Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vecka 31


henkeee

Recommended Posts

Verkar inte va nån som börjat på denna vecka ännu så då får väl jag göra det. Har äntligen kommit igång igen efter förkylning och ett par förbannat krånglande knän, så nu behöver man iaf inte skämmas så mycket över det man lägger in :P

 

Mån: 40min cykel A1 (förflyttning)+ 68 min löpning A2 obanad terräng (samma pass)

 

Tis: 90min rull K A1

 

Ons: 135 min cykel (stig/väg 50/50) A1

 

Tors: 35min cyckel A2 (förflyttning)+ 60 min myrlöpning A2+ 15 min allmänstyrka

 

Fre: Vila

 

Lör: 38min rull K A2 (körde av en stav ):)+ 60min rull F A1 75min cykel stegrande 1/3 i varje pulszon A1/A2/A3

 

Sön: - 33min ol-tävling+10min a1 uppvärm rull K A1 105min 15min allmänstyrka

 

 

Exakt total: 12h 55min och 205 km

 

Kör nu min Garmin fr305 tillsammans med sporttracks och det är så underbart mycket bättre än medföljande training center :D. Rekomenderas starkt som träningsdagbok.

Link to comment
Share on other sites

mån: 20min styrka överkropp

tis: 100min löpning, A1, ovanligt hög puls hela passet

ons: 1 tim rullisar/stakning med frugan, A1, ovanligt låg puls hela passet

tors: 2 tim tungt trädgårdsarbete, flytt/gräv stora stenar, demontering av veranda m.m

fre: 80min elglufs/stavgång med frugan i terräng, A1

hade nästan glömt hur sjukt bra träning elglufs och stavgång är. Fick grym

träningsvärk i lårens framsida...

lör: 40min löpning i terräng, A1

sön: 55min kajakpaddling, A1

20min styrka överkropp direkt efter

 

riktigt härlig träningsvecka =) dags att börja knega imörrn =(

Link to comment
Share on other sites

mån: 20min styrka överkropp

tis: 100min löpning, A1, ovanligt hög puls hela passet

ons: 1 tim rullisar/stakning med frugan, A1, ovanligt låg puls hela passet

tors: 2 tim tungt trädgårdsarbete, flytt/gräv stora stenar, demontering av veranda m.m

fre: 80min elglufs/stavgång med frugan i terräng, A1

hade nästan glömt hur sjukt bra träning elglufs och stavgång är. Fick grym

träningsvärk i lårens framsida...

lör: 40min löpning i terräng, A1

sön: 55min kajakpaddling, A1

20min styrka överkropp direkt efter

 

riktigt härlig träningsvecka =) dags att börja knega imörrn =(

Du skriver att du haft högre puls än normalt på löppasset på tisdagen samtidigt som du på onsdagen har ovanligt låg puls på rullisarna.

Funderar om detta är normalt då jag har uppmärksammat samma förhållande under min senaste träningsvecka.

Gäller dock endast klassiska rullskidor där jag får jobba som fn för att hålla pulsen uppe.

Link to comment
Share on other sites

Må: Vila

Ti: Löpning 45 min AI

Ons: Vila

To: Löptävling 10 km 40:57. Mycket missnöjd med insatsen, fick både mjälthugg och illamående under loppet.

Fre: Rullskidor 85 min AI

Lö: Löpning 50 min AI/AII. Fick ont i knät så jag kanske måste vila lite från löpning någon dag.

Sö: Rullskidor 75 min AI (och ryck AII i backar)

Link to comment
Share on other sites

Du skriver att du haft högre puls än normalt på löppasset på tisdagen samtidigt som du på onsdagen har ovanligt låg puls på rullisarna.

Funderar om detta är normalt då jag har uppmärksammat samma förhållande under min senaste träningsvecka.

Gäller dock endast klassiska rullskidor där jag får jobba som fn för att hålla pulsen uppe.

I mitt fall tror jag det beror på att kroppen inte hunnit få tillräckligt med återhämtning. Löppasset fungerade nog också som ett återhämtningspass varför jag tror att pulsen blev ovanligt låg på rullskidepasset. Hade jag haft en ovanligt hög puls under rullskidepasset också hade jag tagit 2 dagars hel vila.

 

En högre puls än normalt med samma belastning kan bero på flera saker, överträning, lite sömn, infektion på gång m.m.

Link to comment
Share on other sites

Må: Löpning intervall 2 * (10 * 70"/20") A3/A3+ tot: 1:00

Ti: Löpning A1/A2 tot: 2:00

On: vila

To: OL-Bana (testbana 70min) A3/A3+ tot: 1:45

Fr: vila

Lö: vila

Sö: OL-Tävling (Gubb 10-mila 63min) A3/A3+ tot: 1:30

 

Fortfarande härligt låg puls men nu börjar jag orka pressa upp pulsen till A3+ igen.

Link to comment
Share on other sites

V.31

 

Mån: Cykel AII 30min + Rodd AIII 3x2000m/4vila + uppåned varv + styrka...1.5h

 

Tis: fm: Cykel 40 min AII

ef: Formtest halvmara 21097m på rodden. AIII nytt PB 1h16min 20.3sek

 

Ons: cykel 40min AI-II

 

Tors: Formtest Rullskidor AIII 48.5km tävlingsfart 1h59min 47sek

 

Fre: Vila

 

Lör: Rodd AIII 3x2000m med 7vila alla under 6:40 + uppåned varv + mage...1.5h

 

Sön: Vila

 

Kommentar: Bra vecka trots få timmar, formen är nu mycket god inför Alliansloppet. V32 blir sista slitveckan sedan promenader och stretching och vitargo.

Link to comment
Share on other sites

V.31

 

Mån: Cykel AII 30min + Rodd AIII 3x2000m/4vila + uppåned varv + styrka...1.5h

 

Tis: fm: Cykel 40 min AII

ef: Formtest halvmara 21097m på rodden. AIII nytt PB 1h16min 20.3sek

 

Ons: cykel 40min AI-II

 

Tors: Formtest Rullskidor AIII 48.5km tävlingsfart 1h59min 47sek

 

Fre: Vila

 

Lör: Rodd AIII 3x2000m med 7vila alla under 6:40 + uppåned varv + mage...1.5h

 

Sön: Vila

 

Kommentar: Bra vecka trots få timmar, formen är nu mycket god inför Alliansloppet. V32 blir sista slitveckan sedan promenader och stretching och vitargo.

Du blir farlig i Trollhättan! Tror jag skall ta med ett rep eller nåt och hänga runt dig så jag får lite draghjälp, hänger inte med i dina farter annars.

Men eftersom jag inte träffat dig ännu, räknar jag med att du kommer fram och hälsar under Alliansloppet eller hur?

Link to comment
Share on other sites

Givetvis, vi får båda hålla ögonen öppna. Jag skall ta kontakt med Lennart angående ev samkörning. Skall försöka pressa mig under 2h15min på loppet. Vet du vad eliten presterar? Lycka till och vi ses i folkmassorna.

Lennart och jag kör tillsammans, vi tänkte åka upp på morgonen och hem på kvällen, du kan åka med oss om du vill, inga problem! Om du har möjlighet kom gärna till Skrylle på torsdag kl 18, då vi tränar, så kan vi prata. Eller så hänger du med på ett långpass på lördag. Annars får du höra av dig, du har ju mina mail och telnr!

 

Gissar på en segrartid runt 2 timmar blankt, beroende på väder såklart. men åker du på 2.15 så är du elit också. Jag hoppas kunna åka på runt 2.30. Det är dom tider jag gjort förut på liknande lopp.

Nä nu skall jag ut på 1 timmes skateåkning i solen.

Link to comment
Share on other sites

Givetvis, vi får båda hålla ögonen öppna. Jag skall ta kontakt med Lennart angående ev samkörning. Skall försöka pressa mig under 2h15min på loppet. Vet du vad eliten presterar? Lycka till och vi ses i folkmassorna.

Skall bli mycket intressant att se om eliten klarar att hålla 28 km/h i snitt på klassiska rullskidor. Vilka sorts hjul kör de på? Ettor (1)? Själv kör jag bara rullskidor för träningens skull men brukar hålla en snittfart på runt 20 km/h (hjul 2).

 

Jag startar i inlinesklassen så det vore illa om vi ses under loppet. Lycka till.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...