Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

När är ni i startfållan?


snabben

Recommended Posts

Ja, vad fan hände i 4an förra året? Kom med buss från Mora strax efter 6. Ingen kö till led2, led3 eller led5 men 100 meter till 4an. Hamnade i princip i sist där. Var det ovanligt många startande i led4? Eller är folk bara sjukt hetsiga i det ledet?

100 meter är verkligen i underkant. När jag kom så ringlade sig kön i krokar ända upp till vägen och en bit tillbaka igen.

Som jag förstod det så hade de problem med chipavläsningen i fålla 4 så starten på insläppet blev rejält försenad.

Link to comment
Share on other sites

Sant, för j..la tidigt i vilket fall.

Sjukt tidigt. Men till just Vasaloppet kan jag köpa att det är som det är. Tror att lite av charmen, mystiken och storheten med VL är att just köandet och mycket annat är så extremt.

Men det jag häpnas mest över är den hets och tidiga köandet som blivit på många seedningslopp...Det är sjukt på riktigt!!

Link to comment
Share on other sites

Sjukt tidigt. Men till just Vasaloppet kan jag köpa att det är som det är. Tror att lite av charmen, mystiken och storheten med VL är att just köandet och mycket annat är så extremt.

Men det jag häpnas mest över är den hets och tidiga köandet som blivit på många seedningslopp...Det är sjukt på riktigt!!

Det är faktiskt sjukt på riktigt att stå och köa mitt i natten för VL också... Men svenskar är ett köande folk. I andra delar av världen skiter man i köer och tränger sig hejdlöst istället.

Link to comment
Share on other sites

Min vision är just cirka 15.000 startled i VL. Nr 1 längst fram till höger och nr. 15.000 längst bak till vänster. Enkelt.

 

Seedade får man lösa på ngt vis...

 

Betydligt fler startled kan man ju också tänka sig kanske skulle kunna innebära ett uppsving för seedningslopp då det ju skulle finnas större chans seeda upp sig ytterligare ngt led, för redan seedade, ehuru seedningen i sig per led blir mindre betydelsefull.

 

Jag tror också köandet, i led 3-5, blir tidigare för varje år. I just de leden har det väl kanske störst betydelse. tex led tre innebär ju att stå längst fram eller längst bak i princip att de du har framför dig är 1.000 eller 2.000 personer, alltså en faktor 100%.

Link to comment
Share on other sites

Som nämnts tidigare: Vågstart!

 

Har inte räknat på optimal tid mellan vågorna eller antal led samtidigt, men kanske;

08.00 Led 0-3

08.10 Led 4-6

08:25 Led 7-8

08:40 Led 9-10

Tidtagning startar för resp. starttid givetvis.

 

Vasaloppet har sin charm, men köandet är för tråkigt. Både före- och efter startskottet.

Logistiken skulle förenklas innan start också.

Link to comment
Share on other sites

Vågstart löser en del problem, men det skapar samtidigt andra. 

 

Med ovan nämnda tider så skulle t.ex. med största sannolikhet första led4-åkaren hinna ikapp sista led3-åkaren i backen, men ha åkt 10 minuter snabbare. 

 

Jag tycker personligen att känslan och spänningen i luften en minut i åtta är värd allt köande i världen. Men det är nog bara jag.

Link to comment
Share on other sites

Fler men mindre led vore kul och knappast något problem för arrangören att genomföra. T.ex dubbla antalet.

 

Nu när jag var ca 3 min under gränsen för led 5 på Bessemer så känns det inte riktigt relevant för mej att försöka förbättra min position tex genom att åka HV. Men om det hade funnits ett led "4,5" så skulle jag absolut kunna tänka mej att åka HV för att försöka nå det ledet.

 

Visst, man kan åka halvvasan bara för att det är ett trevligt lopp men utan att se en god möjlighet till uppseedning så väljer jag nog hellre att lotsa ungarna genom Trollskogen och ta en varm choklad med syltvåffla den dagen.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...