Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vilket spann på Rossignol?


spicata

Recommended Posts

Hej!

 

Jag har möjlighet att köpa ett par nya rossignol klassiska skidor ( xium ), men är lite osäker på vilket spann jag ska ha.

Har ett par plus skidor nu från Fischer ( rcs ) och de är lite för hårda i spannet för kall föret. blir lite väl mycket burkvalla innan fästet kommer.

 

Tänkte nu när jag får chansen, att också byta bindningar, pjäxor och se till att det blir en skida med lämpligt spann som passar mig som åker runt 6 timmar i Vasaloppet och väger 74kg.

Längden blir väl runt 205 på skidan ? och jag tror att en märkning på skidan som heter c2 blir bra för mig.

C1

C2

C3

Där C2 är allround för både plus och minus fören.

 

Men vad tror ni blir lämpligt ? Medium eller Stiff ? Kan jag köra "papperslapp testet" och tror att det blir bra?

 

Tack på förhand och tack för all trevlig läsning på erat Forum!

Kul att lära sig så mycket som möjligt.

 

Med vänliga hälsningar

 

Björn

Link to comment
Share on other sites

Tror inte Rossignol har märkningen medium/stiff osv på sina skidor...

Satsa på en ordentligt försäljare som plockar ut ett par xium C2:or åt dig. Då får du bra skidor. Det räcker oftast inte med att bara köra "papperslapp testet".

 

Sen har Rossignol längderna 191, 198, 203, 208.

 

Men lycka till. Är själv mycket nöjd med mina Ross.

Link to comment
Share on other sites

Jag har 3 par Rossignol ( 2 st i 203 o 1 st i 208) och är mycket nöjd. De är lätta att få fäste på och sköna att åka på. Välj 203 i längd, då 208:orna är lite svåra att få med i svängarna.(Är 178 cm och väger ung 80 kg)

 

Har haft Madshus Hypersonic i ung samma hårdhet som Ross kallföresskidorna, men Ross var lättare att få fäste på än Madshus.

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren! Jag slår till på ett par 203cm och med märkningen C2, lite allround där med vädret och föret.

Ska bli trevligt att släppa grundträningen snart och ge sig ut på ny utrustning!

Snön kan komma till älgjakten här, men den ligger inte länge förstås.

 

Ha en trevlig helg med mycket luft på er.

 

/ Björn

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hej!

 

Jag har i likhet med trådens grundare också möjlighet att köpa ett par rossignol-skidor och är dessutom lika tung och har ungefär samma tid på Vasaloppet.

 

Jag har svårt att bestämma mig för om jag vill ha ett par C1:or eller C2:or?

Tänker att det oftast är kallgrader när man åker, om inte annat så har man ett par "Stockholmsskidor" att slita på.;)

 

Blir det någon skillnad i styvhet på dem eller är det bara det att spannet är något planare?

 

Dock har jag en fråga till; Hur bör man gå till väga för att själv montera ett par Rottefella-bindningar på dem?

Link to comment
Share on other sites

Hej på dig!

 

Skidorna går bra kan jag säga, har testat både i tunneln ( Torsby ) och här hemma i stark kyla ( -23 )

Märkningen som jag tog var alltså ett par C2, 203 långa med ett viktspann på upp till 75 kg tror jag att det var, lite nära min gräns kan tyckas och jag har inte lång fästzon när det är kärvt ute som idag, kanske bara 25cm.

 

Hade en tanke om jag istället skulle tagit ett par som var styvare för att slippa fästvallan hindra glidet, men då jag har ett par Fischer som är på gränsen till hårda så stannar jag kvar hos dessa denna vinter.

När man kört sig trött efter några mil så är det ju skönt att slippa trycka ner så hårt för att få fäste..

 

Angående NIS plattan som sitter på, så är det enkelt att trycka fast den tvådelade R4 bindningen i den position du vill, själv så har jag ännu inte prövat att dra bak bindningen med tanke på att fästzonen är lite kort, hade faktiskt glömt av den möjligheten..; )

 

Med vänliga hälsningar

 

Björn i Malung

Link to comment
Share on other sites

Nej, i dessa skidor blir det istället märkning C1 ( kallare ) och C3 ( varmare ) där C1 har lägre spann och då C3 kan liknas vid klister skidor ( högre spann )

 

C2 blir alltså en allround och längden bestämmer du fortfarande själv vad du tycker är lämpligt.

Link to comment
Share on other sites

Jag tänker på att vikten på åkaren måste spela in på något sätt? Jag väger ju ungefär samma som dig, alltså borde ju en likadan skida passa mig.

 

Som du säger är C1 en kallskida och C3 en varmskida, men oavsett om jag väger 65 kg eller 95 kg måste jag ju kunna välja om jag vill ha en C1, en C2 eller en C3?

 

Förstår du vart jag vill komma?:) Alltså borde en längre skida ge längre spann ("styvare")?

 

Så om du tycker att dina skidor ger något kort spann, ska jag ta ett längre par?

Link to comment
Share on other sites

Förstår hur du tänker, men att ta ut skidor i teorin blir svårt, åk till en kunnig människa som ser hur spannet är.

Det finns variationer inom alla skidor och vad som passar dig måste du avgöra själv.

 

Jag hade lite svårt efter att ha åkt Fischer i många år, att komma överens med hur åkstilen blev med de nya skidorna och pjäxorna ( x-ium ), men anser nu att de ger bättre stabilitet och därmed en avslappnande känsla i min åkning.

 

Skorna och bindningen är en större faktor i just den frågan än själva skidan ( Fischer RCS från 2002 och salomon skor/bindning )

 

Har säkert ett påhittat behov att vilja ha ett par C3 i samma längd, men jag tror ändå, trots lite kort fästzon, att jag kör på dessa i årets VL.

 

Hade jag haft bättre möjligheter så kanske jag också velat mellan 206 och 203, hårdare ( C3 )hade jag inte valt för att Fischer skidorna har jag som klister skidor nu, så om du är osäker ,men ändå tror ( vet ) att du är en driven skidåkare som orkar trycka ner skidan mot snön, kör C3, längden på skidan ska inte avgöras EGENTLIGEN efter vikten utan hur lång du är men....

 

Bra skidor är det och jag väntar nyfiket vad de kan prestera, men kom ihåg, prestationen avgörs av dig, inte materialet, lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...