Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Britta Johansson spurtvann Tjejvasan fre Lina Korsgren

Johaug verlgsen - Frida Karlsson succfemma

Ingen Ebba Andersson p skiathlon-loppet

Guld till Klbo - Svensson nra final

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Vasaloppet tar bort fluorprodukter!

• Vänligen logga in för att kunna svara
64 svar till detta ämne

CLT

CLT

Medlem

• Members
  • Pip
  • 35 inlägg
Betyder det här att man inte kan köpa ett gäng pulver och ett dussin oliks paraffiner i panik i Vasaloppstältet???

paramedic

paramedic

Medlem

• Members
  • Pip
  • 31 inlägg

Betyder det här att man inte kan köpa ett gäng pulver och ett dussin oliks paraffiner i panik i Vasaloppstältet???

Förstår det som att det endast är där Vasaloppet erbjuder vallaservice. Du kan nog slänga ut ett par månadslöner i tältet i sedvanlig ordning.

Är det inte stadium som "äger" tälten? Tänker att vasaloppet inte kan bestämma vad som ska säljas. 

2016/2017 - Maj - April, 290h. VL - 4.59 

2017/2018 - Maj - April, 233h. 

2018/2019 - Maj - December, 227h. VL - ...

CLT

CLT

Medlem

• Members
  • Pip
  • 35 inlägg

Förstår det som att det endast är där Vasaloppet erbjuder vallaservice. Du kan nog slänga ut ett par månadslöner i tältet i sedvanlig ordning.

Är det inte stadium som "äger" tälten? Tänker att vasaloppet inte kan bestämma vad som ska säljas.

Tur! Annars hade man ju behövt köpa ALLA pulver som Pölder lagerför innan avfärd till sälen...

LFN

LFN

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 522 inlägg

Det kommer glida runt diskreta herrar i trenchcoat, de har hela insidan av rocken draperad i små påsar med fluorpulver.  

ÖSM13 - 7:08.  ÖSM16 - 5:24 (plac 146). VL 17 - 6:08 

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 070 inlägg

Eller diskreta herrar :ph34r:  rör sig i de olika leden med laserpistoler och lyser på de uppställda skidorna. Så fort någon markerar flour på glidytorna, tas de bort från startledet och när ägaren kommer sliter de av denne nummerlappen och sen marsch pannkaka ut ur startområdet.

speedzone

speedzone

Medlem

• Members
  • Pip
  • 457 inlägg

Du säger till mig! Jag vill gå ner i vikt. Jag svarar dig. Gå och raka benen!

Problemet är att man börjar från fel håll! Höj anmälningsavgiften med 150 spänn och förbjud bilar mellan sälen och mora. All trafik skall ske med buss elit som motionär. Skippa konstsnön! Finns det ingen snö så ställ in loppet. Skapa ett virtuellt "vasaloppet" istället vilket möjliggör att man inte behöver transportera sig 200 mil i bil för att åka 9 mil, typ Zwift. Nej vi börjar med att fixa gratispoäng genom att inte ens förbjuda något.

Att ett initiativ inte löser alla världens problem är inte ett argument för att avstå. Fluorvalla har negativ miljöpåverkan, det vet vi. Att en stor spelare tar ett steg i rätt riktning är positivt. Som andra redan har varit inne på så är det dessutom en produkt som har ganska marginell betydelse för sluttiden för de flesta åkarna. 

Jag blir lite trött på attityden att små problem ska ignoreras bara för att det finns större. Om jag väljer att slänga mina gamla batterier i ån eller i återvinning har i princip en omätbar påverkan på miljön. Det är trots det inte ett hållbart argument för att skita i återvinningen. Samma sak gäller här. Transporter till och från Vasaloppet är en stor miljöbov, det betyder inte att fluorvalla i naturreservatet blir en bättre idé. 

speedzone

speedzone

Medlem

• Members
  • Pip
  • 457 inlägg

Lars Erik även om vi tar bort all valla så är det inte där problemet ligger! Jag antar att du tycker det är OK att åka Luleå-Mora tur och retur 1 gång per år för att åka 9 mil som du lika gärna kunde göra i Luleå. Är det att ta ansvar för miljön?

Jag håller med dig Volevodin. Ta bort alla glidvallor, de behövs helt enkelt inte. Sluta Mikla, stålsickla. Sluta glidvalla, så blir det bättre för oss alla.

speedzone

speedzone

Medlem

• Members
  • Pip
  • 457 inlägg

Det är ju det man gör nu! Ersätter bensin och diselbilar med batterialternativ. Ersätter något dåligt med något ännu sämre! Svensk miljöpolitik i ett nötskal. 

https://www.nyteknik...a-bilar-6922773

Det är väl typiskt industrin att ersätta något som plötsligt alla insett vara miljöfarligt med något som de flesta inte vet något om (ibland farligare än det som ersätts, men lagstiftningen ligger långt efter).
Som t ex när freon ersattes med produkter med ännu längre nedbrytningstid, men fortfarande lagligt att använda.
En tillverkare viskade då att det går lika bra med vatten, men då skulle ju ingen tjäna pengar.

Så släng vaxet och skaffa en sickel. :)

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 070 inlägg

Jag tror ni missat poängen med att ta bort flour i vallaprodukter. Det har inget med energiförbrukning i bilar, bussar, tåg, flyg osv utan är ett giftigt ämne, som kan påverka människans hälsa dels vid inandning vid vallning, dels om det kommer ut i naturen. Jag tycker det är ett steg i rätt riktning, när man räknar in människan i miljön och man borde gå vidare och titta på annat som kan skada människans hälsa både inom och utom idrotten inkl inom skididrotten.

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 201 inlägg
Jag tycker man ska ta fram en ekologisk och närproducerad vallaväck som också kan hällas i tanken så man kan köra till vasaloppstarten på den.

speedzone

speedzone

Medlem

• Members
  • Pip
  • 457 inlägg

Så du menar alltså att förbränning av bensin/disel i din bil på väg mot sälen och mora inte påverkar miljön och din och andras hälsa? Hänger inte med på ditt resonemang! Det jag ville säga var, att man istället för att ta ett beslut som inte påverkar någonting göra något som istället påverkar vasaloppets miljöbelastning. Men sådana beslut är man för rädd för att ta!

Jag tror ni missat poängen med att ta bort flour i vallaprodukter. Det har inget med energiförbrukning i bilar, bussar, tåg, flyg osv utan är ett giftigt ämne, som kan påverka människans hälsa dels vid inandning vid vallning, dels om det kommer ut i naturen. Jag tycker det är ett steg i rätt riktning, när man räknar in människan i miljön och man borde gå vidare och titta på annat som kan skada människans hälsa både inom och utom idrotten inkl inom skididrotten.

Forehandloop

Forehandloop

Medlem

• Members
  • Pip
  • 253 inlägg

Har inte hängt med i debatten. Har Vasaloppet publicerat siffror om fluorhalterna kring Vasaloppsspåret? Vore ju relevant att veta om naturen tagit skada liksom i Holmenkollen. 

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 201 inlägg

Det är ju det man gör nu! Ersätter bensin och diselbilar med batterialternativ. Ersätter något dåligt med något ännu sämre! Svensk miljöpolitik i ett nötskal. 

https://www.nyteknik...a-bilar-6922773

Kolla upp vem som finansierar den där göken innan ni lyssnar för noga, otroligt att han fick komma till tals utan att någon som företräder den breda uppfattningen fick säga emot.

https://www.nyteknik...atmalen-6922952

speedzone

speedzone

Medlem

• Members
  • Pip
  • 457 inlägg

Har du läst vad IVL kommit fram till? Gör det och återkom sedan i ämnet! LCA studier i all ära men IVL:s arbete är den enda LCA studien i ämnet som någolunda sammanfattar detta på ett vetenskapligt vis. :)

Kolla upp vem som finansierar den där göken innan ni lyssnar för noga, otroligt att han fick komma till tals utan att någon som företräder den breda uppfattningen fick säga emot.

https://www.nyteknik...atmalen-6922952

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 070 inlägg

Så du menar alltså att förbränning av bensin/disel i din bil på väg mot sälen och mora inte påverkar miljön och din och andras hälsa? Hänger inte med på ditt resonemang! Det jag ville säga var, att man istället för att ta ett beslut som inte påverkar någonting göra något som istället påverkar vasaloppets miljöbelastning. Men sådana beslut är man för rädd för att ta!

Det har jag inte påstått ! Förbränning av kol och olja är en miljöfråga ja, men den hänger inte ihop med om flour skall finnas i valla och vallaprodukter utan det är en hälsofråga.

speedzone

speedzone

Medlem

• Members
  • Pip
  • 457 inlägg
Bara en sista nu :)
Så du menar att utsläpp av växthusgaser inte är en hälsofråga? Har jag förstått dig rätt då?

Det har jag inte påstått ! Förbränning av kol och olja är en miljöfråga ja, men den hänger inte ihop med om flour skall finnas i valla och vallaprodukter utan det är en hälsofråga.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 070 inlägg

En fundering; Om nu flour är hälsovådligt att få in i kroppen, hur lämpligt är det att använda  Aktikerall ? Blev ordinerad  det för min aktiniska kerratos (bruna fläckar i hårbotten orsakade av solen) Medlet innehåller flourouracill, vilket gör mig tveksam till att applicera det i hårbotten och kanske få in flour i kroppen. Tidigare sprayades flytande kväve på keratoserna, men numera vill man behandla med krämer som förstaalternativ. Är i slutet av en behandling med en annan kräm (flourfri), så jag väntar till hösten med en ny behandling och skall då begära att få slippa flourbaserad behandling.

ps. priset för medicinen är högt ung motsvarande en flourkloss. ;)

senmathal

senmathal

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 617 inlägg

Testa det på skidorna istället. Men skämt och sido är det nog skillnad på fluor och fluor. Det finns ju även i tandkräm och det hade det inte gjort om det vore hälsovådligt. Jag gissat att du lugnt kan fortsätta använda medlet.

/Mats

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 591 inlägg

Testa det på skidorna istället. Men skämt och sido är det nog skillnad på fluor och fluor. Det finns ju även i tandkräm och det hade det inte gjort om det vore hälsovådligt. Jag gissat att du lugnt kan fortsätta använda medlet.

/Mats

Vad pratar du om? Fluor i tandkräm är absolut giftigt. Det ska inte sväljas.
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 201 inlägg
Hur pass sitter mössan? Glider den av?

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar