Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

rullskridskor


SA

Recommended Posts

Rullskidor är mer likt skate på snö, men rollerblades är väl ok om du tycker det är roligare. Problemet med Rollerblades är väl att de rullar så snabbt vilket inte ger lika mycket träning och kräver en bana som inte har lika mycket skarpa kurvur och farliga korsningar. Om du köper rullskidor kan du anpassa mer hur snabba hjul du vill ha.
Link to comment
Share on other sites

Förutom att inlines rullar för lätt så får du även ett helt annat skär med inlines än rullskidor (och skidor) vilket gör att rörelserna blir olika. Så om du vill träna för att bli bra på att åka skateskidor så är rullskidor att föredra.
Link to comment
Share on other sites

Vill du få lite omväxling så prova på Skike. (www.skike.com) Var själv skeptisk men att köra på dålig asfalt, motionsbanor och "släta" grusvägar ger nya möjligheter.

 

Tekniskt är förstås Skikes inte lika nära skidåkning som rullskidor men pga goda bromsar och möjligheten att köra på motionsbanor så får du lätt ett hårt träningspass.

Link to comment
Share on other sites

Jag har skrivit mycket strunt på detta forum och jag gjorde en återblick på lite trådar i forumets begynnelse där jag hävdade mycket att inlines med stavar är bra. Numera skulle jag väl säga OK. (Jag slutade ungefär diskussionen med finn2 med orden att har man nu köpt 2 par dyra salomon vpro (eller vad de nu heter) så... och han "beklagade" hela min vurm för inlines med en :)) Så jag håller fullständigt med Andreas (och finn2 i gamla trådar). Förr, när jag kunde hålla en snittfart på mellan 25 och 30, så visst var inlines ok. Nu är jag gammal och gärna vill se mina barn sluta skolan, då är tröga skaterullskidor mycket bättre allternativ. Det senare är det som ger mig bäst central träning och högst medelpuls av all träning jag gör. Dessutom skonsamt för knä och min gamla brutna fot.
Link to comment
Share on other sites

Jag kör inlines (med stavar) som komplement till rullskidor framförallt för att jag tycker att det är mycket roligare än löpning och träning ska ju vara lustfylld. Dock kör jag med små hjul och gamla, =tröga, lager. Kör mycket backträning i branta backar med inlines eftersom det för mig är lättare och säkrare att bromsa sig ner efter en backintervall med inlines än med rullskidor. Nackdelen med inlines är som nämnts tidigare att skäret blir något annorlunda, men för mig är det helt OK.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...