Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Stor risk att Stina Nilsson missar VM i Seefeld!

Allt klart fr det femte ICA-loppet i Matfors

SM-tour med 100 000 i prispotten

Svenska karna lngt efter p U23-VM:s fristilslopp

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Skidhacks

• Vänligen logga in för att kunna svara
20 svar till detta ämne

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 275 inlägg
Har ni några tips på grejer för att få ut mer av er längdskidträning? ha det trevligare i spåren ? eller få livspusslet att gå ihop bättre som skidåkande person ?

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 275 inlägg
Jag börjar med ett tips till alla som tycker att det är svårt att träna diagonal pga att alla diagonalbackar snabbt blir söndersaxade av nybörjare, barnfamiljer etc.:

Stick ut någon tid då knappt någon annan åker, tex med pannlampa efter mörkrets inbrott i ett icke belyst spår. Då kan du åka i fel riktning och ha saxfria spår i uppförsbackarna.

LFN

LFN

Medlem

• Members
  • Pip
  • 494 inlägg

Jag börjar med ett tips till alla som tycker att det är svårt att träna diagonal pga att alla diagonalbackar snabbt blir söndersaxade av nybörjare, barnfamiljer etc.:

Stick ut någon tid då knappt någon annan åker, tex med pannlampa efter mörkrets inbrott i ett icke belyst spår. Då kan du åka i fel riktning och ha saxfria spår i uppförsbackarna.

Riktigt bra tips! Och kul upplägg på tråd. 

ÖSM13 - 7:08.  ÖSM16 - 5:24 (plac 146). VL 17 - 6:08 

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 495 inlägg
Istället för skidhållare (som man ofta tappar bort) funkar bitar av klippta cykelslangar utmärkt. En punkterad mtb slang kan klippas till 15 st skidhållare. Funkar ypperligt. Swix går att skriva dit med vit tuschpenna
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 858 inlägg
Trodde du var lite mer rebell och skrev Sundins och Edsbyn eller varför inte Absolut som motvikt till Isklar?

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

VL97 8:56 | VL01 7:50 | ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41 | NV18 7.22
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)

Planerat 2019: Stafettvasan | Nattvasan | Birken

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 858 inlägg
Ett knep för att förlänga stavar är att byta till Madshus handtag som sitter 1-1,5 cm högre än t.ex. Swix. Handtagen är ganska solida så de tål 1-2 cm extra stump dessutom.

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

VL97 8:56 | VL01 7:50 | ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41 | NV18 7.22
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)

Planerat 2019: Stafettvasan | Nattvasan | Birken

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 103 inlägg
Jag har alltid med en rulle gladpack i valla lådan till klisterskidorna så de inte kladdar av sig. Bara att dra ett par varv runt klisterzonen.

Ola på Österlen

Ola på Österlen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 11 inlägg

Jag har alltid med en rulle gladpack i valla lådan till klisterskidorna så de inte kladdar av sig. Bara att dra ett par varv runt klisterzonen.

Bra att ha!
Gladpacken kan i nödfall linda in ett skärsår tills en kan ta hand om det ordentligt, en slipper bloda ner så mycket. (Tips från kajakkurs). Ursäkta sidospåret.

MrT

MrT

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 547 inlägg

Hade ett par gamla vallaburkar som blev för små att använda.

Smälte ner innehållet i en (tom) burk "Armens hudsalva".....-bättre vallaburk än originalet!

jonmatti

jonmatti

Medlem

• Members
  • Pip
  • 84 inlägg

Värma in paraffinet flera gånger istället för att sickla bort och sätta dit nytt. Antar att vallatillverkarna inte tycker det:)

Fästvalla på händerna lossnar om man gnuggar sig i håret....

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 495 inlägg
Varm saft i drickabältet, en klassiker. Gör en skogsvaktspecial. skiva ner en bit ingefära. Nyttigt och saften blir lite rivig! Gott i kylan.
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 942 inlägg

Ha en toarulle med till spåret och efter avslutad träning/tävling täck klistret med toapapper. Det underlättar borttagningen sen, om man tar skidskrapan och drar bort toapapperet så följer det mesta klistret med.

Fly-bob

Fly-bob

Medlem

• Members
  • Pip
  • 67 inlägg
Bästa klisterföretricket är när jag har kapat toppen och botten på en enliters T-röd, så att ”flaskan” blir som ett rör.
Den drar jag ända upp på bindningen.
Då behövs inget annat för att hålla ihop skidorna och man får samtidigt en plats att bära skidorna på som inte kladdar ner händer eller handskar. Klockisch!

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Fly-bob

Fly-bob

Medlem

• Members
  • Pip
  • 67 inlägg

Hade ett par gamla vallaburkar som blev för små att använda.
Smälte ner innehållet i en (tom) burk "Armens hudsalva".....-bättre vallaburk än originalet!

Bra tips!
Jag gillar småburkar...
Köper nya burkvallor för att ha hemma i vallaväskan.
Småburkarna får leva resten av sitt liv i midjebältet. Sparar utrymme och vikt i spåret.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 942 inlägg

Bästa klisterföretricket är när jag har kapat toppen och botten på en enliters T-röd, så att ”flaskan” blir som ett rör.
Den drar jag ända upp på bindningen.
Då behövs inget annat för att hålla ihop skidorna och man får samtidigt en plats att bära skidorna på som inte kladdar ner händer eller handskar. Klockisch!

Har du så kort fäste på dina klisterskidor ?

Fly-bob

Fly-bob

Medlem

• Members
  • Pip
  • 67 inlägg

Har du så kort fäste på dina klisterskidor ?

Nix, men så små händer så att de ryms på flaskan.

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 103 inlägg
Behöver jag nämna oxbergs superpulvervallning? Dutta på pulvret med en damstrumpa så räcker det mycket längre.

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 103 inlägg
Använd en tunn silikonmattta för bakning för att värma in fästvalla med glidvallagärnet. Och en annan för att värma in flourkloss.

Pask

Pask

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 259 inlägg

Behöver jag nämna oxbergs superpulvervallning? Dutta på pulvret med en damstrumpa så räcker det mycket längre.

Hur var det nu man gjorde detta? Jag har ju läst om det förut men minns inte riktigt...

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 942 inlägg

Spelar det någon roll vilket märke det är på strumpan, Calvin Klein, Esprit, Bambu eller nätstrumpor ?

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar