Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Femteplatser fr Linn Svahn och Oskar Svensson

Ny dubbel fr Team Koteng - Korsgren trea och Holmberg sexa

Lager 157 tillbaka med fullt lag p Marcialonga

Moa Olsson och Viktor Thorn distansvinnare i Falun

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Tyngsta backen?

• Vänligen logga in för att kunna svara
50 svar till detta ämne

Spaghettiarmen

Spaghettiarmen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 60 inlägg
Vilken är den psykiskt tyngsta backen i Vasaloppet enligt dig?
För min del var det första backen första gången. Hade hört att den är lång, men inte sååå lång! Trodde aldrig den skulle ta slut.
Alla andra år har det varit stigningen upp mot Hökberg, vet inte varför men där brukar jag vara helt knäckt :)

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 592 inlägg
Lundbäcksbackarna.

Från Tennäng till Risberg kan vara jobbigt om man öppnat för hårt och har lite dåligt fäste. Första backen går efter proppen i början för mig lite lagom fort sista 2 km (led 4). Antar det skulle vara jobbigare om jag nån gång lyckades placera mig i ett snabbare led ...

jola61

jola61

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 739 inlägg
Lite blandat erfarenhet. Första året jag åkte så trodde ja inte att jag skulle ta mig upp för backen möt Hökberg. Helt slut, men det gick ju bevisligen. Det är ju egentligen inte mycket till backe. Något år har det varit backen mot Risberg, men det har nog mest berott på dåligt fäste. Den tyngsta backen är definitivt den första i Sälen. Tycker att det är tur att jag står i led 3 eller 4 så att jag slipper åka upp för hela den i ett sträck. Tröttast är man i Lundbäcksbackarna och därför faller min röst på just det partiet ;)

Redigerat av jola61, 20 januari 2010 - 11:48 .

FredrikS

FredrikS

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 713 inlägg
Lundbäcksbackarna var tyngst för mig.

Hur jobbig førsta backen är beror väldigt mycket på vilket led du starter i. Från led 5 var det inga problem alls, utränad från led 3 var jag ganska trött på toppen och jag gissar att jag skulle tycka den var väldigt tung om jag startade längre fram.

studer

studer

Medlem

• Members
  • Pip
  • 32 inlägg
Finns det någon karta och banprofil på Vasaloppet.se

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 945 inlägg
Var är Lundbäcksbackarna?

För mig så var Risbergsbacken tyngst första året sedan sista backarna mot Evertsberg och nu sist 2 år backarna mot Hökberg... Jag tror helt enkelt att min träning och erfarenhet flyttar fram den tyngsta backen :)
Fästet avgör mycket var det är jobbigt, 2007 var det jobbigt i de bakre leden eftersom det saknades spår, samma var det nog för 2 år sedan men då stod jag i 7:e led och slapp det värsta.

FredrikS

FredrikS

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 713 inlägg
Lundbäcksbackarna är backarna mot Hökberg.

Tjuren

Tjuren

Medlem

• Members
  • Pip
  • 97 inlägg
Är inte Lundbäcksbackarna upp mot Oxberg? Själv tycker jag att backarna upp mot Hökberg är värst

Dalslänningen

Dalslänningen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 57 inlägg
Ja, Lundbäcksbackarna är upp mot Oxberg. Lägger min röst på dom!

Ekis

Ekis

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 204 inlägg
Lundbäcksbackarna tycker jag är värst under loppet. Däremot är ju första backen den absolut tyngsta och största stigningen, och lundbäcksbackarna är stigningarna upp mot Oxberg. Finns det backar innan Hökberg? :)

m_rx

m_rx

Medlem

• Members
  • Pip
  • 218 inlägg
Fösta backen, går fort och man är halvdant uppvärmd.

jola61

jola61

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 739 inlägg
Senast jag åkte låg Lundbäcksbackarna på vägen mot oxberg, men den kanske är någon som har flyttat på dom ;)

FredrikS

FredrikS

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 713 inlägg

Är inte Lundbäcksbackarna upp mot Oxberg? Själv tycker jag att backarna upp mot Hökberg är värst

Opps, blandade visst ihop saker her. Er det backar opp mot Hökberg? Lenge sen jag åkte men jag har för mig att det var bara lett åkning efter oxberg.

Skåningen

Skåningen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 224 inlägg

Finns det backar innan Hökberg? :)

Det där är ju lite kul, alla som har tränat i spåret, typ klivit på i Oxberg och kört in till Mora upplever ju oftas att det är superlätt åkning, det går ju bara nerför. Då märks inte den lilla stigningen till Hökberg, men när man åkt 65-70 km innan då märks dom oftas, framför allt om fästet inte finns där. :)
Vet att många som har åkt för första gången med tränat i spåren har kommit till Oxberg, kollat på klockan, wow vilken bra tid jag får, tar ju typ bara 1.45-2 h härifrån till Mora när man tränar. Nu är det abra ösa............men oj var det jobbigare med 6 mil i benen :)

Backarna upp till Risberg brukar jag uppleva som jobbigast, för då har man bara stått och matat på över myrarna länge, efter mångsbodarna går det länge nerför ner till Tennäng, börjar stigningarna. Och det är först nu efter 3 mil som man märker om man har dåligt fäste.

Fast första backen är bra tuff, iallafall om det går fort hela vägen upp. Men samtidigt vet man ju att man snart kan vila i stakningen.

Dalslänningen

Dalslänningen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 57 inlägg
Från vilket led upplever ni att tempot är så högt i första backen att det börjar svida lite...? Är själv glad amatör, har startat i led 3 som bäst, och tycker inte att man har behövt/kunnat trycka på uppför första backen så att det har upplevts som direkt jobbigt...

mollino

mollino

Medlem

• Members
  • Pip
  • 124 inlägg

Finns det någon karta och banprofil på Vasaloppet.se

Svenskan han en animerad banguide. Kolla på:
http://www.svd.se/sp...asaloppsgrafik/

Tiger

Tiger

Medlem

• Members
  • Pip
  • 71 inlägg
Uppför älvbrinken vid Zornmuseet är jävligast. Varje år har jag bestämt mig för att jag INTE ska saxa uppför den, utan diagonala i god stil och bara en gång av tio har det lyckats.

Tvåa är nog Hökberg och trea Lundbäcksbackarna. Viss korrelation mellan hur mycket man har i benen innan själva backen och hur den upplevs tycks föreligga...

Skåningen

Skåningen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 224 inlägg

Från vilket led upplever ni att tempot är så högt i första backen att det börjar svida lite...? Är själv glad amatör, har startat i led 3 som bäst, och tycker inte att man har behövt/kunnat trycka på uppför första backen så att det har upplevts som direkt jobbigt...

Har också bara startat i 3:e dom sista åren och där varierar det ju från år till år hur bra det flyter. Nåt år stannade det upp totalt så som det gjort när jag stått längre bak. Medans häromåret var det körning hela vägen upp utan stopp alls. Har alltid stått längst fram.
Så skall det vara jobbigt från led 3 skall man ha lite tur i starten eller otränad möjligen :)
Annars framför det

min lilla åsikt bara

nickeboo

nickeboo

Medlem

• Members
  • Pip
  • 78 inlägg
Glöm inte den lilla stigningen upp mot Gopshus. Kort men ganska brant och med tomma depåer känns den rejält

Dalslänningen

Dalslänningen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 57 inlägg

Glöm inte den lilla stigningen upp mot Gopshus. Kort men ganska brant och med tomma depåer känns den rejält

Ja, det är en ettrig liten rackare!! Har länge propagerat för nära och kära att banan skulle vinna på att dras upp runt en kon på toppen på Gopshusbacken... ;-)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar