Hoppa till innehåll

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Riller


  • Vänligen logga in för att kunna svara
70 svar till detta ämne

#1
Macros

Macros

    Ny medlem

  • Members
  • 7 inlägg
Hej alla glada skidåkare

Har lite funderingar kring olika verktyg och metoder för att skapa strukturer med, så kallade rillor i belaget för öka glidet. Har läst lite om RS-riller, holmenkols nya och diverse andra men det är ju information från tillverkare och därmed alltid subkjektiv. Vilka erfarenheter har ni?.

#2
canyon

canyon

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 211 inlägg
Jag har vallat mycket ca 20 år snart co har en del erfarenhet. Det som kom för ett antal år sedan var mer avancerade handstruktureringsjärn.
De enkla rilljärnen har ju också funnits rätt länge och då menar jag framförallt SWIX RILLJÄRN och TOKO RILLJÄRN.

Alla handstruktureringjärn har för och nackdelar enl. min erfarenhet.

De som skrapar ger problem med att de drar upp fiberhår.
De dyra som via ett kuggsystem fräser upp en struktur skapar också ett moment där man får upp lite fiberhår. Dessutom har man här en stor risk att de om kuggdreven stannar, så fungerar de som ett sandpapper.

För både dyra och de billigare verktygen finns också ett problem och det är - att de är konstruerade som ett handtag. Så om du har lagt fästvalla på skidorna så måste du stoppa vid fästvallan på den främre glidzonen på klassiska skidor. Och just där har du oftast en tryckpunkt som du använder när du åker.

Många verktyg har ju också en massa olika typer av rullar, julgranar, fiskben, och allt vad det nu kan vara. Detta måste också analyseras och bedömas. Har det någon funktion. Vad gör rullens struktur. Många gånger är mönstren bara brutna raka strukturer.
De kan säkert fungera ocg ge bra fartökningsresultat vid tester. Problemet är bara att om du någon gång vill upprepa den strukturen - Kan du det? Repeterbarhet?

Så jag tycker att du först innan du bestämmer dig skall fråga dig själv. Hur tror du logiskt och teoretiskt att det fungerar med glid- fästvallning?

Jag tror idag mest på RS RILLER-konceptet att det är fråga om friktion - vattentransport.

Friktionen kommer längst fram på skidan (nere i snön) - sedan skall resten av skidan passera den bildade vattenspalten på ett sätt att så lite friktion och effektförlust fås.
Så finns det något som i den skidrörelse över vattenspalten som påverkar friktionen och kraften negativt så bromsas skidan. Dvs Jag skall få så lite friktion som möjligt och så maximal vattentransporthastighet som möjligt.

3 faktorer som kan bromsa:
Belaget - flimmerhåren framförallt
Vattnet som bildas - vatten som transporteras i vinkel mot åkriktning bromsar
Smuts - Har du raka struktur så minskar du även risken för att smuts fastnar i skidan

Så för mig är det enkelt dag att välja någon produkt.

RS RILLER är idag det bästa jag sett. Reservation dock för nya produkter + att det finns ett antal verktyg som jag ryktesvägen hört finns + att det finns också en del verktyg som kommit ut, men som jag efter att ha tittat på inte gillar + att de är också för dyra för att man skall ha råd att testa dom.

Annars tycker jag också fortfarande att TOKOS enkla rilljärn är bra. Holmenkolls - den med 3 rullar tycker jag också är ett tänkbart alt. Dock är det ju dyrare än RS RILLER.

Ett tips till er som vill börja rilla - Det vi ser vid våra tester är att det är fina strukturer som är mycket intressant. Jag tror vi kommer att se finare och finare strukturer på skidorna. Både vid kalla och blöta fören.
Titta bara på årets skidor från de stora skidtillverkarna. Grunda raka och fina strukturer!

Redigerat av canyon, 20 januari 2006 - 17:20 .


#3
Macros

Macros

    Ny medlem

  • Members
  • 7 inlägg
Tack så mycket för den utförliga informationen.

#4
canyon

canyon

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 211 inlägg
Äntligen lite test i kallt och nysnö.

-9 C, både i snö och luft, lätt fallande nysnö, 90% Luftfuktighet

Glid
LF4 med LF6 idroppad på tryckpunkten fram och bakre glidzon.
Struktur
2 ggr lätt både främre och bakre glidzon RS RILLER RAK 0,3
1 ggr halvhårt RAK 0,5 bakre glidzon

Fäste
Blå extra invärmd i botten
Skigo Blå Super med tjära - 8 tunna lager
Struktur
RS RILLLER Rak 0,5

Helt otroliga skidor.
Testade mot en del tävlingsåkare. Helt klart bästa fart i dessa skidor.

#5
finn2

finn2

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 249 inlägg

Äntligen lite test i kallt och nysnö.

-9 C, både i snö och luft, lätt fallande nysnö, 90% Luftfuktighet

Glid
LF4 med LF6 idroppad på tryckpunkten fram och bakre glidzon.
Struktur
2 ggr lätt både främre och bakre glidzon RS RILLER RAK 0,3
1 ggr halvhårt RAK 0,5 bakre glidzon

Fäste
Blå extra invärmd i botten
Skigo Blå Super med tjära - 8 tunna lager
Struktur
RS RILLLER Rak 0,5

Helt otroliga skidor.
Testade mot en del tävlingsåkare. Helt klart bästa fart i dessa skidor.

okej, men va tävlignsåkarnas skidor vallade då? dom e ganska dåliga på att sköta material själva på sina träningsskidor..haha ganska kul när man ser motionärerna kör skiten ur sig bara för att åka om nån landslagsåkere på ett AI- pass:)

#6
canyon

canyon

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 211 inlägg

okej, men va tävlignsåkarnas skidor vallade då? dom e ganska dåliga på att sköta material själva på sina träningsskidor..haha ganska kul när man ser motionärerna kör skiten ur sig bara för att åka om nån landslagsåkere på ett AI- pass:)

Jag vet inte vad de hade vallat med. Men de hade tävlingsvallning på.
Körde ett litet intervallpass under DM-stafett tävling. Tog rygg på de som åkte snabbast och jämförde mot dessa glid på mina skidor. Tror tom att jag skulle med lite ansträngning kunna ta reda på vad de vallat med. Vet dock att några av de jag åkte och jagade i tävlingsspåret är mycket duktiga och noggranna med sitt material.
Fick iaf hur som helst köra skiten ur mig - var snäll i lördags....hehehe :-)

Redigerat av canyon, 23 januari 2006 - 14:47 .


#7
finn2

finn2

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 249 inlägg

okej, men va tävlignsåkarnas skidor vallade då? dom e ganska dåliga på att sköta material själva på sina träningsskidor..haha ganska kul när man ser motionärerna kör skiten ur sig bara för att åka om nån landslagsåkere på ett AI- pass:)

Jag vet inte vad de hade vallat med. Men de hade tävlingsvallning på.
Körde ett litet intervallpass under DM-stafett tävling. Tog rygg på de som åkte snabbast och jämförde mot dessa glid på mina skidor. Tror tom att jag skulle med lite ansträngning kunna ta reda på vad de vallat med. Vet dock att några av de jag åkte och jagade i tävlingsspåret är mycket duktiga och noggranna med sitt material.
Fick iaf hur som helst köra skiten ur mig - var snäll i lördags....hehehe :-)

aja men då är de ju inge snack då hade dom vallat trodde typ du hade jämfört med nån som bara var ute å åkte. Men är ändå inte ett vetenskapligt test. du vill mer än dom å dom är trötta och ska fördela krafterna på 10km...

#8
canyon

canyon

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 211 inlägg

okej, men va tävlignsåkarnas skidor vallade då? dom e ganska dåliga på att sköta material själva på sina träningsskidor..haha ganska kul när man ser motionärerna kör skiten ur sig bara för att åka om nån landslagsåkere på ett AI- pass:)

Jag vet inte vad de hade vallat med. Men de hade tävlingsvallning på.
Körde ett litet intervallpass under DM-stafett tävling. Tog rygg på de som åkte snabbast och jämförde mot dessa glid på mina skidor. Tror tom att jag skulle med lite ansträngning kunna ta reda på vad de vallat med. Vet dock att några av de jag åkte och jagade i tävlingsspåret är mycket duktiga och noggranna med sitt material.
Fick iaf hur som helst köra skiten ur mig - var snäll i lördags....hehehe :-)

aja men då är de ju inge snack då hade dom vallat trodde typ du hade jämfört med nån som bara var ute å åkte. Men är ändå inte ett vetenskapligt test. du vill mer än dom å dom är trötta och ska fördela krafterna på 10km...

Tjjaaaa - vill och vill - klart man vill - och var det som man ville skulle livet var mycket roligare på många fronter - inte bara i skidspåret -
men i rent glid utför kan man ju inte så mycket mer än stå - och även om det kan vara stor skillnad på hur man åker utför - så betecknar jag ändock min test som "ganska" vetenskaplig - den här testmodellen är faktiskt ganska bra - bara lite väl jobbig! (hehehe)

#9
Klas(annandator)

Klas(annandator)

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 29 inlägg
Antingen är jag helt pantad eller så förstår jag ingenting (kanske samma sak). Jag kan inte glidvallning, men försöker att förstå. De alla sagt mig är att HF är ett måste för att få riktigt bra glid. Här har du toppat med LF och se'n rillat, LF=låg fluor eller??????
Idroppat på tryckpunkten?? va e de?? lägger du inte glid över hela glidytan.
Betyder riller mer än vallan???

#10
Tobbe L

Tobbe L

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 218 inlägg
Högfluor går inte alltid bäst.
När det är kallt och det är lågluftfucktighet så kan lågfluor gå bättre.
Tom så att rena parafiner utan fluor kan gå bäst då.
Smärta är bara vekhet som lämnar kroppen

#11
finn2

finn2

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 249 inlägg

Högfluor går inte alltid bäst.
När det är kallt och det är lågluftfucktighet så kan lågfluor gå bättre.
Tom så att rena parafiner utan fluor kan gå bäst då.

håller med. ibland kan de suga ordentligt med hf mot LF i samma hårdhet.

#12
Tobbe L

Tobbe L

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 218 inlägg
vet ju många som altid lägger HF bara för att... har nog varit lite feg med att valla med lågfluor men det kan beror på att man tidigare inte haft så många par som man kan exprimentera med... men nu ska jag iaf försöka köpa på mig lite mer LF vallor...
Smärta är bara vekhet som lämnar kroppen

#13
finn2

finn2

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 249 inlägg

vet ju många som altid lägger HF bara för att... har nog varit lite feg med att valla med lågfluor men det kan beror på att man tidigare inte haft så många par som man kan exprimentera med... men nu ska jag iaf försöka köpa på mig lite mer LF vallor...

jo men de ju i vissa fören de e ju ingen mening att köpa ,LF10 tex. men kallare så.

#14
Tobbe L

Tobbe L

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 218 inlägg
är ju vid kallfören som det är intressant... annars är det ju inte så mycket att fundera på...
Smärta är bara vekhet som lämnar kroppen

#15
finn2

finn2

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 249 inlägg
nä precis sen som ja skrev i ett annat inlägg de är skillnad på LF och LF också.

#16
Tobbe L

Tobbe L

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 218 inlägg

nä precis sen som ja skrev i ett annat inlägg de är skillnad på LF och LF också.

Är det någon skillnad på de olika märkena på marknade när det gäller LF vallorna?
Hade tänkt testa ski-go. Har köpt på mig deras HF sortiment.
Tänkte jag för engångs skull lära mig ett märke innan man börjar blanda in dom andra märken... :)
Smärta är bara vekhet som lämnar kroppen

#17
canyon

canyon

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 211 inlägg

Antingen är jag helt pantad eller så förstår jag ingenting (kanske samma sak). Jag kan inte glidvallning, men försöker att förstå. De alla sagt mig är att HF är ett måste för att få riktigt bra glid. Här har du toppat med LF och se'n rillat, LF=låg fluor eller??????
Idroppat på tryckpunkten?? va e de?? lägger du inte glid över hela glidytan.
Betyder riller mer än vallan???

Jag hade ett par skidor med Skigo Blå HF också.

Trots att förhållandena var så att enligt Temperatur och Luftfuktighet så skulle HF gå bäst, så var jag ändå ganska övertygad att LF-vallan skulle i test visa sig snabbast.
Detta grundat på att den snö som fallit och den snö som föll lätt kom med kalla nordliga vädersystem. Den snökristall som då kommer är mycket vass och torr.

När jag droppar på lite valla (i detta fall SWIX LF6)på tryckpunkten fram menar jag den yta som finns just framför fästvalla-zonen = glidytan fram. På glidzonerna (klassiska skidor) både bak och fram finns det ett område fram och ett parti bak. Både startandes vid fästvallazonens slut och sedan 20-30 cm lång i respektive riktning. På dessa områden (zoner) är extra viktigt att ha bra preparering (bra vallat och bra struktur + ev perfekt stålsicklat med fräsch belag och ovallat (hehehehe). Den som törs provar.

När jag vallar brukar jag också valla varmare bakåt på skidan.
Fram på skidan alltså lite kallare. Lägger jag dyrare vallor kan jag ofta lämna en bit framme vid spetsen (ca reklambelagsdelen). Tanken med det är att framme vid skidspetsen är det kallare och mindre vatten under skidan, man har dessutom där en friktionsfas. Jag vill alltså med så lite energiförlust som möjligt skapa den vattenspalt som jag sedan kan låta skidan glida över.
Sedan vill jag under resten av skidan ha högsta möjliga vattentransporthastighet.
Och det skapar jag med strukturer och vallor.

Strukturena blir ju viktigare än vallorna. Eftersom med strukturerna kan jag styra hur mycket vatten jag får som bär under skidan. t ex är det kallt så finns det lite vatten = lite behov av struktur. Och är det blött så vill jag ha bra förmåga i strukturen att gå över vattnet utan att sug skall bildas, alltså dräneringskanaler som kan svälja mer vatten utan att det blir sug eller energiförlust. Vattnet skall sprutas bort, neråt eller få finnas kvar som "bärare" glidyta. Och skulle man kunna säga få följs med bakåt på skidan.

Och vallorna hjälper till med att jag skall få högsta möjliga vattentransporthastighet.

Redigerat av canyon, 24 januari 2006 - 08:19 .


#18
canyon

canyon

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 211 inlägg

nä precis sen som ja skrev i ett annat inlägg de är skillnad på LF och LF också.

Är det någon skillnad på de olika märkena på marknade när det gäller LF vallorna?
Hade tänkt testa ski-go. Har köpt på mig deras HF sortiment.
Tänkte jag för engångs skull lära mig ett märke innan man börjar blanda in dom andra märken... :)

Bra idé att lära sig ett sortiment. Oftast är det kunskap om hur man använder produkterna som är viktigare än märket.

Skulle jag komma med en rekommendation vad det gäller LF-vallor så skulle jag tycka att du skall köpa 2 st.
SWIX LF4 och SWIX LF6
Du klarar dig med dessa 2 . På dessa kan du åka från ca -6 C till - 20C.

Fördelen med detta val är att du då får en LF-valla som passar på en lite vassare, torrare snökristall. Framförallt får du vallor som går riktigt bra vid nysnö.
Vill du ha något komplement till detta när det är riktigt kallt och torrt så köper du Skigo C380. (kan med fördel läggas på dåligt sicklad Skigo Blå HF - då får du cokså in lite Fluor som hjälper till att öka vattentransporthastighetn i den hårda C380-ytan)

#19
Osquar

Osquar

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 207 inlägg

...Detta grundat på att den snö som fallit och den snö som föll lätt kom med kalla nordliga vädersystem. Den snökristall som då kommer är mycket vass och torr.

Jag kan förstå resonemanget, och har samma känsla ibland. Men, vid snöfall är relativa fuktigheten (RF) ganska nära 100%, vilket generellt brukar ge flour en bättre verkan. Kaxigt att satsa på lågflour då, det ska du ha cred för.

#20
canyon

canyon

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 211 inlägg

...Detta grundat på att den snö som fallit och den snö som föll lätt kom med kalla nordliga vädersystem. Den snökristall som då kommer är mycket vass och torr.

Jag kan förstå resonemanget, och har samma känsla ibland. Men, vid snöfall är relativa fuktigheten (RF) ganska nära 100%, vilket generellt brukar ge flour en bättre verkan. Kaxigt att satsa på lågflour då, det ska du ha cred för.

Just Nysnö-kristallen är mycket vass alltid, även vid blöt snö. Transformeringen och "nednötningen" av den vassa spetsen sker dock snabbt.
Så desto kallare och torrare snökristall = hårdare vallor än normalt (lufttemp.)

Egentligen är det som styr - vatteninnehållet i snön. Alltså en torr vass snökristall har ganska litet vatteninnehåll, trots hög luftfuktighet. Fuktigheten nere i snön kan vara mindre, beroende på tidigare väder och underliggande snö. Har det varit kallt och torrt lite längre tid kan snön underifrån suga upp fukten tills den blir mättad. Sedan kan snökristallen som kommer fallande med blåst och torrare förhållanden i övre luftlager vara just torr och mycket vass = aggressiv.

Tror det är många som har erfarenhet av sandpappers-förhållanden i nysnö-fören.

Dock tror jag att i själva ytlagret på snön påverkar luftfuktigheten mycket snabbt. Snabbare påverkan där av förändring i luftfuktigheten än av förändring i luft-temp.

Redigerat av canyon, 24 januari 2006 - 11:47 .





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar