Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Anmälan Vasaloppet 2018


Tallen

Recommended Posts

Blåbärssoppan är dyrare än årgångsvin.

Det skulle vara intressant att se kalkylen för ett Vasalopp då det mesta trots allt är sponsrat och arbetet är ideellt (förutom i den inre kretsen). Volymfördelarna med alla på senare tid tillkomna lopp borde snarare ge en lägre avgift.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 53
  • Created
  • Last Reply

som jag brukar tjata om varje gång diskusisonen om priset kommer upp;

 

Just det att det är mkt ideellt arbete... - om alla barnarbetare mfl skulle ha ngra tior per timme i ersättning så vore VL en stor förlustaffär.

 

De som åker VL främjar barnarbete; skäms på er!

Link to comment
Share on other sites

Blåbärssoppan är dyrare än årgångsvin.

Det skulle vara intressant att se kalkylen för ett Vasalopp då det mesta trots allt är sponsrat och arbetet är ideellt (förutom i den inre kretsen). Volymfördelarna med alla på senare tid tillkomna lopp borde snarare ge en lägre avgift.

 

Dags att döda myten att alla arbetar ideellt för Vasaloppet. Alla som jobbar i kontroller, nummerlappsutlämning, skidinlämning, som parkeringsvakter osv. osv., gör det för sina föreningar som i sin tur får ersättning av Vasaloppet. Många föreningar i bygden får största delen av sina inkomster från Vasaloppsveckorna, vilket i sin tur gör att dom kan bedriva ungdomsverksamhet resten av året.

 

Det tycker iaf jag känns bättre än att vinsten ska gå rätt in i ett AB, som vissa andra långlopp som kommit på senare år fungerar som.

 

Link to comment
Share on other sites

Har svårt att tro att idrottsklubbarna i Dalarna, de få som berörs (Mora IF, Sälen IF, någon annan?) undanber sig statliga och kommunala bidrag. Så hur många miljoner behöver de få från VL för att gå runt? VL drar förstås in beundransvärt mycket pengar till länet i form av indirekta intäkter för boende, vallaservice, restauranger osv. Men vart går vinsten från själva VL som borde vara betydande? Bara nyfiken.
Link to comment
Share on other sites

Har svårt att tro att idrottsklubbarna i Dalarna, de få som berörs (Mora IF, Sälen IF, någon annan?) undanber sig statliga och kommunala bidrag. Så hur många miljoner behöver de få från VL för att gå runt? VL drar förstås in beundransvärt mycket pengar till länet i form av indirekta intäkter för boende, vallaservice, restauranger osv. Men vart går vinsten från själva VL som borde vara betydande? Bara nyfiken.

 

Nu är det ju inte så att statliga och kommunala bidrag gör att så många idrottsföreningar i Sverige går runt. Antal föreningar som arbetar under veckorna kommer från hela närområdet och är, grovt gissat 50st+. Alltså inte bara IFK Mora och Sälens IF.

Dessa två föreningar äger också Vasaloppet genom Vasaloppsföreningen Sälen - Mora.

Vinsten går som i alla andra arrangemang till dess ägare (IFK Mora och Sälens IF), för att sedan fördelas till föreningarnas sektioner.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Även jag har utnyttjat min föranmälan.

Priset går onekligen upp snabbare än kostnader eller räntor men så länge jag är nöjd med vad jag får så kommer jag tillbaka.

Ingen har tvingat mig...

 

För min del gör anmälan mycket för träningsmotivationen, med anmälan blir min träning kontinuerlig utan blir jag vackert väder tränad (riskabelt i Sverige).

 

Vinst eller ej bryr jag mig inte så mycket om, det som påverkar mig här är vad jag får för pengarna.

Visst tycker jag att priset kunde varit lägre men det fungerar för en vit medelålders man med jobb....

Link to comment
Share on other sites

Jag antar att lojalitetsprogrammet bara ger förtur till Vasalopps-söndagen, någon som vet? När jag loggar in på mina sidor och försöker anmäla så är det den som dyker upp. Inte tex Nattvasan. Jag lyckades inte hitta någon information på hemsidan om det. Har ni andra fått mail om det?

Link to comment
Share on other sites

Hej

Tycker knappast det är ett rövarpris, en otrolig apparat som ser till att det blir optimala förutsättningar varje år!

Tycker det finns gott om andra lopp som tar bra betalt men inte lägger 10% av vad VL organisationen gör.

Men det är som sagt frivilligt att ställa upp!!

Link to comment
Share on other sites

Hej

Tycker knappast det är ett rövarpris, en otrolig apparat som ser till att det blir optimala förutsättningar varje år!

Tycker det finns gott om andra lopp som tar bra betalt men inte lägger 10% av vad VL organisationen gör.

Men det är som sagt frivilligt att ställa upp!!

Marcialonga 75 EUR, konstsnö hela vägen och minst lika bra service!

 

wl_startfees_2002_2016.png

Link to comment
Share on other sites

Hej

Tycker knappast det är ett rövarpris, en otrolig apparat som ser till att det blir optimala förutsättningar varje år!

Tycker det finns gott om andra lopp som tar bra betalt men inte lägger 10% av vad VL organisationen gör.

Men det är som sagt frivilligt att ställa upp!!

Nej men de loppen har ju inte 10% av Vasaloppets deltagarantal heller.

Link to comment
Share on other sites

Anmäld här också. Priset fortsätter att stiga stadigt  :o

 

2015 - 1600kr

2016 - 1650kr

2017 - 1690kr

2018 - 1740kr

det motsvarar 2,959% årlig ökningstakt dvs en bit över riksbankens inflationsmål. Men det är ju så många andra i samhället som inte höjer sina priser så då måste ju några andra överkompensera för detta. Starkt jobbat VL men fixa gärna liiiite schysstare käk nästa år tack.

 

NYCM kostar f.ö. 358 USD för icke USA-medborgare (men för många i praktiken betydligt mer eftersom det är svårt att få startplats på annat sätt än att köpa via researrangör). Vad det kostar för Iranier, Irakier, Sudaneser och Somalier vet jag inte.

Link to comment
Share on other sites

det motsvarar 2,959% årlig ökningstakt dvs en bit över riksbankens inflationsmål. Men det är ju så många andra i samhället som inte höjer sina priser så då måste ju några andra överkompensera för detta. Starkt jobbat VL men fixa gärna liiiite schysstare käk nästa år tack.

 

NYCM kostar f.ö. 358 USD för icke USA-medborgare (men för många i praktiken betydligt mer eftersom det är svårt att få startplats på annat sätt än att köpa via researrangör). Vad det kostar för Iranier, Irakier, Sudaneser och Somalier vet jag inte.

 +1 på käket. Vi missade alltså inget när vi hoppade det i år också ;)

 

Jag strulade till min lottdragning till NY Marathon, men det är ju lika bra. Kan åka dit när de har skaffat en bättre president...

Link to comment
Share on other sites

+1 på käket. Vi missade alltså inget när vi hoppade det i år också ;)

 

Jag strulade till min lottdragning till NY Marathon, men det är ju lika bra. Kan åka dit när de har skaffat en bättre president...

Eller vänta tills han har kvaddat ekonomin så mycket att dollarn står i 2-3 spänn typ. Men glöm inte att rensa historiken om du har mobilchattat på jihad-forum och rensa även bilder du ev tagit på din fru på skidsemestern iförd buff eller annan täckande huvudbonad. Vätskebältet lämnar du lämpligen hemma.
Link to comment
Share on other sites

Efter tio lopp blir det uppehåll i Vasaloppet åtminstone ett år kanske längre?

Är framförallt less på den långa bussresan Luleå - Dalarna, men också allt köande och tidiga mornar.

 

Nästa vinter kan det istället bli: Kungsledenrännet, Dundret Runt, Tornedalsloppet (alla lopp av punkt a till punkt b karaktär), samt något seedningslopp i närheten.

 

Ska bli kul att göra något annat!

Blir också intressant att se om träningsmotivationen håller i sig?

Link to comment
Share on other sites

Anmäld men det knorrades lite från den bättre hälften... Men å andra sidan så kostar ju Kalmar Ironman över 5000 kr i bara startpengar. Och sen licens på det... Och boende... Och cyklarna mm är inte gratis. Pust! :-)

 

I år skall jag träna lite också. Alltså lite skidträning också. Det blev det först helgen innan och sen 48 km på fredagen innan Vasan...

Link to comment
Share on other sites

hahaha, det knorras alltid :)

och man säger alltid att nästa år ska man träna ;)

 

Men vem vet, nästa år kanske man står där formtoppad till rätt dag och solen skiner och det är blåextra före?

Det är det vi lever för, att se fram emot något extra. Vasaloppet är något extra trots prisökningar och det drar

fortfarande för mig och rätt många andra....

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...