Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Konstsnö


Volevodin

Recommended Posts

Konstsnö har en tendens att bli väldigt hård, när den fryser efter att ha varit tövädersblöt. Hur preparerar de konstsnöanläggningarna för att få till acceptabla förhållande efter en frysperiod. I Hanaslöv fick de till en kort bana fram

och åter och den var ok i början, men sen blev det stora hål efter stavarna med risk för stavbrott. Igår natt frös det på och bädden blev stenhård utan spår, då de missade att preparera före minusgraderna. Är det kört nu eller luckrar tövädret upp

snön, så att det går att få till spår och mylla igen stavhålen ?

På Rocklunda i Västerås är det stenhårt underlag, inga håligheter. Spåren kör de med pistmaskin utan problem, perfekta spårkanter. Lite knepigt att skejta är det allt. Jag är mest imponerad att det finns något att åka på överhuvudtaget, det har varit 3-4 dagar vinterväder och resten regn och plusgrader senaste 4 veckorna.  

Link to comment
Share on other sites

Jag har nu åkt två dagar i Härnösand på konstsnö. Det är spår som varit med om både regn slask och kyla men likafullt perfekt preparerade spår. Manchester på skate-delen och skarpa fina kanter i klassiska spåret. Lämpligt hårt även för stavfästet. I eftermiddag behövdes klister för fästet i dom hårda men fina spåren. Nu väntas mera regn så vi får se hur det blir efter det. Jag har bara åkt klassiskt men sett flera som skejtat. Förutom konstsnön finns ingen snö överhuvudtaget. 

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Järpen, ca 20min från Åre, har fina spår. 1.4km och 2.5km, upplyst fram till 22. Har svårt att uttala mig om hur bra spåren är (har inte åkt på konstsnö förut) men jag tycker det är helt okej. Fast nu har det kommit väldigt mycket snö senaste dagarna, så det kan inte vara lång tid kvar tills resten öppnar.

Skate och klassiskt, de fixar spåren dagligen. Ligger ett skidgymnasium precis bredvid så det är bra standard.

Link to comment
Share on other sites

Konstsnö har en tendens att bli väldigt hård, när den fryser efter att ha varit tövädersblöt. Hur preparerar de konstsnöanläggningarna för att få till acceptabla förhållande efter en frysperiod. I Hanaslöv fick de till en kort bana fram

och åter och den var ok i början, men sen blev det stora hål efter stavarna med risk för stavbrott. Igår natt frös det på och bädden blev stenhård utan spår, då de missade att preparera före minusgraderna. Är det kört nu eller luckrar tövädret upp

snön, så att det går att få till spår och mylla igen stavhålen ?

Tyvärr var det så olyckligt att båda våra Maskinförare var bortresta förra veckan. Nu är de tillbaka och har med hjälp av pistmaskin fått till ok spår. Fortfarande lite mjukt men med stora trugor funkar det fint.

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr var det så olyckligt att båda våra Maskinförare var bortresta förra veckan. Nu är de tillbaka och har med hjälp av pistmaskin fått till ok spår. Fortfarande lite mjukt men med stora trugor funkar det fint.

Låter bra och när förkylningen släppt skall jag dit och testa. Plockade fram ett par gamla Moonstavar med jättestora trugor, som jag tar med ifall stavarna åker igenom.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...