Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Tid till smågan från olika startled


LundinE

Recommended Posts

  • Replies 86
  • Created
  • Last Reply
46:05 Ganska långt fram till vänster i led 3. Fastnade tyvärr i några som vurpade på efter 500 meter och satt fast i högen av åkare i 20-30 sekunder kanske. Sen längst till vänster i backen där det gick segt. Kändes som jag tappade minst ett startled när jag satt fast, men kanske inte var så illa trots allt?
Link to comment
Share on other sites

jag måste ha rekord typ... Stod långt bak i led 6.

Jag var ute vid publiken på vänster sidan.

 

1.23 till första kontrollen... KATASTROF!

 

Jag är alldeles för snäll och dessutom så valde jag fel sida.

 

Upp för första branten tog det 30 minuter... fy nedrans!

Link to comment
Share on other sites

44:50 Längst fram längst till vänster i led 3.

Fan du måste legat i hasorna hela vägen till Gopshus ;) Såg du mig fler gånger än när du körde om ?

ja kollade efter dig, visste ju att du stod i samma led som mig och att du hade den blåa dräkten, men jag såg dig inte :D

Link to comment
Share on other sites

39.44 från startled 3. Stod längst fram som 8:e man från höger sida. Det flöt på hyggligt.

Vi köade en timme före fållan öppnade, de flesta kom 45 min före. (05:45).

En skum kille stod bredvid mig mellan spåren, han dök upp alldeles innan start och var nära bli avplockad men han klämde in sig i spåret mellan 2 löpare längst fram. Kanske en metod att ta till för o slippa frysa en timme i kön nästa år...

Link to comment
Share on other sites

1.14 till Smågan från led 6. Plats 7240 i Smågan.

Stod långt bak längst till vänster och upplevde att det flöt på bra mycket bättre på höger sida.

I mål plats 5128.

Jag stod också på vänstersidan i 6:an, ca 2/3 från snöret. Såg ut att flyta mycket snabbare på högersidan, i alla fall fram till backen. Var en vurpa några led framför mig på gärdet också men kunde kliva förbi.

 

Hade 1.09 till Smågan ca plats 6400. Plockade ca 2000 placeringar till Mora.

Link to comment
Share on other sites

Startled 4 långt bak, till Smågan på 56:20.

 

Gick till vänster om "ön" i första backen och differensen mellan GPS-klockad sluttid och verklig sluttid visar att ca 10 minuter i backen var såpass långsamt att det klassades som stillastående av GPS-klockan.

Startled 5 "spår 16" långt fram.

 

Smågan: 52:28

Skillnaden i tid bör bero på annat vägval i backen och/eller att Doorider stakar snabbare än mig uppe på myrarna (är själv svag i stakningen och hade även lite ömt i ryggslutet första 1:20-1:30 ungefär).

Link to comment
Share on other sites

det tog drygt 33 min för mig till smågan ifrån led 1. Hade då placering 192!

36.50 från led 1. Det går sjukt fort på flacken första km. Där tappar jag nog några placeringar även om man ligger i allt man har. Sen går det för sakta i backen upp. Gick till vänster. Väljer höger nästa gång. Många framför i backen som trasslade och jag vet inte vad.

 

Gick du till vänster eller höger?

Link to comment
Share on other sites

Startled 5 "spår 16" långt fram.

 

Smågan: 52:28

Shit pommes frites!

 

Stod i led 5, i princip längst fram och kom till smågan på 1.00.15. Placering 4745. Mycket sämre än vad jag förväntat mig. Upplever inte alls samma sak som många säger att det gick snabbare till höger. Jag stod nästan längst till höger, precis till vänster om veteranerna, och tog till höger runt "ön".

 

Jag tror det var en vurpa någonstans framför mig på gärdet, för mitt led stod stilla långa stunder, och man får titta på när femtielva startled fullkomligen forsar förbi en på sidorna.

Väl uppe vid backen var jag omgiven av folk med startnummer som började på 6 eller 7...

Link to comment
Share on other sites

Vi köade en timme före fållan öppnade, de flesta kom 45 min före. (05:45).

En skum kille stod bredvid mig mellan spåren, han dök upp alldeles innan start och var nära bli avplockad men han klämde in sig i spåret mellan 2 löpare längst fram. Kanske en metod att ta till för o slippa frysa en timme i kön nästa år...

Var det någon funktionär som försökte plocka av honom? I så fall vore det ju inte överraskande om han möttes av en diskning i Mora.

 

Vid en start jag gjorde i Marcialonga var det en Italienare som kom långt efter de flesta andra och lade sina skidor på var sin sida utanför spåren mellan mig och åkaren framför, och sen kom han några minuter före start (sent nog för att ingen funktionär skulle hinna kallas dit) och ställde sig där och låtsades inte förstå ett ord Engelska när åthutningarna yrde i luften.

Link to comment
Share on other sites

Vi köade en timme före fållan öppnade' date=' de flesta kom 45 min före. (05:45).

En skum kille stod bredvid mig mellan spåren, han dök upp alldeles innan start och var nära bli avplockad men han klämde in sig i spåret mellan 2 löpare längst fram. Kanske en metod att ta till för o slippa frysa en timme i kön nästa år...[/quote']

Var det någon funktionär som försökte plocka av honom? I så fall vore det ju inte överraskande om han möttes av en diskning i Mora.

 

Vid en start jag gjorde i Marcialonga var det en Italienare som kom långt efter de flesta andra och lade sina skidor på var sin sida utanför spåren mellan mig och åkaren framför, och sen kom han några minuter före start (sent nog för att ingen funktionär skulle hinna kallas dit) och ställde sig där och låtsades inte förstå ett ord Engelska när åthutningarna yrde i luften.

Såna skidor låter man ju inte ligga kvar, är man så dum får man skylla sig själv!

Link to comment
Share on other sites

Startled 4 långt bak, till Smågan på 56:20.

 

Gick till vänster om "ön" i första backen och differensen mellan GPS-klockad sluttid och verklig sluttid visar att ca 10 minuter i backen var såpass långsamt att det klassades som stillastående av GPS-klockan.

Startled 5 "spår 16" långt fram.

 

Smågan: 52:28

Skillnaden i tid bör bero på annat vägval i backen och/eller att Doorider stakar snabbare än mig uppe på myrarna (är själv svag i stakningen och hade även lite ömt i ryggslutet första 1:20-1:30 ungefär).

Jag gick till vänster om "ön" men sedan höll jag till höger. Vill minnas att någon sa "26 minuter" vid 87km markeringen, låter det rimligt (är osäker om jag hörde rätt)?

Link to comment
Share on other sites

39.44 från startled 3. Stod längst fram som 8:e man från höger sida. Det flöt på hyggligt.

Vi köade en timme före fållan öppnade, de flesta kom 45 min före. (05:45).

En skum kille stod bredvid mig mellan spåren, han dök upp alldeles innan start och var nära bli avplockad men han klämde in sig i spåret mellan 2 löpare längst fram. Kanske en metod att ta till för o slippa frysa en timme i kön nästa år...

Folk är fräcka och själv är man för mesig, stod tidigt och köade i led 5 och det kommer folk och låsas titta på klockan m.m intill ledet och sedan bara flyter med. Ingen säger något inkl mig själv.

Link to comment
Share on other sites

Startled 6 till vänster vid toaletterna. Till Smågan på 1 tim 20 min, vilket jämfört med andra 6-8 ledåkare var katastrof (samma som Erwin) Jag gick till vänster ytterspår och väntade för länge att gå in ett spår, då en del gick förbi på ytterflanken. Det var här jag brände chanserna att klara mitt mål 8 tim, resterande 8 milen höll jag 50 min/mil inkl drickapauser.

 

Av redogörelserna ovan inser man att startled och backen har stor betydelse i slutändan. En liten incident i backen kan sinka flera minuter. Det var en veteran som bröt staven och stod på tvären en stund och stoppade mitt led, troligen några minuter sämre tid på toppen.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...