Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Tomas Bredberg vinnare av Stora Skidsprspriset 2020

Stomprogram rullskidor 2020

Slutresultat i Skandinaviska cupen

Mattias Nilsson och Fredrik Uusitalo slutar som landslagstrnare

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Solstaloppet - 12/2 - Karlstad - Seedningslopp till Vasaloppet

• Vänligen logga in för att kunna svara
228 svar till detta ämne

tophat

tophat

Medlem

• Members
  • Pip
  • 95 inlägg
Det här kommer bli bra. Börjar bli ordentligt laddad nu. Synd att man bara åkt öppet spår så man hamnar längst bak men det är smällar man får ta. Får slå ur underläge och ta rygg på Vasa i början innan han försvinner i fjärran.

Lars_P

Lars_P

Medlem

• Members
  • Pip
  • 142 inlägg

Vi har beslutat att skippa 1600 m slingan och kommer att göra en extra slinga på det befintliga varvet. Det kommer att vara vid ungefär 8 km. Ni behöver alltså inte oroa er för 1600 m slingan. Starten kommer att vara på samma ställe som bestämt tidigare, Grava skidstadion. Vi serverar Enervit sportdryck på två ställen. Det kommer ut ett PM under dagen på gravask.se.
Väl möt

Hm,

Det luktar trångt i starten,,, vägen ut från stadion är ju ganska smal med en ännu smalare passage ut på gärdet. Fast på gärdet finns det ju plats för massor med spår,,, åkarna kanske kan sortera sig där, om ni breddar där,, nå, det blir som det blir,, bra antar jag,,, annars hade nog 1600-metersslingan varit kul,,,

Vasa

Vasa

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 126 inlägg

Jag kommer nog till start på lördag. Hur långt efter er tror ni att jag blir Vasa, Globen och Andreas?

Det är ju svårt att veta vad du har i bakfickan. ;)
Kan du åka på 2.45?

30 min efter dina "adepter"?

MMG

MMG

Medlem

• Members
  • Pip
  • 157 inlägg
Mattila-racet måste ha varit värsta urladdningen för mig, för jag blev sjuk dagen efter och har legat i feber tisdag och onsdag..Så jag måste motvilligt stå över Solstaloppet..
Verkligen trist!..:-(

Har ju kört "banan"/I2-vägarna och Tuggelitespåren några gånger...Har nästan alltid stora trugor på och har alltid varit glad över det. Fast ibland har det gått igenom rätt mycket, trots stora trugor t o m Tror dock att Pütsep och co har gjort ett bra mycket bättre spårarbete på tävlingsbanan an vad det vanligtvis brukar vara...Finns nog en risk att det kommer att bli "moddigt" p g a allt snöande, så det här med fäste och lössnö kommer att bli intressant..Om det blir kallare, blir nog spåren kanon....Det är några, inte allt för branta backar, bl a på elljusspåret, men beroende på hur "trögt" eller "lätt" det kommer att gå, brukar jag tycka det är himla skönt att kunna diagonala ibland på banan, därför skulle jag ha lagt på lite fäste i alla fall..Men diagonal och stakning med frånskjut är nog också min styrka..inte enbart stakning..:-b

Som sagt, trist att man inte kunde vara med och köra på "hemmaplan" och fajtas med er "grabbar"..;-b..Är jag piggare kommer dock vara utmed spåret och heja på er!..Spåret är riktigt publikvänligt, man behöver inte åka långt för att kunna se de tävlanden på massor av ställen..

Lycka till och "Kör hårt", allihop!! =)

Vasa

Vasa

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 126 inlägg
Tack för det, det blir till att hålla kollen då efter banan. :)

Och det är nog tur för oss att du inte är med, för då hade vi nog åkt på storstryk...

Är det löst blir det väl till att "snedstaka". ;)

Redigerat av Vasa, 10 februari 2011 - 17:11 .

tophat

tophat

Medlem

• Members
  • Pip
  • 95 inlägg
Bild på nya bansträckningen har kommit.

http://karlstadmulti...karta-40-km.jpg

En extrasväng på gärdet strax efter start ersätter elljusspåret.

Vasa

Vasa

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 126 inlägg
Nu är startlistan publicerad:

http://karlstadmulti...loppet-2011.pdf

Vilka av åkarna är det som hör till Elitledet?

Såg en bra från Säffle i varje fall... ...och en skarping ifrån Stenungsund...

Redigerat av Vasa, 10 februari 2011 - 21:59 .

Andreas87

Andreas87

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 729 inlägg

Nu är startlistan publicerad:

http://karlstadmulti...loppet-2011.pdf

Vilka av åkarna är det som hör till Elitledet?

Såg en bra från Säffle i varje fall... ...och en skarping ifrån Stenungsund...

Har ingen aning faktiskt.
Vilka startnummer har ni nu då :) själv fick man nr 2. Vasa nr: 69 Globe: nr 102 ? :)
Nån mer?

Edit: Såg dessutom att det var en som hade som förslag på grava sk att arrangörerna skulle göra så det blev ett snabbspår för dom som har bråttom tex höger spår . som dom har på VL . Kan ju vara bra när det blir mycket varvningar

Redigerat av Andreas87, 10 februari 2011 - 22:05 .

Mål 2015: Elitled VL. Topp 150.

Vasa

Vasa

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 126 inlägg

Vilka startnummer har ni nu då :) själv fick man nr 2. Vasa nr: 69 Globe: nr 102 ? :)
Nån mer?

Ja du kör som vanligt med favorittrycket på dig. ;)
Nummer 1 i Brålanda och nummer 2 nu, inga tillfälligheter...

Redigerat av Vasa, 10 februari 2011 - 22:05 .

Andreas87

Andreas87

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 729 inlägg

Nån mer?

Ja du kör som vanligt med favorittrycket på dig. ;)
Nummer 1 i Brålanda och nummer 2 nu, inga tillfälligheter...

haha jaru Vasa, nr 2... då är det bara att vända på startlistan sen då, så får man resultatlistan :D

Vasa

Vasa

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 126 inlägg
Jag tänkte på det att det står om led efter Vasaloppsplacering.
Men man måste väl få ställa sig i led 2 om man är seedad sedan tidigare till led 2 eller 3, även fast man inte varit med och placerat sig så i Vasaloppet?
För vi ska väl inte behöva ställa oss längst bak och riskera att missa när de andra sticker?

Andreas87

Andreas87

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 729 inlägg

Jag tänkte på det att det står om led efter Vasaloppsplacering.
Men man måste väl få ställa sig i led 2 om man är seedad sedan tidigare till led 2 eller 3, även fast man inte varit med och placerat sig så i Vasaloppet?
För vi ska väl inte behöva ställa oss längst bak och riskera att missa när de andra sticker?

ja man tycker ju det! finns ju inget värre när det blir stopp och man får stå å vänta. Vad körde du Vasan på då?

Vasa

Vasa

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 126 inlägg

ja man tycker ju det! finns ju inget värre när det blir stopp och man får stå å vänta. Vad körde du Vasan på då?

Jag har aldrig kört Vasan men står ju i led 2.
Så tänkte ta med utdraget jag fick från Vasan på omseedningen. Annars borde det väl om du inte har fått något sådant än ta med resultat från Mattila och seedningslista.

Men förmodligen är det väl bara att slinka in i "rätt" fålla när vi kommer i full tävlingsmundering? :)

Kanske "Nyllet" kan svara på det?

Andreas87

Andreas87

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 729 inlägg

Jag har aldrig kört Vasan men står ju i led 2.
Så tänkte ta med utdraget jag fick från Vasan på omseedningen. Annars borde det väl om du inte har fått något sådant än ta med resultat från Mattila och seedningslista.

Men förmodligen är det väl bara att slinka in i "rätt" fålla när vi kommer i full tävlingsmundering? :)

Kanske "Nyllet" kan svara på det?

Nej okej! jaa men det borde väl nog gå tycker jag!. Tycker att man kan ställa sig i det led man tycker tillhör lite själv också :) . Får ta med nån lista å höra lite med dom på tävlingsdagen vad dom säger om det :)

nyllet

nyllet

Ny medlem

• Members
  • 6 inlägg
Ska du åka vasaloppet för första gången och har seedat dig till led 2, ställ dig i det startledet. Det är inga problem! Väl möt i ett otroligt vinterlandskap med fina spår!!!

Redigerat av nyllet, 11 februari 2011 - 11:30 .

Vasa

Vasa

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 126 inlägg

Ska du åka vasaloppet för första gången och har seedat dig till led 2, ställ dig i det startledet. Det är inga problem! Väl möt i ett otroligt vinterlandskap med fina spår!!!

Bra, nu känner jag mig lugn igen. :)

Angående vädret ser det ut att bli finfint både med sol och snö...

Lars_P, de verkar även ha flyttat utgången på gärdet enligt nya spårkartan så det blir nog finemang även det.

Citat från hemsidan - skrivet nu på morgonen:
Vallabodarna kommer bli frekvent besökta i kväll och därför redovisar vi här hur vi kommer preparera spåren. Vi har under gårdagen och natten tryckt hela banan med skoter och nu på morgonen kommer vi pista ca 60% av banan. Övriga banan trycks och sladdas med skoter.

Tävlingsspåren kommer vi att lägga vid 22 tiden i kväll när alla skidåkare åkt klart för dagen så att ni får riktig fin räls att åka i. Det kommer vara 4 spår de första 2,4 kilometrarna. Sedan 2 spår fram till 5,5 km och sedan 2-3 spår restan av banan.

Länk till vädret:
http://www.yr.no/ste...e_for_time.html

Redigerat av Vasa, 11 februari 2011 - 12:16 .

globe86

globe86

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 357 inlägg
Lycka till i morgon Grabbar ! Jag sparar krafterna till Vasan i stället ;) Ölryckararmen va starkare än stakarmen denna helg :P

Vill ha noga "berättelser" av loppet när ni kommer hem!

Redigerat av globe86, 11 februari 2011 - 18:28 .

Vasa

Vasa

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 126 inlägg
Tänkte nästan det när jag såg att du slitit ut dig på Skiergen. ;)

Vi får väl se hur man känner sig, om det blir ett träningspass eller om tävlingsnerven sätter in.
Körde 51 km med bara stakning i måndags kväll så det var kanske inte den bästa uppladdningen...

globe86

globe86

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 357 inlägg

Tänkte nästan det när jag såg att du slitit ut dig på Skiergen. ;)

Vi får väl se hur man känner sig, om det blir ett träningspass eller om tävlingsnerven sätter in.
Körde 51 km med bara stakning i måndags kväll så det var kanske inte den bästa uppladdningen...

Hehe precis ;)

Ähh i måndags då har du läkt! Bara att ösa på och visa vad dubbelstakning är!

Vasa

Vasa

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 126 inlägg

Ähh i måndags då har du läkt! Bara att ösa på och visa vad dubbelstakning är!

Nja det sitter nog i. ;)
Sedan är det nog en viss risk att det kan bli besvärligt att staka i motlut och uppför då det har kommit ganska mycket snö som inte lär ha satt sig helt.
Tar inte dyrstavarna då jag är lite rädd att de kan försvinna ner inimellan som MMG skrev...

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar