Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Rekordintresse fr AXA Ski Marathon

Sveriges trupp till Skandinaviska cupen i Vuokatti

Resa: Kaiser Maximilian Lauf

Sveriges trupp till Toblach - utan Stina Nilsson

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Ultimata klistersamlingen

• Vänligen logga in för att kunna svara
168 svar till detta ämne

Stefan Sand

Stefan Sand

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 080 inlägg
Självfallet startar jag även en tråd med klistersamlingen. Samma idé som i "Den ultimata burkvallasamlingen" :)

Min "line-up":

Rode Chola
Rode blå special
Swix KR40 alt Rode Violet
Rode Rossa special
Start Universal

Ett nätt litet paket som klingar in i kassan på 440:- utan rabatt. Inte mycket att yvas över :)

Samma gäller här: Ska någon ut, in eller kompletteras ?

Stefan Sand

Stefan Sand

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 080 inlägg
Den ultimata vallalådan tycker jag är den klassiska SWIX-boxen. Den rymmer 10 klister varför min lista kan utökas med ytterligare 5 klister :)

Lägger då till SWIX KR70, för träningslägret i Sognefjell i Juli månad :)

GreatSki

GreatSki

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 632 inlägg

Självfallet startar jag även en tråd med klistersamlingen. Samma idé som i "Den ultimata burkvallasamlingen" :)

Min "line-up":

Rode Chola
Rode blå special
Swix KR40 alt Rode Violet
Rode Rossa special
Start Universal

Tur att du inte glömde Start Universal, kanon att täcka med runt nollan, fryser inte så lätt!
Silver och tjära, fina "grejjer"!

Stefan Sand

Stefan Sand

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 080 inlägg
Nej, Start universal är helt given i samlingen. Det är väl den och Rode Rossa som står som helt självklara :)

GundeG

GundeG

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 749 inlägg

Nej, Start universal är helt given i samlingen. Det är väl den och Rode Rossa som står som helt självklara :)

Ny logga du med? ser ut som du åker i kallingarna =)

Stefan Sand

Stefan Sand

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 080 inlägg

Ny logga du med? ser ut som du åker i kallingarna =)

Hehehe, nej inte kallingarna men väl korta tights :)

Bilden är tagen i Sognefjell juli 2005. Nog en av de bästa semesterveckor man haft. Strålande sol, skidåkning och Norska skidåkerskor åkandes i bikini. Kan de bli bättre ;)

stakarn

stakarn

Medlem

• Members
  • Pip
  • 195 inlägg
Guruwax röd, grön, blå, extreme 39 och extreme 39 hard.
5 billiga klistertuber som täcker alla behov.

Finn

Finn

Medlem

• Members
  • Pip
  • 393 inlägg
Start Black Magic
Toko Multiviola för blandad snö vid kallare än -3 (vid varmare Start Universal)

Stefan Sand

Stefan Sand

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 080 inlägg

Start Black Magic

Ska Toko bytas på bekostnad av Rode Lila?

Kent

Kent

Medlem

• Members
  • Pip
  • 82 inlägg
Ski go lila
Ski go Racing -2/+2
Skig go Racing plus +3/+20

Redigerat av Kent, 05 december 2007 - 08:08 .

Stefan Sand

Stefan Sand

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 080 inlägg

Ski go blå
Ski go lila
Rode rossa
rode silver
rode gul (jädrans vilket bett)
Start universal

Swix vm universal vid snabbvallning till träning

Rode gul kan jag tänka mig byta ut KR70 med. Men Ski-Go klister.............nja........ ;)
Du verkar gilla Ski-Go!

VM universal funkar bra som träningsklister. Starten funkar ju inte ensam så varför inte. Men samtidigt så ska man ändå klegga med klister så brukar jag ändå försöka få till en bra vallning mycket för att lära sig. De gånger man kommer ut till spåret utan klistervallning och inser att det är klister som gäller brukar sluta i stakåkning. Finns inget värre än att stå och fippla med klister vid spåret. Kallt, kladdigt och allmänt hopplöst. Men VM universal kanske kan ha sin plats ändå!?

Kent

Kent

Medlem

• Members
  • Pip
  • 82 inlägg

Ski go blå
Ski go lila
Rode rossa
rode silver
rode gul (jädrans vilket bett)
Start universal

Swix vm universal vid snabbvallning till träning

Rode gul kan jag tänka mig byta ut KR70 med. Men Ski-Go klister.............nja........ ;)
Du verkar gilla Ski-Go!

VM universal funkar bra som träningsklister. Starten funkar ju inte ensam så varför inte. Men samtidigt så ska man ändå klegga med klister så brukar jag ändå försöka få till en bra vallning mycket för att lära sig. De gånger man kommer ut till spåret utan klistervallning och inser att det är klister som gäller brukar sluta i stakåkning. Finns inget värre än att stå och fippla med klister vid spåret. Kallt, kladdigt och allmänt hopplöst. Men VM universal kanske kan ha sin plats ändå!?

Skulle lika gärna kunnat ha haft rode blå och lila istället för ski go (men jag har snöat in lite på ski go)

Finn

Finn

Medlem

• Members
  • Pip
  • 393 inlägg

Start Black Magic

Tycker själv Multiviola är den vallan som klarar finsnö bäst av klistren men ändå fäster på isiga partier.

Stefan Sand

Stefan Sand

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 080 inlägg

Start Black Magic

Tycker själv Multiviola är den vallan som klarar finsnö bäst av klistren men ändå fäster på isiga partier.

Tja, Rode lila kanske är mer hårda spår än finsnö. Jag har ju toppat med Start BM burk ovanpå Rode Lila med kanonresultat

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 019 inlägg
När vi snackar rött klister så verkar alla vara överens om att i racingsammanhang är Rode bättre än Swix. Men är det nåt som Norskarna kan så är det att bege sig ut på fjället på våren och gå på tur. Jag minns en påsk med turskidåkning i fjällen för några år sedan med stenhård skare på morgnarna och sedan dagsmeja med +10 och stekande sol. Körde på Swix rödklister och det funkade både före och efter att skaren hade släppt.

Stefan Sand

Stefan Sand

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 080 inlägg
På Sognefjell var det klassisk åkning på morgonen och skate på eftermiddagen. Man sticker ut tidigt på morgonen och saltar i spåret för att det ska hålla ihop bättre. När man kom ut och åkte framåt 9 så var det säkert 10-12 grader och då var det bara Swix som funkade :)

Lejonet2

Lejonet2

Medlem

• Members
  • Pip
  • 466 inlägg
Bra tråd för att tänka igenom vallningen och friska upp minnet för vintern.

1.Toko Base Klister, grund
2.Swix KR30 Blå, Isigt från nån minus och nedåt, täck med BMburk eller Blå burk
3.Rode Violet Isigt grov snö 0 till -5
4.Swix KR50 Flexi varierande snö runt 0, täck med typ VR50, bättre bett än Start Universial
5.Rode Rossa Grov fuktig snö runt 0 (SM 3-mil Sundsvall 98)
6.Start Universial, blanda med Rode eller täck med typ VR60, Skigo Racing, Magnar 3 vid skiftande förhållanden.
7.Swix KR60 (gamla med silver i, nya utan mer lik Rossa) bra vis skiftande förhållanden med solbackar och finkornig snö i skuggan, typ SM 5-milen i våras. Tål finkornig snö mkt bättre än Rossa. Swix Silver universial är nästan lika som gamla KR60 lite mjukare bara
8.Rode Rossa Special, lite mjukare.
9.Swix KR70, genomblöt snö Rossa eller Violet under.
10. Rode Gialla eller Skigo Orange för extra bett på sprinter eller kuperade banor.

Tror faktiskt inte att jag egentligen behöver mer.
Sen finns det ju sånt som är bra men kanske bara används ibland, typ Vauhti Universial Special, Rex silver, Rode silver osv.

LOM

LOM

Medlem

• Members
  • Pip
  • 47 inlägg
Är det någon som har testat Start:s Black Magic klister? Är den bra. Jag har hört om den att man får en ganska hård yta som gör att klistret inte följer med så lätt ner på glid zonen. Stämmer detta? Vilket före ska man ha detta klister?

Lejonet2

Lejonet2

Medlem

• Members
  • Pip
  • 466 inlägg
Jag använde BM klistret mycket när det kom (ca 99) och poängen med det var väl att det skulle förhindra ifrysning och ge bättre släpp men jag tycker att Start Universial fungerar lika bra. Att det skulle ge en hård yta vet jag inget om.

Stefan Sand

Stefan Sand

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 080 inlägg

Bra tråd för att tänka igenom vallningen och friska upp minnet för vintern.

1.Toko Base Klister, grund
2.Swix KR30 Blå, Isigt från nån minus och nedåt, täck med BMburk eller Blå burk
3.Rode Violet Isigt grov snö 0 till -5
4.Swix KR50 Flexi varierande snö runt 0, täck med typ VR50, bättre bett än Start Universial
5.Rode Rossa Grov fuktig snö runt 0 (SM 3-mil Sundsvall 98)
6.Start Universial, blanda med Rode eller täck med typ VR60, Skigo Racing, Magnar 3 vid skiftande förhållanden.
7.Swix KR60 (gamla med silver i, nya utan mer lik Rossa) bra vis skiftande förhållanden med solbackar och finkornig snö i skuggan, typ SM 5-milen i våras. Tål finkornig snö mkt bättre än Rossa. Swix Silver universial är nästan lika som gamla KR60 lite mjukare bara
8.Rode Rossa Special, lite mjukare.
9.Swix KR70, genomblöt snö Rossa eller Violet under.
10. Rode Gialla eller Skigo Orange för extra bett på sprinter eller kuperade banor.

Tror faktiskt inte att jag egentligen behöver mer.
Sen finns det ju sånt som är bra men kanske bara används ibland, typ Vauhti Universial Special, Rex silver, Rode silver osv.

Tja, vad ska man säga. Känns som ett mycket väl komponerat "10-pack". Är väl bara Toko Base som jag aldrig provat, bättre än Rode Chola?. Sen om man kör Rode blå eller Swix KR30 har väl mindre betydelse. Resten av din "line-up" känns jäkligt bra!

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar