Völlan Posted March 26, 2017 Report Share Posted March 26, 2017 Efter påkörningen av Sundby har jag kollat lite mer på hur Ski Classics officiella kameraskotrar kör runt och blir inte så lite förvånad.På både Birken och Årefjällsloppet ser man att skotern åker långa sträckor rätt i spåret och fräser upp det med mattan. Extra allvarligt på ställen där det bara finns två preparerade spår. Då förstör man inte bara för oss motionärer lång efter utan också för stora delar av eliten. Om man t ex kollar på Birken, nedförslöporna efter Sjusjöen så ser man hur skotern kör flera kilometer i det ena spåret som ser helt förstört ut efter framfarten.På Årefjällsloppet såg man samma körstil, med säkert ännu värre konsekvenser för banan eftersom det var så varmt och löst. Man kan ju förstå att dom vill maximera loppets "TV-mässighet" med samtidigt undra om sponsorerna och publiken (som ju är en kunnig målgrupp) uppskatar beteendet. Jag kan inte påminna mig att man åkte kameraskoter på det sättet för några år sen. Fanns det ingen plats för skotern vid sidan av spåren fick man följa åkarna på annat sätt. Det finns ju helikopter på plats. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vasa Posted March 26, 2017 Report Share Posted March 26, 2017 Sponsorer (och åtminstone TV-)publiken uppskattar nog att de filmar efter vägen. Skulle bli lite tråkigt med fasta kamerapositioner på långlopp.Som exempel från förr: Även tycker nog jag det är uppskattat som åkare. Det brukar vara rätt bra glid där skotern kört på högersidan. Så även i år mellan t.ex Hökberg och Eldris. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted March 26, 2017 Report Share Posted March 26, 2017 Det reagerade jag också på i sändningen från Birken, fina rälsspår trasades sönder av skotern. Jag tycker det skulle räcka med helikopterfilmning stora delar av banan kompletterat med fasta stationer och sen kanske lite i slutet av banan. Som astmatiker skulle jag aldrig palla med att ligga bakom skotern och andas in avgaserna, iaf inte om de kör på syntetiskt bränsle, undrar hur det kändes för Sundby, men han kanske inte besvärades om han tagit sin medicin innan ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vasa Posted March 26, 2017 Report Share Posted March 26, 2017 Bitvis visar man ju helikopterbilder men tycker nog att det är svårt att se vem som är vem då. Och det blir säkert dyrt med fasta stationer, se på världscupen där man försöker komprimera banorna pga. kamerorna (sägs det i varje fall). Kanske har de en nebulisator som släpper ut astmamedicin i lagom dos bakom skotern. ;) Men angående avgaser så kör de högst troligt med typ Aspen-bensin. Samma som man använder till motorsågar och gräsklippare nu för tiden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted March 26, 2017 Report Share Posted March 26, 2017 Bitvis visar man ju helikopterbilder men tycker nog att det är svårt att se vem som är vem då. Och det blir säkert dyrt med fasta stationer, se på världscupen där man försöker komprimera banorna pga. kamerorna (sägs det i varje fall). Kanske har de en nebulisator som släpper ut astmamedicin i lagom dos bakom skotern. ;) Men angående avgaser så kör de högst troligt med typ Aspen-bensin. Samma som man använder till motorsågar och gräsklippare nu för tiden.Nu vet jag inte vad Sundby tål eller inte tål, men just sån akrylatbensin får jag astmatiska besvär av (tex röjsågar, lövblåsare, skotrar) Link to comment Share on other sites More sharing options...
OlaM Posted April 1, 2017 Report Share Posted April 1, 2017 En liten flokk av kameradroner burde kunne gjøre en god jobb. Burde få råd til en del av dem hvis man frir opp helikopterbudsjettet. Men ingen garanti for løpernes sikkerhet der heller... https://www.youtube.com/watch?v=lAOzOlV3wm0 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.