Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Dålig kvalitet skierg snören?


oxberg

Recommended Posts

Jag har dragit loss snörena från fästet i skierg maskinen fyra gånget på gymet. Olika maskiner. Efter andra gången låg jag med ryggskott en vecka då man får en extrem belastning på korsryggen när snöret släppet och man är på väg neråt.

 

Nu har jag börjat lära mig att känna när snöret är på väg att släppa i maskinen då det blir ett litet spel/hugg i börjat av draget.

 

Hemma kör jag på ercolina som aldrig lossnat. Är det fler som upplevt problem med skierg snöret eller är det mitt gym som är dåliga på underhåll? Det är ju halvt livsfarligt för ryggen när det händer..

Link to comment
Share on other sites

Hur går man ner i muskler?

 

Fast det finns många många som är större och starkare än mig så det kan inte bara vara det... jag kanske har för aggressiv teknik och ska dra med mindre attack i starten, om jag är den enda som lider av skierg snören som släpper.

Link to comment
Share on other sites

Det kan ju vara så att linan är välnött och så kommer du som relativt stark/trägen och bägaren rinner över.

 

På de första Skiergarna hade de en kornblå lina som nöttes ganska fort, kärnan mattades helt enkelt ut. Den var heller inte så blank på utsidan som det är nu.

Sedan började de med sådan här Dyneema och den har väl ingen direkt kärna.
https://www.hjertmans.se/produkter/ankring-linor/tagvirke/dyneema-100-procent

På min nya så är det en vit lina, men det ser väl ut som motsvarande Dyneema det också?

Link to comment
Share on other sites

På den gamla modellen så var det samma lina till båda handtagen och de gick igenom ett block. Blocket satt fast i änden på en lina som virades in och ut på en spole. Det blir samma princip som med backspärren på rullskidorna. Tillbaka åkte det med hjälp av en gummikord.

 

På den nya förmodar jag utan att ha plockat isär och synat att de fimpat blocket och att det sitter två spolar som man drar i var för sig. Mer direktverkande alltså.

 

Är det så att du har så gammaldags teknik (Wassberg) att du bottnar och rycker till i änden i varje staktag?  ;)

Link to comment
Share on other sites

Ok då borde det inte vara någon skruv som lossnar för borde finnas några varv kvar med lina på rullarna.

Eller ser du att det är änden som lossnat och inte att själva linan gått av?

 

Det är gamla varianten jag drar sönder. Linan (som är en enda lång för båda hantagen) som verkar sitta fast på mitten inuti maskinen släpper och kommer ut. Den har inte gått av, utan det måste var infästningen inuti spolen du pratade om som ger vika. 

 

Mycket möjligt att maskinerna är slitna och så kommer jag och ger nådastöten med mina intervaller.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...