Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

4 nybörjarfrågor inför vasaloppet


Recommended Posts

Så börjar det närma sig vasalopp. Känns som att denna fantastiska vinter har gett ett stockholmsblåbär en rimlig chans att fullfölja. Många frågor hopar sig dock

 

1: Jag kommer att åka i startled 9, och har inga ambitioner att stå långt fram i det ledet. När måste jag isf senast masa mig till start? Värt att veta är att jag missade att ändra nummerlappsuthämtning från Mora till Sälen (dit jag reser och bor), så måste hämta min nummerlapp vid start

 

2: Bör jag ha med en vattenflaska. Åkte ett 45km lopp och blev då ganska törstig mellan vätskekontrollerna, men drack då bara två små glas/kontroll. Räcker det att dricka ordentligt vid varje kontroll?

 

3: Hur pass mkt kan man värma sig vid eldarna innan start? bör man ta med sig varm jacka o liknande?

 

4: Hur länge brukar man få vänta på vallastationer under loppet? Värt att ta med egen valla?

 

Tack för hjälpen!

Link to comment
Share on other sites

Grundat på erfarenheter av 2 VL och 8 ÖS. Många med större erfarenhet kan nog ge andra svar, men här är mina:

 

1. Några minuter före startskottet

 

2. Nej, inte nödvändigt ha och skönt att slippa släpa på vattenflaska. För optimal elitkörning är det säkert annat som gäller. Cirka två muggar vätska per kontroll brukar räcka för mig (en vatten och en blåbär eller sportdryck)

 

3. Varm överdragsjacka kan vara bra, och kan lämnas i märkta plastpåsen de sista minuterna för starten. Är man tidigt på plats kan man gå in och värma sig i mässtältet då och då.

 

4. Ofta mycket långa köer vid vallastationerna. Ett par-tre vallor och en kloss ska man absolut ha i fickan/midjebältet så man själv kan förbättra fästet om behov uppstår. En skrapa kan också vara bra att ha om det blivit ifrysningar.

 

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

långa köer vid stationerna i början, men det går fort att få det omvallat, de har en maskin som tar 5 sekunder att lägga fäste på en skida med, så för 2 skidor 10 sekunder plus transport in och ut ur "vallaboden"

 

sen skulle jag rekommendera dig att vara i tid till starten, brukar alltid vara lite kö, och aldrig kul att stressa 5min innan start

Link to comment
Share on other sites

Mina tips (12 vasalopp)

 

1. Tio-femton minuter, så du slipper stressa om nåt strular.

2. Om du klär dig förnuftigt så att du inte svettas (Lätta på kläderna om du börjar svettas under loppet!!! Nybörjare klär sig ofta för varmt, öppnar inte kläderna under loppet o svettas tokmycket. Dumt och jobbigt.), klarar du dig jättebra på 2-3 muggar per station. Glöm inte att dricka 2-3 muggar redan i Smågan.

3. Inte mycket. Ta med varma överdragskläder att slänga i numrerad påse. Är det riktigt kallt tar du en gammal sönderklippt tröja ovanpå tävlingskläderna, som du kan slänga precis före start eller i första backen.

4. Vet inte, länge sedan jag provade vallastation. Ta med en burk som är lite "varmare" än det du har under skidorna och en kloss. Blir det klisterföre är det kanske bättre att lita på vallastationen

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...