Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hjälp med skate


John doe

Recommended Posts

Hej! Här kommer mitt första inlägg som medlem här på skidforum. Hoppas jag har placerat tråden på rätt ställe.

 

Jag har åkt klassiskt i 3-4 år och jag tycker det är skit roligt, men jag har alltid varit sugen att testa på att åka skate. Så igår köpte jag mig ett par nya skateskidor samt pjäxor.

Jag åkte direkt ut till spåren och körde 1 mil, och det var nog den jobbigaste mil jag någonsin avverkat på ett par skidor.

 

Nu till min fråga, ska man bara använda sig av glidvalla på skateutrustning? och vilken sorts glidvalla fungerar bäst? jag tyckte att det var enormt jobbigt att ta sig upp för alla backar med skate. Vid ett par tillfällen fick jag nästan kypa för att jag var så trött.

 

Tacksam för svar!

Link to comment
Share on other sites

Nu vet jag ju inte varför det var jobbigt för dig. Kanske du hade dåligt glid? (vallade du skidorna?) Men en sak är då säkert att en träningsform som man inte är van vid är jäkligt jobbig i början. Jag kan skatea en hel vinter och tycka att jag är i ruskigt bra form, men sedan kommer sommaren och det är dags för löpning som man inte ägnat sig åt på 6mån och då känner man sig plötslig som en soffpotatis igen.

Sedan efter sommaren så känner man sig vältränad igen efter all löpning och tror att skidåkningen kommer gå bra. Men när man står på skidorna igen så går det ruskigt tungt de fösta passen för att kroppen inte är van vid träningsformen.

 

Det är endast glidvalla som gäller på skate skidor (eller ev stålsicklat). Har du inte stålsicklat utan vallar belagen så är det en hel vetenskap vilken valla som är bäst. Men om du motionsåker så räcker det med att du följer temperaturangivelserna som står på vallan. Vill du lyxa till det väljer du vallor med högra flour innehåll. Själv åker jag enbart på LF vallor (låg flourhalt) men vid varmare före kan jag lyxa till det med en HF valla (hög flourhalt).

Link to comment
Share on other sites

Hej! Här kommer mitt första inlägg som medlem här på skidforum. Hoppas jag har placerat tråden på rätt ställe.

 

Jag har åkt klassiskt i 3-4 år och jag tycker det är skit roligt, men jag har alltid varit sugen att testa på att åka skate. Så igår köpte jag mig ett par nya skateskidor samt pjäxor.

Jag åkte direkt ut till spåren och körde 1 mil, och det var nog den jobbigaste mil jag någonsin avverkat på ett par skidor.

 

Nu till min fråga, ska man bara använda sig av glidvalla på skateutrustning? och vilken sorts glidvalla fungerar bäst? jag tyckte att det var enormt jobbigt att ta sig upp för alla backar med skate. Vid ett par tillfällen fick jag nästan kypa för att jag var så trött.

 

Tacksam för svar!

Hej!

Jag upplever detsamma som du, det är mycket mer ansträngande att åka skate än klassiskt, märks om man har en bana med några rejäla backar. Men det kanske är som Wenna skriver, att det är ovanan och blir bättre med mer träning på just skate, men känslan är ändå att man använder fler muskelgrupper och jag ser att jag ligger högre i puls då jag skejtar än åker klassiskt. Sedan finns det mycket att göra på den tekniska biten, men med bättre teknik kommer jag kanske att åka fortare men ändå bli lika trött ;)

 

Andra saker som gör att det går tyngre på skate är om man åker på en lös skatebädd, en del nysnö i spåret och att det inte finns plats på att skejta ut skären riktigt o.s.v.

 

Då det är kallt får man mindre vattenfilm att glida på och det går trögare, så temperaturen påverkar glidet.

 

Man skall försöka få så bra glid som möjligt på skateskidorna, att jämföra med glidzonerna på klassiska skidor och man använder samma metoder, men då under hela skateskidan.

 

Har du köpt nya skidor så kanske dessa kommer stenslipade och med något grundparaffin på- vilket inte är det optimala utan då skall dessa prepareras enligt konstens alla regler, d.v.s. lägga på paraffin som skall sicklas av i omgångar. Se vallafabrikanternas anvisningar- de vill gärna sälja mycket paraffin!

 

Stålsickling med Kuzmin- alt. Primaterasickel gör det enkelt för motionären att få ett hyfsat glid under de flesta förhållanden. Går att läsa en del om detta på detta forum.

Vill man kan man där också lägga på paraffin för det aktuella föret, och då finns det en del att välja på.

 

Paraffiner är som vallor, det finns flera olika med olika egenskaper. Vill du kan du börja enkelt med något universal-paraffin: Stryk på skidan, vänta en stund och borsta sedan.

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte skidorna begagnade, dom var bara använda vid något enstaka tillfälle. Jag antog att han som haft dom tidigare hade gjort någon form av "behandling" på dom, så jag körde på direkt. Han var tyvärr bortrest så jag kunde aldrig prata med honom personligen.

 

Jag är enbart motionär, har rest ganska så mycket, så skidträningen dom senaste 2 åren har fått lidit ganska så mycket. Och för att inte tala om allt där i kring. Så jag har verkligen dålig koll på det där med vallning osv. Det känns inte som att det är någon lätt sak att bara kasta sig in i.

 

Men jag får nog ta och köpa lite parafin och diverse glidvallor. Övning ger färdighet, eller hur? :)

 

Jag körde ytterligare en runda idag och då hade dom precis pistat i spåren så det var betydligt lättare att köra på dom mer planare ytorna när det inte var 5cm puder snö.

Backarna gick också avsevärt mycket lättare denna gång, även fast att det var otroligt jobbigt.

 

Jag springer också precis som ni rätt så mycket då det inte finns någon snö ute och jag trodde inte alls att det skulle vara så här fysiskt påfrestande som det verkligen är. Men det är ju samtidigt helt otroligt roligt, så det är inget som kommer att stoppa mig.

 

Hur är det med stavar när man åker skate, har hört att dom gärna ska vara lite längre än vid klassisk åkstil?

 

Ni får ursäkta diverse stavfel och liknande, skriver ifrån telefonen.

 

Och ett stort tack för alla svar.

Link to comment
Share on other sites

hej!

 

din reaktion, att det var jobbigaste milen i ditt liv, är nog inte på något sätt ovanlig.

 

jag reagerade på ungefär samma sätt första gången jag provade.

 

angående vallning så är det ju inte som motionär så att man "måste" valla skidorna, om man inte vet vad man gör och inte har rätt grejjer kan det mycket väl sluta med att ett halvhjärtat försök leder till att skidorna glider sämre, när man är klar.

 

första frågan är; upplever du att skdiorna glider dåligt som dom är nu? dvs finns det ett verkligt behov av att få bättre fart på dom? eller vill du bara optimera och maximera förutsättningarna?

Link to comment
Share on other sites

Förutom skidorna kan jag på rak arm komma på två saker som gör det extra jobbigt att åka skejt uppför:

 

Det ena är att glidet i skejtspåret ofta är sämre än i det klassiska, speciellt i nysnöförhållanden. I ett vanligt skidspår plattas snön till och blir glatt och hård när många åker i spåret. I skejtspåret åker man mest i orörd snö (om det inte är väldigt många som skejtat tidigare), och då blir det trögare. I uppförsbackarna märks det extra tydligt, då man hela tiden glider på sina skejtskidor. Diagonalar man uppför med lite kortare steg glider man nästan ingenting, den ena skidan är fasttryckt, den andra förs fram mer eller mindre i luften.

 

Det andra är tekniken uppför. Är det lite trögt före så är det lätt att hamna för långt fram på skidorna, och man kör fast helt. Det gäller att lägga vikten längre bak på skidorna och trycka fram dem. Det är jobbigt för benen, men det går fortare.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...