Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Sveriges trupp till Skandinaviska cupen i Vuokatti

Resa: Kaiser Maximilian Lauf

Sveriges trupp till Toblach - utan Stina Nilsson

Vallning fr motionrer

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Ultimata klistersamlingen

• Vänligen logga in för att kunna svara
168 svar till detta ämne

Stefan Sand

Stefan Sand

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 080 inlägg
Det korta svaret är att du ska använda klister när inte burkvalla fungerar :)

Och det är, precis som du antar, när det är väldigt blött i spåren eller när det är väldigt hårt eller isigt.

Ska du ha endast ha 3 klister skulle jag säga dessa:

Rode Violett
Rode Rossa
Start Universal

Buster14

Buster14

Medlem

• Members
  • Pip
  • 346 inlägg
tack för svaret Stefan Sand!

tycker du att det behövs fler klister för att klara sig. Jag har inga elit ambitioner så jag vill bara kunna valla i alla fören men jag kanske behöver fler än 3 då?

Dom 3 som du rekommenderar. hur lägger du på dom och när? grund, antal lager, blanda osv...

Stefan Sand

Stefan Sand

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 080 inlägg
Behöver du fler?
Tja, du frågar en kille som gillar prylar :)

Om jag ska försöka vara lite seriös så är nog det första jag skulle komplettera med så är det ett grundklister, Rode Chola
Därefter kanske Rode Rossa Special och eventuellt en Rode Gialla. Sedan ett skarklister, ett blått, varför inte Swix Kr30 eller om du vill fortstätta på Rode spåret, deras blå klister.

Jag såg din burkvallasamling också och där finns också förbättringsåtgärder att göra. Frågan är om att du har en begränsad budget kanske det är en del burkar du ska köpa innan du köper fler klister än de 3 jag nämnt. Men en Rode Chola är nog ändå ett inköp du ska överväga. Inte minst för att de doftar förföriskt av tjära :)

Buster14

Buster14

Medlem

• Members
  • Pip
  • 346 inlägg
Rode serien får det bli...

Chola, lila, rossa, silver, universal.

Funderar på om jag behöver blå oxå!!

Stefan Sand

Stefan Sand

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 080 inlägg
Blått klister är nog det jag använder minst vilket kan bero på att det föret inte är allt för ofta och när det är så är det mindre roligt att åka. Så du kan avvakta om du vill men det handlar om små pengar och med ett blått i lådan är du komplett :)

Buster14

Buster14

Medlem

• Members
  • Pip
  • 346 inlägg
Tack för det :)

Har hört att gialli under foten ska va bra för extra bett!! Nån som provat?

Lejonet2

Lejonet2

Medlem

• Members
  • Pip
  • 466 inlägg
Om du menar Rode Gialla klister Buster14 så funkar det bra för att förstärka ex Rode Rossa när inte det fäster tillräckligt längre, dvs när det är riktigt blött. Det finns liknande från andra tillverkare men Rode Gialla är ett säkert kort. Du behöver dock inte lägga så många klickar.

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 555 inlägg
Om man toppar Rode Rossa med Gialla, när använder man då Rode Rossa Special?

GreatSki

GreatSki

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 632 inlägg

Om man toppar Rode Rossa med Gialla, när använder man då Rode Rossa Special?

Blöt nysnö, tror jag. Vanlig Rossa är för grövre snö.

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 555 inlägg
Rode Rossa: -2 - +4
+
Rode Rossa Special: 0 - +3

Är båda för grov snö?

Gialla: 0 - +2

Nysnö?

FredrikS

FredrikS

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 713 inlägg
Det är väl så att man bör ignorera det som står på rodes valla sån generellt?

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 555 inlägg
Jo, så långt har jag förstått alla diskussionerna men jag undrade därmed (från de som testat) om Special är en förstärkning av Rossa på den varmare sidan och i så fall enbart i grov/gammal snö?

Gialla i blöt nysnö... låter som läsfåtöljväder eller ruggat? Men vore kalas om det fanns en valla som inte klampade vid blöt nysnö...

Lejonet2

Lejonet2

Medlem

• Members
  • Pip
  • 466 inlägg
Rode Rossa i grov snö runt 0, främst fuktig snö.

Rode Rossa Special i blöt (grov) snö när inte Rossa längre räcker.

Rode Gialla några klickar när det är riktigt blött, eller om du vill kunna sprinta uppför en diagonalbacke.

Varför det står nysnö på Rossa Special vet jag ej, men visst kan du köra den i genomblöt nysnö.

Oftast räcker Rossa Special om det inte är väldigt mycket vatten i snön. Rossa är egentligen inget rent blötföresklister utan mera för fuktig snö men det är ju mjukt så det fäster ofta bra.

Funderar bara, borde inte dom ni handlar valla av tala om det här?

Skigo Orange (enligt gamla systemet) är ju också för nysnö, men den är extremt aggressiv och passar bra att förstärka en klistervallning blötföre

TT

TT

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 558 inlägg

Funderar bara, borde inte dom ni handlar valla av tala om det här?

Lite önsketänkade. Dom jag oftast handlar valla av vet inte i vilket före Blå extra fungerar så att ställa en fråga om Rodes klister är totalt meningslöst. Därför att det ju väldigt värdefullt att du (och andra) delar med dig av dina erfarenheter. :)

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 555 inlägg
Tack för all hjälp, det sparar ett antal tester av vallning när vi mer oerfarna får hjälp av de som redan hunnit testa mer!

Pjärry

Pjärry

Medlem

• Members
  • Pip
  • 323 inlägg
Ja nu skulle man ju bara ha kunskapen att se på snön när den är i alla olika faser..
Lejonet2 jag tackar så mycket för dina Rodetips. Det är ett ytterst gott hjälpmedel för någon som är hyfsat ny på skidor (och troligen en av orsakerna till att jag har (utöver swix) mest rode i vallaboxen.

Jag tackar naturligtvis alla andra som både ställer de frågor som jag inte kommer mig för/kommer på och alla ni som bidrar med kunskap.Ni har besparat mig mången dag med bakhalt och testning...

PAlex

PAlex

Medlem

• Members
  • Pip
  • 44 inlägg
Nytt liv i denna klister-tråd ;-)

1. Vad är det för skillnad mellan Rode Violett (K30) och Rode Violett Special (K36) klister, och i vilket före använder ni vilken ?

2. Skillnad mellan Rode Silver (K50) och Rode Silver Extra (K52) klister, och i vilket före använder ni vilken ?

3. Mellan Rossa (K40) och Rossa special (K46) verkar uppfattningen vara att Rossa är för grov fuktig snö kring noll grader men Rossa special är ännu mjukare för våtare grov snö/nysnö för flera plusgrader (alltså närmare det gula klistret). Kommentarer är välkomna.

Stefan Sand

Stefan Sand

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 080 inlägg

Nytt liv i denna klister-tråd ;-)

1. Vad är det för skillnad mellan Rode Violett (K30) och Rode Violett Special (K36) klister, och i vilket före använder ni vilken ?

2. Skillnad mellan Rode Silver (K50) och Rode Silver Extra (K52) klister, och i vilket före använder ni vilken ?

3. Mellan Rossa (K40) och Rossa special (K46) verkar uppfattningen vara att Rossa är för grov fuktig snö kring noll grader men Rossa special är ännu mjukare för våtare grov snö/nysnö för flera plusgrader (alltså närmare det gula klistret). Kommentarer är välkomna.

Kul att "min" gamla tråd grävs fram :) Ska försöka svara på dina frågor.
1. Special är för kallare före än vanliga Violett. Har faktiskt inte Violett special i boxen och har inte känt att den saknats. Går över på blått, Swix KR30 när det är kallare än vanliga Violett.
2. Ytterligare tuber som inte används i min box även om de ligger där. Är väl båda ett klister som blandas med andra vallor, när det tex är skitig snö. Jag kör Start Universal för att komma åt silver (slippa ifrysning)
3. Rossa är som du skriver mer ett blandföre där temperaturen varierar runt nollan. Rossa special är mer rent pluss klister och fuktig snö.

Rode Norge har rätt bra tips på sin sida och Ski & Run har också bra tips. Caldwell Sport i USA har också lagt ut texten på en hel del Rode vallor. För att inte säga alla fina tips här på forumet :)

Rode Norge

Ski & Run Rode

Caldwell

Redigerat av Stefan Sand, 06 februari 2013 - 20:45 .

PAlex

PAlex

Medlem

• Members
  • Pip
  • 44 inlägg
Tack Stefan för dina kommentarer! Caldwell-sidan om Rode va mycket intressant ! Tex. skriver han om klistret Rode Silver Extra att det passar till "glazing new snow falling and blowing into saturated transformed wet tracks, as long as it doesn’t ice" alltså våta spår som inte blivit isiga.

FredrikS

FredrikS

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 713 inlägg
Intressant att Caldwell verkar använda blå super och blå super extra på nestan motsatt sätt av vad som rekomenderas här på forumet. Super extra i ny snö och super i äldre snö när det är kallt.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar