Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Kraftstaven


brynjan

Recommended Posts

Roligt att läsa en tråd från Skidforums glansdagar, -vilket engagemang man hade på den tiden! :D

Allt har sin tid och numera har ambitionsnivån sänkts betydligt för egen del, skidor blir det dock en hel del på vintrarna.

 

Efter att själv använt Kraftstaven under åren 2010-11 så sålde jag dem till en god vän som i sin tur haft dem ståendes i ett förråd största delen av tiden.

Nu 10 år senare så köpte jag tillbaks dem av honom för att se ifall jag kan få ordning på diverse gubbkrämpor i axlar och handleder.

 

Är det någon på forumet som använder Kraftstaven längre?

 

Jag kanske ska lägga ut nya stavtester i vinter. Denna gång där jag mäter hur värk i axlar och handled varierar med olika stavar.

Kör skejt om du vill slippa gubbkrämpor. Väldigt skonsam och allround träningsform både på asfalt och snö. Dessutom är det kul när det går fortare dvs lättare att behålla motivationen även om det är annat i livet som tar emot.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 78
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Antar att stavlängdsregeln varit negativ för kraftstaven. Jag minns att den kändes både vindkänslig och vinglig och att det var därför jag själv tröttnade på dem.

Stavarna jag fått tillbaka är i en "tillåten" längd för mig. Ska börja åka med dem i denna längd och se vad jag tycker.

 

Tar till mig tipset med skateskidor. Det ser härligt ut när man ser nån som behärskar tekniken. Nu när Öppet Spår måndag är möjlig att skejta så kanske det kan bli en morot att jobba mot denna vinter, ska se vad kroppen tillåter.

 

Återkommer eventuellt med lite mer ovetenskapliga stavtester i vinter.

Link to comment
Share on other sites

Jag var en av dom som körde med långa stavar, då det var tillåtet. Fick låna ett par stavar från Kraftstaven en gång, men lämnade tillbaka dom ganska fort. Han på Kraftstaven tyckte att jag skulle ge det lite tid, så skulle jag märka skillnaden, för enligt honom skulle man få ut mera kraft med Kraftstaven.

Men då jag sa att jag redan kör med längre (vanliga) stavar, och efterfrågade tester med exakt lika långa stavar, vanliga stavar mot Kraftstaven(för att inte jämföra äpplen med päron), så fick jag inget svar. Tror ju att det var den ökade längden som gav extra kraft, inte det vinklade handtaget.

Link to comment
Share on other sites

Jag var en av dom som körde med långa stavar, då det var tillåtet. Fick låna ett par stavar från Kraftstaven en gång, men lämnade tillbaka dom ganska fort. Han på Kraftstaven tyckte att jag skulle ge det lite tid, så skulle jag märka skillnaden, för enligt honom skulle man få ut mera kraft med Kraftstaven.

Men då jag sa att jag redan kör med längre (vanliga) stavar, och efterfrågade tester med exakt lika långa stavar, vanliga stavar mot Kraftstaven(för att inte jämföra äpplen med päron), så fick jag inget svar. Tror ju att det var den ökade längden som gav extra kraft, inte det vinklade handtaget.

"Tror ju att det var den ökade längden som gav extra kraft, inte det vinklade handtaget." Detta stämmer väl med teorin. Du kan inte få ut mer kaft i bakändan and den du tillför i toppen oberoende av utformning av staven. Däremot ger en längre stav mer kraft i antiäåkriktningen (rakt bakåt) än en kortare stav på grund av den mindre vinkeln mot marken som gör att komponenten i antiåkriktningen blir större. Så jag anser att dina erfarenheter Greatski stämmer väl med denna modellering.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...