Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Byta gula gummimojen på bindning


peodor

Recommended Posts

Den gula gummimojen har lossnat/gått sönder på min bindning Salomon Equipe Classic SNS Profil.

 

Det sitter en metallpinne kvar i bindningen som höll gummimojen.

 

Är det bara att med lämpligt våld/verktyg försöka få upp den där metallpinnen och sedan med lämpligt våld trycka ner den igen med ny gummimoj?

 

Finns det någon risk att förstöra bindningen?

Eller finns det någon annan lämplig teknik för att göra detta?

 

Det går ju att åka om man man bara lägger gummimojen på plats innan man sätter fast pjäxan (men den ramlar bort så lätt när man transportera skidorna) så vill inte riskera att bryta sönder något...

Link to comment
Share on other sites

Har för mig att den fula gummimojen sitter fast i skruven som sitter längst fram på bindningen också, så du lär ta bort den svarta plattan eller vilken färg det nu är på den som sitter precis framför gummimojen och lossa den sätta i en ny gummimoj och skruva åt!

 

Har för mig att de var så här, bra om någon bekräftar eller dementerar, var ett tag sedan jag montera den vanliga SNS bingningen

Link to comment
Share on other sites

nja, skruven längst fram håller bara fast bindningen, däremot är det hål i den gula kudden för att skruven ska kunna lossas.

 

 

kudden byter man förhållandevis enkelt.

 

du trycker ut metallpinnen, som du kan se änden av, om du kikar på bindningens sida. försök inte bända loss den utan tryck ut den i dess längdriktning.

 

dr ur pinnen ur den nya kudden, sätt kudden på plats och tryck i pinnen från sidan. här måste du dock ta det lite lungt för det kan hända att pinnen inte styr igenom hålet om du inte håller kudden någorlunda rätt.

 

bor du i sthlm köper du kuddar billigast (vad jag vet) på bromma skidsport 79:- /par.

Link to comment
Share on other sites

Som jag skrev här:

http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=5837

 

Du behöver inte dra ut sprinten. Det är bara att trycka till i mitten av sprinten (där den är täckt av gummi) så poppar den ut ur bindningen. När man monterar den nya kudden använder man en skruvmejsel för att trycka tillbaka sprinten i spåren i bindningen. Här får man trycka på vardera sida om gummit för att få den att snäppa fast. Bytet går på några sekunder. På barnens skidor byter jag ganska ofta mellan klassisk- och skejtkudde. Busenkelt. Min 6-åriga dotter klarar också att byta kuddarna...

Link to comment
Share on other sites

Japp, ned med en skruvmejsel rakt uppifrån. Det är ett snäppfäste, så med rätt skruvmejsel och "rätta knycken" blir det inte direkt något bändande.

eftersom det är ett "urtag" eller ett gap i fästena som håller pinnen är det nog så som du beskriver man ska göra. annars hade det ju kunnat vara gods runt hela pinnen. men jag har tyckt det känts lite vanskligt att bryta, så jag har kört pinne ut från sidan metoden och det funkar också, dock lite omständigare.

Link to comment
Share on other sites

Jag följde Andreas beskrivning och det gick bra, jag var ju heller inte så rädd om den trasiga biten :)

 

Den nya kudden (fick bli en gammal från rullskidorna) tog jag loss på samma sätt när jag visste hur man gjorde.

Jag tryckte dit den med tryck först på ena sidan och sedan den andra, jag vet inte riktigt hur det gick till men den bara satt där när jag tryckte till... enklare än jag trodde helt enkelt...

 

Mina nya kuddar (jag köpte sedan så fort jag hittade ett par) kostade 40 kr, sätts på när rullskidsäsongen börjar igen. Hoppas det går lika lätt då :)

Link to comment
Share on other sites

Jag följde Andreas beskrivning och det gick bra, jag var ju heller inte så rädd om den trasiga biten :)

 

Den nya kudden (fick bli en gammal från rullskidorna) tog jag loss på samma sätt när jag visste hur man gjorde.

Jag tryckte dit den med tryck först på ena sidan och sedan den andra, jag vet inte riktigt hur det gick till men den bara satt där när jag tryckte till... enklare än jag trodde helt enkelt...

 

Mina nya kuddar (jag köpte sedan så fort jag hittade ett par) kostade 40 kr, sätts på när rullskidsäsongen börjar igen. Hoppas det går lika lätt då :)

Ska också testa Andreas metod när tillfälle ges. Kul att det fixade sig :)

 

Får man fråga var du köpte kuddarna för 40:- ?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...