Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Weng och Furger startade bst i Toppidrettsveka

Magnus saknar en del landslagskare till Alliansloppet

Sprinten stryks i msele

Norska rullskidor ska ge svenska VM-guld

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

5-milen Holmenkollen 2018

• Vänligen logga in för att kunna svara
33 svar till detta ämne

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 156 inlägg

Här bjuder jag på ännu ett argument för individuell start även om jag personligen tycker att masstart kan vara riktigt roligt under rätt förutsättningar men så är jag också cykelintresserad B)

https://www.expresse...-det-infordes-/

Håller med den gode Odd.

För övrigt kastade fulla norrmän öl på Rickardsson. Snyggt gjort! Men allt detta missade naturligtvis hyllningskören i SVT. Ska bli intressant att höra om stöket och fyllan tas upp idag i tv.

Vi kan jämföra med skidfesten i Ulricehamn...
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 733 inlägg

Var dom oense över målgången igår? Eller hur gör du kopplingen?

Råkade vara två på varandra följande inslag på Rapport. Lite olika världar i Oslo och Stockholm ;)

Håller med om att alkoholångorna är riktigt trista. Sånt där tjafs såg inte jag i alla fall under familjefesten i Ulricehamn.

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

VL97 8:56 | VL01 7:50 | ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41 | NV18 7.22
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)

Planerat 2019: Holmenkollmarsjen | Stafettvasan | Nattvasan | Birken
Kört 2018: Hafjell Ski Marathon | Stafettvasan | Nattvasan

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 184 inlägg
Den populäraste förtärningen lär ha varit Rett-i-koppen spetsat med seglarvatten från bolaget i Charlottenberg. Men en Kvikk-Lunsj som drinkpinne.

Säger ju också en del om den norska kulturen att Swix har snapsglas designade efter sina V-burkar.

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 733 inlägg
Övergång till 3-milen, Monster-Bjørgen sopar rent med utbrytarna. Diggins ger sig aldrig. Synd om Kalla men hon såg inte ut att ha någon riktig ”killer-plan”. Imponerande av Jacobsen att gå med Bjørgen nästan hela vägen in.

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

VL97 8:56 | VL01 7:50 | ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41 | NV18 7.22
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)

Planerat 2019: Holmenkollmarsjen | Stafettvasan | Nattvasan | Birken
Kört 2018: Hafjell Ski Marathon | Stafettvasan | Nattvasan

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

Hoppskate

Hoppskate

Medlem

• Members
  • Pip
  • 361 inlägg

Individens ansvar, alltid individens ansvar.
Jag har personligen inga som helst problem med att folk krökar till så länge som de sköter sig (vilket de allra flesta alltid gör).

Min erfarenhet är att det väldigt sällan är i övrigt skötsamma människor som plötsligt går bärsärkagång efter några öl, istället brukar det vara ungefär samma typ av tölpar varje gång. 
Kolla bara på hur det ser ut i Stockholm varenda gång det är derby. Det är ju regelrätta kravaller, gröna linjen stänger, barer runt Medis stänger och vanligt folk håller sig undan. 

Jag funderar lite på om utvecklingen i Holmenkollen hör ihop med den nationalism som sveper in över Europa i allmänhet och kanske Norge i synnerhet. Norrmännen har ju alltid varit ett flaggviftande folk, men ett exceptionellt flaggviftande evenemang som tävlingarna i Kollen riskerar måhända att dra till sig individer som kanske bryr sig mer om just flaggviftandet än om skidåkningen?
...det är spekulationer, så klart, men jag kommer ihåg när jag besökte VM i Falun för några år sedan och hur jag då reagerade på hur (illa) många av de norska supportrarna betedde sig. 

Hoppskate

Hoppskate

Medlem

• Members
  • Pip
  • 361 inlägg

Övergång till 3-milen, Monster-Bjørgen sopar rent med utbrytarna. Diggins ger sig aldrig. Synd om Kalla men hon såg inte ut att ha någon riktig ”killer-plan”. Imponerande av Jacobsen att gå med Bjørgen nästan hela vägen in.

Återigen häpnar man över den svenska lagledningen.
När Grip under loppet får frågan om tjejerna kommer att byta skidor så säger han (typ) att "planen är att köra på samma lagg hela vägen". 
Vad är det för märklig strategi att ha redan från början?! 
Om man följt skidåkningen de senaste åren så borde man väl ha lärt sig att det nästan utan undantag ALLTID lönat sig att byta skidor. 

Nu tror jag i och för sig inte att prispallen hade sett annorlunda ut även om svenskorna bytt skidor. Jag är mest förvånad över att man på förhand satt upp en strategi som rent historiskt sett nästan alltid varit fel strategi. 
Märkligt.

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 003 inlägg

Återigen häpnar man över den svenska lagledningen.
När Grip under loppet får frågan om tjejerna kommer att byta skidor så säger han (typ) att "planen är att köra på samma lagg hela vägen". 
Vad är det för märklig strategi att ha redan från början?! 
Om man följt skidåkningen de senaste åren så borde man väl ha lärt sig att det nästan utan undantag ALLTID lönat sig att byta skidor. 

Nu tror jag i och för sig inte att prispallen hade sett annorlunda ut även om svenskorna bytt skidor. Jag är mest förvånad över att man på förhand satt upp en strategi som rent historiskt sett nästan alltid varit fel strategi. 
Märkligt.

Kalla hade ju bättre skidor än de hon låg tillsammans med så där kan jag ändå förstå att hon inte väljer att byta men att Ebba som blev rejält ifrångliden flera gånger inte bytte skidor var en gåta.

Hoppskate

Hoppskate

Medlem

• Members
  • Pip
  • 361 inlägg

Kalla hade ju bättre skidor än de hon låg tillsammans med så där kan jag ändå förstå att hon inte väljer att byta men att Ebba som blev rejält ifrångliden flera gånger inte bytte skidor var en gåta.

Men det är ju just precis det. Jag förstår att det rent mentalt kan vara svårt att gå in och byta när man ligger i täten. Men i och med att det rent historiskt visat sig vara en så pass stor fördel att byta skidor förvånas jag över att man kollektivt som landslag redan på förhand väljer en taktik som går ut på att inte byta. För mig som sitter i soffan är det en så uppenbart urkorkad strategi.
Alla som bytte skidor åkte upp sig i förhållande till de som inte gjorde det, återigen, precis som alltid, alltid, alltid.

Rolv

Rolv

Medlem

• Members
  • Pip
  • 411 inlägg

Det visste ju inte innan loppet hur bra Kallas skidor skulle stå sig, så ja, strategin kan tyckas märklig.
Hade varit mer förståeligt ifall strategin var ett skidbyte, men Kalla värderade om pga hennes ”ok” skidor.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Questrider

Questrider

Medlem

• Members
  • Pip
  • 31 inlägg

Håller med den gode Odd.

För övrigt kastade fulla norrmän öl på Rickardsson. Snyggt gjort! Men allt detta missade naturligtvis hyllningskören i SVT. Ska bli intressant att höra om stöket och fyllan tas upp idag i tv.

Vi kan jämföra med skidfesten i Ulricehamn...

Samtidigt tycker de norska damerna att det vore roligare att åka på Lördag då det är lite mer av en folkfest, Det är väl inte för inte som Birken går på en Lördag medan Vasaloppet går på en Söndag. Och nog är det betydligt mer "publikdrag" på Birken, åtminstone vid Sjusjoen om vädret är fint. Har heller aldrig upplevt att det varit otrevligt på något sätt, tvärtom, men Holmenkollen lockar antagligen till sig ett annat klientel beroende på närheten till en storstad.

Lappen

Lappen

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 573 inlägg
Björgen tycker iaf att det gått överstyr med fylleslaget i kollen. Skulle aldrig ta med sig sonen dit, enl langrenn.com.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 525 inlägg

Dock kan man säga att de som festar vid Holmenkollen "har mer nytta av spriten" jämfört med de som sitter i sin kammare och "sveper en knatting"

Hallon84

Hallon84

Medlem

• Members
  • Pip
  • 64 inlägg

Jag var på plats. Jättekul men makalöst konstigt planerat. Man går ca 1 km från området ned till tunnelbanestationen. Längs denna väg har de spärrat av vägen så att två bilar ska kunna köra i bredd medan 99,9% av alla 100 000 ska trängas på en smal trottoar på vardera sida vägen som har stängsel. En sida går till T-banan en annan mot stan. Man inser på vägen ner efter ett tag att man inte skulle ha valt den sida som går till t-banan men då är det för sent att vända. Den mot t-banan korkar igen och alla trycker på upppifrån utan att se vad som händer där nere eftersom den smala trottoaren är så lång. Om folk hade sett att t-baneperrongen varit så igenkorkad så hade de definitivt valt att gå istället men tyvärr står polisen längs trottoaren där och hindrar folk från att hoppa över stängslet. Man borde inte ha stängslat av utan låtit fler göra valet att gå längs vägen istället och valt att inte trycka på.. förbjud biltrafik förutom speciella bussar för aktiva, handikappade och kung Harald och lämna vägen för gående, visst det tar lite längre tid för bilarna men så bråttom har ingen. Tur det inte blev allvarligare.

Jag valde ändå att hoppa över stängslet och gå ner. Det var nog det bästa man kunnat göra för att inte bidra till livsfaran vid perrongen.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 525 inlägg

Jag var på plats. Jättekul men makalöst konstigt planerat. Man går ca 1 km från området ned till tunnelbanestationen. Längs denna väg har de spärrat av vägen så att två bilar ska kunna köra i bredd medan 99,9% av alla 100 000 ska trängas på en smal trottoar på vardera sida vägen som har stängsel. En sida går till T-banan en annan mot stan. Man inser på vägen ner efter ett tag att man inte skulle ha valt den sida som går till t-banan men då är det för sent att vända. Den mot t-banan korkar igen och alla trycker på upppifrån utan att se vad som händer där nere eftersom den smala trottoaren är så lång. Om folk hade sett att t-baneperrongen varit så igenkorkad så hade de definitivt valt att gå istället men tyvärr står polisen längs trottoaren där och hindrar folk från att hoppa över stängslet. Man borde inte ha stängslat av utan låtit fler göra valet att gå längs vägen istället och valt att inte trycka på.. förbjud biltrafik förutom speciella bussar för aktiva, handikappade och kung Harald och lämna vägen för gående, visst det tar lite längre tid för bilarna men så bråttom har ingen. Tur det inte blev allvarligare.

Jag valde ändå att hoppa över stängslet och gå ner. Det var nog det bästa man kunnat göra för att inte bidra till livsfaran vid perrongen.

Du borde nog maila till arrangörerna och påtala de risker som upplägget har, man kan ju ana vad som skulle kunna hända om det blev panik och folk nertrampade.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar