Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Bjrgen gr comeback - i Auklands team, som ocks vrvar Johaug

Mt dina krafter i SkiErg-loppet

FIS skjuter p totalfrbudet fr fluorvalla till ssongen 2022-2023

Nytt samarbete mellan svenska och norska skidfrbunden

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Trafikkaos!?


  • Vänligen logga in för att kunna svara
70 svar till detta ämne

#21
fraggel

fraggel

    Ny medlem

  • Members
  • 2 inlägg
Var det någon som kom norrifrån och kan berätta hur det såg ut den vägen igår? Var det mindre kaos från det hållet? Åkte ned från Särna till ÖS i år och det var inga som helst problem. Om det blir ett Vasalopp 2011 för mig så funderar jag eventuellt på att göra på samma sätt.

#22
IngvarW

IngvarW

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 11 inlägg
Vi åkte halv 6 uppifrån Lindvallen och det var i princip ingen kö till parkeringen, vi stod till och med söder om vägövergången, kom till startfållan 05.55 efter att ha hämtat nyvallade skidor hos Jan Ottosson.

#23
One93

One93

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 19 inlägg
Jag tycker att ett vettigt förslag att fundera kring är att upprätta en trafikzon dit endast fordon med tillstånd kom in. Zonen kan förslagsvis sträcka sig från Fiskarheden i söder till Sälen by i norr. Därtill borde under tävlingsdagen endast bilar och bussar med tillstånd få trafikera Vasaloppsvägen från Fiskarheden till Hemus. Förslagsvis ges klubbar/team tillstånd för en servicebil per 20 deltagare + 1 tillstånd per 3 elitledsåkare.

Förutom löst trafikproblem skulle förslaget vara klimatsmart och leda till bättre klubbgemenskap. Klubbmedlemmar blir så illa tvungna att faktiskt tvingas prata med varandra och samordna transporter och drickasupport.

Redigerat av One93, 08 mars 2010 - 14:49 .


#24
Pilotio

Pilotio

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 171 inlägg
Detta är oacceptabelt! Här är mina råd till förbättring.

Försök bygga rejäla parkeringsplatser även väst och sydväst om start som man kan åka till direkt från andra sidan. Dit kan alla startande som övernattar i Sälenfjällen och även de som kommer norr ifrån (Särna, Idre, Älvdalen) åka direkt till.
Detta borde lätta trycket ordentligt på Vasaloppsvägen där alla från Mora/Malung kommer.

#25
Volevodin

Volevodin

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 6 809 inlägg
fraggel: Hur är parkeringsmöjligheterna norr om starten, var ligger de och är de väl tilltagna ?

Mitt alternativ till nästa år om jag skall åka VL är att åka med min klubbs buss fram till starten. Bussarna söderifrån svänger i Torgåsmon och kör på andra sidan älven och kommer så småningom till Sälen och kör sen tillbaka och parkerar på vägen.

Hur ser det ut på andra sidan älven, finns det fria ytor att göra parkeringar på, i så fall kunde man dirigera bilar söderifrån dit och få mindre tryck på sista 5 km. En tillfällig bro över älven kunde sättas upp, så att avståndet till startplatsen inte blev för långt.

#26
Tiger

Tiger

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 78 inlägg
Enligt hemsidan är har de insett problemet och kommer försöka göra nåt år det. Om man tog 200:- i parkeringsavgift hade man minskat ner på biltrafiken till förmån för mer utrymmeseffektiva transporter. Och gjort sig ohyggligt impopulära.

#27
Andrew

Andrew

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 17 inlägg
Att vasaloppet tar 200kr för en buss biljett till starten är skandal. Man betala mycket pengar för att delta i vasaloppet, inte behöver de tar så mycket för resan.
Inte konstigt att det är så lockande att köra bil till starten.

#28
Masa

Masa

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 12 inlägg

Enligt hemsidan är har de insett problemet och kommer försöka göra nåt år det. Om man tog 200:- i parkeringsavgift hade man minskat ner på biltrafiken till förmån för mer utrymmeseffektiva transporter. Och gjort sig ohyggligt impopulära.

Insett och insett, de säger att de ska kolla på det och att de tycker att de löste problemen igår på ett "pragmatiskt sätt" genom att ge sena åkare individuella starttider, nämen jippie, tack för det televerket... precis som om det skulle hjälpa när man får ge sig iväg över ett öde startfält och precis blivit snuvad på årets personliga grej. Ytterligare tecken på att de inte fattat är att de säger att de genom att göra så ändå gav åkarna en behaglig dag i spåren... har de nånsin åkt VL själva??

#29
Fischerman

Fischerman

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 79 inlägg

För arrangören är den absolut enklaste åtgärden att börja tidigare med allting. Tidigare insläpp till fållorna, tidigare start för bussarna (jag lovar att det går att fylla dem ändå).
Det är ju absurt att folk ska behöva komma 04:30 och sedan stå och frysa 1,5h i 16 minusgrader samtidigt som insläppsfunkntionärerna bara står där och tittar på och fryser säkert lika mycket. Bättre då att låta dom lägga ut sina skidor direkt vid 04:30. Man slipper all osämja i köerna och sedan kan folk gå till tältet för att i lugn och ro panikköpa den där vallan man bara Måste ha för att täcka med eller ha i midjeväskan. Så blir Majbäck & Co gladare också.

Med denna åtgärd eliminerar man nog risken att folk inte kommer i tid till starten, men man skapar också ett race där de som vill komma långt fram i sin fålla måste stiga upp ruskigt tidigt.
Apropå startnr. 194 Asger Fischer Mölgaard Danmark. Titta på åkprofilen, medelhastighet mellan Smågan och Mångsbodarna: 24,9 km/h, att jämföra med Alsgaard och Fredrikssons ynka 23,6. Helt otroligt.

#30
FredrikS

FredrikS

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 713 inlägg
Medelhastigheten är fel.

#31
jea

jea

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 44 inlägg

Var på plats vid startbacken efter att sent tagit beslutet att inte köra pga förkylning. Fick min plats såld förövrigt kvällen innan.

Dagens prestation med startnr: 194. kolla resultatlistan, wow. Såg han på startrakan 28 min försenad stakadandes för glatta livet på väg mot låååååååånggggaaa kön vid statbacken. Själv var jag var på väg till bilen som stog vid Statoilmacken. Här kan man snacka om uppåkning. Fick placeringen 1486 men när han gick i mål ca 14:05 hade ca 2500 åkare gått i mål. Hur många kan han ha kört om 12.000 åkare eller nåt!!?? Hur han lyckades att innan smågan köra om ca 8.000 - 9.000 åkare är för mig en gåta. Stämmer det så, jaa wow. Mitt rekord är från 1998 med ca 4.500 omåkta. ;-)

Såg nr 194 dåna om mig efter ett tag. Tjena vilken fart. Imponerande att orka kryssa mellan spåren för att köra om så många blåbär och ändå få till ett bra resultat.

Japp, jag såg honom också. Imponerande, snacka om att inte vika ner sig. Desutom verkar han vara dansk?!?

#32
Fischerman

Fischerman

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 79 inlägg
Du har rätt FredrikS, rätt medlhastighet är 17,7

#33
MarcusS

MarcusS

    Ny medlem

  • Members
  • 6 inlägg
Hur beräknas placering egentligen? Åkare 194 gick imål 14:06 på placering 1486 medans t.ex åkare 3615 gick imål 13:37 på placering 1485. Det verkar som tiden beräknas från den faktiska starttiden om för de som startade sent. Men, hur kan man beräkna en placering?

#34
Uppenbarligen...

Uppenbarligen...

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 24 inlägg

Insett och insett, de säger att de ska kolla på det och att de tycker att de löste problemen igår på ett "pragmatiskt sätt" genom att ge sena åkare individuella starttider, nämen jippie, tack för det televerket... precis som om det skulle hjälpa när man får ge sig iväg över ett öde startfält och precis blivit snuvad på årets personliga grej. Ytterligare tecken på att de inte fattat är att de säger att de genom att göra så ändå gav åkarna en behaglig dag i spåren... har de nånsin åkt VL själva??

Jag har all repsekt för den vrede man måste känna när man förbrett sig så lång tid och sedan bli snuvad på konfekten men jag tycker det var ett ganska "pragmatiskt sätt" att hantera problemet på plats. Vad hade alternativet varit? 1) Skjuta upp hela starten så att de som var på plats fick stå ytterligare en halvtimme i kylan 2) Att på "Kajjans" manér stanna hela fältet och göra en omstart när det visade sig att alla inte var på plats 3) Att förbjuda de som var sena att starta i o m att de inte var på plats i tid?

Jag tror att det finns en rad faktorer som spelat in i att det blev så trassligt med trafiken utöver att VL accepterat så många anmälda (här är det nog inte bara ekonomin som spelat in utan också en önskan om att kunna se till att så många som möjligt kan uppfylla sin dröm och starta i VL). Att det strulat med tågtrafiken på sistone gjorde nog att många inte vågade använda sig av kollektiv trafik utan körde egna bilar, att det var så många förstagångsåkare, ovanligt många startande i förhållande till anmälda osv. Det är inte så lätt att styra om logistiken i sista stund och man kan bara hoppas på att alla parter; VL, polisen, kommunerna osv kan lösa detta tillsammans till nästa år.

#35
Skåningen

Skåningen

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 3 244 inlägg

Hur beräknas placering egentligen? Åkare 194 gick imål 14:06 på placering 1486 medans t.ex åkare 3615 gick imål 13:37 på placering 1485. Det verkar som tiden beräknas från den faktiska starttiden om för de som startade sent. Men, hur kan man beräkna en placering?

Sluttiden såklart!

#36
Masa

Masa

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 12 inlägg

Insett och insett, de säger att de ska kolla på det och att de tycker att de löste problemen igår på ett "pragmatiskt sätt" genom att ge sena åkare individuella starttider, nämen jippie, tack för det televerket... precis som om det skulle hjälpa när man får ge sig iväg över ett öde startfält och precis blivit snuvad på årets personliga grej. Ytterligare tecken på att de inte fattat är att de säger att de genom att göra så ändå gav åkarna en behaglig dag i spåren... har de nånsin åkt VL själva??

Jag har all repsekt för den vrede man måste känna när man förbrett sig så lång tid och sedan bli snuvad på konfekten men jag tycker det var ett ganska "pragmatiskt sätt" att hantera problemet på plats. Vad hade alternativet varit? 1) Skjuta upp hela starten så att de som var på plats fick stå ytterligare en halvtimme i kylan 2) Att på "Kajjans" manér stanna hela fältet och göra en omstart när det visade sig att alla inte var på plats 3) Att förbjuda de som var sena att starta i o m att de inte var på plats i tid?

Jag tror att det finns en rad faktorer som spelat in i att det blev så trassligt med trafiken utöver att VL accepterat så många anmälda (här är det nog inte bara ekonomin som spelat in utan också en önskan om att kunna se till att så många som möjligt kan uppfylla sin dröm och starta i VL). Att det strulat med tågtrafiken på sistone gjorde nog att många inte vågade använda sig av kollektiv trafik utan körde egna bilar, att det var så många förstagångsåkare, ovanligt många startande i förhållande till anmälda osv. Det är inte så lätt att styra om logistiken i sista stund och man kan bara hoppas på att alla parter; VL, polisen, kommunerna osv kan lösa detta tillsammans till nästa år.

Klart att de måste släppa iväg åkarna som kommer ramlande ner från riksvägen och att ge dem en "öppetspårtid" var naturligtvis det enda rätta att göra. Det är inte min poäng. Det jag blir irriterad över är att de nu i efterspelet inte direkt gör en pudel, böjer sina nackar och erkänner att transportfrågan var under all kritik och lovar att det aldrig ska hända igen. Istället försöker de släta över.

haha, ja Kajjans metod hade varit något det. "Hallå, vänta lite, kan alla ta några steg bakåt, ja det gäller dig också Brink" :)

#37
Volevodin

Volevodin

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 6 809 inlägg
Man kan inte ta 200 kr i parkeringsavgift utan att bygga ut busstrafiken rejält, så att den täcker in allt boende norr och söder om startplatsen, allt annat vore en SKANDAL. Men i såna fall var man nog tvungen att låna in ledig kapacitet från andra närliggande bussdistrikt eller hitta på ett sätt att köra i skytteltrafik från en jätteparkering utanför bilközonen, läs Fiskarheden.

En anledning till att man kör bil till startplatsen är helt enkelt att det är det enda sättet att ta sig dit, då det inte finns bussförbindelse på morgonen. I såna fall hjälper inte parkeringsavgift, det bara retar upp deltagarna så att de överväger att skippa loppet.:(

En annan anledning till att man tar bil till startplatsen är den route som returbussarna har. Låt oss säga att det gick att åka buss från Malung till starten, men hur skall jag då komma tillbaka till Malung efter loppet, då returbussarna går samma väg som morgonbussarna. Hade de i stället gått över Venjan eller Vansbro(några) skulle det vara ett alternativ, men som det nu är går det inte utan man måste ta bilen till startplatsen. Det är samma problem för de som bor norr om startplatsen, hur skall de ta sig till boendet från Sälen på kvällen utan bil.

Redigerat av Volevodin, 08 mars 2010 - 23:16 .


#38
larsbern

larsbern

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 4 194 inlägg
Med tanke på hur ÖS söndag var med massa förseningar och förlängd starttid till 09.00 så låter det ju märkligt att man lyckats missbedöma även Vasaloppsdagen. Att kalla in ingenjörstrupperna och bygga broar från västsidan till startplatsen låter som en vettig idé. Liksom matningstrafik från fler orter än Mora.

Redigerat av larsbern, 08 mars 2010 - 23:53 .

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV18 7.22 | NV19 4.52

VL97 8:56 | VL01 7:50 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41

ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk | BB19 4.07
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)

 

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.


#39
Nionde_led_till_vänster

Nionde_led_till_vänster

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 42 inlägg
I Finland finns ett ordspråk som lyder
'Ahneella on paskainen loppu!'

#40
Niklas

Niklas

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 124 inlägg

I Finland finns ett ordspråk som lyder
'Ahneella on paskainen loppu!'

Vilket på svenska betyder...???
Träningsmål 2014: Må oförskämt bra + lite skidlopp och en del långlöpning i fjäll och alper.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar