Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

KV+


MrT

Recommended Posts

Testade ett par nyinköpta stavar idag, KV+.

 

Är det någon som har någon erfarenhet av det märket?

 

Stavarna är ganska prisvärda, dessutom finns det en snabbkoppling till kontrollremmen så att den snabbt kan lossas om man skall dricka.

Link to comment
Share on other sites

Jag har köpt ett par toklånga (för mig) KV+ som jag gillar skarpt! De är t.o.m. lättare än Swix CT1:or men kanske inte riktigt lika styva men isåfall är det marginellt enligt mitt tycke. Jag gillar oxå möjligheten att kunna klicka loss händerna från handtaget när man emempelvis ska dricka, smart! Åkte Vasaloppet med dessa och det var sååå himla skönt att staka med lätta och långa stavar.
Link to comment
Share on other sites

Köpte ett par KV+ Ch1 förra året och är mycket nöjd med dom. Även om det var samma pris på ett par Swix CT1:or, så skulle jag välja KV+. Tycker remmarna är klart skönare än på Swix, jag kör med orginalremmen, litar inte på att klick-remmen kommer att hålla i infästningen.
Link to comment
Share on other sites

Jag tycker också det känns som om klick-remmen är en svag punkt, skall ge den en rejäl prövning under rullskidesäsongen. -Blir intressant och se vad den går för.

 

Jag får återkomma i ämnet om jag lyckas slita sönder fästet.

Link to comment
Share on other sites

Har kört med kv+ nu i ett par säsonger och tycker att staven funkar kanon. Precis som Benson skriver så är dom något lättare än CT1. Enligt min mening är dom också styvare än CT1 orna. Jag har sedan jag fick mina par kört med orginalremmen dvs den som går att koppla bort snabbt. Snabkopplingen har aldrig strulat för mig förutom då staven av någon anledning blivit blöt, som på vasan då jag hällde en kopp blåbärssoppa över dom. Då frös kopplingen. Däremot så tycker jag att orginaltrugan som medföljer är lite för liten för långlopp. Det finns dock ett större alternativ att byta till som funkar betydligt bättre.
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 6 months later...

Läste i senaste Vasalöparen där det stod att KV+ skaver kraftigt och ger blåsor.

 

Har kört 160 mil med mina KV+ stavar och inte haft en enda blåsa under den tiden. Har endast en liten förhårdnad i handen, inte de grova valkar som jag brukar ha så här års.

Jag har även testat Swix, Exel och OneWay tidigare och haft problem av olika slag med samtliga dessa märken.

Smaken é som baken!

Link to comment
Share on other sites

Jag tror Oneway vore ohotad etta i ett stavtest i Vasalöparen, trot den som vill.

För ett par år sedan var det en genomgång och då ansågs Oneway vara bästa valet.

Har märkt att de skiljer en hel del nä'r det gäller tex gamla oneway diamond storm och nya! Jämförde mina Diamond Storm med ett par av nyaste modellen och de va stor skillnad i styvhet! Får bli ett par nya igen då :D

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker också det känns som om klick-remmen är en svag punkt, skall ge den en rejäl prövning under rullskidesäsongen. -Blir intressant och se vad den går för.

 

Jag får återkomma i ämnet om jag lyckas slita sönder fästet.

Verkar grymma! Har sett att Oslo Sportslager börjat sälja dem nu och en av norrmännen körde med staven i tävlingarna i Gällivare nu i helgen.

 

Är du nöjd med klickbara kontrollremmen? Håller bra?

Link to comment
Share on other sites

Jag tror Oneway vore ohotad etta i ett stavtest i Vasalöparen' date=' trot den som vill.

För ett par år sedan var det en genomgång och då ansågs Oneway vara bästa valet.[/quote']

Har märkt att de skiljer en hel del nä'r det gäller tex gamla oneway diamond storm och nya! Jämförde mina Diamond Storm med ett par av nyaste modellen och de va stor skillnad i styvhet! Får bli ett par nya igen då :D

Jo de är bra men troligen kunde de skicka avrostade gjutjärnsrör och vinna testet i Vasalöparen. ;) hint (Oneway = stavsponsor)

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker också det känns som om klick-remmen är en svag punkt' date=' skall ge den en rejäl prövning under rullskidesäsongen. -Blir intressant och se vad den går för.

 

Jag får återkomma i ämnet om jag lyckas slita sönder fästet.[/quote']

Verkar grymma! Har sett att Oslo Sportslager börjat sälja dem nu och en av norrmännen körde med staven i tävlingarna i Gällivare nu i helgen.

 

Är du nöjd med klickbara kontrollremmen? Håller bra?

Lyckades faktiskt att slita av remmen i fästet på en stav.

Hade bytt kontrollremmar innan Alliansloppet för de andra började bli utslitna och slet av den nya remmen på andra varvet. Som tur var hade jag extra remmar med och kunde byte med en snabb manöver.

Säljaren hade aldrig hört talas om att detta hänt förut och jag tror han talar sanning.

Köpte den gröna KV+ staven för en månad sedan och såg att någon hade karvat lite i remmens infästning för att försäkra sig om att den ordentligt tillverkad.

 

Min uppfattning är att den klickbara kontrollremmen är en fungerande konstruktion, trots det som hände i somras. (Kommer dock att ta med reservremmar på VL)

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker också det känns som om klick-remmen är en svag punkt' date=' skall ge den en rejäl prövning under rullskidesäsongen. -Blir intressant och se vad den går för.

 

Jag får återkomma i ämnet om jag lyckas slita sönder fästet.[/quote']

Verkar grymma! Har sett att Oslo Sportslager börjat sälja dem nu och en av norrmännen körde med staven i tävlingarna i Gällivare nu i helgen.

 

Är du nöjd med klickbara kontrollremmen? Håller bra?

Lyckades faktiskt att slita av remmen i fästet på en stav.

Hade bytt kontrollremmar innan Alliansloppet för de andra började bli utslitna och slet av den nya remmen på andra varvet. Som tur var hade jag extra remmar med och kunde byte med en snabb manöver.

Säljaren hade aldrig hört talas om att detta hänt förut och jag tror han talar sanning.

Köpte den gröna KV+ staven för en månad sedan och såg att någon hade karvat lite i remmens infästning för att försäkra sig om att den ordentligt tillverkad.

 

Min uppfattning är att den klickbara kontrollremmen är en fungerande konstruktion, trots det som hände i somras. (Kommer dock att ta med reservremmar på VL)

Aldrig hört talas om :) roligt sagt!

 

Vi är ett par stycken som slitit sönder den remmen under sommaren.

Har åkt den i flera på på vintern utan problem, men på asfalt så slits det mycket hårdare helt enkelt. Asafalten är hård, så det går åt lite mer remmar då helt enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Verkar grymma! Har sett att Oslo Sportslager börjat sälja dem nu och en av norrmännen körde med staven i tävlingarna i Gällivare nu i helgen.

 

Är du nöjd med klickbara kontrollremmen? Håller bra?

Lyckades faktiskt att slita av remmen i fästet på en stav.

Hade bytt kontrollremmar innan Alliansloppet för de andra började bli utslitna och slet av den nya remmen på andra varvet. Som tur var hade jag extra remmar med och kunde byte med en snabb manöver.

Säljaren hade aldrig hört talas om att detta hänt förut och jag tror han talar sanning.

Köpte den gröna KV+ staven för en månad sedan och såg att någon hade karvat lite i remmens infästning för att försäkra sig om att den ordentligt tillverkad.

 

Min uppfattning är att den klickbara kontrollremmen är en fungerande konstruktion' date=' trots det som hände i somras. (Kommer dock att ta med reservremmar på VL)[/quote']

Aldrig hört talas om :) roligt sagt!

 

Vi är ett par stycken som slitit sönder den remmen under sommaren.

Har åkt den i flera på på vintern utan problem, men på asfalt så slits det mycket hårdare helt enkelt. Asafalten är hård, så det går åt lite mer remmar då helt enkelt.

Är det själva remmen som gått av alltså? Inga problem med själva handtaget och spärren som lossar kontrollremmen? Tycker själva lösningen med kontrollrem som lätt går att ta loss verkar riktigt bra, och remmen verkar ju vara snartlik Swix kontrollrem så den borde ju vara skön (har bara Swix att jämföra med än så länge)

Link to comment
Share on other sites

För mig var det remmen som gick av i fästet. Hann inte titta så noga var den gick av då det hände under Alliansloppet, (skulle givetvis tagit med den trasiga remmen och inte slängt den i diket).

Handtag och spärr har aldrig krånglat för mig.

Link to comment
Share on other sites

Någon som åker på excel world cup och kan ge ett omdömme?

Köpte ett par av den äldre heloranga modellen. Har bara testat dem en gång med de kändes styvare men något tyngre än mina Madshus 100 HM. Köpte de för att ha som reservstav men känslan är att det blir Madshusstavarna som får bli reserv. Har dock bytt till Madshusremmen som jag tycker funkar bättre än evelutionremmenför mig.

Sorry, lite offtopic. Vi kanske får skapa en Exeltråd istället.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Läste i senaste Vasalöparen där det stod att KV+ skaver kraftigt och ger blåsor.

 

Har kört 160 mil med mina KV+ stavar och inte haft en enda blåsa under den tiden. Har endast en liten förhårdnad i handen, inte de grova valkar som jag brukar ha så här års.

Jag har även testat Swix, Exel och OneWay tidigare och haft problem av olika slag med samtliga dessa märken.

Smaken é som baken!

Instämmer, satsade på ett par KV+ Ch1 i början av säsongen och har inte fått en enda blåsa, vilket jag alltid fick av Swixremmarna. Bra pris för ett par elitstavar! Den löstagbara kontrollremmen funkar fint hittills, trots ganska hårda stakpass.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...