Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Fryser under skateskidor


Rullskidare

Recommended Posts

Hej!
​under mina skidor, som jag köpte begagnade för flera år sedan, fastnar det snö när temperaturen är över 0. Jag har (förstås) provat att paraffinera dem flera ggr. Det är uteslutande i "steget" detta sker.
​Det enda jag kan gissa att detta beror av är att tidigare har någon annan lagt en valla eller paraffin eller något där som åstadkommer detta. Men hur kan jag åtgärda det?
​Vill inte gärna använda något högfluor paraffin el. dyl.

Link to comment
Share on other sites

Det skulle kunna vara något skit men har du vallat om skidorna flera gånger så borde det försvunnit. Kanske är beläget bränt? Är det en budgetskida så kanske den helt enkelt är skräp. Prova att slipa eller sickla skidan och se om det blir bättre.
Link to comment
Share on other sites

Jag har sicklat och sicklat ganska hårt med. Faktiskt så hårt att jag är lite rädd att ha skadat texturen. Det är ett par Fischer LS.
​När man åker med dem, på nästan allt annat underlag än hård skare eller is, så är det som att de "tuggar sig" fram. D.v.s. det hackar av motståndet i snön. Kan tyvärr inte beskriva det så mycket bättre än så.

Link to comment
Share on other sites

Har du tänkt köra vidare på dom så är det hög tid att lämna in dom på stenslip. Alt är om du stålsicklar dom rejält. Ett par drag räcker inte utan du får jobba åtminstone 10 min.

 

Sen varvar du ner ett par lager rex blå. Glider dom inte bra sen så kan du slänga dom

Link to comment
Share on other sites

Fischer LS - enkel skida för den som inte har så bråttom i spåret - är beskrivningen dvs en turskida. Har du kollat så det inte finns mekanisk fästzon under skidan och det är den som bromsar. Googlade och kunde bara hitta en klassisk och en kombimodell. Tyvärr tror jag du får investera i nya skidor, de här kan duga som fulskidor bland sten o grus.   

Link to comment
Share on other sites

Är ytan uppruggad där snön fastnar på mitten?

Det kanske skulle fungera att slipa av med fint våtslippapper men optimalt är nog att stålsickla bort ruggen.

 

Man kan också eller som komplement spreja på typ siliconspray eller till och med kanske 5-56 för att det inte ska frysa i. Så gör man när man medvetet ruggar upp skidorna för att få fäste i nysnö vid nollan.

Link to comment
Share on other sites

post-13677-0-53040100-1491237946_thumb.jpg

post-13677-0-53040100-1491237946_thumb.jpgHejsan, tack för era svar!
​Nej ytan är inte uppruggad särskilt i spannet. Däremot sicklade jag dem fär några år sedan i samband med parafinering över hela belaget. Tycker att det kändes ganska mjukt för det lossnade lite belag verkade det som. Där befarar jag att texturen då kan tagit skada.
​Ska försöka ta några bilder om (det kan ge något?)

​De är ju inte vallade för fäste, utan endast för glid. Så att det fastnar är den främsta anledningen till min fråga. Men jag kan lova att ytan undertill ser likadan ut över hela skidan.

Link to comment
Share on other sites

När jag googlar på Fischer LS skate, så får jag bara upp ryska sidor, som att den bara säljs i Ryssland. Kan det vara det; att de har stått för länge i Tjernobyl och har så mycket strålning i sig att snön smälter under skidorna och fastnar? Nästan säker på att det är det!
Link to comment
Share on other sites

Det är lite (för) komplicerat att få till bildvisning men nu ska de synas. :)

 

Det jag reagerar på är att skidorna ser ut att sakna struktur. Kanske fungerar vid minus 20 men nu med plusgrader så är det ingen fördel, då suger de fast. Fast det påverkar ju i och för sig inte att snön fastnar.

Link to comment
Share on other sites

När jag googlar på Fischer LS skate, så får jag bara upp ryska sidor, som att den bara säljs i Ryssland. Kan det vara det; att de har stått för länge i Tjernobyl och har så mycket strålning i sig att snön smälter under skidorna och fastnar? Nästan säker på att det är det!

 

Det är troligare att de har blivit kladdiga på kola halvön.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...