Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Ingen Ebba Andersson p skiathlon-loppet

Guld till Klbo - Svensson nra final

Snplig sprintfinal fr Sverige - men silver till Stina

Stark svensk sprintprolog i Seefeld

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Bergebo Ski Marathon 10/2

• Vänligen logga in för att kunna svara
19 svar till detta ämne

Haraldsson

Haraldsson

Ny medlem

• Members
  • 3 inlägg
Hallå allesammans

Har planer på att prova på detta lopp till helgen, någon som har kört det?
Någon info om arrangemanget och hur ser banorna ut just nu?

Tallen

Tallen

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 965 inlägg
Jag har åkt det ett par ggr. Vet inte mycket om status på banan men de gånger jag åkt har det varit ett fint lopp. En del kupering på varvet, men inget extremt som jag minns det. Kommer köra på söndag, hoppas vi slipper regn.
"Pain is inevitable. Suffering is optional" Haruki Murakami

Tjyvsläpp i slakmota

Tjyvsläpp i slakmota

Ny medlem

• Members
  • 3 inlägg
I dagsläget gott om nysnö men banan prepareras dagligen. Ingen stakbana, relativt många "åkbackar" , fäste rekommenderas starkt och lössnötrugor.

Skickat från min S41 via Tapatalk

heartbeat

heartbeat

Ny medlem

• Members
  • 5 inlägg
Spännande lopp, någon som vet hur många som är anmälda?

Bara det inte blir 0 grader och snöfall, +grader och lite regn känns helt ok.
Det lugnar vallanojjan en del...

Tallen

Tallen

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 965 inlägg

Jag tar hellre 0an och snöfall, då blir det rugg, regnar det blir man blöt och kall och sedan kommer valet. Klister eller mjuk burk eller kombo av dessa. 

Falken86

Falken86

Medlem

• Members
  • Pip
  • 197 inlägg

Spännande lopp, någon som vet hur många som är anmälda?

Bara det inte blir 0 grader och snöfall, +grader och lite regn känns helt ok.
Det lugnar vallanojjan en del...

Över 150 anmälda skriver de på Facebook idag så det är väl skapligt.

Lite partisk då det är hemmaplan för mig men jag tycker det är ett väldigt fint lopp. Klart mer kupering än de flesta långloppen skulle jag säga (beroende lite på bansträckning såklart men jag antar att det blir nåt liknande som i fjol).

Lite svårt att sia nu men skulle rekommendera större trugor generellt. Stor del av banan går i skoterpreppade spår.

Gumpa

Gumpa

Ny medlem

• Members
  • 3 inlägg
Åkt det jag tror blir banan idag. Bra där det var skoterpreppat och super där de kört med pistmaskin.

Slasko

Slasko

Medlem

• Members
  • Pip
  • 207 inlägg

Åkt det jag tror blir banan idag. Bra där det var skoterpteppat och super där de kört med pistmaskin.

Hur var stavfästet? Vill helst inte knäcka mina nya fina asdyra kv+ stavar. Sjönk igenom med de största trugorna efter Igeltjärnsvägen i måndags.

Gumpa

Gumpa

Ny medlem

• Members
  • 3 inlägg
Stavfäs

Hur var stavfästet? Vill helst inte knäcka mina nya fina asdyra kv+ stavar. Sjönk igenom med de största trugorna efter Igeltjärnsvägen i måndags.

Stavfästet var bra, på vägarna och eljusspår blir det inte bättre. Lite löst i ytterkant på myrarna.

Hägerstensdiagonalaren

Hägerstensdiagonalaren

Ny medlem

• Members
  • 4 inlägg

Hur vallar ni fäste med dagens prognoser? Dvs plussidan från lörd lunch och ca +2 och regn på sön fm. Bergebo någon grad kallare än Borlänge på yr (högre upp)? 

Tallen

Tallen

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 965 inlägg

Klister som det ser ut i nuläget. 

Hur vallar ni fäste med dagens prognoser? Dvs plussidan från lörd lunch och ca +2 och regn på sön fm. Bergebo någon grad kallare än Borlänge på yr (högre upp)? 

Slasko

Slasko

Medlem

• Members
  • Pip
  • 207 inlägg

Tejp  :) eller klister för min del. Undra när de lägger upp spårkarta och profil så man vet hur kuperat det blir så man kan åka dit och provköra några varv? Brukar vara rätt kuperat, orkar nog inte med blanka skidor. Blir efteranmälan för min del. Då får Domnarvets GOIF lite mer bidrag också.

Falken86

Falken86

Medlem

• Members
  • Pip
  • 197 inlägg

Sprutar inte ut info direkt men med tanke på vad som står i deras PM så verkar det bli samma bana som förra året. Jag fick då 600 höjdmeter på klockan. Känns kanske lite i underkant? Det var dock kallt, kärvt och slitigt förra året vad jag minns. Jag vet då att jag absolut inte åker utan fäste.

heartbeat

heartbeat

Ny medlem

• Members
  • 5 inlägg

Har pratat med tävlingsledningen (för någon dag sedan) och dom sa att det blir samma bana som förra året.

Ni som åkt den sträckan, brukar det vara stor skillnad på snön från start mot för högsta punkt?

Tips på vars man bör ta sin liquid? :)

Tjyvsläpp i slakmota

Tjyvsläpp i slakmota

Ny medlem

• Members
  • 3 inlägg
Åkte banan igår , 0 grader på stadion. Funkade bra med Swix V45, lite tjyvsläpp kring stadion men slapp underfrysning på höjderna. Snöförhållandena brukar inte skilja så mycket mellan lägsta och högsta punkt. Dock konstsnö på stadion, testa skidorna på vägen.
Bitvis mycket mjukt stavfäste trots stora SkiGo trugor.

Skickat från min S41 via Tapatalk

Tallen

Tallen

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 965 inlägg
Ok om burk funkade igår, men från imorgon väntas regn enligt prognoserna. Då kan vi tyvärr glömma burk alla. Kommer bli en rejäl holmgång detta.

heartbeat

heartbeat

Ny medlem

• Members
  • 5 inlägg

Efterloppstankar:

Fäste swix Nero - funka bra men den släppte lite skit på glidzonen, la på lite extra och offrade lite glid men tur va nog de.

Hur stora trugor hade ni som staka loppet? Grytlock? bottenlöst även vid diagonalåkning, körde med Lekis största.

Tallen

Tallen

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 965 inlägg
Jag stakade förvisso inte men körde Rex lössnötruga vilket jag är glad för även om det inte fullt avhjälpt det mycket lösa stavfäste.

Hade för bra fäste troligen för tjockt, blandade rode multigrade, rossa o lite start wide. Kostade glid men fina skidor uppför.

Tallen

Tallen

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 965 inlägg
Seedning klar.

Led 0 2.12
Led1.2,22
Led2 2.32
Led 3. 2.42

Osv. 15min mellan leden från led7

Falken86

Falken86

Medlem

• Members
  • Pip
  • 197 inlägg

Ja, jösses vad löst det var på sina ställen men det var väntat ändå. Man fick ju verkligen träna på benåkningen iaf! :-) 

Blandade Start universal wide och KR50 på fästet. Funkade helt ok men sög något på mina lite väl låga klisterskidor.

Hyffsat snäll seeding ändå.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar