Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Druvsocker på långpass och tävling...


jakobscan

Recommended Posts

Måste fråga er som bara kör med vatten på långpassen en sak...

 

Hur reagerar era magar då ni helt plötsligt börja dricka sportdryck under vasaloppet?

Jag anser att vissa träningspass skall ju genomföras så tävlingslikt som möjligt... Just för att se hur kroppen reagerar.

Jag undviker sportdryck helt på VL. Brukar bli rejält bubblig och lite knasig i magen om jag dricker sportdryck på VL. Det kanske är för att det blir för mycket på en gång och under en så pass lång tid. På kortare lopp (4-5 mil) brukar det gå bra.

 

Blåbärssoppa är ju så mycket bättre på alla sätt och vis tycker jag.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 51
  • Created
  • Last Reply

Ett Vl är ju ganska lång tid, och då borde man väl förutom de 240 kcal/tim från kolhydrater hinna få i sig en del energi från fett?

 

Jag har märkt att jag håller mig både piggare o bättre i magen om jag under VL (6 tim för min del) inte konsumerar så mycket sportdryck, utan försöker få i mig mer blandat. Om jag nu är ute i 6 timmar, hur många kalorier hinner min kropp ta till sig från det fett jag äter under tiden?

Link to comment
Share on other sites

Anl

Vilken sportdryck använder du? Eller snarare är det en med maltodextrin, fruktos eller annan?

Det viktigaste är ju att det är en lång molekylkedja på sockerarten.

 

Fett minskar upptaget av kolhydrater. Det blir så bl.a. för att fettet är trögare att bryta ner i magsäcken. Så det blir kanske inget extra tillskott av energi utan tvärtom. Obs skriver kanske.

Link to comment
Share on other sites

Har provat många olika. Gemensamt är väl snarast att jag blir dålig i magen efter ett par timmar oavsett vilken jag väljer. Under VL eller vätternrunda brukar jag försöka variera sportdryck med blåbärssoppa o annat (vatten, buljong, ibland medhav utspädd youghurt som min mage gillar).

 

På 6 timmar borde man väl hinna bryta ner en hel del fett?

 

Under tunga träningsperioder eller när jag jobbar med skogsavverkning på vintern är rimligen sådär halva kaloriintaget fett, och då får man ju i sig kanske 3 - 4000 kcal per dygn via fettkonsumtion. Det lär ju inte bara rinna rakt igenom? Och vid extrem-expeditioner sätter ju folk i sig stora mängder fett?

Link to comment
Share on other sites

Angående detta med fettintag:

 

Om du lägger ihop det inladdade glykogenet från kolhydratladdningen, plus de kolhydrater som kroppen kan ladda in från det du intar under loppet, samt bortemot ett kg kroppsfett (nån som har noggrannare siffra?), då har du nog de kcal som krävs för att förflytta en hyfsad motionär (man) till Mora.

 

Är nog inte så relevant att jämföra med när Ola Skinnarmo ska korsa Antarktis, typ. Energimatematiken blir väldigt annorlunda när det handlar om extrema prestationer över flera veckor kontra ett VL på 6h eller hur snabb du nu är. Det vore som att jämföra ett VL med ett hundrameterslopp.

 

För Ola Skinnarmo handlar det mer om hur mycket man orkar släpa på. Han skulle nog gladeligen byta ut en stor del av fettet mot kolhydrater, om det hade funnits matkontroller varje mil längs vägen. Men när man ska släpa allt på en pulka så är fettet ett enkelt val för det har dubbla energitätheten (kcal/g) mot rena kolhydrater.

 

Där kan du göra parallellen med ett Tour-de-France, där nog kaloribehovet ligger i samma härad som en polarexpedition. Skillnaden är att TdF-arna har tillgång till kontinuerlig langning så då väljer de huvudsakligen kolhydrater.

Om man ändrade reglerna i TdF och förbjöd langning, även mellan etapperna, så att de blir tvugna att ha med sig alla 3 veckornas energibehov i en cykelkärra (förutom vattnet som de väl skulle få dricka ur bäckar längs vägen) så skulle åkarna säkerligen välja Skinnarmo-upplägget att först bulka 20 kg kroppsfett och sedan ha mest fett i matpackningen.

 

Måste fråga er som bara kör med vatten på långpassen en sak...

 

Hur reagerar era magar då ni helt plötsligt börja dricka sportdryck under vasaloppet?

Jag anser att vissa träningspass skall ju genomföras så tävlingslikt som möjligt... Just för att se hur kroppen reagerar.

Jag har ännu inte testat vad effekterna blir när man återgår till att inta någon sockerhaltig dryck under åkningen, men det ska såklart göras någon gång innan VL så att man har ett hum om vad man kan förvänta sig. För egen del är jag inte ett smack orolig för jag har ”plåtmage”, men andra kan ju vara känsligare.

Link to comment
Share on other sites

Om du lägger ihop det inladdade glykogenet från kolhydratladdningen, plus de kolhydrater som kroppen kan ladda in från det du intar under loppet, samt bortemot ett kg kroppsfett (nån som har noggrannare siffra?), då har du nog de kcal som krävs för att förflytta en hyfsad motionär (man) till Mora.

Japp, detta räcker med all säkerhet! :-) Ett kilo fett räcker energimässigt gott och väl bara det (9000 kcal ==> ca 9 timmar).

 

Jag tror inte att jag gör av med mer än 200-300 gram fett under ett vasalopp. Men jag försöker inte bara kolhydratladda, utan även spränga in fett i musklerna. Jag har nämnt detta i någon annan tråd också. Visst finns det blodfetter, men det måste musklerna lagra som triglycerider innan det kan användas som bränsle. Ca 20 g triglycerider per kilo muskler kan lagras och vegetabiliska fetter är lättare att lagra. Och det är alltså inte "bukfettet" som används vid ett Vasalopp, att förbränna det fettet är en mycket längre process.

Link to comment
Share on other sites

Anl

Jag vet vad en motorsåg kan driva upp tempot, men under en hel dags skogsarbetet kommer du väl ändå att ha lägre puls än vid en skidtävling/VL? Har du kollat, det vore intressant att veta.

Skogsbolagen kanske skall ställa ut en hink pulver i huggarkojjorna och kräva mer av sina arbetare ;)

 

Fett har som Antti skriver ett högre energi innehåll per gram (9Kcal/gram) men kräver mer syre för sin förbränning än kolhydrater (4Kcal/gram). Som att jämföra diesel och bensin. Diesel har högre energiinnehåll än bensin, men förbränningsförhållande är 1del diesel på 40 000 delar luft och för bensin är det 1/15 000, vilket ger en fördel till bensin vid snabb förbränning och eftersom vi inte är utrustade med turboaggregat kan vi därmed inte dra fördel av fettets större energiinnehåll likt moderna dieselbilar.

 

Om man skall ”leva” på fett som bränsle kommer det att gå åt mer syre för varje utvunnen enhet energi och de kolhydrater man försöker spetsa med kommer att ha svårare att passera mage och tarmar på sin väg ut i blodet.

Link to comment
Share on other sites

Måste fråga er som bara kör med vatten på långpassen en sak...

 

Hur reagerar era magar då ni helt plötsligt börja dricka sportdryck under vasaloppet?

Jag anser att vissa träningspass skall ju genomföras så tävlingslikt som möjligt... Just för att se hur kroppen reagerar.

Dricker i princip heller aldrig något annat än vatten under mina pass, oavsett det handlar om intervall/tempoträning eller långpass. Körde ett långlopp i helgen och fick då inga som helst problem med magen när jag intog sportdryck. Men det är nog som med allt annat högst individuellt.

Link to comment
Share on other sites

Ok, så äta fett under ett lopp är ingen bra grej - jag inser det nu.

 

HJN: finns inte många skogsbolag som kör med manuell fällning längre, det är nästan bara skördare. Men annars brukar jag ligga på "precis under anfådd" puls hela dagen i skogen, med undantag för toppar när man släpar eller bär stockar eller ris. Skulle nog säga att det är något lägre än VL-puls, men å andra sidan några timmar längre dag. Ju mer ris o snö, ju högre puls ... finns kanske en koppling till att forna tiders storåkare ofta var skogsarbetare, de körde zon 1 - zon 2 träning i princip hela dagarna.

Link to comment
Share on other sites

Säkert grym grundträning! Jag vet en elit- och långloppsåkare som jobbar i skogen minst 8 timmar varje dag hela sommaren och halva hösten. Han har sagt att han ligger över 100 i snittpuls under dessa arbetsdagar. Istället för att snurra i Torsbytunneln eller på rullskidor "off-season". Personligen tycker jag det är sjukt kul med rullskidor på sommaren.
Link to comment
Share on other sites

Ok, så äta fett under ett lopp är ingen bra grej - jag inser det nu.

 

HJN: finns inte många skogsbolag som kör med manuell fällning längre, det är nästan bara skördare. Men annars brukar jag ligga på "precis under anfådd" puls hela dagen i skogen, med undantag för toppar när man släpar eller bär stockar eller ris. Skulle nog säga att det är något lägre än VL-puls, men å andra sidan några timmar längre dag. Ju mer ris o snö, ju högre puls ... finns kanske en koppling till att forna tiders storåkare ofta var skogsarbetare, de körde zon 1 - zon 2 träning i princip hela dagarna.

Ja och jag har alltid undrat om dessa skogshuggare eller de som för den delen nästan endast tränat i max zon 2 haft möjlighet att höja pulsen vid tävling ett par snäpp utan att överskrida sin tröskelpuls och hur mycket de skulle kunna kapa sina tider med ett planerat energiintag. Men de med låg maxpuls i kombination med hög VOmax kanske inte kan, om de så vill, utnyttja glykogenet på samma sätt som de med hög maxpuls, varpå de ändå åker bra på mestadels fettförbränningen.

 

Jag är dock säker på att många vältränade motionärer inte inser vad mycket det gör på ett långlopp med kolhydratsdryck eftersom de ju går rätt bra ändå just p.g.a. att de är så vältränade. Det är m.a.o. träningsbakgrunden som räddar dem och inte direkt kunskapen om kroppen och den mängd energi som krävs. Men det är klart, många av oss tävlar ju mest mot sig själv och gör man då lika från år till år så kan man ju ändå notera framgång eller tillbakagång i prestationen. :)

Link to comment
Share on other sites

Säkert grym grundträning! Jag vet en elit- och långloppsåkare som jobbar i skogen minst 8 timmar varje dag hela sommaren och halva hösten. Han har sagt att han ligger över 100 i snittpuls under dessa arbetsdagar. Istället för att snurra i Torsbytunneln eller på rullskidor "off-season". Personligen tycker jag det är sjukt kul med rullskidor på sommaren.

Låter som Petter Myhlback? :) Har för mig att han nämde det i något nummer av glid.

Link to comment
Share on other sites

Säkert grym grundträning! Jag vet en elit- och långloppsåkare som jobbar i skogen minst 8 timmar varje dag hela sommaren och halva hösten. Han har sagt att han ligger över 100 i snittpuls under dessa arbetsdagar. Istället för att snurra i Torsbytunneln eller på rullskidor "off-season". Personligen tycker jag det är sjukt kul med rullskidor på sommaren.

Låter som Petter Myhlback? :) Har för mig att han nämde det i något nummer av glid.

Yes, det är riktigt. Jag känner bara en "elitåkare" och de flesta på forumet vet nog vid det här laget vem jag menar när jag hela tiden hänvisar till denne.. Ojoj, nu har jag svävat ifrån trådens ämne ytterligare.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte att jag gör av med mer än 200-300 gram fett under ett vasalopp. Men jag försöker inte bara kolhydratladda, utan även spränga in fett i musklerna. Jag har nämnt detta i någon annan tråd också. Visst finns det blodfetter, men det måste musklerna lagra som triglycerider innan det kan användas som bränsle. Ca 20 g triglycerider per kilo muskler kan lagras och vegetabiliska fetter är lättare att lagra. Och det är alltså inte "bukfettet" som används vid ett Vasalopp, att förbränna det fettet är en mycket längre process.

Jag har också hört att underhudsfettet ska vara svårtillgängligt som bränsle under utövandet av konditionsidrott, men att däremot ska fettet inne bukhålan vara lättillgängligare bränsle. Där lider vi män sällan någon brist för vi har ju enstående förmåga att lagra in fett där. Vi kan bygga kalaskulor som är stora men knallhårda. Alltså inte så väldigt mycket underhudsfett men desto mer av den andra sorten. Typ Peter Antione om vi ska ta ett skräckexempel. Han vore nog ingen stjärna i VL-spåret men han skulle tusan inte gå tom på energi =)

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte att jag gör av med mer än 200-300 gram fett under ett vasalopp. Men jag försöker inte bara kolhydratladda' date=' utan även spränga in fett i musklerna. Jag har nämnt detta i någon annan tråd också. Visst finns det blodfetter, men det måste musklerna lagra som triglycerider innan det kan användas som bränsle. Ca 20 g triglycerider per kilo muskler kan lagras och vegetabiliska fetter är lättare att lagra. Och det är alltså inte "bukfettet" som används vid ett Vasalopp, att förbränna det fettet är en mycket längre process.[/quote']

Jag har också hört att underhudsfettet ska vara svårtillgängligt som bränsle under utövandet av konditionsidrott, men att däremot ska fettet inne bukhålan vara lättillgängligare bränsle. Där lider vi män sällan någon brist för vi har ju enstående förmåga att lagra in fett där. Vi kan bygga kalaskulor som är stora men knallhårda. Alltså inte så väldigt mycket underhudsfett men desto mer av den andra sorten. Typ Peter Antione om vi ska ta ett skräckexempel. Han vore nog ingen stjärna i VL-spåret men han skulle tusan inte gå tom på energi =)

Haha! Nej, tysken skulle klara sig bra på VL, 11 timmars gnetande och svärande är ingenting för den mannen.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Allmänt om energiintag under långvarig aktivitet.

 

Kroppen är en förbränningsmotor. Hos de allra flesta i stil med en gammal amerikanare med dålig verkningsgrad och hög bränsleförbrukning.

 

Man säger att upptaget av kolhydrater (stärkelse, socker, fibrer) hos en medelstor människa är 60g/timme. Detta ger 1,3 paket dextrosol i timmen. Ingen ide´med någon liten tablett här och där, det gör varken till eller ifrån.

Att åka skidor kräver mer energi än att sitta på en tenta där endast hjärnan behöver energi i form av glukos, där kan det vara en utomordentlig produkt.

 

Är du vältränad och vill prestera en så bra tid som möjligt på långlopp? Glöm i så fall späkmetoden med vatten som bränsle. Då krävs det stora energimängder i form av snabba kolhydrater som inte suger upp för mycket vätska.

 

Är du vältränad men INTE vill prestera utan kanske mysa omkring i naturen? Ja då kan du utnyttja fettet som bränsle och serva kroppsfunktionerna med vatten.

 

EnergiPolisen ;)

Intressant!

Menar du med detta att man också bör träna med kolhydrater under passen? Dvs för att få ut så mkt som möjligt också under passen ta med sig kolhydrater?

Link to comment
Share on other sites

deas är doktorn här, men du frågade mig så jag kan inte hålla mig från att ge ett svar ;)

 

Ja, om du är nöjd med din kroppsform.

Det som förbrukas måste tillföras oavsett längd på träningspasset, annars blir träningen nedbrytande och inte uppbyggande.

Men detta behöver inte nödvändigtvis vara under själva passet utan är väl snarare tidsstyrt till cirka en timmas aktivitet och sedan påfyllning oavsett om passet är slut eller pågår.

 

Se dock upp med ett för tidigt intag av kolhydratsdryck under pågående aktivitet. Detta höjer blodsockret eftersom musklerna ännu inte börjat öppna sig för mer energi än det redan inlagrade varpå istället sockret blir kvar i blodet och blodsockernivån höjs. Kroppen tvingas då frigöra insulin för att reglera ned blodsockernivån. Insulinet låser nu upp långtids-förrådet som är lika med fettcellerna och när den processen kommer igång på allvar så sammanfaller det med att musklerna börjar tömmas och därmed öppna för ny energi. Det blir alltså plötsligt kamp om blodsockret som nyss var på en för hög nivå. Allt detta inom en timma.

Därför bra om aktiviteten pågår minst så länge att muskelcellerna hinner tömma sig och börja öppna sig för nytt bränsle så det man fyller på går till rätt ställe på kroppen. :)

 

Nya rön finns om att träna utan energi. Där varnades dock för att skaderiskerna ej var dokumenterade. Ni andra får gärna tala om var vi läst detta..

Link to comment
Share on other sites

Jo, mitt cvar var kanske lite kortfattat, men jag är ganska säker(utan att nu kolla mina källar igen) att det är "ofarligt" att börja fylla på energi efter ca 20 min in på passet, speciellt om du ska köra vasaloppet(förutsatt att du inte står 30 min längst ned i backen och vänta).

 

Angående insulinet så hämmas frisättningen av denna under fysiskt aktivitet till en nivå under fastenivå. Det är ju också så att den fysiska aktiviteten i sig ökar glukagonfrisättningen, det behövs således inte ingen hypoglykemi(lågt blodsocker) för detta. Dock måste den fysiska aktiviteten pågått ett tag, ca 30 min, för att glukagonfrisättningen skall påverkas.

 

För övrigt förkortar glukostillförsel under eller direkt efter fysisk aktivitet tiden det tar för levern att återhämta sig=fylla på glykogen, som tar ca 24 timmar. Bästa bränslet är kolhydrater med högt glykemiskt index. Så en öl i bastun är inte fel..

;o)

 

I första hand fett används som bränsle dygnet efter träning för att bygga upp kroppen igen.

 

(doktorn vill samtidigt informera om att det jag säger inte alls behöver vara sant, utan att jag bara förmedlar vad jag vet och vad jag läst i medicinska forskningsartiklar)

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Angående kolhydraters vara eller icke vara under långpass...personligen får jag ut bra mycket mer effekt ur kroppen om jag får käka nåt under passet, vitt bröd eller kanske en bulle, håller bättre fart under passets senare delar då, är dessutom fräschare efter passet och slipper hamna i fosterställning i sängen i väntan på att kroppen ska funka igen, om det varit ett sånt pass.

 

Däremot dricker jag i dom allra flesta fall bara vatten, ingen speciell tanke bakom det, men borde kanske testa sportdryck. Dricker dock alltid sportdryck på tävling, både förkolhydraterna, mineralerna och salterna.

 

 

Vad gäller om det är bättre att bara inta vatten under långpassen så tror jag att den effekt man eftersträvar genom att göra det, att trimma kroppens användning av fett, så är det förmodligen mycket annat som spelar in förutom om man intar kolhydrater under träning eller ej. En viktig faktor torde vara hur mycket kolhydrater man åt före träning eller hur länge det är sen förra träningspaset (hur fyllda depåerna är). Dessutom kan det ju vara så att man kan pressa sig hårdare om man får i sig kolhydrater under passet, och då får man andra eftersträvansvärda effekter som man inte hade fått annars, vilka kanske är minst lika goda som ökad fettförbrukning.

Link to comment
Share on other sites

Intressanta svar doktorn.

Helt fantastiskt att ha en "doc" på forumet!

TACK!

Jag håller med dig Antti, fantastiskt att vi har en riktig doktor på tråden och som dessutom är så generös.

deas är för övrigt numera min favoritdoktor bl.a. sedan han fick mig på benen i höst efter en ovanligt efterhängsen förkylning när jag börjat misströsta.

 

För övrigt är det ju fantastiskt att det finns så många kvalificerade personer med specialkunskaper på detta forum. OCH att jag fått förmånen att bli per(s)sonligt bekant med flera av dem.

 

För att anknyta till tråden: Jag dricker alltid blåbärsoppa även på mina längre träningspass 3-5 mil och har även med mig en energikaka (Vitargo med koffein) som jag oftast inmundigar efter ett par timmar eller tar vid minsta tecken på att jag mattas. Jag gör på SAMMA sätt på Vasaloppet och TROR att det är speciellt bra att träna så "Vasaloppsnära" som möjligt även på den punkt.

Link to comment
Share on other sites

Intressanta svar doktorn.

Helt fantastiskt att ha en "doc" på forumet!

TACK!

Jag håller med dig Antti' date=' fantastiskt att vi har en riktig doktor på tråden och som dessutom är så generös.

deas är för övrigt numera min favoritdoktor bl.a. sedan han fick mig på benen i höst efter en ovanligt efterhängsen förkylning när jag börjat misströsta.

 

För övrigt är det ju fantastiskt att det finns så många kvalificerade personer med specialkunskaper på detta forum. OCH att jag fått förmånen att bli per(s)sonligt bekant med flera av dem.

 

För att anknyta till tråden: Jag dricker alltid blåbärsoppa även på mina längre träningspass 3-5 mil och har även med mig en energikaka (Vitargo med koffein) som jag oftast inmundigar efter ett par timmar eller tar vid minsta tecken på att jag mattas. Jag gör på SAMMA sätt på Vasaloppet och TROR att det är speciellt bra att träna så "Vasaloppsnära" som möjligt även på den punkt.[/quote']

Hur gjorde du för att bli av med förkylningen?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...