Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hundar, satans hundar


jonasa

Recommended Posts

Det gick inte lika bra för mig när jag rundade en huggorm i juli...

Har en (äcklig) bild på armbågen som fick sys.

Detta var på lördagen. På måndagen skär jag mig illa i fingret och blir hopsydd igen.

Läkaren frågar när jag fick stelkramp sist..i lördags svarar jag och skäms lite..

Jo, huggormen klarade sig! :)

Föredömligt att offra dig för ormen (fast den kanske hade hunnit bita till om du kört på den), du visar att vi rullskidåkare är riktiga djurvänner :-)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 80
  • Created
  • Last Reply
Det gick inte lika bra för mig när jag rundade en huggorm i juli...

Har en (äcklig) bild på armbågen som fick sys.

Detta var på lördagen. På måndagen skär jag mig illa i fingret och blir hopsydd igen.

Läkaren frågar när jag fick stelkramp sist..i lördags svarar jag och skäms lite..

Jo' date=' huggormen klarade sig! :)[/quote']

Föredömligt att offra dig för ormen (fast den kanske hade hunnit bita till om du kört på den), du visar att vi rullskidåkare är riktiga djurvänner :-)

Haha klart man offrar sig för en rejäl huggorm!

Bara att lägga sig platt direkt!;-)

 

apelsin/häst-hund-katt-och fårägare. Jo, några par skidor har jag oxå.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Hej, det var ett tag sedan jag skrev på forumet, men delar gärna av mig av en händelse för ngt år sedan. Jag kom åkandes på landsväg i en uppförsbacke för min del så hastigheten var inte hög. Jag mötte två yngre tjejer (ca 15år), på var sin häst på den andra sidan vägen på en landsväg typ 8-10m bred. Jag märkte att den ena hästen blev sprallig vid mötet men jag fortsatte mitt pass och åkte hemåt. Några dagar efter så fick jag höra att den ena tjejen ramlat av och brutit handleden och de var mycket arga på mig som inte stannat och hjälp denna tjej. Det pratades mycket skit om denna j....a rullskidåkare som skrämt hästen...osv. Jag tog då kontakt med de berörda och sa direkt att jag tänker inte be om ursäkt eller dyligt: för jag tar en stor risk själv varje dag jag tränar på allmän landsväg och har fullt upp med att hålla min position på vägrenen och då räknar jag med att tjejerna tar sitt ansvar och är vetande om risken de tar med att rida på landsväg. Varför rider man ens på landsväg då man vet om att hästen inte fixar möte med fordon eller liknande??? Hästen var mycket rädd för både lastbilar traktorer och annat sa de, ändå väljer de att lägga skulden på mig?? De tyckte även att jag skulle stannat helt i god tid innan mötet, men sedan att de hade en stor åker utmed hela deras sida som gjorde det möjligt att rida ut i en båge och tex stanna där, det ville de ej diskutera utan alla rullskidåkare har inte på vägen att göra. Jag kan erkänna att jag kokade av ilska. :mad: :mad:

Jag förstår mycket riktigt varför dessa ridtjejer blev riktigt irriterade över att du inte hjälpte till.. Skulle ha gjort samma sak blivit riktigt förbannad om de hade varit jag i samma situation som denna tjej.. Jag är själv hästmänniska åh varje gång man är ute och rider möter människor på rullskidor så har man alltid hjärtat i halsgropen man vet aldrig hur hästen reagerar.. Det är ett levande flyktdjur som lätt drar i väg vid hemska situationer.. Samma sak är de med hundar, bilar ja precis allt.

 

Stanna hellre om ni SER en häst som kommer på vägen eller åk försiktigt.. Ni kan bli översprungna då man inte vet hur hästen kommer bete sig. Visst dom kunde ha gått ut på åkern men det är inte ALLTID man får gå på en åker med hästen efter som hästar är tunga och förstör marken där dom ska så.

 

Eftersom man har en häst som kanske behöver miljötränas ifall detta nu var en unghäst så tar man med en äldre lugnare häst förmodligen den som den andra tjejen red på. En häst behöver komma i kontakt med mycket för att bli så trafikvan som möjligt.

 

En fråga hur fort kör ni förbi en häst med ryttare med bil?

 

Har ni ens tanke på att sakta ner farten eventuellt stanna vid möte ifall ni ser att hästen blir orolig?

 

Om ni inte gör detta så tänk efter lite.. Hur roligt är de att krocka med en älg? Inte alls så roligt. Hästar är som att krocka med en älg åh dom väger 200-550.. Då hästar är tyngre mellan 500-900 kg så kan ni tänka er vad skadan blir på eran bil och på hästen om ni nu krockar..

 

Har själv varit med om att nästan sätta ridspöt i en bil på grund av att denna körde nära mig och min häst när vi va ute på vägen för att ta oss hem.. Så håll AVSTÅND, Stanna om de behövs SÄNK farten vid möte. Tänk på detta.!!!

Link to comment
Share on other sites

OK Josse89! du har nu med tydlighet förklarat hur ALLA andra ska bete sig och har för ansvar när vi möter hästar på vägen. en fråga: vad tycker du att du som ryttare/hästägare har för ansvar och ska bete sig då? vems är ansvaret om hästen springer över en tex.rullskidåkare,cyklist el dyl? den översprugna bara för att han inte stannade 100m innan?

kan det vara så att hästägaren/ryttaren har samma ansvar som en hundägare?

Självklart ska vi övriga trafikanter visa hänsyn och respekt när vi möter en häst,det gör åtm.jag! men även ni har ett ansvar!!

Är det en orolig häst kanske den inte ska vara på vägen???

Link to comment
Share on other sites

Det är aldrig hästförarens fel om det händer ngt mig veterligen.

Det kan tyckas lite märkligt att alla fordon ska bedömas om dom är lämpliga i trafik, det krävs körkort för moped, mc,bil, men en häst som inte är lämplig eller att den som rider kanske inte har ngn trafikvana alls får vara på vägar kan tyckas lite underligt/inkonsekvent.

Jag bor i ett hästtätt område och stannar nästan helt då jag ser en häst oavsett mitt fortskaffningsmedel. Det känns inte speciellt trevligt att ha skrämt en liten tjej eller hennes häst oavsett vad man tycker om ansvarsfrågan/företrädesfrågan.

Sen kan man tycka att dom vuxna borde se till att dom räddaste hästarna inte är på vägen, speciellt inte med oerfarna ryttare.

Men med vänlighet och omtanke kommer man långt, ifrån båda sidor.

Link to comment
Share on other sites

Har inte råkat på hästar på vägen när jag åkt rullskidor, men de gillar i alla fall inte cyklar som de lätt blir överrumplade av pga ljudlösheten. Rullskidor låter ju lite mer så de borde inte överraska. Hästar i hagar bryr sig inte särskilt mycket när man kör förbi (kanske är de vana?).

 

En biffig hund av kamphundras såg ut att vilja attackera en gång och då började jag fundera på var man bäst skulle sticka in staven i den om den gjorde det. Som tur var slapp vi närmare kontakt.

 

Huggorm hittade jag en svårt nedkyld en förmiddag. Den var mer som en stel plastorm när jag försiktigt lyfte den av vägen så ingen skulle mangla den. Den försökte inte ens hugga.

Link to comment
Share on other sites

Har inte råkat på hästar på vägen när jag åkt rullskidor, men de gillar i alla fall inte cyklar som de lätt blir överrumplade av pga ljudlösheten. Rullskidor låter ju lite mer så de borde inte överraska. Hästar i hagar bryr sig inte särskilt mycket när man kör förbi (kanske är de vana?).

 

En biffig hund av kamphundras såg ut att vilja attackera en gång och då började jag fundera på var man bäst skulle sticka in staven i den om den gjorde det. Som tur var slapp vi närmare kontakt.

 

Huggorm hittade jag en svårt nedkyld en förmiddag. Den var mer som en stel plastorm när jag försiktigt lyfte den av vägen så ingen skulle mangla den. Den försökte inte ens hugga.

Har ett par hästar i en hage på en av mina rundor de brukar springa som tusan i början av rullskidsäsongen men när jag pratar med dem och försöker sätta i stavarna lite försiktigt brukar de lugna ner sig.

Link to comment
Share on other sites

Hatar när ni använder ordet "kamphund". Finns inga renodlade kamphundar, bara idioter till människor som utnyttjar hundar till kamp. Ordet kamphund har vår kära media skapat för att dom inte har nån som helst hundkoll. Alla hundar kan bete sig illa när de blir rädda eller trängda. Och vi rullskidåkare måste tänka till när vi är ute och rullar!

 

God Jul!

Link to comment
Share on other sites

Hatar när ni använder ordet "kamphund". Finns inga renodlade kamphundar, bara idioter till människor som utnyttjar hundar till kamp. Ordet kamphund har vår kära media skapat för att dom inte har nån som helst hundkoll. Alla hundar kan bete sig illa när de blir rädda eller trängda. Och vi rullskidåkare måste tänka till när vi är ute och rullar!

 

God Jul!

OK, alla är inte "kamphundar", men vissa raser lär ursprungligen vara framtagna för just "hundkamper". Tyvärr mycket populära bland osäkra(?) människor idag. Och när dessa hundar blir rädda eller trängda kan de ställa till det betydligt värre än vanliga knähundar.

Link to comment
Share on other sites

OK Josse89! du har nu med tydlighet förklarat hur ALLA andra ska bete sig och har för ansvar när vi möter hästar på vägen. en fråga: vad tycker du att du som ryttare/hästägare har för ansvar och ska bete sig då? vems är ansvaret om hästen springer över en tex.rullskidåkare,cyklist el dyl? den översprugna bara för att han inte stannade 100m innan?

kan det vara så att hästägaren/ryttaren har samma ansvar som en hundägare?

Självklart ska vi övriga trafikanter visa hänsyn och respekt när vi möter en häst,det gör åtm.jag! men även ni har ett ansvar!!

Är det en orolig häst kanske den inte ska vara på vägen???

Vi gör ju så gott vi kan igenom att kanske hinna in i skogen om man vet att hästen är orolig/tycker sådana saker är äckliga. Men om de inte finns någon skog/avfartsväg att ta så vill man ju gärna göra de säkert som möjligt.

 

En osäker häst måste få komma ut åh vänja sig vid saker även det hemska.

En häst i ren panik är inget att sätta stopp på. Oftast så springer dom inte över en hur så helst om det inte är i ren panik och dom är blockerade.

 

Säg att de bara finns bil vägar där man bara kan gå för att komma till skogen hur skulle då vi göra med oroliga hästar? Vi kan ju inte bara sitta på ridbanan/ridhuset hela tiden heller eftersom de inte blir bättre. Då blir dom ju ännu mer oroliga nästa gång..

 

Oftast så brukar man ha med en tryggare häst vid ett sådant tillfälle som håller oftast den otrygge säkrare.

Link to comment
Share on other sites

Om hästar är så opålitliga ha dem för gudsskull inte på vägen! Livsfarligt juh....

instämmer fullt ut. Måste finnas andra ställen att rida på än på asfalterade vägar.

Hur menar du att de finns andra ställen att rida på än asfalterade vägar när de kanske bara finns de för att ta en till skogen med häst oavsett om den inte är trafikvan, orolig, trakfiksäker, ja de finns massor men hur ska vi göra då?

 

Hålla oss inne i stallet om de inte ens finns tillgång till ridbana/ridhus? Nej tack.!

Link to comment
Share on other sites

Om hästar är så opålitliga ha dem för gudsskull inte på vägen! Livsfarligt juh....

instämmer fullt ut. Måste finnas andra ställen att rida på än på asfalterade vägar.

Hur menar du att de finns andra ställen att rida på än asfalterade vägar när de kanske bara finns de för att ta en till skogen med häst oavsett om den inte är trafikvan' date=' orolig, trakfiksäker, ja de finns massor men hur ska vi göra då?

 

Hålla oss inne i stallet om de inte ens finns tillgång till ridbana/ridhus? Nej tack.![/quote']

Frågan var inte till mig men, stalla upp den trafikrädda hästen i ett stall där man kan ta sig till ridvägar utan att behöva gå på trafikerade vägar. Eller ja, hålla sig till ridbana/ridhus undertiden som man med egen eller lånad bil/släp/traktor mm vänjer hästen vid trafiken under kontrollerade former. Går ingen av altenativen får man stalla av hästen i väntan på bättre träningsmöjligheter.

Ej trafikvana hästar hör ej hemma i trafiken, livsfarligt.

(men såklart visar man som bilist ändå så mycket hänsyn man kan oavsett om man möter hästar, rullskidåkare eller cyklister eftersom man vill undvika olyckor)

 

/också ryttare.

Link to comment
Share on other sites

instämmer fullt ut. Måste finnas andra ställen att rida på än på asfalterade vägar.

Hur menar du att de finns andra ställen att rida på än asfalterade vägar när de kanske bara finns de för att ta en till skogen med häst oavsett om den inte är trafikvan' date=' orolig, trakfiksäker, ja de finns massor men hur ska vi göra då?

 

Hålla oss inne i stallet om de inte ens finns tillgång till ridbana/ridhus? Nej tack.![/quote']

Frågan var inte till mig men, stalla upp den trafikrädda hästen i ett stall där man kan ta sig till ridvägar utan att behöva gå på trafikerade vägar. Eller ja, hålla sig till ridbana/ridhus undertiden som man med egen eller lånad bil/släp/traktor mm vänjer hästen vid trafiken under kontrollerade former. Går ingen av altenativen får man stalla av hästen i väntan på bättre träningsmöjligheter.

Ej trafikvana hästar hör ej hemma i trafiken, livsfarligt.

(men såklart visar man som bilist ändå så mycket hänsyn man kan oavsett om man möter hästar, rullskidåkare eller cyklister eftersom man vill undvika olyckor)

 

/också ryttare.

Kunde inte ha skrivit det bättre än vad Ainon gjorde. Jag kan inte annat än att hålla med.

Link to comment
Share on other sites

Känns som vi kastar smågrus i glashus här...Visst hästar kan vara farliga i trafiken men det kan även rullskidåkare vara. Tror ingen häst är hundraprocentigt trafiksäker, som det redan har skrivits är de flyktdjur och även stabila hästar kan bli nojiga när nåt oväntat inträffar.

Tveksamt om man som rullskidåkare kan anses som trafiksäker heller, jag anser mig vara en trafikvan och säker rullskidåkare men har ändå kraschat in i en bil för att jag inte hade bromsar och kom med fart i en nedförsbacke. Visst, bilen borde inte ha kört ut framför mig men jag valde ju att köra i backen utan bromsar oxå...min poäng är att vi får visa hänsyn och vara medvetna om de risker vi tar när vi är ute på rullskidor. Eller häst. Förr i tiden körde jag mycket rullskidor på en väg där det fanns ett parti utan belysning nära ridskolan. När det var mörkt hade både jag och hästarna reflexer men det hjälpte ju inte när vi möttes och jag inte hade pannlampa.....det hände att hästar stegrade och att jag fick väja i diket nån gång. Min lärdom blev att ta det jäkligt lugnt, ville ju inte att nån småtjej skulle åka i asfalten pga mig.....

 

Har aldrig känt behov att hugga eller slå mot vare sig häst eller hund med staven. I min värld har det räckt att sänka farten och ryta till. Visst, man ska aldrig säga aldrig, blir jag attackerad av Cujo kommer jag också att göra vad jag kan för att freda mig men om man hugger eller slår mot djur tror jag att det i de flesta fall är mer baserat på ens egen attityd än att det är det bästa sättet att lösa situationen på....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

instämmer fullt ut. Måste finnas andra ställen att rida på än på asfalterade vägar.

Hur menar du att de finns andra ställen att rida på än asfalterade vägar när de kanske bara finns de för att ta en till skogen med häst oavsett om den inte är trafikvan' date=' orolig, trakfiksäker, ja de finns massor men hur ska vi göra då?

 

Hålla oss inne i stallet om de inte ens finns tillgång till ridbana/ridhus? Nej tack.![/quote']

Frågan var inte till mig men, stalla upp den trafikrädda hästen i ett stall där man kan ta sig till ridvägar utan att behöva gå på trafikerade vägar. Eller ja, hålla sig till ridbana/ridhus undertiden som man med egen eller lånad bil/släp/traktor mm vänjer hästen vid trafiken under kontrollerade former. Går ingen av altenativen får man stalla av hästen i väntan på bättre träningsmöjligheter.

Ej trafikvana hästar hör ej hemma i trafiken, livsfarligt.

(men såklart visar man som bilist ändå så mycket hänsyn man kan oavsett om man möter hästar, rullskidåkare eller cyklister eftersom man vill undvika olyckor)

 

/också ryttare.

Om man nu måste komma ut åh träna på unghästen åh inte har någon ridbana/ridhus hos sig lr ngt åh ska iväg på träning/visning så måste kunna ta sig ut utan att behöva hoppa ner i diket som säkert inte är så lämpligt det heller... Sen att Stalla av en unghäst är ju inte heller så bra eftersom den behöver den träningen som behövs när den är ung!..

Hur länge har du igentligen hållt på med hästar??

 

Du verkar inte kunna alls mycket...

Link to comment
Share on other sites

Hur kan man som vuxen skicka ut sina 15-åriga barn på en icke trafiksäker häst. Hur tänkte man då?

Sen har man som fordonsförare alltid väjningsplikt mot en häst.

 

Hästar i trafiken

 

När man ger sig ut med häst finns det en hel del att hålla reda på – förutom hästen.

 

Om man leder hästen eller rider, gäller bestämmelserna om fordon i tillämpliga delar. Om man kör med häst och vagn (eller släde) är ekipaget ett fordon. Trafikreglerna, som gäller både på väg och i terräng, hittar du i trafikförordningen (1998:1276).

 

Viktigt att tänka på

Här följer några bestämmelser som kan vara viktiga att tänka på för den som leder häst, rider eller kör häst och vagn.

 

Alla trafikanter ska iaktta den omsorg och varsamhet som krävs för att undvika olyckor.

Du ska färdas på höger sida av vägen, så nära kanten som möjligt. Använd vägren, om det finns en sådan.

Du får inte färdas på gång- eller cykelbanor.

Du får inte färdas på motorväg eller motortrafikled.

Hastigheten får aldrig vara högre än att du behåller kontrollen över hästen och kan stanna om det behövs. I vissa särskilda fall ska man hålla tillräckligt låg hastighet, till exempel

- där barn finns på eller vid vägen

- vid möte på smala vägar

- i skarpa kurvor och

- vid backkrön.

Bestämmelserna om väjningsplikt och stopplikt gäller. Om du kommer från terrängen in på en väg, har du väjningsplikt.

Du ska ge tecken när du ska svänga. Tecken ges enklast genom att man räcker ut handen, som när man cyklar.

Om du kör med vagn eller släde under mörker, ska du ha lykta med vitt ljus framåt, lykta med rött ljus bakåt, orange reflex åt sidorna och två röda reflexer baktill. Lyktorna ska sitta på vänstra sidan av ekipaget.

Link to comment
Share on other sites

7 kap. Bestämmelser för gående på väg

1 § Gående skall vid färd på väg använda gångbanan eller vägrenen.

Om det inte finns någon gångbana eller vägren, skall gående använda cykelbanan eller körbanan. Detsamma gäller sådana trafikanter som avses i 1 kap. 4 § andra stycket om gångbanan är smal eller utrymmet på den är begränsat på annat sätt eller om det finns andra särskilda skäl för det.

Gående som använder vägrenen eller körbanan skall om möjligt gå längst till vänster i färdriktningen. Den som åker rullskidor, rullskridskor eller liknande och som färdas med högre hastighet än gångfart skall dock färdas längst till höger om det är lämpligare.

 

 

 

Man skall med häst alltid färdas med en sådan hastighet att man har kontroll. Så varför stannar inte en häst för rullskidåkaren. Om man nu vet att hästen är vrång i trafiken.

 

Jag kör alltid lagom fort med kontroll så att man hinner upptäcka hinder och bromsa i tid men ibland kan man ju komma runt en kurva på en stig snabbt och möter en häst. Då kan dom vara lite svåra att uppfatta.

Jag cyklar ofta i terräng där det också rider mycket hästar, i somras cyklade jag bredvid en tjej och pratade lite. Jag frågade bland annat varför ryttare nästan aldrig har varselväst på sig. Klassiska ridkläder grått, brunt, grönt mm färger som smälter in i naturen.

Jag nästan alltid min Crafväst på mig lr annan synligt färg. Dagen då hade jag en knall orange cykeltröja.

Svaret: det har jag aldrig tänkt på vi sitter så högt upp och vi se bra här uppe från. Men det är ju klart våra kläder kanske inte syns så bra.

Tycker att ryttare har ett väldigt stort ansvar för att undvika olyckor.

Link to comment
Share on other sites

Om man nu måste komma ut åh träna på unghästen åh inte har någon ridbana/ridhus hos sig lr ngt åh ska iväg på träning/visning så måste kunna ta sig ut utan att behöva hoppa ner i diket som säkert inte är så lämpligt det heller... Sen att Stalla av en unghäst är ju inte heller så bra eftersom den behöver den träningen som behövs när den är ung!..

Hur länge har du igentligen hållt på med hästar??

 

Du verkar inte kunna alls mycket...

Tja sisådär 20år och är färdigutbildad veterinär om 1 månad ;)

 

(går det inte att lösa med altenativen jag nämnt i tidigare inlägg så säljer man hästen)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Något jag har svårt för är att så många hundägare har hundar okopplade. Har hänt flera gånger att jag kört på landsväg och så har en större hund rusat efter mig. De gånger hunden i fråga kommit ifatt har jag talat lugnt med den och så har den vänt.

 

I allmänhet har folk väldigt dålig uppmärksamhet i trafiken. Gäller att köra väldigt avslappnat så att man  hinner parera allt. Sen kan man trycka på lite på säkra partier.

Link to comment
Share on other sites

Enligt Svenska Kennelklubben skadas i Sverige varje år cirka 12 500 människor så allvarligt i kontakten med hund att de behöver uppsöka ett akutsjukhus. 
Ungefär hälften av dessa skador är hundbett.
 

Det finns så oerhört många olämpliga hundägare att man gör klokt i att passa sig lite oavsett om man åker rullskidor eller ej.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...