Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Swix Blå Extra mot Blå V30


pettisson

Recommended Posts

Hej allesammans.

 

Vi alla vet ju att man inte kan lita på temperaturerna som står på burkarna utan det gäller att själv veta när man kan använda varje valla.

 

Så nu tänkte jag fråga er när man egentligen använder Swix Blå Extra? Den vallan som ska vara så bra. Legendarisk. Den finns med i Gundepacket och allt. "Idag är det lättvallat! Blå extra!"

 

Men saken är den att under de 3-4 år jag åkt skidor så har jag aldrig fått fäste med Blå Extra. I år provade jag till och med att köpa en ny burk, för vem vet den gamla kanske var för gammal, men nepp inget fäste. Förra året köpte jag av misstag V30 och fick superfäste direkt (ja jag blev chockad). Men Blå Extra ska ju vara så bra!

 

http://img404.imageshack.us/img404/8937/dsc8585.jpg

 

Vad skiljer dessa två vallor åt? I snötyper alltså. Temperaturer osv. - Ni som kan - hjälp mig =)

 

Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Jag brukar få bra fäste med blå extran så vet inte vad ditt problem är. Angående vad som står på burkarna så tror jag och har läst på flera ställen att det stämmer ganska bra för swix.

 

Jag använder den i alla fall når det är kallare än -5 grader men vet inte nu hur mycket varmare jag har använt den i men det som står på burken kan stämma ok men betvivlar att den är så bra vid ett par minus.

 

Vet inte skillnaden mellan V30 och blå extra men v30 verkar ju vara lite hårdare så konstigt att du fick bättre fäste med den.

Link to comment
Share on other sites

Men saken är den att under de 3-4 år jag åkt skidor så har jag aldrig fått fäste med Blå Extra. I år provade jag till och med att köpa en ny burk, för vem vet den gamla kanske var för gammal, men nepp inget fäste. Förra året köpte jag av misstag V30 och fick superfäste direkt (ja jag blev chockad).

Måste säga att jag nästan blev chockad över ditt inlägg (ingen kritik menad!). Är det någon gång det är lätt att få fäste är det ju just vid stabila minusgrader, säg mellan -4 och -12, med klassisk blå extra! Har du verkligen ett par skidor med ett spann som är anpassat för dig?

Link to comment
Share on other sites

Haha jag märker att ni är chockade :P Men ja jag är lika chockad över att Blå Extra är så hyllad när jag aldrig fått den att fungera :P

 

Själv tycker jag konsistensen på både V40 och V30 är lika så jag har använt V40 alla gånger i stället för Blå Extran när det är från -5 till - 15 typ.

 

Och ja skidorna har rätt spann för mig =) Men ja det vore intressant att veta skillnaden mellan dessa två vallorna. Tack för svaren hittils.

 

Kanske ska jag prova lägga på rejäla lager av Blå Extra nästa gång jag testar den

Link to comment
Share on other sites

Jag har också haft problem med att få bra fäste med blå extra.Dock misstänker jag starkt att det handlar om att jag har "dåligt självfötroende" gällande den då jag hade skidor med felaktigt spann förra året och aldrig fick bra fäste med den.Detta gör säkert att de två eller tre gångerna jag provat den i år har jag säkert fegat vad det gäller att trycka till då jag varit säker på att det inte ska bita.

Nu kör jag nästan enbart på vr serien och har nästan inte haft några fästproblem i vinter (när det varit burkföre).

Link to comment
Share on other sites

Jag har haft bakhalt med blå extra , men då var det -11 grader, annars har den funkat

perfekt. Har också märkt att gör man vallningen enligt swix manualer som finns att ladda ner på deras webplats får man bättre fäste.

 

Tex, först VG35 grön bas-valla , vallajärn 110 grader.

Sen tex grön V20 eller blå V30, vallajärn 110 grader (förhindar frysning)

Sen 3-8 lager beronde på spann, teknik osv tex blå-extra eller vad temperturen

ger en för valla val.

 

Denna sida är guld värd.

http://www.swixschool.com/web_tysk/wizard2.html?langInput=lang2&menuInput=subM2

Link to comment
Share on other sites

Gissade att det betyde eller när jag testade wizarden lite mer men tyckte det var konstigt att de rekomenderar VR55 eller VR65 (alltså inte vallan i mitten VR60) vid 0 grader och finkornig snö.

 

Många använder ju vallor som blå extra också når det är kallare en vad de rekomenderas för och de fungerar ju då också i och med att man får feste med dem men hur mycket glid förlorar man egentligen? Det är ju inte väldigt svårt att använda tex två olika vallor när det är kallare än minus -3 grader.

Link to comment
Share on other sites

Igår åkte jag 4 mil och fick testa lite vallor. Det var tre dagar sedan senaste snöfallet. På morgonen var det - 9 grader och på dagen - 4 grader. Första milen hade jag Rode blå Super. Inte mycket fäste alls. Sedan vallade jag om andra milen till Swix Blå Extra. Dåligt fäste, en minimal förbättring mot burken innan skule jag säga. Sista två milen lade jag på Rode Violett Multigrade och jag fick mest fäste med den. :P Jag är inte Blå-Extra-frälst än ^_^

Så här i efterhand har jag ingen aning om snön hunnit blivit gammal eller om den fortfarande var ny och vad som skulle varit bäst. Men det är klart att man bli ju tröttare också så man får mindre fäste pga tekniken.

Link to comment
Share on other sites

Vilka vallor är det du får bra feste med och i vilka fören?

 

-4 grader är ju ganska nära den värmaste grensen för både blå extra och blå super så inte helt konstigt att du inte fick bra fäste med dem men det beror ju också på hur spåren var.

 

Har du tillräkligt med valla för ditt spann?

Link to comment
Share on other sites

Jag åkte Lövhultsloppet igår, kallt i starten men varmt i de delar som fick sol framåt dagen.

 

Jag körde VG35 i botten (tunnt), tunnast möjliga V20 underst och överst (Swix Grön) med V40 däremmelan i pyramidform och 2 långa och 3 kortare lager.

Bra fäste hela loppet och även bra glid (LF6).

 

Lite kul att testa budgetvallor när jag kört HF och R serier tidigare, och det gick minst lika bra!

Jag är numera V40 frälst :)

Hjältarnas valla javisst!

 

Men allt kan ju gå fel också, men inte igår!

Solsken, mycket folk, bra arrangemang och fäste + glid.

Det var skidpropaganda!

Link to comment
Share on other sites

Vilka vallor är det du får bra feste med och i vilka fören?

 

-4 grader är ju ganska nära den värmaste grensen för både blå extra och blå super så inte helt konstigt att du inte fick bra fäste med dem men det beror ju också på hur spåren var.

 

Har du tillräkligt med valla för ditt spann?

Ja det är på gränsen men vi var där vid tiotiden och det hade inte hunnit blivit så varmt än. Vi började åka vid - 7 grader ungefär.

 

Jag får fäste med Blå V30 när snön legat ett par dagar och det är runt -8 grader och med Blå Super och Violett Multigrade när det är nysnö. Jag har använd Rodevalorna ner till max - 10 grader.

 

Med dom vallorna jag får fäste med så räcker det med att korka ut tre lager ungefär. Men igår då när jag testade Blå Exra så måste det varit säkert 7-8 lager under skidorna. Men men jag ska testa den igen någon gång.

 

Spåren var ganska lösa hur som helst. Kanske var det där som allt föll.

 

Ja och klister får man ju alltid fäste med så det räknas inte ^_^

Link to comment
Share on other sites

Jag åkte Lövhultsloppet igår, kallt i starten men varmt i de delar som fick sol framåt dagen.

 

Jag körde VG35 i botten (tunnt), tunnast möjliga V20 underst och överst (Swix Grön) med V40 däremmelan i pyramidform och 2 långa och 3 kortare lager.

Bra fäste hela loppet och även bra glid (LF6).

 

Lite kul att testa budgetvallor när jag kört HF och R serier tidigare, och det gick minst lika bra!

Jag är numera V40 frälst :)

Hjältarnas valla javisst!

 

Men allt kan ju gå fel också, men inte igår!

Solsken, mycket folk, bra arrangemang och fäste + glid.

Det var skidpropaganda!

Wow, vad härligt det lät :D

 

Jag antar att du drog på V20 överst för glidets skull, va? Eller var det så kallt i starten så du räknade med att det skulle nötits bort med tiden så att V40 kom fram?

Link to comment
Share on other sites

Både Vr40 och Blå Extra brukar funka riktigt bra för mig, bara det är tillräckligt kallt. På Orsa Ski Marathon i lörsdags hade både jag och kompisen lagt VR40, ungefär lika tjockt tror vi, och jag fick bra fäste men inte han. Det lär väl ha med skidor, åkstil osv. att göra också.
Link to comment
Share on other sites

Igår åkte jag 4 mil och fick testa lite vallor. Det var tre dagar sedan senaste snöfallet. På morgonen var det - 9 grader och på dagen - 4 grader. Första milen hade jag Rode blå Super. Inte mycket fäste alls. Sedan vallade jag om andra milen till Swix Blå Extra. Dåligt fäste, en minimal förbättring mot burken innan skule jag säga. Sista två milen lade jag på Rode Violett Multigrade och jag fick mest fäste med den. :P Jag är inte Blå-Extra-frälst än ^_^

Så här i efterhand har jag ingen aning om snön hunnit blivit gammal eller om den fortfarande var ny och vad som skulle varit bäst. Men det är klart att man bli ju tröttare också så man får mindre fäste pga tekniken.

Många uppskattar väl just Swix Blå Extra och Rode Blå Super för att de ger bra fäste? I det temperaturspan och det förhållande du beskriver funkar så gott som alltid Swix Blå Extra för mig. Har nyligen även testat Rode Blå Super och är mycket nöjd.

 

Om du under de 3-4 år du åkt skidor inte fått bra fäste med Swix Blå Extra, så kanske man ska titta på vad det finns för andra faktorer?

 

Är ingen expert men om andra får bra fäste och är nöjda med dessa vallor, då borde ju problemet ligga hos din utrustning (t.ex. span) eller din teknik?

 

Har du åkt på samma skidor under dessa 3-4 år? Har du testat att låna någon annans skidor som är vallade med Blå Extra?

Link to comment
Share on other sites

Jag åkte Lövhultsloppet igår' date=' kallt i starten men varmt i de delar som fick sol framåt dagen.

 

Jag körde VG35 i botten (tunnt), tunnast möjliga V20 underst och överst (Swix Grön) med V40 däremmelan i pyramidform och 2 långa och 3 kortare lager.

Bra fäste hela loppet och även bra glid (LF6).

 

Lite kul att testa budgetvallor när jag kört HF och R serier tidigare, och det gick minst lika bra!

Jag är numera V40 frälst :)

Hjältarnas valla javisst!

 

Men allt kan ju gå fel också, men inte igår!

Solsken, mycket folk, bra arrangemang och fäste + glid.

Det var skidpropaganda![/quote']

Wow, vad härligt det lät :D

 

Jag antar att du drog på V20 överst för glidets skull, va? Eller var det så kallt i starten så du räknade med att det skulle nötits bort med tiden så att V40 kom fram?

Mest för glidets skull men jag tänkte även på att det kunde fungera och nötas bort i början.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...