Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stenslipade skidor, hur ska dessa behandlas för optimalt glid.


Leaf

Recommended Posts

Ja det är riktigt. De närmsta dagarna kommer det vara riktigt milt i Sverige så vi är alltså i det sämsta tänkbara förhållandet för vallade skidor enligt Kuzmin. Samtidigt är vi i det bästa området för stenslipade skidor. Då förutsätts att vi åker de trad mjuka vallor utan additiv (molybden etc) som Kuzmin provat. Om teorin är att mjuka vallor nöts lättare bort och håren och ojämnheter kommer fram bör en skida utan hår (proffsslipad och proffsbehandlad) inte tappa glid på samma sätt. Där blir resultatet från Finn 2 och andra elitare intressanta.

Ville bara påpeka det eftersom det inte stod när det gällde. Vad menar du med "Samtidigt är vi i det bästa området för stenslipade skidor". Det bästa området för optimalt glid, oavsett vilken metod man använder sig utav, är ju just -4 och lite runt omkring. Menar du att det bästa området för stålsicklat kontra stenslipat så är jag inte säker på att det är det bästa området. Det är isf när det är riktigt, riktigt kallt och du vill ha så hårt belag som möjligt. Sorry om jag missförstår dig.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 63
  • Created
  • Last Reply
Finn 2 mfl.

Har ni kollat om era skidor följer samma mönster som Kuzmin m fl skriver om?

Alltså att glidet snabbt försämras efter några km åkning?

Är det så så finns det anledning till att djupdyka i belagsbehandling för att få en finare hårfri yta även på stenslipade skidor.

Har bara kollat mina stenslipade skateskidor och de tappade inte glid på 10 km i alla fall.

Stålsicklat och vallat höll också glidet väldigt bra.Under 70 km åkning tappade jag marginellt glid i kallföre.

Vore bra om vi/ni de närmsta dagarna kunde prova detta med ihållande glid.

Om det nu är så att man tappar glid på grund av belagshåret, vilket är troligt, så är det ju viktigt att få bort det.

Jag gjorde faktiskt ett litet test igår på mina skateskidor när det var +3 grader, en hel del vatten och en del barr och jord i spåret. Skidorna är en budgetvariant (Salomon Active 8) med fabrikstruktur. Grundade enligt 2 rengöring med varmsickling. Borstning med mässing och finstål i båda riktningarna med runt 50 drag av varje borste. Sedan fibertex runt 100 drag. Start BWLF som lades på, svalnade 30 min. Värmdes in igen. Svalnade 30 min sicklades och borstades med rototagel. Start SG (Grafit), varmsicklades och borstades med Rototagel och fin stål. Ett lager Start BWLF som värmdes in två gånger. Har inte åkt på skidorna sedan jag vallade dem med Vauhti IR Spectra (HF 0 tom -5) inför en lite kallare dag där det aldrig blev någon tur. Körde 18km igår och testade i en backe som var runt 75 m och uppskattat 15 graders lutning och som avslutas med en liten uppförsbacke vid 3 tillfällen (3 upprepningar vid varje). Tappade 1 m glid på 18 km. Testbacken är ju knappast att betrakta som optimal så jag vet inte om det säger så mycket.

 

Edit: Redigerade backens lutning efter att blivit påmind av enklaresport om dess orimlighet. Den är dock brant och det går snabbt i den en kort bit :)

Link to comment
Share on other sites

... 100 m och uppskattat 20-25 graders lutning och som avslutas med en liten uppförsbacke ...

Hehe' date=' det är ju rena slalombacken! :-) Och avslutas det med en liten uppförsbacke borde det bli svårt att få så mycket avvikelser. Om det nu är så jag tror att det är.[/quote']

Nej, någon slalombacke är det då rakt inte, men det lutar på en hel del. Uppförsbacken är dock inte så brant.

Det är knappast något idealt ställe att testa glid på men man tager vad man haver och det är enda stället där man får upp någon fart utan att det avslutas med en kurva eller en brant uppförsbacke.

Link to comment
Share on other sites

... 100 m och uppskattat 20-25 graders lutning och som avslutas med en liten uppförsbacke ...

Hehe' date=' det är ju rena slalombacken! :-) Och avslutas det med en liten uppförsbacke borde det bli svårt att få så mycket avvikelser. Om det nu är så jag tror att det är.[/quote']

Nej, någon slalombacke är det då rakt inte, men det lutar på en hel del. Uppförsbacken är dock inte så brant.

Det är knappast något idealt ställe att testa glid på men man tager vad man haver och det är enda stället där man får upp någon fart utan att det avslutas med en kurva eller en brant uppförsbacke.

Nja... Jag var tvungen att söka lite och hittade lite rekommendationer. (Tyckte att 20-25 lät lite väl mycket).

I Halfpipe så är 15 min, rek= 18 och max är 20 grader

Snowboardcross= 18-20 grader

Big Air och Quarterpipe = 22 grader

Utförsåkning=

Nybörjare= 10-15 grader

Medelgoda=15-20 grader

Goda=25-45 grader

Mycket goda=45-

 

Tuffa rekommendationer då den värsta backen i hela norden ligger på 48 grader!

 

Genomsnittslutning på en slalombana skall vara minst 20 % = 1:5

 

Kanske att din backe inte var så brant?

 

Min lilla källa: http://www.skidor.com/langdakning/files/%7BEBA2A560-D43E-4F2D-ADF3-9E60E6A10DCA%7D.pdf

Link to comment
Share on other sites

Hehe' date=' det är ju rena slalombacken! :-) Och avslutas det med en liten uppförsbacke borde det bli svårt att få så mycket avvikelser. Om det nu är så jag tror att det är.[/quote']

Nej, någon slalombacke är det då rakt inte, men det lutar på en hel del. Uppförsbacken är dock inte så brant.

Det är knappast något idealt ställe att testa glid på men man tager vad man haver och det är enda stället där man får upp någon fart utan att det avslutas med en kurva eller en brant uppförsbacke.

Nja... Jag var tvungen att söka lite och hittade lite rekommendationer. (Tyckte att 20-25 lät lite väl mycket).

I Halfpipe så är 15 min, rek= 18 och max är 20 grader

Snowboardcross= 18-20 grader

Big Air och Quarterpipe = 22 grader

Utförsåkning=

Nybörjare= 10-15 grader

Medelgoda=15-20 grader

Goda=25-45 grader

Mycket goda=45-

 

Tuffa rekommendationer då den värsta backen i hela norden ligger på 48 grader!

 

Genomsnittslutning på en slalombana skall vara minst 20 % = 1:5

 

Kanske att din backe inte var så brant?

 

Min lilla källa: http://www.skidor.com/langdakning/files/%7BEBA2A560-D43E-4F2D-ADF3-9E60E6A10DCA%7D.pdf

Du har nog rätt, min backe är nog inte så brant. Den är förmodligen inte heller 100 m lång. Men den är brant och det går ordentligt fort i den.

Link to comment
Share on other sites

Ja det är riktigt. De närmsta dagarna kommer det vara riktigt milt i Sverige så vi är alltså i det sämsta tänkbara förhållandet för vallade skidor enligt Kuzmin. Samtidigt är vi i det bästa området för stenslipade skidor. Då förutsätts att vi åker de trad mjuka vallor utan additiv (molybden etc) som Kuzmin provat. Om teorin är att mjuka vallor nöts lättare bort och håren och ojämnheter kommer fram bör en skida utan hår (proffsslipad och proffsbehandlad) inte tappa glid på samma sätt. Där blir resultatet från Finn 2 och andra elitare intressanta.

Ville bara påpeka det eftersom det inte stod när det gällde. Vad menar du med "Samtidigt är vi i det bästa området för stenslipade skidor". Det bästa området för optimalt glid' date=' oavsett vilken metod man använder sig utav, är ju just -4 och lite runt omkring. Menar du att det bästa området för stålsicklat kontra stenslipat så är jag inte säker på att det är det bästa området. Det är isf när det är riktigt, riktigt kallt och du vill ha så hårt belag som möjligt. Sorry om jag missförstår dig.[/quote']

Jag menar att ju mjukare valla desto större risk för smuts som tar ner glidet.

I varmare fören används ju trad mjukare valla. Därför bör effekten av att åka på rena belaget bli störst här.

Om det sedan är vallan som tar smutsen är jag tveksam till. Mer troligt att det greppar i hår och ojämnheter. Det kommer fortare fram med mjuk valla.

Det är just det som jag vill studera närmare.

 

Om det inte finns hår och ojämnheter så bör det gå att åka ovallat även på stenslipad struktur...... ? Har någon provat?

 

Vore intressant då man i sugande fören kan ha mer nytta av den stenslipade strukturen. Stålsicklat kan i bland ge för mycket kontaktyta trots rillning. Typ blanka spår på vasaloppet.

 

Vill påminna om att jag inte är ute efter att såga stålsicklat.

Kör stålsicklat i kallföre men är inte riktigt nöjd med det i varmare fören.

Link to comment
Share on other sites

Ja det är riktigt. De närmsta dagarna kommer det vara riktigt milt i Sverige så vi är alltså i det sämsta tänkbara förhållandet för vallade skidor enligt Kuzmin. Samtidigt är vi i det bästa området för stenslipade skidor. Då förutsätts att vi åker de trad mjuka vallor utan additiv (molybden etc) som Kuzmin provat. Om teorin är att mjuka vallor nöts lättare bort och håren och ojämnheter kommer fram bör en skida utan hår (proffsslipad och proffsbehandlad) inte tappa glid på samma sätt. Där blir resultatet från Finn 2 och andra elitare intressanta.

Ville bara påpeka det eftersom det inte stod när det gällde. Vad menar du med "Samtidigt är vi i det bästa området för stenslipade skidor". Det bästa området för optimalt glid' date=' oavsett vilken metod man använder sig utav, är ju just -4 och lite runt omkring. Menar du att det bästa området för stålsicklat kontra stenslipat så är jag inte säker på att det är det bästa området. Det är isf när det är riktigt, riktigt kallt och du vill ha så hårt belag som möjligt. Sorry om jag missförstår dig.[/quote']

Jag menar att ju mjukare valla desto större risk för smuts som tar ner glidet.

I varmare fören används ju trad mjukare valla. Därför bör effekten av att åka på rena belaget bli störst här.

Om det sedan är vallan som tar smutsen är jag tveksam till. Mer troligt att det greppar i hår och ojämnheter. Det kommer fortare fram med mjuk valla.

Det är just det som jag vill studera närmare.

 

Om det inte finns hår och ojämnheter så bör det gå att åka ovallat även på stenslipad struktur...... ? Har någon provat?

 

Vore intressant då man i sugande fören kan ha mer nytta av den stenslipade strukturen. Stålsicklat kan i bland ge för mycket kontaktyta trots rillning. Typ blanka spår på vasaloppet.

 

Vill påminna om att jag inte är ute efter att såga stålsicklat.

Kör stålsicklat i kallföre men är inte riktigt nöjd med det i varmare fören.

Ok, då förstår jag dig med vallan.

 

Vad menar du med stålsicklat? Vanlig stålsickel el. Kuzminsickel?

 

Fördelen med stålsicklad kuzminstruktur är ju att du får ett kapillärsläpp då strukturerna går i varandra. För givetvis så lär du få för mycket sug i skidan om du inte har struktur i. Rillningen gör ju underverk men kan inte ensam få bort allt vatten som behövs. Håller helt med dig om att du får för mycket kontaktyta om du har en vanlig stålsickel. Är övertygad om att en kuzminsicklad skida ger minst lika bra släpp vid nollan iaf (som en stenslipad). Vid varmare har jag än lite för lite input, för att vara helt säker, så skicka gärna in det till mig (och här!)

Link to comment
Share on other sites

Ja det är riktigt. De närmsta dagarna kommer det vara riktigt milt i Sverige så vi är alltså i det sämsta tänkbara förhållandet för vallade skidor enligt Kuzmin. Samtidigt är vi i det bästa området för stenslipade skidor. Då förutsätts att vi åker de trad mjuka vallor utan additiv (molybden etc) som Kuzmin provat. Om teorin är att mjuka vallor nöts lättare bort och håren och ojämnheter kommer fram bör en skida utan hår (proffsslipad och proffsbehandlad) inte tappa glid på samma sätt. Där blir resultatet från Finn 2 och andra elitare intressanta.

Ville bara påpeka det eftersom det inte stod när det gällde. Vad menar du med "Samtidigt är vi i det bästa området för stenslipade skidor". Det bästa området för optimalt glid' date=' oavsett vilken metod man använder sig utav, är ju just -4 och lite runt omkring. Menar du att det bästa området för stålsicklat kontra stenslipat så är jag inte säker på att det är det bästa området. Det är isf när det är riktigt, riktigt kallt och du vill ha så hårt belag som möjligt. Sorry om jag missförstår dig.[/quote']

Jag menar att ju mjukare valla desto större risk för smuts som tar ner glidet.

I varmare fören används ju trad mjukare valla. Därför bör effekten av att åka på rena belaget bli störst här.

Om det sedan är vallan som tar smutsen är jag tveksam till. Mer troligt att det greppar i hår och ojämnheter. Det kommer fortare fram med mjuk valla.

Det är just det som jag vill studera närmare.

 

Om det inte finns hår och ojämnheter så bör det gå att åka ovallat även på stenslipad struktur...... ? Har någon provat?

 

Vore intressant då man i sugande fören kan ha mer nytta av den stenslipade strukturen. Stålsicklat kan i bland ge för mycket kontaktyta trots rillning. Typ blanka spår på vasaloppet.

 

Vill påminna om att jag inte är ute efter att såga stålsicklat.

Kör stålsicklat i kallföre men är inte riktigt nöjd med det i varmare fören.

Leaf, det du vill studera närmare är enligt min mening intressant. Även jag tror att hår och ojämnheter (t.ex. små gropar från de individuella sandkornen vid stenslipning) när vallan nötts bort är en betydelsefull faktor för att vallade skidor ser ut att tappa glid efter en viss sträcka. Detta motsäger inte teorin att även ansamling av smuts medan vallan finns kvar har stor betydelse.

Även jag hoppas få bättre förståelse för detta så småningom men vi får väl tills vidare fortsätta att testa och kontrollera på det sätt vi var och en kan.

Det vore roligt om även denna tråd utvecklades till en ny "testtråd" så att vi kunde öka förståelsen vad som verkligen sker vid stenslipning och traditionell glidvallning. Det vore ju då bra om någon kunde skissera vad och hur vi borde testa så att vi kan jämföra och dra nytta av varandras resultat.

Link to comment
Share on other sites

Håller med. Det var det jag menade förut när jag ville göra olika rubriker/flikar/trådar med vallat resp ovallat. Känns som det finns många frågetecken inom vallning.

Strukturerna är intressanta i båda fallen. Stålsicklat och stenslipat har båda sina fördelar och kan säkert optimeras ytterligare.

Klart det är optimalt och skönt att slippa valla men när man vill ha snabbast möjliga hela tiden så tvingas man nog fortfaranade valla.

Link to comment
Share on other sites

Hehe' date=' det är ju rena slalombacken! :-) Och avslutas det med en liten uppförsbacke borde det bli svårt att få så mycket avvikelser. Om det nu är så jag tror att det är.[/quote']

Nej, någon slalombacke är det då rakt inte, men det lutar på en hel del. Uppförsbacken är dock inte så brant.

Det är knappast något idealt ställe att testa glid på men man tager vad man haver och det är enda stället där man får upp någon fart utan att det avslutas med en kurva eller en brant uppförsbacke.

Nja... Jag var tvungen att söka lite och hittade lite rekommendationer. (Tyckte att 20-25 lät lite väl mycket).

I Halfpipe så är 15 min, rek= 18 och max är 20 grader

Snowboardcross= 18-20 grader

Big Air och Quarterpipe = 22 grader

Utförsåkning=

Nybörjare= 10-15 grader

Medelgoda=15-20 grader

Goda=25-45 grader

Mycket goda=45-

 

Tuffa rekommendationer då den värsta backen i hela norden ligger på 48 grader!

 

Genomsnittslutning på en slalombana skall vara minst 20 % = 1:5

 

Kanske att din backe inte var så brant?

 

Min lilla källa: http://www.skidor.com/langdakning/files/%7BEBA2A560-D43E-4F2D-ADF3-9E60E6A10DCA%7D.pdf

Med risk för besservisserstämpel: Lutningen i utförsåkning (även i det dokument du hänvisar till) anges i %, inte i grader. 45% är ungefär 20 graders lutning, och där går alltså den rekommenderade gränsen för svart pist. En pist på 48 grader är alltså kolsvart.

Link to comment
Share on other sites

För att återgå till grunden med en novisfråga:

 

Är det alltid så att stenslipning och maskinstrukturering hör ihop? Slipning och strukturering är för mig olika begrepp. Går det att få strukturering (maskin) utan slipning? Om det är så att det är slipmomentet som "förstör" belaget, kan man inte sickla och sedan maskinstrukturera?

 

Om nån vet en bra länk till hur stenslipning/strukturering i detalj genomförs, vänligen posta den.

Link to comment
Share on other sites

Med risk för besservisserstämpel: Lutningen i utförsåkning (även i det dokument du hänvisar till) anges i %, inte i grader. 45% är ungefär 20 graders lutning, och där går alltså den rekommenderade gränsen för svart pist. En pist på 48 grader är alltså kolsvart.

ja väggen i sälen är väl runt 45grader eller nåt sånt? Men jag förstår inte riktigt hur 45% kan bli 20 grader. borde inte 0 grader = 0% = helt plant och 90grader = 100% = helt vertikalt. och då borde väl också 50% lutning vara lika med 45grader. eller räknar man på nåt annat sätt?

Link to comment
Share on other sites

Men jag förstår inte riktigt hur 45% kan bli 20 grader. borde inte 0 grader = 0% = helt plant och 90grader = 100% = helt vertikalt. och då borde väl också 50% lutning vara lika med 45grader. eller räknar man på nåt annat sätt?

100%=lutning 1/1=45°, 45% = lutning 0.45/1=24° osv

Link to comment
Share on other sites

100%=lutning 1/1=45°, 45% = lutning 0.45/1=24° osv

okej då förstår jag. borde det inte vara ett mer intuitivt att räkna procenten på det sätt jag sa? en vertikal vägg lutar då alltså 0/1 = 0%. låter inte så farligt brant. :)

 

edit: ber om ursäkt för min tröghet, det blir naturligtvis oändligt brant, låter ju lite värre. jag tycker dock detta sätt är mindre intuitivt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Efter diskussionerna om hur vallaväck påverkar belaget i http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=1432 och fortsättningen om vallningen i http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=1493&p=5 så har jag funderat lite kring det här med grundprepareringen av stenslipade skidor.

Rex har en produkt som de kallar Base Oil och som ska användas när man grundar skidor. Tanken är att man smetar ut oljan på belaget och sedan smälter in paraffin som vanligt. Fördelen ska vara att det räcker att värma in ett lager paraffin och sedan är det mättat och klart. Först avfärdade jag det här som Voodoo men efter att ha läst MC_Hammers beskrivning av hur vallaväck kan tränga in i belagets amorfa zon började jag fundera om det kan finnas någon poäng med oljan ändå. Eftersom mättning av belaget har att göra med värme och tid så skulle då oljans funktion på något sätt göra att tiden förlängs. Kanske oljans funktion är att tränga in i belaget och fungera som en god värmeledare ... Lite voodoo känns det nog som.

Hursomhelst så har jag inte provat den men om någon har eller har någon synpunkt på hur den är tänkt att funka så vore det intressant att veta.

En liten notis är ju att man ändå igentligen bör jobba en hel del med belaget, fibertex, stålborste för att få ett bra resultat så i praktiken kanske man inte har så stor nytta av oljan även om den funkar som det är tänkt. Fast den kanske jämnar till ojämnheter och tar bort sliphår med :)

Link to comment
Share on other sites

Efter diskussionerna om hur vallaväck påverkar belaget i http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=1432 och fortsättningen om vallningen i http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=1493&p=5 så har jag funderat lite kring det här med grundprepareringen av stenslipade skidor.

Rex har en produkt som de kallar Base Oil och som ska användas när man grundar skidor. Tanken är att man smetar ut oljan på belaget och sedan smälter in paraffin som vanligt. Fördelen ska vara att det räcker att värma in ett lager paraffin och sedan är det mättat och klart. Först avfärdade jag det här som Voodoo men efter att ha läst MC_Hammers beskrivning av hur vallaväck kan tränga in i belagets amorfa zon började jag fundera om det kan finnas någon poäng med oljan ändå. Eftersom mättning av belaget har att göra med värme och tid så skulle då oljans funktion på något sätt göra att tiden förlängs. Kanske oljans funktion är att tränga in i belaget och fungera som en god värmeledare ... Lite voodoo känns det nog som.

Hursomhelst så har jag inte provat den men om någon har eller har någon synpunkt på hur den är tänkt att funka så vore det intressant att veta.

En liten notis är ju att man ändå igentligen bör jobba en hel del med belaget, fibertex, stålborste för att få ett bra resultat så i praktiken kanske man inte har så stor nytta av oljan även om den funkar som det är tänkt. Fast den kanske jämnar till ojämnheter och tar bort sliphår med :)

Jag har använt Rex Baseoil på min egna skidor den här vintern samt arbetat med andras skidor mättade med oljan. Tycker att skidorna blir mycket fina, ingen skillnad mot vanlig mättning.

 

När jag mättar gnider jag in belaget med ett lager olja. Låter skidorna stå minst ett dygn. Lägger ett lager parafin. Olja igen och sedan parafin. Har även lyckats rätta till ett par lätt värmeskadade belag fina igen, genom att gnida in olja och låta skidorna stå flera dygn.

 

Personligen är jag lite skeptisk till allt fibertexande och stålborstande. Om skidorna är slipade av en duktig slpare på en bra maskin.

Link to comment
Share on other sites

Personligen är jag lite skeptisk till allt fibertexande och stålborstande. Om skidorna är slipade av en duktig slpare på en bra maskin.

Titta i på belaget i mikroskåp så slipper du undra och vara skeptisk.

Kan du då inte tala om för oss, som inte har tillgång till mikroskop, hur det ser ut och vad som händer??

Link to comment
Share on other sites

Jag menade att i detta fall är det ganska lätt ta reda på fakta. Har inget mikroskop själv, men det finns ett par på forumet som har. Hur ser ett par nyslipade (på king-slipen) ut före och efter efterbeharbetning med fibertex och och borstning? Ett bra uppslag!
Link to comment
Share on other sites

Jag äger förvisso ett bra gammalt zeiss-microskop, men jag kan inte koppla en kamera till. Jag kommer troligen snart lämna in ett eller två par på slipning hos Johan. Jag brukar förvisso köra fibertex. Johan tyckte inte detta var nödvändigt efter Tazzari-slip. Jag kan ju microskopiera lite om ni vill. Men det blir nog ganska subjektiv bedömning.

 

(Jag kommer nog ta LJ02 på ena paret och LJ03 på andra.)

Link to comment
Share on other sites

Jag äger förvisso ett bra gammalt zeiss-microskop, men jag kan inte koppla en kamera till. Jag kommer troligen snart lämna in ett eller två par på slipning hos Johan. Jag brukar förvisso köra fibertex. Johan tyckte inte detta var nödvändigt efter Tazzari-slip. Jag kan ju microskopiera lite om ni vill. Men det blir nog ganska subjektiv bedömning.

 

(Jag kommer nog ta LJ02 på ena paret och LJ03 på andra.)

För mig skulle det vara intressant och kanske det skulle ge en del svar i detta mörker? Jag tycker annars att Toko har bra tekniska beskrivningar på deras amerikanska hemsida, om varför man ska grundparaffinera med mjukt och hårt mm. Rekommenderas för dom som kan lika lite som jag om vallning. Jag håller på att svänga från enkelheten med Kuzminmetoden och vill sätta mig in i glidvallningen ...... till en viss nivå förstås...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...