Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Huggande smärta under skulderbladet.


HW

Recommended Posts

Har drabbats av en rent ut sagt djävulsk huggande smärta under vänster skulderblad som förmodligen utlöstes av för ensidigt bärande av lillgrabben + lyft av flytspackelsäckar och hinkar i helgen. Har haft detta en gång tidigare och då var det ett revben som kommit snett som en naprapat knäckte till. Har varit till naprapat även denna gång men nu hade jag för ont för att han skulle kunna göra någonting ordentligt. Han knäckte litegrann och masserade litegrann men det blev bara marginellt bättre. Dagarna skulle inte funkar utan värktabletter men värst är att nätterna inte funkar ens med verktabletter ... Finns ingen skön ställning att ligga i. Jag ska träffa naprapaten på måndag igen och fick rådet att ändå försöka röra så mycket på mig som möjligt och försöka få lite massage av frun.

Är det någon som känner igen problemet och finns det något bra sätt att förebygga det på? Gissar att jag har obalans i musklerna efter bärandet av grabben och någon stretchövning kanske vore bra. Finns det något bra sätt att själv knäcka till koterna när man känner att det är påväg?

Det här suger och jag ska inte uppleva det igen om jag kan undvika det!

Link to comment
Share on other sites

tjena! tror jag led av samma sak förra året. Fick då ett tips på en stretchövning som går till följande: man sätter sig på golvet med benen i "situpsläge", sedan håller du högerhanden på yttersidan av vänsterfoten och "gasar", och sedan samma sak med andra armen. Då ska det dra vid skulderbladet.
Link to comment
Share on other sites

tjena! tror jag led av samma sak förra året. Fick då ett tips på en stretchövning som går till följande: man sätter sig på golvet med benen i "situpsläge", sedan håller du högerhanden på yttersidan av vänsterfoten och "gasar", och sedan samma sak med andra armen. Då ska det dra vid skulderbladet.

Jag hade också detta segdragna fenomen förra året, det har väl inte riktigt gått över men jag kan bara instämma i det du säger... stretch stretch och åter stretch. och när det blir bättre så hade jag rekomenderat gymmet och kört marklyft med ganska lätta vikter i början, du kommer att känna exakt hur muskeln drar. kör inte för tungt bara.

Link to comment
Share on other sites

tjena! tror jag led av samma sak förra året. Fick då ett tips på en stretchövning som går till följande: man sätter sig på golvet med benen i "situpsläge"' date=' sedan håller du högerhanden på yttersidan av vänsterfoten och "gasar", och sedan samma sak med andra armen. Då ska det dra vid skulderbladet.[/quote']

Jag hade också detta segdragna fenomen förra året, det har väl inte riktigt gått över men jag kan bara instämma i det du säger... stretch stretch och åter stretch. och när det blir bättre så hade jag rekomenderat gymmet och kört marklyft med ganska lätta vikter i början, du kommer att känna exakt hur muskeln drar. kör inte för tungt bara.

Den där stretchövningen tror jag på! Har kört mot en dörrkarm ståendes tidigare men provade lite lätt med ovan på den friska sidan och det tar mer precist där jag har ont. Bra tips!

 

Marklyft, hmm. Känns som det var det jag sysslade med när jag bar spackelhinkar men det kanske är det som behövs ändå. Har fått tips på att köra roddövningar för att stärka upp muskulaturen bak och det är väl kanske rimligt.

 

Är för övrigt otroligt mycket bättre idag än igår och en sak som hjälpte var att jag upptäckte att jag till viss del kan knäcka till koterna som gör on själv. Jag sitter på en stol som jag ställer vid diskbänken i köket. Knäpper händerna bakom huvudet och böjer ryggen bakåt så att kanten på diskbänken ligger an mot de smärtande området. En djup utandning och böjning bakåt så säjer det knäpp, knäpp och det riktigt känns att det slutar krampa. Kan fortfarande inte hosta eller skratta utan att det hugger men nu kan jag ligga ner och jag känner ingen smärta om jag bara rör mig vanligt. Behöver inte heller någon värktablett. Så nu ska jag ut på promenad i eftermiddag och försöka röra så mycket som möjligt på rygg och skuldror.

Link to comment
Share on other sites

Visade sig vara lite värre än både låsning och halsfluss. Ena lungan är fylld med var... Inlagd på sjukhus tills vidare vilket känns jäkligt märkligt då jag känner mig rätt pigg. Men ge mig en trappa och det är pingislunga och feber direkt. Tur man kan surfa skidforum via telefonen och längta till friska tider :-)
Link to comment
Share on other sites

Det går snabbt med diagnoser ibland. Den där lungan som var fylld med var, var inte så fylld med var :-) Ultraljud visade bara på en liten vätskefyllnad så nu får jag åka hem och käka tabletter i fjorton dagar istället. Ta i trä men faan vilken lättnad!
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...