Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Ont i armbågen(ännu en tråd)


Glattnos

Recommended Posts

Jag har läst övriga trådar om ont i armbågarna men inte hittat något självklart svar på mitt problem.

 

Jag har just börjat åka rullskidor, har åkt ca 8 mil totalt. Åker enbart skate och har åkt mycket skidor på snö i tidigare. Har inte haft problem med armbågarna på snö. Har även åkt betydligt hårdare/intensivare/längre på snö än vad jag har gjort på rullskidorna nu(tänkte ju börja lite lugnt).

 

När jag åkte på rullskidorna första gången så blev jag lite förvånad över att det var så likt vanliga skidor. Jag känner ingen skillnad förutom att stavfästet är lite sämre och att det inte går att bromsa. Jag åkte på som vanligt ungefär som jag har gjort hela vintern men har nu fått ont i vänster armbåge, vet exakt var det gör ont och när, ska beskriva det nu:

 

Var det gör ont:

Om man tar tag i näsan med handen och håller armbågen rakt ut åt sidan så finns det en knöl(skelett, kanske heter Epikondyl) rakt ner mot golvet. Den kallar jag "Knöl 1".

Armbågen, alltså knölen som i samma position(hållandes i näsan) pekar snett framåt/åt sidan(den man använder när man armbågar sig fram i en kö, kanske är slutet på Armbågsben, Ulna). Den kallar jag "Knöl 2".

 

Mellan "Knöl 1" och "Knöl 2" gör det ont!

 

När det gör ont:

Ett stavtag beskrivs:

Jag sätter ner stavarna i asfalten med ett litet hugg för att de ska fastna - Det känns inte nått.

Jag trycker på med typ mage/rygg/överarmar och ca 45 graders vinkel på armbågen - Det känns inte nått.

Jag börjar trycka på genom att öka vinkeln på armbågen - Det känns inte nått.

Överarmen pekar neråt och lite bakåt, armbågen når ca 85 graders vinkel - DÅ GÖR DET ONT! Hugger lixom till mellan de tidigare beskrivna "Knöl 1" och "Knöl 2".

Armbågen når ca 130 grader - Då släpper smärtan lite.

 

Smärtan är större på 2:ans växel än 3:an och 4:an. Kanske beror på att jag tar i mer på 2:an men jag vinklar även ut armarna mer och sätter stavarna bredare på 2:an än på övriga växlar om det kan påverka.

 

Eftersom kännslan på snö vs. asfalt var så liten så känns det ju inte som att det kan vara någon stor åkteknik-skillnad. Det som jag ser som enda skillnad är att sättningen av stavarna är hårdare för att de ska fastna(dock gör det ju inte ont vid sättningen).

 

Vad kan det vara som gör ont? Varför? Och vad kan man göra åt det?

 

Mvh Martin

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Det låter som du har ont i triceps muskelfäste. Stakning på asfalt brukar ge problem, i alla fall initialt. Stretching av muskeln samt se till att du har vassa spetsar och fundera på tekniken mer.

 

Bästa strechem tycker jag man får om man står i en dörrpost, sträcker armen rakt upp mot taket, vrider handflatan bakåt, böjer i armbågsleden. Sen sätter man armbågen mot dörrkarmen, och lutar kroppen framåt. Man kan med fördel hjälpa till och trycka ner handen med den andra armen.

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaret deas!

Jag ska prova att stretcha triceps och se hur det går.

 

Men det är alltså den stumma sättningen som gör att man belastar triceps-fästet då eller? Hur kan det komma sig? Blir det ett "ryck" i muskelfästet när man hugger ner stavarna? I så fall borde det ju vara någon typ av stötdämpning i staven som är lösningen.

Om man tänker efter så borde ju kraften i den stumma sättningen vara ganska stor, kan det vara så att triceps-fästet får ta hela den kraften?

Har sett att det finns stötdämpade spetsar från exel(om jag kommer ihåg rätt). Det borde ju igentligen alla som åker rullskidor använda för att skona armbågarna i så fall.

 

Kanske är jag paranoid och behöver bara stretcha triceps så är problemet ur världen. Men jag inbillar mig ju att detta kommer att bli ett större problem när jag börjar ta i mer i åkningen(åka som jag gör på snö, spurt 3:ans växel, ajaj), finns kanske risk för att man skadar sig rejält.

Link to comment
Share on other sites

Armbågsproblem kan vara sega, jag har haft ont från och till i ett par år nu. På snö går det bra men asfalt är värre.

 

Jag har kört en del med Exels dämpade spetsar, och jag tycker att det har hjälpt. Dock har de dålig hållbarhet.

 

Jag tycker absolut att du skall ta problemen på allvar. Är det något jag ångrar så är det att jag inte tagit mina skador och problem på allvar och vilat/rehabtränat ordentligt. Man kanske missar en säsong på det, men alternativet kan vara att man får dras med problem i flera år.

Link to comment
Share on other sites

Kör aldrig med smärta i armbågen. Jag har haft ont själv. Vila armarna ett tag. Kör löpning eller skate lr inlines utan stavar under tiden. Kanske även styrketräning av "stakmusklerna" (får inte smärta) . När du går tillbaka till stavar igen så öka belastningen successivt. Lycka till!
Link to comment
Share on other sites

Jag fick en helt annan diagnos för min armbåde nyss som jag tycker skulle kunna stämma in ganska väl på din beskrivning. Ni som är lite mer läkarkunniga får gärna säga vad ni tror om det ni också...

 

När jag håller armarna raka i armbågsleden med händerna mot golvet och handflatan pekandes framåt så befinner sig mina händer närmare kroppen än armbågarna. För de allra flesta är det tvärtom, alltså så att du när du bär en kasse mat naturligt håller den en bit ifrån benet och slipper irritera dig på hårda mjölkpaketshörn som slår i låret. Troligen gör den här utformningen på mina armbågar så att knölen högst upp på underarmsbenet inte går perfekt in i den lilla hålan i överarmsbenet där den ska passa. Istället skaver den lite mot väggen på hålet när man rätar på armen, därav smärtan. Kan bara säga att jag tycker det låter väldigt troligt i mitt fall. Provade Voltaren i både tablett och salvform när problemet uppstod men tycket aldrig att det hjälpte på samma sätt som vid t.ex. ett löparknä...men nu förstår jag varför. Sen har det suttit i även under vintern så det är nästan att jag tror på sjukgymnasten den här gången.

 

Jag har dock inte det problemet att det hugger till utan en mer malande värk. Om du nu skulle råka ha samma typ av orsak till dina problem som jag så är det väl kanske inte omöjligt att dina hugg kommer från antingen ngn flisa av hårdare material som lossnat och ligger och skaver eller ngn form av stressfraktur...

 

I mitt fall handlar det nu om riktad styrketräning för att få lite stabilitet i armbågen, men framförallt att skippa de sista 20-30 graderna i armbågsrörelsen och gå ännu mera på mage!

Link to comment
Share on other sites

Pask: Okej, då är det ju lika för dig som det är för mig. Går bra på snö men inte asfalt. Jag testade att åka 14 km på snö igår och då kännde jag inte av det onda i armbågen förutom litegrann på slutet när jag "tog i som ett troll". Men på rullskidor blir det ont även om jag bara åker lugnt några km.

Jag har skaffat ett par dämpade exel-spetsar som jag ska testa.

 

Mario: Tackar för tipsen :-)

 

ABz: Mina armar verkar vara "normala" i det avseendet. Armbågarna hamnar närmare kroppen än händerna. Smärtan i min armbåge uppstår mellan 85 - 130 grader armbågsvinkel, försvinner om jag ströcker ut mer än 130 grader.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag testat de dämpade exel-spetsarna. Mycket mjukare sättning och bra fäste, men efter 7 km så gick ena spetsen av. Jäkla synd, har läst att dessa spetsar inte brukar hålla och det gjorde de ju inte heller. Jag har förut haft One-Way-spetsar och dom verkar tåla vad som helst. Nu får man ju sätta tillbaka dom igen.

 

Jag kände ingenting i armbågen men det kan ju bero på att det blev så kort sträcka, men det kan även vara asfalten som var bättre här hemma.

Link to comment
Share on other sites

Nu har även jag testat de fjädrande Exel spetsarna. Både klassiskt (11km) och skejt (14km). Märkte spontant ingen större skillnad mot vanliga spetsar. Mina armbågar kändes dock bättre efteråt. Vi får väl se hur länge spetsarna håller för mig. Håller de 25 mil eller mer kommer jag fortsätta köra med dem.
Link to comment
Share on other sites

För mig gick exel-spetsen rakt av uppe vid plasten.

 

En spontan tanke om dessa exel-spetsar är de nog fungerar utmärkt till klassisk åkning. Jag har bara åkt skate på rullskidor. Min erfarenhet på snö är att skidor och stavar får betydligt mer stryk vid skate än vid klassiskt. Jag tycker att det verkar likadant med rullskidor. Kan det vara därför den fjädrade Exel-spetsen håller bra för vissa och sämre för andra?

Är det någon som skatear(med rullskidor, ej inlines)kontinuerligt med dessa spetsar?

Link to comment
Share on other sites

Jag är ny här hos er, (många toppen diskussioner för mig som ska köpa rullskidor) men jag har åkt med inlines (64 mm rätt mjuka hjul för att jobba lite mer med trevligt komfort: t ex 8 hjul för 120 kr !!!- Stadium) i många år. Min lösning för armbågarna stick i stäv med mångas hårda isättning av stavarna: främst bara stavens egen vikt och lite av armens så klart med vid nersättning, sedan trycker jag mjukt till för att känner efter om jag har fäste vilket det oftast blir och sedan så mycket tryck vertikal som det behövs för att inte tappar fästet under avtrycket. Det behövs så klart tid för allt det här som mer är en flyttande känsla än avgränsade skeenden. Tiden vinner jag genom skatingens rytm och i min värld rätt långa stavar - 14 cm kortare än jag.

 

Jag åker för att njuta...njuter minst 3 gg i veckan, helst flera timmar åt gången

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag åkt 5-6 pass rullskidor (både klassiskt och skejt) på mellan 15 och 23 km med den fjädrande Exel spetsen. Även ett pass med inlines på 20 km har jag hunnit med. Mina armbågar gillar defenitivt det de känner. Även den delvis avdomnande vänsterhanden känns bättre. Återstår att se hur länge spetsarna håller.
Link to comment
Share on other sites

Jag har tidigare fått ont i axlarna/nacken vi rullskidåkning, men med Exels sviktande rullholk har det blivit betydligt bättre. Har inte haft några större problem med pajade spetsar, men det har hänt att den fjädrande delen lossnat. Ett varv coachtejp runt holken har funkat finemang i förebyggande syfte. Fördelen är ju (förutom att det sviktar) att det är lätt att byta spets vid haveri, både på tävling och träning. Dessutom "studsar" den inte lika lätt när man sätter i spetsen i asfalten - mer snölikt, helt enkelt. Nackdelen tycker jag är att holken känns lite tyngre och liksom pendlar iväg i framåtrörelsen. Dessutom kan förmodligen biomekanikerna hävda att en del av kraften i stakmomentet går förlorad eftersom holken sviktar. Jag tycker i alla fall att de funkar kanon, både på träning och tävling.

Roll on!

Link to comment
Share on other sites

Har inte haft några större problem med pajade spetsar, men det har hänt att den fjädrande delen lossnat. Ett varv coachtejp runt holken har funkat finemang i förebyggande syfte.

Hur och var sätter du tejpen? Lossnar den inte då delarna rör sig mot varandra (fjädrar in och ut)?

Link to comment
Share on other sites

Har inte haft några större problem med pajade spetsar' date=' men det har hänt att den fjädrande delen lossnat. Ett varv coachtejp runt holken har funkat finemang i förebyggande syfte.[/quote']

Hur och var sätter du tejpen? Lossnar den inte då delarna rör sig mot varandra (fjädrar in och ut)?

När den fjädrande delen lossnat några gånger var jag redo att slänga hela holken, men tejpen har gjort susen. Jag satte ett par varv coachtejp runt holken, halva bredden på den fasta delen och den andra halvan nere på den fjädrande delen. Tejpen korvar sig såklart varje gång holken trycks ihop, men huvudsaken är att fjäderdelen stannar på sin plats. Tejpen får man såklart byta med jämna mellanrum.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Det finns många förslag på åtgärder för att slippa värk i armbågarna, man får prova sig fram tills man hittar något som hjälper.

Själv hade jag ont på insidan av vänster armbåge och detta lyckades jag bli av med genom att ha ett åtsittande vulcanskydd över armbågen.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan verkligen rekommendera Exels dämpade spetsar. De ger en mera "naturlig" känsla i stavisättningen och problemen med armbågarna är nu borta. Jag har heller inte haft några problem med att spetsarna har lossnat, men två nya ligger i trots allt i drickabältet....

 

Tänk vad käckt det vore om Exel kunde fixa stora snötrugor som man kunde knäppa på rullskidstavarna på samma smarta sätt när stavfästet är uselt.

Link to comment
Share on other sites

Tråkigt det där pojkar med armbågarna. Visserligen är det möjligt att dämpade holkar gör att man kan efterlikna stavisättning på snö. Men jag tror att man helt enkelt måste acceptera en viss förändring i utförandet på asfalt om man vill undvika förslitningsskador. Åker själv i runda slängar 170-190 mil/sommar med "styva" holkar. Har aldrig haft problem. Men då "hugger" jag inte fast stavarna heller. Försöker tänka på att sätta fast dem mjukt. Funkar också vid "brutalstakning". Det är ju inte själva "hugget" som är väsentligt, utan det följande kraftmomentet. Sedan får man ju se till att fräscha upp spetsarna då och då med t.ex diamantbryne.

MVH, och "be careful out there" :P

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...