comment
Share on other sites

Fick en bra start från mitten på led2. Märkte direkt i backen att fästet var dåligt, vilket ledde till att jag fick gå mer med armarna och staka. Väl uppe på myrarna blåste det kall motvind och gick ganska trögt, försökte hitta ryggar och inte gå för hårt. Knappt 42min i Smågan och jag var nöjd.

 

Staka vidare och framåt Mångsbodarna märkte jag att vätskebältet frusit, illa. Fick staka uppför Risbergsbackarna då fästet var för dåligt, tyckte det gick skapligt men efter Kontrollen i Risberg gick jag tom på energi, fanns inget kräm i kroppen. Blev passerad av många upp till Evertsberg. Drack och åt allt jag kom över men var helt slut. Hade Enervit langning oxå.

 

Tur det blev utför och att glidet blev bättre men fortfarande inget kräm i kroppen, tappa massor av placeringar och det kändes som jag knappt hade styrfart. Såg dimmigt och vinglade till och från. Fästet var obefintligt så fick staka i alla backar. Tänkte att jag kommer inte ta mig till Mora. Bryt tankar fanns också i skallen.

 

Så här höll det på fram till Eldris där jag fick lite kraft tillbaka samt att jag såg ljuset i mörkret. Försökte kriga på så gott det gick. Tog några placeingar nu in i mål och staka in på 5.15.22 (plac.1102). 13 sekunder bättre än förra året. Surt att man inte hade dagen, för då hade man kunnat klara topp 1000 och kommit neråt 5h. Körde Skinnarloppet 2v innan då gick det galet bra, blev sedan lite små förkyld. Måste ha varit nåt skit i kroppen.

 

Bara bryta ihop och komma igen, nya tag nästa år igen!! :-)

Link to comment
Share on other sites

Jag fick precis ett mail från vasaloppet med titeln "Grattis till din prestation!".

 

Längst ned i mailet fanns information om "Mitt lopp", start-tid och resultat. Jag noterade att de justerat min sluttid på öppet spår måndag med 1,5 minuter. Går jag in på vasaloppet.se och söker så har jag kvar min gamla tid. 

 

Har ni också råkat ut för det?

Link to comment
Share on other sites

Angående resultatservice. Just nu funkar inte detaljer på historik. Endast 2016 kommer upp, har jag gjort något fel, och jag trodde även att det skulle gå att se placering i åldersklass, inte heller där lyckas jag...är det min padda som inte är kompatibel ellr vad?
Link to comment
Share on other sites

Angående resultatservice. Just nu funkar inte detaljer på historik. Endast 2016 kommer upp, har jag gjort något fel, och jag trodde även att det skulle gå att se placering i åldersklass, inte heller där lyckas jag...är det min padda som inte är kompatibel ellr vad?

Något fel är det. Prova gå tillbaka till söksidan och skriv år och startnummer. Då funkade det för mig.

Link to comment
Share on other sites

Jag fick precis ett mail från vasaloppet med titeln "Grattis till din prestation!".

 

Längst ned i mailet fanns information om "Mitt lopp", start-tid och resultat. Jag noterade att de justerat min sluttid på öppet spår måndag med 1,5 minuter. Går jag in på vasaloppet.se och söker så har jag kvar min gamla tid. 

 

Har ni också råkat ut för det?

 

vasaloppet skickade ut en korrigering precis..

Link to comment
Share on other sites

Årets Vasalopp, mitt fjärde försök och forfarande inte i mål  (kom dock i mål på halvvasan i år som var första gången jag åkte). Har åkt 2012,2015,2016,2017. 2012 missade jag repet i Evertsberg med 3 min, det var inte skoj. 2015 bröt jag för det gick mer bakåt än framåt. 2016 missade jag repet i risberg, inte kul. 

Nu till årets Vasalopp: jag har tränat mycket både gym och skidor så det borde ha gått runt tycker jag. Däremot var jag riktigt förkyld i slutet av januari och hade hosta kvar; kan ju ha påverkat. Jag startade ganska så långt bak i led 10, men för första gången så rörde det sig framåt hela tiden i första backen om än med små små myrsteg(stod lite vänster om mitten). För egen del så var det fina spår hela vägen och de spårade ju om också. Fram till Risberg gick det riktigt bra anser jag, men sen mellan Risberg och Evertsberg kom det någon slags dip. Kändes urtungt och det blåste mycket. Tänkte dock att jag skulle hinna till Evertsberg men det gjorde jag inte så jag vart lite ledsen och börjar fundera om 9 mil skidor är aningen för långt för just mig, men jag har ju lyckats cykla 15 mil på halvvättern och kommit mål. Fast nån sa man inte kan jämföra cykling och skidor. Nästa år blir det antingen öppet spår el nåt av de kortare loppen men så småningom så  ska jag åka Vasaloppet igen och ta mig mål. Kanske behöver jag ta skidlektioner för att få rätt teknik. Däremot har jag rätt teknik i nerförsbackar och kan åka igen förlorad tid där -tycker mig ha märkt andra som är rädda att åka nerför. Ska även se till att bo nån annanstans än i sovsal så man slipper bli väckt redan 01.30 (varför går man eg upp så tidigt?)

Link to comment
Share on other sites

Löpning och rullskidor så fixar du VL.... ☺️ Vad springer du en mil på och vad åker du en mil rullskidor på?

☺️

Håller med! Rullskidor anser jag är det viktigaste och inte bara stå och dra i en stakmaskin, särskilt när mörkret och vädret gör det tufft fram på hösten.

Link to comment
Share on other sites

Håller med! Rullskidor anser jag är det viktigaste och inte bara stå och dra i en stakmaskin, särskilt när mörkret och vädret gör det tufft fram på hösten.

Jag kan annars tipsa om en annan träningsform som är bra inför Vasaloppet. Skiddåkning...;)

Link to comment
Share on other sites

Jag kan annars tipsa om en annan träningsform som är bra inför Vasaloppet. Skiddåkning...;)

Såg den formen som självklar ;) Blir inte mycket av den varan här i trakten om man ser hur mycket tid man får stå på rullskidor, tur det är kul med rull :)

Link to comment
Share on other sites

Mimi: Det här har du antagligen koll på, men i alla fal.. Ett seedningslopp för att ta sig fram ett eller annat startled brukar ju rekomenderas. Du åkte ju halvvasan, den gällde ju som seedning och gör det även till Vasaloppet 2018. Klarade du inte gränsen för led 9 (3.50 för V L 2018) handlar det förstås om att bli en bättre skidåkare till nästa gång.
Link to comment
Share on other sites

Vet ej om jag lyckades citera nu, men till snövinter: Äger inga rullskidor -än, men har nog tänkt införskaffa;blir ev ett par till nya längdskidor också. Vad jag springer en mil på? Har inte lärt mig den motionsformen än - går dock gärna i rask takt och springer på gymmet i gruppträningar. Konditionsträning är nog mest cykling, raska promenader och spinning. 

Till artur: Jo, jag vet jag behöver träna mer skidåkning och runt hela året, inte bara strax innan jul. Men åkte väl några mil skidor innan Vasaloppet iår. 

Till Nalle Puh: det var eg tanken med halvvasan, men lyckades inte i år. Men jag kom ju mål och är nöjd med det. Om jag åker halvvasan nästa år så ska det definitivt bli bättre tid än i år. Har även bestämt mig för att åka flera lopp under året som kommer och att hålla igång träningen året runt. Så visst ska det lösa sig. Jag är envis. Sen vet jag ju att envishet inte räcker - trodde det förut. Vilja är bra men kondition och mkt skidåkning ännu bättre.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att ÖS är en bra idé - förresten finns det något rep där - så att du får känna tillfredsställelsen att klara hela loppet.

Vad brukar tiden för seedning till 9:an ligga på i ÖS - om du kommer upp ett led kan det hjälpa till att förhindra repet.

 

Sen är det viktigt att åka några lopp på kortare sträckor, så att du får upp din grundfart, personligen tycker jag det är roligare med kortare lopp, där man slipper att tömma ur sig fullständigt. Sålänge det finns snö och spår har jag åkt skidor även om vasaloppsdatumet är passerat

 

2015 var ju inte så konstigt att du fick kasta in handuken, fast jag tyckte att glidet var det stora problemet, men annars tycker jag att du har en bra inställning att om inte repet hindrar Dig så skall du bara ner till Mora.

Link to comment
Share on other sites

Mimi.... - misstänkte att löpning inte stod högt i kurs hos dig. Tyvärr är det ju så att om man inte bor i Norrland eller nära konstsnö så är löpning och rullskidor avgörande nuförtiden. Cykel anser jag mer är komplement och ger inte så mycket mer än mängdträning för dig i din situation.... Dra i gummiband, köra Ski-Erg och simma crawl ger mkt det med....
Link to comment
Share on other sites

Håller med om att cykel (och simning) inte ger lika mycket.

 

Rullskidor och löpning där du bär kroppsvikten själv på ett annat sätt är klart bäst.

Att sedan komplettera med stavgång i backe/älghufs och styrkegympa som armhävningar, situps - eller klassiska workout-pass i grupp. 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...