Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Tips för bättre diagonalteknik?


ablearcher

Recommended Posts

En detalje ved staking som er enkel å gjennomføre uten å miste flyt eller fokus er å holde albuene litt ut fra kroppen i stavtaket (men ikke overdriv). Dette er med på å aktivisere de ytterste delene av brystmusklene. En ting er at brystmusklene i seg selv en sterk muskel sammenliknet med å la triceps gjøre for mye av jobben. Dessuten henger heldigvis kroppens organer og ledd sammen i hverandre... og brysmusklene er festet på en måte som hjelper oss i stakingen til å aktivisere de musklenegruppene som stabiliserer korsryggen. Jeg kjenner ikke til detaljerte anotomiske forklaringer men test det gjerne ut.

 

Dette er en veldig bra øvelse som forbedrer balansen og hjelper til med å flytte belastningen over til sterkere og mer utholdenede deler av kroppen enn armene.

 

 

Jeg tenker på noen få ting i staking og lar resten bare flyte naturlig.

 

1. Trykker føttene relativt kraftig ned i bakken når kroppen skal frem til nytt stavtak.

Dette hjelper kroppen raskt og naturlig fremover uten at rompa blir hengende igjen bakpå med overkroppen feilaktiv lutende fremover. Tyngde punktet kommer lettere over på fremfoten. Du vil merke (spesielt ved rask takt) at helen letter fra bindingen uten at du på noen måte løfter den bevisst. Når særlig sprintere "letter fra skiene" er det ikke fordi de løfter bena men er derimot en naturlig konsekvens av at vekten/balansen flyttes godt fremover.

 

2. Holder albuene litt! ut fra kroppen.

 

3. Trykker stavene "hardt" og bestemt ned i bakken. Nødvendig for at mage, rygg og brystmusklene skal møte motstand. De aktiviseres letter på denne måten.

 

4. Forsøker bevisst føle om jeg holder kraften i mage, rygg og bryst gjennom hele stavtaket. Ikke svikt i albueleddene. Å gjennomføre HELE stavtaket er viktig. Dette er enklest å føle på magen når man går, men et sjekkpunkt er om du får treningsverk eller er generelt sliten i alle disse i etterkant og ikke bare triceps.

Link to comment
Share on other sites

Håller med om det mesta som kommenterats, framförallt att många mil behövs.

 

Dock tycker jag att man ska försöka rätta till dom stora/uppenbara felen under resans gång.

 

Tex använda magen mera vid stakning, i diagonalning sätta ned foten i höjd med glidfoten efter kicken etc.

 

Får se om flera fyller på med kommentarer, bra att kolla på de andra länkarna i denna tråd och jämföra med hur jag ser ut.

Link to comment
Share on other sites

För att forsätta denna tråd har jag lagt upp tre sekvenser på youtube.

Vore kanon med kommentarer vad som är dåligt respektive bra.

 

1:

 

2:

 

3:

 

MVH Flowerbeach

Hej, kul med video, lite lättare att se felen då.

Så illa som det verkade av kommentarerna var det ju inte men det finns några saker som kan förbättra allt avsevärt.

På både klipp 1 och 2 så drar du initialt för mycket med armarna. Dock så är det ett fel som är ganska vanligt. Att du har för böjda armar håller jag absolut inte med om. Det är nästan så att du precis när du faller över istället skall landa lite mer på stavarna för att ge värsta farten av bara din egen fallande kropp. På slutet så använder du lite triceps. Nyckeln är, som du verkar förstå, att få fram höften precis innan du ramlar över. Lite tajmning. Men när du tar fram armarna kan du sträcka ut dem lite. Under tiden du faller så böjs armarna så att du får kraften över stavarna.

På klipp 3 så gör du dig själv inte rättvisa eftersom det är alldeles för lättåkt. Men precis i början så får du till det hyggligt. Sen känns det som om du inte riktigt hinner med. Men samma sak där. Våga böja armen för att använda lite kropp på varje tag. När det sedan går för fort så rätar man automatiskt ut armarna lite.

Link to comment
Share on other sites

Mycket intressant diskussion och bra filmer.

För att diagonalåkning ska bli bäst så vill jag gärna ha lite motlut, svagt motlut.

jag har inte tillräckligt med kunskap för att kommentera vidare om diagonalåkningen :)

 

Jag har en tanke om dubbelstakningen... jag läste en bok och den kändes helt OK!

Där beskrivs det tydligt att händerna ska vara nära axlarna när man faller framåt, i annat fall så ger armarna efter (onödig kraft går förlorad) när man använder magmusklerna som är starkare.

Sedan håller jag med om att triceps, sluttrycket kunde vara mer markerat.

 

Jag delar upp min dubbelstakning i först magmusklerna med låsta armar, rätt så böjda alltså. Sedan drar jag armarna bakåt i mitten/slutet av fallfasen för ett sista tryck med triceps innan jag reser mig och har en mikropaus innan det börjar om.

Muskelmässigt uppdelat i mage, lats+biceps och sist triceps. Allt går i varandra men som en förenkling...

Link to comment
Share on other sites

Tycker du har väldigt korta steg i din diagonalåkning. Har du tränat utan stavar? Tycker du ska jobba på längre glid, längre steg i diagonalen.

 

I stakning m frånskjut kan du också jobba på längre steg, o "hämta" steget längre fram

 

I dubbelstakningen tycker jag det ser ut som att du kollapsar lite i överkroppen innan du börjar trycka. Försök fall ner PÅ stavarna mer, och inte BAKOM dem som på filmen

Link to comment
Share on other sites

Diagonala i lätt motlut utan stavar. Då måste du komma rätt med höften, bröstet upp och trycka ned foten med tårna. Annars går det sakta och du får inget fäste. Gör samma sak i utförs löpande då måste balansen också vara med.

Det där tipset gillar jag. kanske man kan lägga in ca 20min diagonal utan stavar först i alla träningspass.

Jag ska prova med det bara jag blir frisk..

Link to comment
Share on other sites

För att forsätta denna tråd har jag lagt upp tre sekvenser på youtube.

Vore kanon med kommentarer vad som är dåligt respektive bra.

 

1:

 

2:

 

3:

 

MVH Flowerbeach

OK, haer kommer mina synpunkter:

 

1, Jag ser ett par detaljer som jag skulle försöka ändra på: Naer du sätter i stavarna är höften längst fram, att höften ska fram betyder inte att överkroppen ska böjas bakåt, den ska också fram och upp över stavarna. Sen under frånskjutet ser det inte ut som om särskilt mycket kraft kommer från överkroppen/magen/benen. Sen finns det en tendens att "niga" under stakrörelsen. Det är fel/ineffektivt. Försök att få knäna att röra sig mer bakåt i förhållande till fötterna. Under ett staktag ska tyngdpunkten flyttas från tåspettsarna till hälen, och här ser det ut som om den blir kvar mitt under foten vilket leder till en allför tam stakning.

 

2, Frånsparken i stakning med frånspark är till för att trycka ifrån och generera fart, inte för att lyfta på benet för syns skull. Någon sa att den borde "hämtas längre fram" - håller helt med. Sen är det ett hemskt nigande - knäna ska inte fram under frånskjutet!

 

3, Som någon sa: det aer alldeles för lättåkt - så det ser mer ut som om någon som låtsas diagonala. Men (och det är lite svårt att se så här från sidan) det ser lite ut som om tyngdpunkten blir kvar mitt mellan skidorna, dvs den pendlar inte över till glidskidan ordentligt. Om det är så så innebär det att det blir svårt att få tillräckligt kraft ner i backen när man trycker ifrån.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
För att forsätta denna tråd har jag lagt upp tre sekvenser på youtube.

Vore kanon med kommentarer vad som är dåligt respektive bra.

 

1:

 

2:

 

3:

 

MVH Flowerbeach

OK' date=' haer kommer mina synpunkter:

 

1, Jag ser ett par detaljer som jag skulle försöka ändra på: Naer du sätter i stavarna är höften längst fram, att höften ska fram betyder inte att överkroppen ska böjas bakåt, den ska också fram och upp över stavarna. Sen under frånskjutet ser det inte ut som om särskilt mycket kraft kommer från överkroppen/magen/benen. Sen finns det en tendens att "niga" under stakrörelsen. Det är fel/ineffektivt. Försök att få knäna att röra sig mer bakåt i förhållande till fötterna. Under ett staktag ska tyngdpunkten flyttas från tåspettsarna till hälen, och här ser det ut som om den blir kvar mitt under foten vilket leder till en allför tam stakning.

 

2, Frånsparken i stakning med frånspark är till för att trycka ifrån och generera fart, inte för att lyfta på benet för syns skull. Någon sa att den borde "hämtas längre fram" - håller helt med. Sen är det ett hemskt nigande - knäna ska inte fram under frånskjutet!

 

3, Som någon sa: det aer alldeles för lättåkt - så det ser mer ut som om någon som låtsas diagonala. Men (och det är lite svårt att se så här från sidan) det ser lite ut som om tyngdpunkten blir kvar mitt mellan skidorna, dvs den pendlar inte över till glidskidan ordentligt. Om det är så så innebär det att det blir svårt att få tillräckligt kraft ner i backen när man trycker ifrån.[/quote']

Är själv inte bra på teknik men såg också det BjornG påpekade (i stakning). Försök att inte svanka när du får upp kroppen; du kommer att få ont i ryggen annars. Tänk att du drar i ett rep och slappna av mer i ryggen. Tänk på att rikta blicken mer neråt än uppåt/framåt som du såg att göra i videon och ha huvudet mellan händerna när du sätter i stavarna, det ger med kraft/tryck i åkningen. Kolla lite på hur Johan Olsson stakar så kommer du att förstå vad alla menar med att använda magen.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...