Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

VM i Seefeld


oxberg

Recommended Posts

Nu är det snart dags! Här är körschemat:

 

Onsdag 20 februari

12.30 Kvalificeringslopp, 5 kilometer klassiskt, damer.

14.00 Kvalificeringslopp, 10 kilometer, klassiskt, herrar.

Torsdag 21 februari

12.00 Sprint, prolog, fristil, herrar och damer.

14.30 Sprint, kvartsfinaler, semifinaler och final.

Fredag 22 februari

Vilodag.

Lördag 23 februari

11.00 Skiathlon, 15 kilometer, damer

12.30 Skiathlon, 30 kilometer, herrar

Söndag 24 februari

09.30 Sprintstafett, prolog, damer och herrar

11.30 Sprintstafett, finaler.

Måndag 25 februari

Vilodag

Tisdag 26 februari

15.00 10 kilometer klassiskt, damer

Onsdag 27 februari

14.00 15 kilometer klassiskt, herrar

Torsdag 28 februari

13.00 Stafett, 4x5 kilometer, damer.

Fredag 1 mars

13.15 Stafett, 4x0 kilometer, herrar.

Lördag 2 mars

12.15 30 kilometer, fristil, damer.

Söndag 3 mars

13.00 50 kilometer, fristil, herrar.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 134
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Känns som Jonna åker väldigt långt ut med skidan där (för att hon omedvetet lr medvetet vill hindra lite grand) även om Maja borde kunnat notera skidan där... Sverige skulle ha lite mer av både Kläbos teknik och taktik

Jag uppfattade det som att Jonna satte staven innanför skidan så att skidan kom ut framför Maja och fällde henne. Jävligt surt i alla fall.

 

Sen fattar jag inte varför Kläbo inte får gult kort för överkörningen av Ustiugov. Men norrmän gör väl aldrig fel...

Link to comment
Share on other sites

För mig är det helt OBEGRIPLIGT att elitskidåkare på ett VM är så ofattbart otaktiska. Det är som att de aldrig tävlat eller ens tittat på en skidtävling tidigare.

 

Redan från de första kvartsfinalerna var det ju tydligt hur mycket man tjänade på att ligga långt bak i den första utförslöpan och hur mycket man förlorade på att ligga först i den sista ned mot upploppet. 

ÄNDÅ ser man hur några av världens bästa skidåkare i heat efter heat göra just precis detta, mot slutet mest och spektakulärt; Pellegrino, Ustiugov, Chanavat, mfl. 

Klæbo har ju lite andra marginaler än de andra åkarna och kan ju ta det lugnare. Man han skulle aldrig göra den typen av tabbar, och gör det inte heller. 

 

Det var mycket snack om Calle och hans stav, men jag hävdar att han förlorade när han la sig först i utförslöpan och fick se hela fältet glida om honom. 
I intervjun efteråt säger han "taktiken var att köra stenhårt från start och ligga i front här uppe [på toppen av backen]". 
SÄMSTA MÖJLIGA TAKTIK!
AVGÅ ALLA!  :P

Link to comment
Share on other sites

Klæbo är en värdig vinnare, inget snack om den saken. 

 
Men att Ustiugov åker på ett gult kort tycker jag ändå bevisar det som ryska och polska åkare och ledare så ofta påpekar: - Norrmännen är särbehandlade och har alla fördelar i en sport där de redan är dominanta (och snart de enda utövarna).
 

Personligen tycker jag att det är bra att Ustiugov visar lite känslor. Men, det var liksom ändå ingen riktig aggression. Rätt avslappnat, lite på skoj nästan.

Link to comment
Share on other sites

En liten fundering inför sprintstafetten.

Trots att Stina var den som fick ett silver i dag så skulle jag sätta Jonna och Maja i sprintlaget. 

Precis samma tanke har jag haft dvs att Stina avstår sin plats pga dels incidenten i finalen, men framför allt att hon inte är ifatt hårdhetsmässigt efter skadan och riskerar att mattas av inför de sista rundorna.

 

När det gäller damfinalen hade Eide otrolig tur som fick bronset. Hade Stavås funnits med i finalen är det

inte säkert att Falla vunnit, otroligt vass spurt som hon har och troligen hade tävlingen fått ett annat förlopp och Maja hade säkert varit med därframme och krigat om guldet

Link to comment
Share on other sites

 

Det var mycket snack om Calle och hans stav, men jag hävdar att han förlorade när han la sig först i utförslöpan och fick se hela fältet glida om honom. 

I intervjun efteråt säger han "taktiken var att köra stenhårt från start och ligga i front här uppe [på toppen av backen]". 

SÄMSTA MÖJLIGA TAKTIK!

AVGÅ ALLA!  :P

Jag tror inte han gått vidare även utan stavbrott, hans taktik var ju inte den bästa som du säger. Jag har väl inte tillhört beundrarna av Oskar Svensson, men han visade idag att han är en fullfjädrad taktiker i klass med Stina och var hårsmånen från att gå till final. Han har inget att ångra, gjorde precis allt rätt men saknade den lilla turen som krävs för final.

Link to comment
Share on other sites

Ustiugov er klart bak Klæbo når det blir kontakt med de. Den som ligger først har fri rett på the racing line. Ingen tvil om at det var Ustiugovs feil. Han fikk et gult kort til pga oppførselen i mål, dermed ble han disket. Bra for ham, resultatet spilte jo ingen rolle og da drar han ikke med seg et gult kort videre.

 

Synd med svenskenes fall, også synd med Skistads fall. Alle sammen viser at de har noe å gjøre i en mesterskapssprint i alle fall, det er neste generasjons rivaleri.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...