bjorn12 Posted January 8, 2011 Report Share Posted January 8, 2011 Ny tråd med tester vallat mot sicklat i "livetester" med fästvalla. Jag använder ett par Fischer RCS, 202cm struktur 9/6,2, vallade (F30). Ett par Fischer RCS 202 cm, stålsicklade (F32). Ett par Fischer RCS 207 cm, struktur 11/8, vallade (F27) samt ett par Fischer RCR, 202 cm stålsicklade, alla har spann utprovat för mig. De brukar också ha samma fäste vid samma vallning. Denna metod är inte så exakt, man kan ju tröttna, men den är maximalt realistisk. Jag använder också GPS för att mäta hastighet i utförsbackar och maxhastighet, eller så tar jag tid i vissa glidpartier. "Bäst i backar" visar i hur många utförsbackar skidorna gått snabbast. T.ex. 1/6= snabbast i 1 av 6 backar. 25km/h betyder backar där det gått snabbare än 25 km/h.--------------------------------------------------------------------------------------------------------18 dec 2010 Ett varv med varje skidpar i träningstempo, kuperad bana. Plats: Hovfjället 6,1kmSnö: Nyfallen snöTemp: -8 Fäste: VR 50, 40 cm lång fästvallning. Fäste 3-4 av 5 Tid Maxhast,GPS Bäst i backar (25 km/h) F30 31.27 min 0 32,6 km/h 1/6 Nyvallade LF8 F32 31.56 min +1,5% 31,8 km/h 4/6 Kuz-, Primateria P-cut Kommentar: Nyvallat lite bättre, och gled bättre i första backen, lika i andra backen. Sicklat bättre i resten av backarna. Kanske blev lite trött eftersom de vallade hade bättre totaltid trots lite sämre glid. Uppför gick lite snabbare första varvet och jag hade samma fäste båda varven.---------------------------------------------------------------------------------------------------------20 dec Plats: Hovfjället 2,4 km Snö: En dag gammalTemp: -15Fäste: VR 50, 40 cm lång. Fäste 5 av 5 Tid Maxhast, GPS Bäst i backar (18 km/h) F32 11.37 min +3,2% 22,2 km/h 1/6 Kuz-,prim p-cut körda 6kmF30 11.15 min 0 24,0 km/h 5/6 LF8 körda 6 km Kommentar: Vallat bättre, tappar inte glid på samma sätt som i tunneln men har bara körts i ren nysnö.---------------------------------------------------------------------------------------------------------21 decPlats: SkidtunnelnFäste: VR 50, 40 cm lång. Fäste 4 av 5 TidF30 22.47 min +2,0% LF8 körda 8kmF32 22.20 min 0 Kuz-, prim p-cut körda 8 km Kommentar: Sicklat bäst---------------------------------------------------------------------------------------------------------23 decPlats: Kronoparkens elljusspår, Karlstad, 2x2,5kmSnö: Några dagar gammal snö, hårda spårTemp: -14Fäste: VR 50, 40 cm lång. Fäste 5 av 5 Tid Maxhast, GPSF30 21.20 min +3,1% 27,5 km/h LF8 körda 13 kmF32 20.40 min 0 27,5 km/h Kuz-,prim p-cut körda 13 km Kommentar: Sicklat gick klart bättre.--------------------------------------------------------------------------------------------------------26 decPlats: Kronoparkens elljusspår, Karlstad, 2x2,5kmSnö: Hårda spår med 2 cm nysnö iTemp: -4Fäste: VR50, 40 cm lång. Fäste 4 av 5 Tid Maxhast, GPSF32 23.01 min +1,5% 26,3 km/h Kuz-,prim p-cut körda 18 kmF30 22.40 min 0 27,0 km/h LF8 körda 18km Kommentar: Vallat lite bättre. Vallat har inte tappat glid på alls samma sätt som i tunneln men har bara körts i "rena" spår, förutom 5 km i tunneln.---------------------------------------------------------------------------------------------------------27 decPlats : Hovfjället 6,0 kmSnö : 2 cm nysnöTemp: -8Fäste VR50, 40 cm lång. Fäste 4 av 5 Tid Maxhast, GPS Bäst i backar (18 km/hF30 27.22 min 0 32,5 km/h 4/13 LF8 körda 23km F32 27.33 min +0,7% 33,9 km/h 5/13 Kuz orig,1,00 rill Nysicklade Kommentar: Ingen större skillnad---------------------------------------------------------------------------------------------------------13 janPlats : Vitsands elljusspårSnö : Blanka spår och kärv snö, 2 dagar gammalTemp: -11Fäste : VR50, 40 cm lång. Fäste 3-4 av 5 Tid Maxhast,GPS NedförF24 9.48 0 34,7 km/h 3.02 min Kuz+ 1,66 mm rillF27 10.00 +1,8% 34,2 km/h 3.08 min LF7F32 10.06 +2,8% 34,0 km/h 3.09 min Kuz orig 1,00 mm rillF30 10.03 +2,3% 34,6 km/h 3.06 min LF8 Kommentar: Spåret är lite platt och sedan uppför första kilometern och sedan utför och platt resten. Nedförstiderna är för andra kilometern, som är enbart nedför och platt. Kuz+ med grov struktur går bäst.---------------------------------------------------------------------------------------------------------15 janPlats : HovfjälletSnö : Fallande och drivsnöTemp: -11 > -9Fäste: VR50+VR40, 40 cm lång. Fäste 4-5 av 5 Tid Maxhast GPS NedförF24 31.01 0 31,8 km/h 4.19 min Kuz+ 1,66mm rillF30 31.08 +0,4% 31,8 km/h 4.21 min LF8 Kommentar: Nästan samma. Nedförstiderna är första km som är nästan bara nedför och platt. Spåret snöade, och på vissa ställen drev igen, mellan varven.-------------------------------------------------------------------------------------------------------20 jan 2011Plats : HovfjälletSnö : Blandat fin och grov efter töväder, nyuppkört spårTemp: -2>-3Fäste: Samma som 15/1. Fäste 2-3 av 5 Tid NedförF27 4.55 40.17s SammaF24 4.54 41.38s "F30 4.51 40.40s "F32 4.50 40.74s " Kommentar: Tänkte göra ett längre test men spårmaskinen kom efter 25 minuter och förstörde allt, så jag fick köra runt i 1,2kmspåret och sedan testa där. Inte mycket skillnad som synes. Nedför är tiden på två backar, en längre och en kortare med en liten uppförsknix mellan. Där går de vallade bäst.-------------------------------------------------------------------------------------------------------SUMMERING AV TID FÖR SAMTLIGA TEST: (t.o.m. 20 jan)Vallat vs sicklatF30 2.31.50 timF32 2.32.03 tim F30 0.46.02 timF24 0.45.43 tim F27 0.14.55 timF32 0.14.56 tim F27 0.14.55 timF24 0.14.42 tim --------------------------------------------------------------------------------------------------- 21 jan 2011Plats: HovfjälletSnö: Blandat grov och finTemp: -2Fäste: 2-3 av 5 Tid NedförF24 9.41 41.58s SammaF30 9.36 40.96s " ------------------------------------------------------------------------------------------------------ 26 jan 2011Plats: HovfjälletSnö: Grov och fin, drivsnöTemp: -10Fäste: 4-5 av 5 Tid F24 19.49 Tejp 36 cm F27 20.03 Tejp 36 cm ------------------------------------------------------------------------------------------------------ 27 jan 2011Plats: HovfjälletSnö: Nykörda spårTemp: -3Fäste: 4 av 5 Tid NedförF27 15.36 43.73s SammaF24 15.26 43.29s Samma ------------------------------------------------------------------------------------------------------- Link to comment Share on other sites More sharing options...
bjorn12 Posted January 9, 2011 Author Report Share Posted January 9, 2011 Några tester nu inlagda. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vasa Posted January 9, 2011 Report Share Posted January 9, 2011 Jag tycker du kan ha med snitt och maxpuls så vi ser att du åker med jämn intensitet varv för varv. :) Link to comment Share on other sites More sharing options...
bjorn12 Posted January 9, 2011 Author Report Share Posted January 9, 2011 Jag tycker du kan ha med snitt och maxpuls så vi ser att du åker med jämn intensitet varv för varv. :)Jo jag förstår att du tycker det, Vasa. Jag kan maila dig uppgifterna om du är intresserad! Men jag lägger inte ut dem här eftersom det ändå alltid blir lägre snittpuls på det första varvet än det andra och därmed ger det inte så mycket info. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vasa Posted January 9, 2011 Report Share Posted January 9, 2011 Jo jag förstår att du tycker det, Vasa. Jag kan maila dig uppgifterna om du är intresserad! Men jag lägger inte ut dem här eftersom det ändå alltid blir lägre snittpuls på det första varvet än det andra och därmed ger det inte så mycket info.Nej då jag litar på dig, tänkte ärta upp dig lite bara. :)Jag brukar köra runt en 2,5 km-slinga och har märkt att det går att hålla väldigt jämn fart varv för varv med samma skidor så tror att utslagen du får ger väldigt bra tendenser om skidparens olika glid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bjorn12 Posted January 16, 2011 Author Report Share Posted January 16, 2011 Ett par tester till och summering nu inlagda Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thunis Posted February 21, 2011 Report Share Posted February 21, 2011 Tycker nog att det intressantaste i det här testet var att du hade VR50 vid -15 och en dag gammal snö. Annars tror jag nog att det är svårt att dra några slutsatser av sådana här åktester. Personligen tycker jag att GPS-en som jag har är dålig på just maxhastigheter, det kan slå ganska mycket pga. ett mätfel som sedan hämtas ikapp på nästa mätpunkt. Har du upplevt något sådant? Om jag förstår det rätt så är din jämförelse mellan att stålsickla och att valla med en LF-valla och sedan behålla samma valla oavsett förhållanden. Det är ju ganska intressant med tanke på att det är så många gör, men samtidigt lite missvisande om man hävdar att sickling är bättre då man faktiskt kan variera vallningen. Du får gärna kommentera hur du ser på det, jag kan ju ha missförstått. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.