Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

rets Charlotte Kalla-stipendium till Mrta Rosenberg

strm bjuder in till inspirations- och rullskidtrffar i Blekinge

Jrgen bjuder in till virtuella Brink Tour

Rehns BK frstrker med Bergstrm och Berg

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Corona

• Vänligen logga in för att kunna svara
104 svar till detta ämne

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 066 inlägg
Viruset påverkar skidåkningen, på elitnivå och motionsnivå. Den förtjänar tyvärr en egen tråd

Positivt för den ensamma skidlöparen. Det lär gå att träna på som vanligt. Jag menar, hur ofta är det folksamling på lokala elljusspåret? På myren? Inte en käft. Medan gymmet är packat som en tunna sill. Alltså bara ut och tugga vidare. Känns målet Vasaloppet eller Birken 2021 peppande?
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 059 inlägg

Detta passar även med min förändrade målbild...

Jag har nu mer en träningskvalitet och träningskvantitet som målbild, tävlingar händer där de händer men är inget direkt mål utan mer bonus till träningen.

Om inte träningen är skäl nog till ansträngnngen med träning så blir tävlingshetsen alltför pressande och skapar mer negativa känslor än positiva sådana.

Vet inte jag är tydlig men lite av att "vägen, inte målet, ska vara mödan värd".

Sedan sätter jag eventuella tävlingsmål när jag kiommer dit och relaterar det till den träning som jag klarat av, därmed blir tävlingsmålen realistiska...

Förändringen i målbild har tom gjort mina rullskidspass mer njutbara och små delmål i sig. T ex att använda diagonal mer på ett pass trots att jag orkar staka hela passet.

Corona är tråkig nyhet, konsekvenserna stora för hela världen uppenbarligen men kommer inte att påverka min träning speciellt mycket eftersom den sker i princip i ensamt majestät större delen av året... tills det blir att snurra på konstsnöspår igen...

Pytti

Pytti

Medlem

• Members
  • Pip
  • 10 inlägg

Hela Norges skidlandslag är ju astmatiker. Corona kanske placerar Sverige på toppen igen. 

ps Corona hysterin är befängd och oskälig ds

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 066 inlägg
Nu talar mycket för att varvet ställs in/flyttas. Vad ska man nu sikta på? Vågar man anmäla sig till LL? AL?
Återinför skejtvasan
41.57.63

JJ

JJ

Medlem

• Members
  • Pip
  • 123 inlägg

Folkhälsomyndighetem vill ju införa  begränsningar på folksamlingar vilket borde hota alla större arrangemang.

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 066 inlägg
Skulle tro ”allt” större är kört fram till junimånad! Och lägg på den sumpiga vintern med inställda lopp. Asså fyfan jag tror jag ska börja med e-sport och ostbågar
Återinför skejtvasan
41.57.63

Folkesson

Folkesson

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 882 inlägg

Skulle tro ”allt” större är kört fram till junimånad! Och lägg på den sumpiga vintern med inställda lopp. Asså fyfan jag tror jag ska börja med e-sport och ostbågar

Roddmaskin i garaget?

-Retired

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 843 inlägg

Undrar hur det går med GM i Tranemo, det är ju ett stort arrangemang med mängder av ungdomar i de olika klasserna. Det skulle vara ett antiklimax om Tranemos heroiska snöinsats skulle grusas (haha den blev kul utan att jag rådde för det :) ) av coronaviruset. För egen del har jag bara en målsättning och det är att delta i en skidtävling denna säsong, så att jag kan komma upp i 54 tävlingssäsonger. Samma helg går veteran-SM i Piteå, men vågar man åka tåg, ligga i sovvagn och bo på allmän sal på vandrarhemmet - tänk om man blir smittad ?

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 066 inlägg

Undrar hur det går med GM i Tranemo, det är ju ett stort arrangemang med mängder av ungdomar i de olika klasserna. Det skulle vara ett antiklimax om Tranemos heroiska snöinsats skulle grusas (haha den blev kul utan att jag rådde för det :) ) av coronaviruset. För egen del har jag bara en målsättning och det är att delta i en skidtävling denna säsong, så att jag kan komma upp i 54 tävlingssäsonger. Samma helg går veteran-SM i Piteå, men vågar man åka tåg, ligga i sovvagn och bo på allmän sal på vandrarhemmet - tänk om man blir smittad ?

Jag är ingen smittskyddsläkare (även om jag ofta utnämner mig själv till expert i för många ämnen) Men tillhör inte du käre V möjliga riskgrupp? Äldre män. Skulle nog inte resa runt som du säger. Det blir mängder med möten på en sån tur och delade utrymmen. Annars är Master SM fantastiskt trevligt! Och det lär inte bli 500 deltagare :) Snarare 50
Återinför skejtvasan
41.57.63

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 615 inlägg

Dreamhack lär ju garanterat ställas in. Med all rätt. Joltcola och redbull lär inte vara någon superboost för immunförsvaret

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 066 inlägg
Och där ställdes JSM in mitt i tävlingarna. Herrejösses. Detta coronalarm saknar motstycke
Återinför skejtvasan
41.57.63

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 066 inlägg

Dreamhack lär ju garanterat ställas in. Med all rätt. Joltcola och redbull lär inte vara någon superboost för immunförsvaret

Såg att Lidl har en energidryck för 3kr st. Antagligen motsvarande 10 sockerbitar. Är det konstigt Sverige inte får fram några konditionstalanger på herrsidan? Tjejer är i regel klokare.
Återinför skejtvasan
41.57.63

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 615 inlägg

Såg att Lidl har en energidryck för 3kr st. Antagligen motsvarande 10 sockerbitar. Är det konstigt Sverige inte får fram några konditionstalanger på herrsidan? Tjejer är i regel klokare.

Det kan slå fel åt andra hållet också. Såg nån vloggerska på tuben som åkte nåt lopp, tror det var ös, beklagade hur jobbigt det var samtidigt som hon sippade på en NOCCO.

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 066 inlägg

Det kan slå fel åt andra hållet också. Såg nån vloggerska på tuben som åkte nåt lopp, tror det var ös, beklagade hur jobbigt det var samtidigt som hon sippade på en NOCCO.

Nocco är åtminstone sockerfria
Återinför skejtvasan
41.57.63

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 615 inlägg

Nocco är åtminstone sockerfria

Just det jag menade. Verkar inte så smart att dricka sockerfri läsk när man är trött på ett långlopp. Hon hade alltså inte gått i mål när hon drack noccon

Johaaan

Johaaan

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 216 inlägg

Årefjällsloppet halvarrangerar? Ingen masstart, tidtaging eller målområde, men drar upp spår och har vätskestationer. 

Fängelse för arrangörer?  :ph34r:

Plant based 

VL12: Led 5, 5:59. plac. 3885. VL13: Led 3, 5:36. plac. 1855.

VL14: Led 2, 6:17. plac. 2909 med feber. VL15: Led 2, sjuk igen, bröt

VL16: Led 3, 5:32, plac. 1884. VL17: Led 2, 6:22, plac. 3684. 

VL18: Led 2, 5:52, plac. 1438. VL20: Led 2, 6:18, plac. 1251.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 843 inlägg

Jag är ingen smittskyddsläkare (även om jag ofta utnämner mig själv till expert i för många ämnen) Men tillhör inte du käre V möjliga riskgrupp? Äldre män. Skulle nog inte resa runt som du säger. Det blir mängder med möten på en sån tur och delade utrymmen. Annars är Master SM fantastiskt trevligt! Och det lär inte bli 500 deltagare :) Snarare 50

Det har du rätt i, så jag får väl ta ett snack med min son, som visserligen inte är smittskyddsläkare men barnläkare. Min andra son har bestämt avrått mig från att åka till Piteå. En idé är att om det blir GM i Tranemo byta om hemma och sen efter tävlingen byta om i bilen på behörigt avstånd från ev. smittspridare i omklädningsrummen, fast på hemsidan har de lagt in en brasklapp att det kan bli inställt.

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 066 inlägg
Skulle förvåna mig oerhört om GM körs. Vem vill ta ansvar för det? Även om det nu skulle bli 378 personer på plats. Startmannen har Corona och hostar ner varenda åkare :(
Återinför skejtvasan
41.57.63

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 423 inlägg

Jag har inte orkat sätta mig in i Corona helt och hållet, men mycket av hetsen kring att stoppa arrangemang över 500 personer handlar väl om att bromsa smittspridningen så att sjukvården inte blir överbelastad?

Vi kommer alla få Corona, antingen i år eller nästa år eller året efter, men just nu finns ingen immunitet så det sprider sig fortare än vad vår sjukvård (och andra funktioner i samhället) är dimensionerad för. Dödligheten är väl lite högre än vanlig influensa, men inte är det väl så stor skillnad?

Pask

Pask

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 377 inlägg
Just nu är 142 åkare anmälda till GM i Tranemo. Maxgränsen på 500 borde klaras med marginal. Å andra sidan kan det ju ställas in ändå, vad vet man i dessa tider...

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar