Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Börja med skate på rullskidor? Korkat?


Ilmarinen

Recommended Posts

Jag funderar på att prova på skate. Tyvärr börjar den här vintern ta slut och jag kommer inte ha möjlighet att prova på det på snö mer än någon enstaka gång den här vintern och funderar därför på att investera i ett par rullskidor istället, så har jag hela sommaren på mig.

 

Jag har aldrig åkt vare sig rullskidor eller skate på snö förut. Är det då en korkad idé att ge sig på att åka fri stil på rullskidor det första (eller i bästa fall andra) man gör?

Efter vad jag läst på andra trådar här verkar ju risken finnas att man lär sig en teknik som inte kommer hålla på snö sen. Är den risken lika stor i den fria stilen som klassiskt och är det en tillräckligt stor risk för att man ska undvika att investera i ett par skaterullskidor?

Link to comment
Share on other sites

När det gäller skejt så tycker jag att det är mindre skillnad på rullskidor och (snö-)skidor än när det gäller klassiskt. På klassiska rullskidor har man alltid bra fäste, därför är det lätt att lära in ett frånskjut som inte fungerar på snö.

 

På skejtskidor finns inte denna risk. Den skillnad mellan asfalt och snö som jag tycker känns mest är att skejtrullskidorna är vingligare, speciellt när hjulen är nya. Man kommer upp en bit, och hjulen är smala och har toppig profil. Det kan vara svårt att få bra balans (men man tränar ju å andra sidan upp balansen så att den är på topp när snön kommer). När man har slitit ner hjulen lite så blir det mindre vingligt.

 

Ett råd för att få lite mer skidkänsla är att köpa ett par rullskidor med längre stomme. En vanlig längd är 535 mm axelavstånd, men det är ganska kort. 600-650 mm är bättre tycker jag.

Link to comment
Share on other sites

Passar på att fråga om hur pass mycket nytta man kan ha av att åka lite inlines!

 

Ger det hyfsad träning inför skateåkande på skidor och rullskidor?

 

Har ett par inlines som jag brukar åka med på somrarna, men funderar precis som ursprungsfrågan på att köpa skaterullskidor.

 

Nu tänkte jag inte på att åka skate med stavar och inlines utan snarare att enbart åka inlines.

Link to comment
Share on other sites

Tycker inlines ger helt ok träning för fyrans och femmans växel. Dock går trean sämre och tvåan går nästan inte alls att träna på inlines.

Kan du förklara fyran och femmans växel för en som också funderar på att prova skate? Är femman när man bara använder benen? Tvåan och trean tror jag att jag har koll på, Kallas respektive Hellners favoritväxlar va? Ettan tror jag jag såg i tour de ski uppför slalombacken, rätt lik saxning i klassiskt.

Link to comment
Share on other sites

Passar på att fråga om hur pass mycket nytta man kan ha av att åka lite inlines! Ger det hyfsad träning inför skateåkande på skidor och rullskidor?

Det är utmärkt träning för benen! Rörelsen i skridsko/inlines är ju mycket lik den man gör i skejting på skidor. Jag tror att inlines under barmarkssäsongen är ett bra sätt att bygga upp de rätta skridskomusklerna.

 

Däremot så ger det ju ingen överkroppsträning, men det kan man ju få på klassiska rullskidor (eller stakmaskin :) ). Jag har också svårt att få upp pulsen vid inlineskörning, så någon riktigt bra konditionsträning är det inte för mig i alla fall.

 

Jämfört med skejtrullskidor kan man ju inte heller träna tekniken på samma sätt, de olika växlarna, timingen i stavisättningen mm.

Link to comment
Share on other sites

Däremot så ger det ju ingen överkroppsträning, men det kan man ju få på klassiska rullskidor (eller stakmaskin :) ). Jag har också svårt att få upp pulsen vid inlineskörning, så någon riktigt bra konditionsträning är det inte för mig i alla fall.

Det där med att det ger dålig överkroppsträning, gäller det även skate på rullskidor eller menade du bara inlines?

Jag vill ju gärna ha bra träning för överkroppen också om jag ska åka rullskidor. Är det då en dålig idé att köra skate?

 

En sak till: vilken tröghet på hjulen ska man satsa på? Jag är ju i första hand ute efter en bra träning så jag antar att det gärna ska gå ganska trögt, eller?

 

Tack alla för alla bra svar! Det är till stor hjälp!

Link to comment
Share on other sites

Om du aldrig åkt skate så skulle jag börja med inlines och stavar. Med inlines lär du dig lättare föra över vikten på den glidande "skidan". Om du efter nästa vinter blivit biten av skate så kan du fundera på Skate rullisar.

 

Skike är ett alternativ om du har relativt släta grusvägar eller dålig asfalt.

Link to comment
Share on other sites

Däremot så ger det ju ingen överkroppsträning' date=' men det kan man ju få på klassiska rullskidor (eller stakmaskin :) ). Jag har också svårt att få upp pulsen vid inlineskörning, så någon riktigt bra konditionsträning är det inte för mig i alla fall.[/quote']

Det där med att det ger dålig överkroppsträning, gäller det även skate på rullskidor eller menade du bara inlines?

Jag vill ju gärna ha bra träning för överkroppen också om jag ska åka rullskidor. Är det då en dålig idé att köra skate?

 

En sak till: vilken tröghet på hjulen ska man satsa på? Jag är ju i första hand ute efter en bra träning så jag antar att det gärna ska gå ganska trögt, eller?

 

Tack alla för alla bra svar! Det är till stor hjälp!

Kör på vanliga träningshjul, dom rullar trögare än skateskidor glider på snö. Och överkroppen... det är bara du själv som bestämmer hur jobbigt det ska vara, när tekniken sitter kan 2 min maxåkning tömma hela kroppen på energi.

 

När du blivit vanare köper du 4 inlineshjul och sätter på skidorna (mycket billigare än hjul till rullskidor), då kan du träna teknik på ett lugnt sätt och jag lovar det går fort, är kul och kan vara jobbigare än du tror.

Link to comment
Share on other sites

Däremot så ger det ju ingen överkroppsträning' date=' men det kan man ju få på klassiska rullskidor (eller stakmaskin :) ). Jag har också svårt att få upp pulsen vid inlineskörning, så någon riktigt bra konditionsträning är det inte för mig i alla fall.[/quote']

Det där med att det ger dålig överkroppsträning, gäller det även skate på rullskidor eller menade du bara inlines?

Jag vill ju gärna ha bra träning för överkroppen också om jag ska åka rullskidor. Är det då en dålig idé att köra skate?

 

En sak till: vilken tröghet på hjulen ska man satsa på? Jag är ju i första hand ute efter en bra träning så jag antar att det gärna ska gå ganska trögt, eller?

Svaret gällde mrwalkers fråga om att åka inlines utan stavar. Det ger inte mycket överkroppsträning, men eftersom benen gör det mesta av jobbet i skejt så är det nog bra träning ändå.

 

Kör du på skejtrullskidor får du bra överkroppsträning. En höst för några år sedan körde jag nästan inget på klassiska rullskidor, utan bara på skejtrullskidorna. När snön kom och det var dags för ett motionslopp i klassisk stil tänkte jag det det går väl åt pepparn, jag har ju inte tränat någon stakning alls i höst. Men jag stakade ifrån de flesta, skejtträningen hade visst gjort bättre nytta för stakningen än jag trodde.

 

Precis som joakim.j skriver så kan man själv bestämma hur mycket man vill ta i med överkroppen. Speciellt i växel 2 och 3 går det att variera från att bara markera ett stavtag till att trycka ifrån max i varje tag. Själv försöker jag träna på att få med hela överkroppen mer i växel 3, inte bara fjutta med armarna. Problemet för mig är att konditionen inte riktigt räcker. Försöker jag trycka ifrån à la Elofsson i varje stavtag (

) så är pulsen strax uppe över 90%, och då orkar man inte så länge.

 

De tröga hjulen är tråkiga att åka på. Hur kul är det att skejta när men har riktigt dåligt glid? Normalhjul har jag kört mest på, då är motståndet ungefär som ett hyfsat glid på snö.

Link to comment
Share on other sites

En gammal fråga som jag skäms lite över min inställning gentemot finn2 i början av detta forums existens. Då åkte jag nämligen mycket inlines och hade 2 par dyra 5-hjulingar. Försökte av denna anledning "hävda" Inlinesåkningens främjande för min skateåkning. Att träna med lite trögare hjul på riktiga skaterullskidor ger en helt annan träning. Som andra skrivit här kanske främst på 3-ans växel (och även 2-ans). Riktiga rullskidor är mer kursstabila och ger en bättre förutsättning för träning på 3-ans växel. Snabba hjul eller Inlines blir ungefär som att försöka träna diagonalåkning på 1-ans hjul i klassisk åkning. Själv tycker jag inte det blir tråkigt att träna på träningshjul eller tröga hjul. Det är väl resultatet man eftersträvar. Annars vore väl rekommendationen att träna på 1-ans hjul i klassiskt, för att det är roligare när det går fort!

 

Inlines eller snabba hjul på skateskidor är kul ibland, (ungefär som 1-ans hjul i klassisk åkning) men för träningens skull är det bättre med lite trögare hjul och riktiga skaterullskidor.

 

Tråkig träning för mig är all träning inomhus, dvs roddmaskin, cykeltrainer mm. Härlig träning är all träning utomhus!

Link to comment
Share on other sites

En gammal fråga som jag skäms lite över min inställning gentemot finn2 i början av detta forums existens. Då åkte jag nämligen mycket inlines och hade 2 par dyra 5-hjulingar. Försökte av denna anledning "hävda" Inlinesåkningens främjande för min skateåkning. Att träna med lite trögare hjul på riktiga skaterullskidor ger en helt annan träning. Som andra skrivit här kanske främst på 3-ans växel (och även 2-ans). Riktiga rullskidor är mer kursstabila och ger en bättre förutsättning för träning på 3-ans växel. Snabba hjul eller Inlines blir ungefär som att försöka träna diagonalåkning på 1-ans hjul i klassisk åkning. Själv tycker jag inte det blir tråkigt att träna på träningshjul eller tröga hjul. Det är väl resultatet man eftersträvar. Annars vore väl rekommendationen att träna på 1-ans hjul i klassiskt, för att det är roligare när det går fort!

Inlines eller snabba hjul på skateskidor är kul ibland, (ungefär som 1-ans hjul i klassisk åkning) men för träningens skull är det bättre med lite trögare hjul och riktiga skaterullskidor.

 

Tråkig träning för mig är all träning inomhus, dvs roddmaskin, cykeltrainer mm. Härlig träning är all träning utomhus!

Här håller jag inte med. Tekniken man får av snabba hjul är mycket värdefull, Och att köra fort på lätta hjul är minst lika jobbigt som med trögare. Skillnaden med snabba är att arm och benrörelserna blir längre och man får jobba med ändå mer muskler. Så upplever jag det, men variation är alltid bäst.

Link to comment
Share on other sites

... Tekniken man får av snabba hjul är mycket värdefull.

Håller delvis med. Tävlings-skatehjul går dock mycket fortare än skateskidor. Men visst är det bra ibland. På samma sätt som att träna diagonalteknik på klassiska rullskidor i svaga utförslöpor. Klarar du detta har du bra diagonal-teknik!

 

Och att köra fort på lätta hjul är minst lika jobbigt som med trögare. Skillnaden med snabba är att arm och benrörelserna blir längre och man får jobba med ändå mer muskler. Så upplever jag det, men variation är alltid bäst.

Här håller jag inte med. Visst kan det vara lika jobbigt, eller t.o.m. jobbigare vad gäller snittpuls. Så för att träna hjärta OK, men inte för övrig muskelträning. Ungefär som jag tror du har högre snittpuls på en tävling i klassisk stil med snabba Eagle-skidor, än vad du har på 2-ans eller 3-ans hjul på träning. Så visst är det bra ibland. Ungefär som 1-ans hjul i klassiskt. Men grundträningen, just för styrka, bör ske på träningshjul.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...