Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Guld till Klbo - Svensson nra final

Snplig sprintfinal fr Sverige - men silver till Stina

Stark svensk sprintprolog i Seefeld

Infr Tjejvasan fakta, statistik och sndningstider

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Vilka skin skidor?

• Vänligen logga in för att kunna svara
55 svar till detta ämne

Jihoo

Jihoo

Medlem

• Members
  • Pip
  • 26 inlägg

Det är värt besväret att provköra skidorna med lite olika inställningar på bindningarna. Har man kolla på hur de fungerar med olika inställningar är det en smal sak att flytta dem beroende på före och aktivitet.

Det tror jag också och jag kommer att flytta och prova olika inställningar snart men först kommer jag att bekanta mig med 0-läget och skidorna överlag och främst öva på min teknik Alltså inte förhasta mig innan jag känner mig trygg i utrustning och teknik

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 493 inlägg

Har testat lite med Move på ett par Atomic C9. Riktigt riktigt smidigt! Längst bak kan man visserligen ändå få nyp om det är ojämnt som vi spårbyte, men visst får man annat glid.  Se'n fäster det ju bra ändå, men jag har nya skidor och räknar med att trimma/slita in lite för bästa glid. 

F ö var inne fabriksslipen på dessa så imponerande. Några lite äldre Atomic jag köpt har gått fantastiskt bra direkt ur butik. Undrar om de ändrar fabriksslipen ofta/har olika slipar beroende på skidmodell?

Jihoo

Jihoo

Medlem

• Members
  • Pip
  • 26 inlägg

Har testat lite med Move på ett par Atomic C9. Riktigt riktigt smidigt! Längst bak kan man visserligen ändå få nyp om det är ojämnt som vi spårbyte, men visst får man annat glid. Se'n fäster det ju bra ändå, men jag har nya skidor och räknar med att trimma/slita in lite för bästa glid.

F ö var inne fabriksslipen på dessa så imponerande. Några lite äldre Atomic jag köpt har gått fantastiskt bra direkt ur butik. Undrar om de ändrar fabriksslipen ofta/har olika slipar beroende på skidmodell?

Ja det verkar ju verkligen smidigt att slippa ta av sig skidan när man ändrar. Speciellt vid längre lopp tex vasan! Flytta fram när man vet att det är mycket uppför och bak när man vet att det är mycket nedför. Men jag har ju aldrig åkt ett lopp så vad vet jag men det känns som att det skulle vara en klar fördel med move för dom som kör långlopp med skin skidor!
Ska bli intressant och se vilken skillnad det blir med skidorna när det är varmare ute! Då jag läst att en del har dåligt fäste när det är riktigt kallt som det va när jag testade mina igår. Å visst hade jag lite släpp då och då men jag tror att det beror på bristande teknik från min sida för ibland gick det helt släppfritt på samma ställe som jag hade lite släpp varvet innan.

Jihoo

Jihoo

Medlem

• Members
  • Pip
  • 26 inlägg

Har testat lite med Move på ett par Atomic C9. Riktigt riktigt smidigt! Längst bak kan man visserligen ändå få nyp om det är ojämnt som vi spårbyte, men visst får man annat glid. Se'n fäster det ju bra ändå, men jag har nya skidor och räknar med att trimma/slita in lite för bästa glid.

När du pratar om fabriksslipning så är det grekiska för mig Jag har noll koll på sånt! Har inte ägt ett par längdskidor sen i 4an 5an! Så jag är helt grön!

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 067 inlägg

Att köpa skinskidor på en konkursutförsäljning är ett lotteri. Jag drog en nitlott i Team Sportias utförsäljning, då jag köpte ett par Salomon Equipe utifrån "brädtestet". De hade säkert fungerat hyggligt som vallningsbara, men som skinskidor är de för mjuka.

Skinnet bromsar hela tiden och det är verkligen inget nöje att åka på dem, mina gamla Elan gled avsevärt bättre idag i -2 och finkornig snö. "Brasklappen" som Tony Pölder kastade ut i videon om skinskidor dvs att man bör ha högre spann på skinskidor, är jag beredd att hålla med om. Det går inte att fuska vid skidköp och hoppas på Guds försyn, det straffar sig i slutändan. På söndag skall min son prova dem och han skall få byta mot mina vallade skidor, så får vi se vad han säger. Han är visserligen lättare (78 kg), men troligen är de lite för mjuka för honom också. Funkar det inte, så får jag väl sälja dem till en lättviktare på 70-75 kg eller någon som bara vill hasa runt på sin söndagsutflykt.

PetterM

PetterM

Medlem

• Members
  • Pip
  • 30 inlägg
Som jämförelse så är mina skin skidor plockade för 80 kg väger nu 74kg. Och med spannhöjd på HBW 1.96 och FBW 0.94 vid 80kg dessa går sjukt bra inga tendenser på hugg men ändå sjukt bra fäste. Kan tillägga att det är ett par Rossignol R-skin Race sista års modellen med NIS platta. Tyvärr vet jag inte hur hårt slutspann det är.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 067 inlägg

Som jämförelse så är mina skin skidor plockade för 80 kg väger nu 74kg. Och med spannhöjd på HBW 1.96 och FBW 0.94 vid 80kg dessa går sjukt bra inga tendenser på hugg men ändå sjukt bra fäste. Kan tillägga att det är ett par Rossignol R-skin Race sista års modellen med NIS platta. Tyvärr vet jag inte hur hårt slutspann det är.

När jag var på xxl och kollade på skinskidor för ett tag sedan var det just R-skin och ett par Fischer i 208 cm, som hade spann som troligen skulle passat mig. Jag vet nu att om det skall bli några mer skinskidor skall jag inte gå "fuskvägen" och tro att det skall lösa sig. Min son undrade om han kunde köra vasaloppet på Salomonen, men jag svarade att han måste ta ut ett par skidor efter sin vikt, annars blir det nog + 1 tim i VL med dessa skidor.

PetterM

PetterM

Medlem

• Members
  • Pip
  • 30 inlägg

När jag var på xxl och kollade på skinskidor för ett tag sedan var det just R-skin och ett par Fischer i 208 cm, som hade spann som troligen skulle passat mig. Jag vet nu att om det skall bli några mer skinskidor skall jag inte gå "fuskvägen" och tro att det skall lösa sig. Min son undrade om han kunde köra vasaloppet på Salomonen, men jag svarade att han måste ta ut ett par skidor efter sin vikt, annars blir det nog + 1 tim i VL med dessa skidor.

Jag trodde jag gjorde rätt med mina första skin ett par Madshus plockade av butik jag litar på men de är totalt värdelösa. Tok mjuka och hugger trots att jag rakat av 10cm av stighuden. Så nu använde jag dom när jag åker med sambon och pulka. Kan tipsa att Skistart sålde rossen som är toppen.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 067 inlägg

Idag har sonen fått testa skinskidorna. Han åkte några varv på min "naturbana" och sen bytte vi så han fick mina fästvallade skidor. (inte helt perfekt vallade, lite för mycket fäste så att de högg lite) Han tyckte det var en jättestor skillnad och att det kändes mer som riktig skidåkning med de vallade skidorna. Jag körde ett varv på skinskidorna och även om de inte gick så dåligt i nysnöföret, så var de svårare att hålla i det lösa spåret . Avslutade sen med några varv med ruggskidorna och de gick riktigt bra och ingen underfrysning,

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 067 inlägg

Det är följande värden på Salomon skin;

Vikt: 8o - 90 kg

lbs 176 MF 45 längd 209

HBW 1.64  FBW 0,59

Frågan är vad värdena för halv och helvikt säger, då man inte vet på vilken vikt mellan 80-90 kg värdena är baserade. Själv väger jag 81,5 i morgonvikt, med skidutrustning o kläder ca 84 kg. Kan man säga att skidorna är för mjuka utifrån de angivna värdena och i så fall vilken maxvikt skulle vara lämplig för dem ?

Alltså, vilka värden på hel o halvvikt bör man ligga på med en vikt på nästan 85 kg ?

crelle

crelle

Medlem

• Members
  • Pip
  • 23 inlägg

Idag hjälpte jag en vän att köpa skinskidor på Team-Sportia i Norrköping.

Först köpte han ett par Ross R-skin utmätta för 78-80 kg.

Vi testad dem och de var helt värdelösa. Tunga och på tok för mjuka.

Inte ens jag på 68 kg kunde få fart på dem.

Så vi gick och ville byta upp oss. 

Fick superbra hjälp och det blev Ross R-Skin Race, 80-95 flex 42 (om jag minnns rätt)

Testade i samma spår och gjorde glidtest i samma backe.

Resultat:

Mycket lättare skida och mer lik i känslan som mina Fischer vallningsbara.

Den skrapade inte i något och det var ändå finfint fäste.

Glidtestet - MKT längre glidsträcka. Faktiskt bara 5-6 m kortare än mig på vallnigsbara och lättare matchvikt.

Vi gjorde testet på -1 på bindningen och sedan knäppte vi bak den till -3 och det blev ännu bättre. Så nu skall han åka in skinnen lite och glidvalla dem och gå ner 4kg så kan han nog ställa om till 0-läge och ha ett par riktigt fina par skin-skidor.

Jag blev VÄLDIGT köpsugen.

Så Är det någon som vet hur Fisher står sig med deras tvådelade skin mot tes Ross Race?

Ozzian

Ozzian

Medlem

• Members
  • Pip
  • 211 inlägg

Fick superbra hjälp och det blev Ross R-Skin Race, 80-95 flex 42 (om jag minnns rätt)

Resultat:

Glidtestet - MKT längre glidsträcka. Faktiskt bara 5-6 m kortare än mig på vallnigsbara och lättare matchvikt.

Vi gjorde testet på -1 på bindningen och sedan knäppte vi bak den till -3 och det blev ännu bättre. Så nu skall han åka in skinnen lite och glidvalla dem och gå ner 4kg så kan han nog ställa om till 0-läge och ha ett par riktigt fina par skin-skidor.

Så Är det någon som vet hur Fisher står sig med deras tvådelade skin mot tes Ross Race?

Inget svar men hur var dom utmätta?

PetterM

PetterM

Medlem

• Members
  • Pip
  • 30 inlägg

Resultat:

Har tyvärr inte testat Fisher så kan inte uttala mig om dom. De jag testat så upplever jag Rossignol som klart trevligast och då har jag testat salomon,atomic och madshus. Kan instämma att de är väldigt lika mina vallningsbara och då är det R-skin race jag har och är super nöjd.

Fredrik H

Fredrik H

Medlem

• Members
  • Pip
  • 119 inlägg

Kan inte säga något om Ross Race, men har testat Fischer Twin Skin Race och blev inte imponerad av dem, både glidet och fästet var dåligt på dem. Däremot blev jag väldigt imponerad av Twin Skin Speedmax, med dem var det enkelt att få fäste och de gled mycket bra. Synd bara att de är så fruktansvärt dyra.

magnus68

magnus68

Medlem

• Members
  • Pip
  • 40 inlägg
Har testat dom flesta skinskidor på marknaden.toppskidorna från alla märken tycker jag om.lätta och fina.favoriten är nog madshus redline igs.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 067 inlägg

Resultat:

Tycker det är märkligt att Rossignol har två så olika skidor med nästan identiska namn - bra att du redovisade skillnaden mellan de två modellerna.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar